µTorrent - Disk Overloaded

Permalänk

µTorrent - Disk Overloaded

Har ett problem, när jag laddar filer via utorrent så får jag upp disk overloaded! det går bra att hämta 2 st filer på ca 4 GB var i full hastighet 100 Mbit ner, men när jag hämtar flera då kommer det upp disk overloaded 100%!
det har funkat innan bra!
har sökt men hittar inga svar!

nån som vet nåt? tacksam för svar!

Visa signatur

AMD Phenom II X4 940//XFX Radeon HD 5850 1GB//OCZ Vertex Series SATA II SSD 60GB
//Ultra-120 Extreme//Antec Nine Hundred//Gigabyte GA-MA790GP-DS4H// 4 GB Corsair Dominator PC8500//Corsair CMPSU-520HXEU 520W//

Permalänk

För mkt information in till HDD samtidigt?

Visa signatur

Main: ASRock Z390 Phantom Gaming ITX/ac | Intel Core i9 9900K | Corsair LPX 32GB 3200CL16 | EVGA RTX 2080 XC Gaming | Corsair SF600 V2 | Samsung 970 EVO 1TB | Louqe S1 Ghost Limestone

Permalänk
Hedersmedlem

Disken får skriva på hundratals ställen samtidigt, det hinner den helt enkelt inte med. Öka disk cache i inställningar.

Du hittar den under Advanced - Disk cache - Override automatic cache size .. fyll i så mycket du vill. 128 MB borde du ha iaf. Då hinner den ladda hem en massa och skriver sen ut 20-30 MB åt gången. Det hinner disken med utan problem.

Klicka även i Disable windows caching of disk writes.

Visa signatur

» Don't argue, I am programmed to beat you.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wiggleforce
För mkt information in till HDD samtidigt?

men det har funkat jättebra innan!!

Visa signatur

AMD Phenom II X4 940//XFX Radeon HD 5850 1GB//OCZ Vertex Series SATA II SSD 60GB
//Ultra-120 Extreme//Antec Nine Hundred//Gigabyte GA-MA790GP-DS4H// 4 GB Corsair Dominator PC8500//Corsair CMPSU-520HXEU 520W//

Permalänk
Medlem

Det finns ju en risk att disken börjar ge sig?

Visa signatur

intel i5, a-data 4 gb ram, 1 tb caviar black, gigabyte hd5850, win 7 x64 home premium, gigabyte p55m-ud2, dwa-140 wireless

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skoter
Det finns ju en risk att disken börjar ge sig?

det är inte helt säkert att det inte är nåt annat som spökar då? moderkort? eller är det alltid hårddisken?

nån som vet?

Visa signatur

AMD Phenom II X4 940//XFX Radeon HD 5850 1GB//OCZ Vertex Series SATA II SSD 60GB
//Ultra-120 Extreme//Antec Nine Hundred//Gigabyte GA-MA790GP-DS4H// 4 GB Corsair Dominator PC8500//Corsair CMPSU-520HXEU 520W//

Permalänk
Medlem

helt enkelt för dålig HDD

Permalänk
Medlem

Jag brukar alltid välja att förallokera (preallocate) allt utrymme som krävs för att minska ned på mängden fragmentering och underlätta skrivning till disken för snabba uppkopplingar.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KuddZ
helt enkelt för dålig HDD

Dålig HDD menar du att den har gått sönder?

det är en Western Digital Caviar Blue WD6400AAKS 16MB 640GB så dålig e den inte som en HDD!

Visa signatur

AMD Phenom II X4 940//XFX Radeon HD 5850 1GB//OCZ Vertex Series SATA II SSD 60GB
//Ultra-120 Extreme//Antec Nine Hundred//Gigabyte GA-MA790GP-DS4H// 4 GB Corsair Dominator PC8500//Corsair CMPSU-520HXEU 520W//

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PMJ
Jag brukar alltid välja att förallokera (preallocate) allt utrymme som krävs för att minska ned på mängden fragmentering och underlätta skrivning till disken för snabba uppkopplingar.

Vad betyder detta mer ingående? orkar du förklara?

Visa signatur

AMD Phenom II X4 940//XFX Radeon HD 5850 1GB//OCZ Vertex Series SATA II SSD 60GB
//Ultra-120 Extreme//Antec Nine Hundred//Gigabyte GA-MA790GP-DS4H// 4 GB Corsair Dominator PC8500//Corsair CMPSU-520HXEU 520W//

Permalänk
Hedersmedlem

Helt skippat min lösning...

Visa signatur

» Don't argue, I am programmed to beat you.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xitele810
Vad betyder detta mer ingående? orkar du förklara?

Smått nyvaken ännu men ska försöka förklara.

