Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Varför Flash oviktigt.

En Rapport skriven på en höft, och utan någon egentlig tanke eller research.

Varför vi inte behöver flash till att börja med
Detta är nog det viktigaste att tänka på.
Jag vill här argumentera att plugins i webbläsarna är förlegade. Jag skall bara ge er några saker att tänka på innan jag går vidare: Canves, SVG, JS, Theora, Accelerated 3D on Web.
jag hör er säga "Och?".... med all denna teknologin kan man byta ut (nästan) alla funktioner som är så eftertraktade i Flash. tror ni mig inte? jag får väll peka er till "chrome experements", där kan ni se vad man kan göra med SVG, JS och canves...
"men video då?" --- *suck* detta är den stora "show stopper:n", men en räddning kan vara på väg i form av OGG/Theora+Vorbis vilket är inbyggt i nästa relice av FireFox, och finns tillgängligt i safari via en quicktime-plugin från Xiph.org (om jag inte minns fel) och Opera har arbetat med Theora integration längre än Mozilla har (vet dock inte om det finns i opera dock).
och lägger man ihop all denna teknologi så ser jag personligen inte något som inte kan göras med de integrerade sakerna som kan göras med flash...

vill ni se lite videos på vad man kan göra är det bara att YouTube:a efter "mozilla java script". "mozilla theora" och/eller "chrome experiments"....

Några demos:
http://www.youtube.com/watch?v=7XhBywMauCo
http://www.youtube.com/watch?v=QSvlI8K5aOM

Några kommentarer? har jag missat något?

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag längtar till när fler webbläsare får stöd för html5's audio- och video-taggar, jag är så trött på flash, helst under linux.
Jag har använt www.libre.fm's javascript-spelare (som är byggd runt audio-taggen) dagligen i några veckor nu.

edit: Flash hängde sig när jag skulle gå ur fullscreen för ett av de klippen du länkade till, enough said..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gego
En Rapport skriven på en höft, och utan någon egentlig tanke eller research.

Varför vi inte behöver flash till att börja med
Detta är nog det viktigaste att tänka på.
Jag vill här argumentera att plugins i webbläsarna är förlegade. Jag skall bara ge er några saker att tänka på innan jag går vidare: Canves, SVG, JS, Theora, Accelerated 3D on Web.
jag hör er säga "Och?".... med all denna teknologin kan man byta ut (nästan) alla funktioner som är så eftertraktade i Flash. tror ni mig inte? jag får väll peka er till "chrome experements", där kan ni se vad man kan göra med SVG, JS och canves...
"men video då?" --- *suck* detta är den stora "show stopper:n", men en räddning kan vara på väg i form av OGG/Theora+Vorbis vilket är inbyggt i nästa relice av FireFox, och finns tillgängligt i safari via en quicktime-plugin från Xiph.org (om jag inte minns fel) och Opera har arbetat med Theora integration längre än Mozilla har (vet dock inte om det finns i opera dock).
och lägger man ihop all denna teknologi så ser jag personligen inte något som inte kan göras med de integrerade sakerna som kan göras med flash...

vill ni se lite videos på vad man kan göra är det bara att YouTube:a efter "mozilla java script". "mozilla theora" och/eller "chrome experiments"....

Några demos:
http://www.youtube.com/watch?v=7XhBywMauCo
http://www.youtube.com/watch?v=QSvlI8K5aOM

Några kommentarer? har jag missat något?

Vad är det som är så fel med Flash?

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

En anledning till att välja Flash är ju att det enbart finns en enda (stor) tillverkare av playern så det blir mindre kompatibilitetsproblem med alla browsers olika implementationer osv av de ovannämda teknikerna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iXam
En anledning till att välja Flash är ju att det enbart finns en enda (stor) tillverkare av playern så det blir mindre kompatibilitetsproblem med alla browsers olika implementationer osv av de ovannämda teknikerna.

Synd att flashspelaren fungerar dåligt i bla. OS X och Linux om man jämför hur den fungerar i Windows. Ganska vanligt att man ser en grym screen tearing i Linux. I OS X så är cpu-nivåerna otroligt höga för vissa youtube-klipp.

Hoppas verkligen att Adobe kan fixa till dessa problem.

Permalänk

Flash är väl okej på youtube och liknande... men avarten med stora jävla hemsidor helt byggda i flash hoppas jag går en snabb död till mötes...

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Medlem

Jag håller verkligen med. Har alltid tyckt illa om Flash. Nu när jag i princip helt har gått över till Linux är det nästan outhärdligt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Vad är det som är så fel med Flash?

