Permalänk

Lägga nätverkskabel i marken.

Tjabba !

Har byggt en friggebod som jag nu skall dra el tele och nätverkskablar till. Nu undrar jag om någon har koll om jag kan lägga detta i samma markrör eller om jag skall dela upp det i olika markrör. Hur långa kablar jag skall ha är ca 50 meter.

/Force

Permalänk
Medlem

Hade det inte varit bättre med ett trådlöst nätverk, eller är avståndet för stort ?

Visa signatur

Antec P180/ Asus A8N-E / A64 X2 3800+ / 2x512 Corsair value select / Gainward GS 7800GT /SB audigy 2 /Antec neopower 480W

Permalänk
Medlem

Twoedge : Om han ändå har rör i marken så finns det absolut inget belägg för nå trålös historia, trådburet funkar i princip alltid bättre.

Att lägga såpass långt tilsammans med el kan om man har otur ge problem med trasiga nätverkskort och blåsta switchportar.
Med lite tur så märker du inget...

Om rören är 50meter så tycker jag att du borde satsa på ungefär 30m kabel
Så att det räcker är väl en bra måttsock, Ethernet över tp--kabel går att köra upp till 100meter.

Visa signatur

Hörde jag ett skäggo hosta?

Permalänk

kraft och telekablar i samma rör är inte att rekommendera. Då kan det induceras ström i telekabeln som kan resultera i dålig signalstyrka, det kan också bränna nätverkskortet.

Visa signatur

Fractal design R4 : ASUS Sabertooth Z77 : I5 3570K @ 4,5 : INTEL 520 SSD :corsair 16GB : GTX 260 :Tagan 600W : Windows 7 X64 : Samsung 2443BW

Permalänk
Medlem

gräv ner ett plast rör me vanliga nätverkssladdar och telesladd?:) skulle jag gjort.

sen elen i ett eget rör eftersom alla säger att de är dåligt >_>

Permalänk

Bara pynta ner ett plaströr/slang och blåsaigenom ett snöra med tryckluft/dammsugaren o sen använda det som draglina.

Sålänge du håller dig minst 5cm ifrån elröret så ska det inte vara några problem förutsättning att du inte kör mer än 1kv igenom då ska du flytta det iaf en meter ifrån.

Somsagt tele/data/tv mm går lägga i sammarör utan några bekymmer.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Räcker med skärmad kabel för nätverket och korrekta anslutningar till dem (dvs jordade) i båda ändar så ska det inte vara några problem med att ha EL och nätverk bredvid varandra.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk

okej...

Alltså om jag skall köra med två rör så skall el ligga försig och nätverk och telekabel i samma går bra och rören skall ligga minst 5cm ifrån varandra. Annars om man skall ha allt i samma rör måste nätverkskabeln vara gjordad. Men hur gjordar man en nätverkskabel ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zoc
Twoedge : Om han ändå har rör i marken så finns det absolut inget belägg för nå trålös historia, trådburet funkar i princip alltid bättre.

Att lägga såpass långt tilsammans med el kan om man har otur ge problem med trasiga nätverkskort och blåsta switchportar.
Med lite tur så märker du inget...

Om rören är 50meter så tycker jag att du borde satsa på ungefär 30m kabel
Så att det räcker är väl en bra måttsock, Ethernet över tp--kabel går att köra upp till 100meter.

Jag tolkade det så här:

1. Att ett rör var nedgrävt med el, inte att flera rör var tillgängliga.
2. Frågan gällde om man kunde dra nätverkskabel i samma rör som elkablar, vilket som påpekats inte är lämpligt.

Dock erkänner jag att mitt argument med trådlöst nätverk faller i och med att det ingick telekabel också. (Missade det.)

Visa signatur

Antec P180/ Asus A8N-E / A64 X2 3800+ / 2x512 Corsair value select / Gainward GS 7800GT /SB audigy 2 /Antec neopower 480W

Permalänk

Okej !

Men trådlöst går inte för det kommer stå servrar också. Men hur långt ifrån varandra skall el och nätverkskablarna ligga i marken ?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av forcevision
okej...

Alltså om jag skall köra med två rör så skall el ligga försig och nätverk och telekabel i samma går bra och rören skall ligga minst 5cm ifrån varandra. Annars om man skall ha allt i samma rör måste nätverkskabeln vara gjordad. Men hur gjordar man en nätverkskabel ?

Inte jordad, utan skärmad och korrekt jordad. Detta kräver en anna typ av kabel och kontakt än vanliga oskärmade och det är alltså en fråga om att själva skärmstrumpan ska vara jordad.