Permalänk
Hedersmedlem

LaptopPSU -> 24pins ombyggnad?

Jag har kollat lite på ett picoPSU för ett hemmaprojekt, men de är så förbannat dyra så jag undrar om det går att använda strömförsörjningen från en gammal trött laptop istället. Har för tillfället ingen laptop att använda för ändamålet, men på tippen hittar man säkerligen det man behöver då nätagget sällan är det som ger upp i en laptop.

Undrar dock om det är möjligt att bygga om någon taptopPSU så att detta får 24pinskontakt för ett miniITX.

Det handlar väl om ett behov på ca 40W.

Delar som skall drivas är:
Intel D945GCLF2
2,5tumshårddsik
120mm fläkt
Eventuellt en DVDläsare (slim).

Är denna överföring möjlig och om detta är fallet.. är det värt besväret eller är det för mycket pillerier?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Det går med lite switchregulatorer för 3.3V, 5V samt 12V.

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Medlem

Jag vet inte säkert men jag tror inte det går. Detta för att laptop adaptern bara ger ström och regulatorn i datorn distribuerar det till dom olika komponenterna. Men med en moddad laddregulator så kaknske man kan få det att funka.

Visa signatur

-Corsair Spec-Alpha -Intel Core i5-6600K - MSI Z170A KRAIT GAMING - Crucial DDR4 2133MHz 32GB -Asus GTX 980TI STRIX

Permalänk
Medlem

Jag har skruvat i bärbara sen pentiumtiden och strömregleringen har alltid varit inbyggt i moderkortet på dom jag sett. Tror det är ett bättre alternativ att göra som Jine föreslår ovan och bygga egna regulatorer med kretsar från t.ex. Elfa. Om du kan fixa en 12V nätadapter så behöver du bara två regulatorkretsar för att få fram spänningarna som behövs (tre om du vill ha -12V men tror ingenting använder det idag).

Permalänk
Hedersmedlem

tackar tackar. snabb feedback är trevligt.
har sett att man kan få tag i picoPSU på 90W på amerikanska ebay för ca 50 dollar plus lite frakt. blir väl 500 med frakt å skatt å det är överkomligt. närmre 1000 spänn som jag kollade på först lät lite väl mycket dock.

Aja, får se vad det blev för lösning när jag kommer tillbaka efter helgen, men det lutar väl åt ett litet ebayköp

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
tackar tackar. snabb feedback är trevligt.
har sett att man kan få tag i picoPSU på 90W på amerikanska ebay för ca 50 dollar plus lite frakt. blir väl 500 med frakt å skatt å det är överkomligt. närmre 1000 spänn som jag kollade på först lät lite väl mycket dock.

Aja, får se vad det blev för lösning när jag kommer tillbaka efter helgen, men det lutar väl åt ett litet ebayköp

kolla där tysk butik
http://www.cartft.com/catalog/gl/13

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

http://www.mini-pc.se/item_link.asp?item_id=8002
398 kr + frakt tycker inte jag låter så illa, dock får man ju ingen adapter

Visa signatur

my specc: lian li pc-p50, Gigabyte GA-EX58-DS4, intel i7 920@3200 MHz , powercolor 6970 2gb , corsair 3x2GB DDR3 1600,corsair force 120g ssd disk, 2x500GB HD, northQ 850W 4x Noctua NF-P12-1300, Noctua NH-U12P SE1366 CPU Fan, creative X-FI sound blaster Xtreme gamer.