Kolla på Aftonbladet UTAN några adblockers så får du svaret... Flash är SEEEEEEEEEEGT som -276 grader kall sirap ungefär...

Permalänk
Medlem

Extremt off topic men det går inte att få så kall sirap. 273,16 grader (0 grader kelvin) är den absoluta nollpunkten. Skulle den sida du refererar till lika segt som den sirap du nämner och som håller den tempen är det snarare ditt bredband som kopplat ner.

On topic. Håller med alla om att flash är en av de största bovarna när det gäller sega internetsidor. Men samtidigt tycker jag att det måste komma någon standard som ersätter flash och som fungerar på alla plattformar utan att man ska behöva ladda massa drivrutiner. Det ska bara fungera. Och det är där flash är idag. Det fungerar och har man bara en dator med Windows (vilket de flesta kör med) så lär det dröja innan någon ersättare kommer. Dessvärre

Visa signatur
Permalänk
Medlem

<Video> och <Audio>
Jag är lite kluven i den här frågan. på ett sätt tycker jag det är självklart med en <video> och en <audio> tag, det är lika självklart som att du kan ha bilder i ditt html dokument. Samtidigt så om vi ska vara petiga så vill man att video transporteras med rtsp eller åtminstånde udp. det här måste alltså byggas in i webbläsaren?

sen kan vi ju ta fram ett antal nackdelar/problem som kommer göra att vi tvingas sitta med flash alternativt silverlight ett tag till.

* I html5 blev (ändrades) det aldrig specifierat att det skulle bli OGG formatet, utan även h264 skulle fungera (apple och nokias fel), då måste alltså webbläsaren stödja även dem. känns som det kommer sluta med att man får köra olika format för att det ska fungera native i alla operativsystem.

* Microsoft har varit lite tjuriga över att h264 har sagts som alternativ framför vc-1. Microsoft står ju trots allt bakom den större delen av webbläsarna som används. så mycket beror på vad dom implementerar.

* 2012 ska första draften av html5 vara klar. sen kan det dröja tills 2022 innan allt är klart. känns lite avlägset desvärre. för att inte tala om alla webbläsare som kommer finnas som inte stödjer formatet under tiden, man kan ju tyvärr inte stänga ute alla gamla webbläsare. folk blir griniga

Det här var mitt bidrag till diskussionen sen lite off topic;
Några linux användare som provat att installera silverlight? tyckte ni det var krångligt?

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av nussse
[B]Extremt off topic men det går inte att få så kall sirap. 273,16 grader (0 grader kelvin) är den absoluta nollpunkten. Skulle den sida du refererar till lika segt som den sirap du nämner och som håller den tempen är det snarare ditt bredband som kopplat ner.

VA I HELVETE :S:S:S:S seriöst... ? förklara dig eller avregga dig från swe.

Permalänk
Medlem

Tycker att flash är det största skitprogram som konstruerats och som råkat bli standard tyvärr.

Buggigt som tusan är det, mycket mer minneskrävande än t e x ms silverlight som jag för övrigt aldrig haft en enda krasch med och enligt en god vän skall ms version också vara smidigare att programmera till men det har jag inte en aning om..han är ms-kramare vilket jag inte är direkt:D

Men som sagt, att adobe inte lyckats fixa flashplayer till IE 64bits är löjligt, extremt löjligt, de har sagt nu sen version nio att i version tio skall stödet komma...vilket kvalificerat bs, eftersom version tio är ute sen länge...hur svårt skall det vara?

Som sagt, är flashhatare av många olika skäl och välkomnar verkligen andra val

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av SissY
[B]

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nussse
Extremt off topic men det går inte att få så kall sirap. 273,16 grader (0 grader kelvin) är den absoluta nollpunkten. Skulle den sida du refererar till lika segt som den sirap du nämner och som håller den tempen är det snarare ditt bredband som kopplat ner.

VA I HELVETE :S:S:S:S seriöst... ? förklara dig eller avregga dig från swe.

Vid -273.16 grader celsius ligger noll grader kelvin. Detta är den absoluta nollpunkten, och när det är så kallt så stannar atomernas rörelse inom ämnen helt upp. Detta gör att sirap vid -276 grader celsius inte rör sig ö.h.t. Det nussse menar är att vid -276 grader står sirap garanterat helt stilla, och om hemsidan går så långsamt så går det ju inte bara segt utan hämtningen av sidan har helt avstannat. Rörigt, milt sagt.:P

Visa signatur

OS: Win 7 | Chassi: Antec 1200 | Mobo: M3A32-MVP Deluxe Wi-fi | Cpu: Amd Phenom II 940 x4 @ 3.0 Ghz | Gpu: Nvidia 560 ti 448 core | 8 gb blandad ddr2-ram | Psu: Corsair 620W HX | Citera för svar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iXam
En anledning till att välja Flash är ju att det enbart finns en enda (stor) tillverkare av playern så det blir mindre kompatibilitetsproblem med alla browsers olika implementationer osv av de ovannämda teknikerna.