Om man väljer förallokering/preallocation av filerna så skapas det en stor fil fylld med t.ex en massa 0 (nollor) som sedan fylls på successivt för att förhindra att hårddisken ska skriva på en massa olika ställen som det finns ledigt utrymme på, detta i sin följd medför att läs/skriv-huvudena på hårddisken behöver röra sig mindre då en stor fil på ett ställe inte är lika utspridd och spar in på en hel del sökningar för hårddisken.

Simpel illustration.

[...........................] - förallokerat
[...xxx....xxxxxxxxx.....xxxx.....xxx.....xx...xxxxx..] - ej förallokerat

x=redan använt utrymme på hårddisken

Hoppas det är förståligt

PS kika även på vad twinlight sade jag hoppade över det då det redan var nämnt

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twinlight
Helt skippat min lösning...

T
Tänkte på det jag också.
Det är det som är lösningen, och han skippade den?

Permalänk
Utelåst hobbymoderator
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xitele810
Har ett problem, när jag laddar filer via utorrent så får jag upp disk overloaded! det går bra att hämta 2 st filer på ca 4 GB var i full hastighet 100 Mbit ner, men när jag hämtar flera då kommer det upp disk overloaded 100%!
det har funkat innan bra!
har sökt men hittar inga svar!

nån som vet nåt? tacksam för svar!

Jag tycker detta är skit bra , vet inte hur många hårdiskar man pajat just på attt man nu laddat ner saker och för mycket samtidigt. skit samma om det funkat tidigare , detta är förmodligen en form av skydd för att förhindra att hårdisken arbetar sönder sig. Kanske är en updatering från windows update som gett detta fenomen. Du får helt enkelt ta det lite lugnt i fortsättningen men nedladdningarna

Visa signatur

Intel core i7 920@3,5ghz , Asus P6T 3gb ddr3 corsair xms3 minnen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twinlight
Disken får skriva på hundratals ställen samtidigt, det hinner den helt enkelt inte med. Öka disk cache i inställningar.

Du hittar den under Advanced - Disk cache - Override automatic cache size .. fyll i så mycket du vill. 128 MB borde du ha iaf. Då hinner den ladda hem en massa och skriver sen ut 20-30 MB åt gången. Det hinner disken med utan problem.

Klicka även i Disable windows caching of disk writes.

Omg, läs ovan, och prova det. Verkar vara bra skit

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk

Det har fungerat bra innan? Ja såklart... men tänk på att det blir mer arbete när hårddisken börjar fyllas, och den är lite fragmenterad.

Öka "diskcache" och ditt problem är borta.

Permalänk
Medlem

gör som twinlight sa och kör även en defrag samt tabort templagringen på disken då du ändå har 4 gig ram

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twinlight
Disken får skriva på hundratals ställen samtidigt, det hinner den helt enkelt inte med. Öka disk cache i inställningar.

Du hittar den under Advanced - Disk cache - Override automatic cache size .. fyll i så mycket du vill. 128 MB borde du ha iaf. Då hinner den ladda hem en massa och skriver sen ut 20-30 MB åt gången. Det hinner disken med utan problem.

Klicka även i Disable windows caching of disk writes.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av PMJ
Smått nyvaken ännu men ska försöka förklara.

Om man väljer förallokering/preallocation av filerna så skapas det en stor fil fylld med t.ex en massa 0 (nollor) som sedan fylls på successivt för att förhindra att hårddisken ska skriva på en massa olika ställen som det finns ledigt utrymme på, detta i sin följd medför att läs/skriv-huvudena på hårddisken behöver röra sig mindre då en stor fil på ett ställe inte är lika utspridd och spar in på en hel del sökningar för hårddisken.

Simpel illustration.

[...........................] - förallokerat
[...xxx....xxxxxxxxx.....xxxx.....xxx.....xx...xxxxx..] - ej förallokerat

x=redan använt utrymme på hårddisken

Hoppas det är förståligt

PS kika även på vad twinlight sade jag hoppade över det då det redan var nämnt

Tack för alla svaren! speciellt till twinlight!! missade ditt inlägg först!
Har nu höjt till 128 MB och det funkar fint oxå men vad gör
Klicka även i Disable windows caching of disk writes?.
Hur blir det om man ställer in förallokering/preallocation? checkar utorrent alla filer när man aktiverar utorrent?

Visa signatur

AMD Phenom II X4 940//XFX Radeon HD 5850 1GB//OCZ Vertex Series SATA II SSD 60GB
//Ultra-120 Extreme//Antec Nine Hundred//Gigabyte GA-MA790GP-DS4H// 4 GB Corsair Dominator PC8500//Corsair CMPSU-520HXEU 520W//

Permalänk
Medlem

Testa:

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

Får samma problem här när jag tankar i över 7MB/s.
Får ha cachen på typ 3GB för att det ska ge dig

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk
Hedersmedlem

3 GB ska inte ens gå. µtorrent är ett 32 bitars program och kan bara använda upp till 2 GB själv.

Om din dator inte orkar med ens 7 MB/s till minnet så är nått annat fel. Även med en cahe på 128 MB så skulle datorn ha gott om tid till att skriva ut större block data på disken.

11 MB/s eller 1 MB/s är lika krävande för min dator eftersom allt hamnar i minnet och sen skrivs ut ~25 MB åt gången med runt 30 sekunders mellanrum.

Visa signatur

» Don't argue, I am programmed to beat you.

Permalänk
Medlem

Dags för nya diskar i min burk förmodligen.. Även när jag tar bort torrents+data så stannar hela jävla utorrent upp i typ 30 sekunder..

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk
Medlem

Skakar liv i en gammal tråd här!

Jag försöker febrilt få ordning på detta men jag lyckas inte!!!

Jag försöker ladda hem större filer, runt 30-40gig... Hastigheten drar igång upp till 8-9MB/s och laddar så i 45sek och stannar sen av och disk overload kommer upp... Sen ligger den fast och ger sig inte!! Den kan släppa i 5sek men sen hoppar den på igen! Jag kommer inte undan! Jag har testat att höja cachen upp till 1000MB men då fyller den bara cachen för att sedan ge overload igen..

Det känns inte som att den skriver till disken alls? Disken kan flytta filer snabbt annars men just utorrent strular som bara den!

Jag ber på mina knän om hjälp!

/Den desperate!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Vila i frid
Skrivet av blaze101:

Dags för nya diskar i min burk förmodligen.. Även när jag tar bort torrents+data så stannar hela jävla utorrent upp i typ 30 sekunder..

Defragmentera din hårddisk med t.ex. Defraggler. Har du inte defraggat NTFS på ett halvår är det dags. Windows inbyggda defrag gör inte sitt jobb.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av twinlight:

disken får skriva på hundratals ställen samtidigt, det hinner den helt enkelt inte med. öka disk cache i inställningar.

Du hittar den under advanced - disk cache - override automatic cache size .. Fyll i så mycket du vill. 128 mb borde du ha iaf. Då hinner den ladda hem en massa och skriver sen ut 20-30 mb åt gången. Det hinner disken med utan problem.

Klicka även i disable windows caching of disk writes.

+1!

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Jag har jobbat vidare med problemet, och kommit fram till följande:

Med mindre filer går det att ladda alldeles utmärkt även i mkt höga hastigheter (8-9MB/s), minnesåtgången ser går då i vågor, som att den laddar till cacheminnet tills den för över till hårddisken ungefär var 30e sekund. den stiger för att sedan sjunka och ligger så tills filen är hemma. Minnes åtgången är då ca 800MB (+/- 100MB)

När jag laddar större filer så får jag upp mina problem igen, då stiger minnesåtgången till helt andra nivåer. Jag får inte längre den våglika minnesåtgången utan minnet bara stiger och stiger tills minnet tar slut.

Jag har tittat på de länkar ni gett mig och de råd som jag lyckats få fram hjälper mig tyvärr inte!
Vad jag kan se under resursövervakaren så verkar det som att utorrent skriver konstant hela tiden men i väldigt låg hastiget, bara några MB/s, fast den borde klara betydligt mer (40-50). Jag har en tanke om att det kan handla om att den "pre-allocatear" (försvenskning jag vet men vad göra
Och att det då blir tungt med stora filer.

Om någon vänlig själ kan göra en printscreen eller berätta/tipsa om deras fungerande(!) inställningar så vore jag extremt tacksam!

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Boken:

Jag har jobbat vidare med problemet, och kommit fram till följande:

Inställningar i µTorrent lär inte gör en fragmenterat hårddisk speciellt snabbare. Vad säger defraggler om din hårddisks status? ...och ja, det kan ta över ett dygn att defragmentera en skräpig disk första gången.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Inställningar i µTorrent lär inte gör en fragmenterat hårddisk speciellt snabbare. Vad säger defraggler om din hårddisks status? ...och ja, det kan ta över ett dygn att defragmentera en skräpig disk första gången.

Hej och tack för ditt svar!

Disken är som sagt inte mer än 48h gammal och har fått in ca 20gb på den. Jag har defragglat den och det står 0% fragmenterat, (det gick på ca 5min eftersom det är så lite data på den)

Permalänk
Vila i frid

Är disken ställd som IDE eller AHCI? Vad säger DSKCACHE om din disks cache? Prova att slå på "power protect".

Problemet är att hitta det där gamla verktyget från MS. Lite hjälp här @ dskcache - OM du nu inte kör W7 för då kan du aktivera det på diskens egenskaper utan hjälp av dskcache.