Detta är väl precis varför flash är mindre bra. Internet i all dess frihet byggs upp mer och mer av ett stängt format där Adobe beslutar vilka som får titta och vilka som får hoppa tillbaka ner i sina hål.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk

Jag är inte riktigt säker på att du har rätt.

Visst, sidor gjorda i flash suger ofta, men det är inte flash's fel, utan det är utvecklaren som suger. Han har gjort en tung sida som gör att våra ögon brinner och hjärnan exploderar. Men fortfarande, det är inte varken flash eller andra plugins fel.

Jag känner inte till de olika komponenterna som du refererar till, men antar att de producerar HTML i slutändan, jämförbart med t.ex. ASP.NET?

Problemet med ditt tankesätt är att du tänker endast på 'traditionella' websidor som t.ex. nyhetssiter, bloggar osv. Där har du säkert rätt i ditt resonemang.

Plugins _kan_ vara nyttiga då man vill göra väldigt interaktiva saker i browsern. Jag säger inte webbsidor, utan vill benämna det mera som "applikationer".

Microsoft brukar prata om rich user experiences och detta har du väldigt svårt att göra på ett traditionellt sätt och utan "plugins". Mircrosofts lösning på detta är Silverlight och med denna platform så kan man göra verkligt häftiga saker.

Här finns några demos (VS 2008 SP1 solutions) på vad man kan göra i Silverlight. De är inte "webbsidor" utan demos på vad du kan göra med Silverlight.

http://www.wintellect.com/webdemos.aspx

Ta en titt på bl.a. Mandelbrot och Page-Turn. Verkligt coolt!

Eftersom marknaden de närmsta åren kommer att fullkomligt explodera av touchskärmar så behövs det en verkligt interaktiv miljö för att stöda "upplevelsen".

Men kom ihåg att du kan använda vill teknologi som helst och vilka komponenter som helst att göra en pissig upplevelse för användaren. Men det är inte teknologins fel, utan det är utvecklarens fel!

Visa signatur

"Mies saa kaatua mutta ei karata." -- Adolf Ehrnrooth IR 7, Äyräpää 1944.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av petabyte.se
<Video> och <Audio>
Jag är lite kluven i den här frågan. på ett sätt tycker jag det är självklart med en <video> och en <audio> tag, det är lika självklart som att du kan ha bilder i ditt html dokument. Samtidigt så om vi ska vara petiga så vill man att video transporteras med rtsp eller åtminstånde udp. det här måste alltså byggas in i webbläsaren?

Tycker helt tvärt om. rtsp och udp skall användas då något som är realtime som skall spelas upp. Detta är väldigt sällan fallet och att använda rtsp/udp är bara onödig och kräver extra felhantering.

Sedan anser jag att html bör vara ett designdokument. I ett designdokument vet jag egentligen inte om video hör hemma. Ser inget större problem med att jag måste ha ett program installerat för att spela upp filmen. Visst man kan diskutera vilket om video är ett designelement till dödagar. Argument som att det är smidigare eller lättare sågar jag ganska hårt. Går att fixa ganska enkelt imo.

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Varför Flash oviktigt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gego
Canves, SVG, JS, Theora, Accelerated 3D on Web.

Må vara att dessa 5 teknologier kan ersätta Flash, men du har helt missat poängen med att använda Flash. Det är ett verktyg som åstadkommer det som du förut behövde 5 (eller fler) verktyg för att kunna göra. Det är därför Flash är populärt bland webbutvecklare.

Att flerplattformsstödet är rätt skitkass (även om det har blivit mycket bättre) och att Flash är slött är sekundärt. Se på ASP.NET, det lider (typ) av samma problem - men ändå används det friskt. PHP är också slöare än stendöd sirap, men likväl är det jättepopulärt för webbutveckling.

På webben är kort utvecklingstid helt enkelt viktigare än prestanda. Huruvida det är bra eller dåligt lämnar jag till var och en att skapa en egen uppfattning om.

Visa signatur

Estne volumen in toga, an solum tibi libet me videre?
(Är det där en pergamentrulle i din toga, eller är du bara glad att se mig?)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nussse
Extremt off topic men det går inte att få så kall sirap. 273,16 grader (0 grader kelvin) är den absoluta nollpunkten. Skulle den sida du refererar till lika segt som den sirap du nämner och som håller den tempen är det snarare ditt bredband som kopplat ner.

On topic. Håller med alla om att flash är en av de största bovarna när det gäller sega internetsidor. Men samtidigt tycker jag att det måste komma någon standard som ersätter flash och som fungerar på alla plattformar utan att man ska behöva ladda massa drivrutiner. Det ska bara fungera. Och det är där flash är idag. Det fungerar och har man bara en dator med Windows (vilket de flesta kör med) så lär det dröja innan någon ersättare kommer. Dessvärre

Förlåt, det var visst min hjärna som höll -276 grader eftersom den var för seg för att fatta att jag hade fel.

Vad gäller mitt bredband från BBB så tänker jag inte klaga... 100/10 glider på bra... IE7 laddar Aftonbladet snabbt ja, men det är fan konstigt att en AMD Phenom 9750 får jobba häcken av sig med just Flash.

KOM INTE OCH SIG ATT JAG BORDE BYTA TILL FIREFOX!!! Och kom inte och säg att jag borde installera en adblocker.

FLASH ÄR SEGT. så är det bara.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thiesen
Kolla på Aftonbladet UTAN några adblockers så får du svaret... Flash är SEEEEEEEEEEGT som -276 grader kall sirap ungefär...

Du kan ju inte klaga på Flash om vissa använder det för att göra reklam. Som att klaga på ett programmeringsspråk för att vissa gör virus med det.

Flash är otroligt bra tycker jag. Populariteten gör det nästan bara bättre men jag vet vissa grejer som är störande med vissa Flash-videos men det är skaparens fel. Exempelvis att vissa inte har en "stänga av ljudet"-knapp.

Ett tillägg (till en webbläsare du inte vill använda, Firefox) som stoppar flashvideos kanske skulle vara något för dig. Den skiter i om det är reklam eller inte.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Skulle vilja se den webbteknologi som helt kan ersätta flash. Finns numera än hel del spel och egna multimedia program bara i flash.
Nu satsar även MS på egna Silverlight och SUN på JavaFX så att man skulle enas om en gemensam standard ser inte så ljus ut.

Annars tycker jag Google borde gå i bräschen och börja erbjuda ogg på youtube!

Permalänk
Medlem

"Det behövs inte." Ett fint, gammalt FOSS-argument.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk

Det största skälet till varför flash suger är imo att det är ett ofritt format som används på websidor, någonting som bör vara fritt då det är en så vedertagen informationskanal.

Att den oficiella implementationen av formatet sen är så dåligt genomförd att jag inte skulle vilja ta i den med tång gör inte saken speciellt mycket bättre.

Tills flash är helt borta från webben får man klara sig med gnash, den fungerar till det mesta man slänger på den.

De största problemen med flash ligger inte i att den tekniska implementationen suger, det är de etiska problemen som uppstår genom att använda det.

Permalänk
Medlem

Teknologin [flash] suger inte, jag har aldrig sagt att den var [så väldigt] dålig, jag sa bara att den inte behövs längre.
Silverlight/Moonlight är ett bättre sätt att göra saker än flash, men det är fortfarande Är inte så stabilt på OSS-sidan (GNU/Linux).

Vad jag argumenterar för är att Flash (och silverlight) inte längre fyller någon reell funktion på nätet, (nästan) allt går att implementera via JS, Canvis, SVG, och Xiph's codecs... med 3d for the web så kommer man kunna över klassa flash...

såg att några sa att php var långsamt.... vet ni vad php är till att börja med? Det körs aldrig någon php kod på klienten, allt "parsas" till html eller xhtml via en webserver(och samma sak gäller, vad jag förstår, ASP.net). Flash kör inte koden på servern utan på klienten, så de går där med inte att jämföra med PHP.

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk
Medlem

Har väl inte så mycket att tillföra, men har man problem med etik så kan ju inte internet vara ett så roligt ställe.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Hade varit trevligt om OGG/OGM hade blivit internet-standard för video.

Dock tror jag sidorna vill kunna anpassa och göra en custom videospelare, för egen funktionalitet, och då hamnar det på Flash.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Hade varit trevligt om OGG/OGM hade blivit internet-standard för video.

Dock tror jag sidorna vill kunna anpassa och göra en custom videospelare, för egen funktionalitet, och då hamnar det på Flash.

än en gång canvis + js + svg (och annan skit) = kontroller på videospelaren, som dessutom kan bytas ut "on the fly" via js-scripts.

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix