Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Är det Gigabyte 4850 jag ska ha?

Permalänk
Medlem

Är det Gigabyte 4850 jag ska ha?

Tjenare!

Satt och glutta lite på ett nytt grafikkort. Mitt har börjat knasa sig lite, och har en stund på nacken.
Hittade då detta (Gigabyte 4850 512mb): https://www.inet.se/datorkomponenter/grafikkort/gigabyte-rade...

Jag kan ha 512mb, för jag spelar aldrig i över 1280x1024 ändå.
Däremot så vill jag ha en hyfsat tyst burk, utan att behöva bryta garantin.
Kollade på ett 4770 först, men det skiljer ungefär 20:- mellan 4770 och 4850 så, kändes värt att ha ett 4850.

Hur är kylaren på det här kortet?
Har det samma kylarproblem som när kortet kom? Ungefär 80+ i idle?

/Freddan

Permalänk
Medlem

Om du vill ha tyst är det accelero S1 som gäller.
Den klarar att kyla ett 4850 passivt om du har OK luft genomströmning i chassit.

Edit: Sorry, såg att du inte ville bryta garantin.
Isåfall har jag hört att powercolors 4850 kort ska vara rätt tyst, Gigabytes kort är ju förstås ljudlös men den kyler inte så värst bra, dessutom är den dyrare.
Men igen, om du har OK luft genomströmning i chassit är det inga problem med gigabytes.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Om du vill ha tyst är det accelero S1 som gäller.
Den klarar att kyla ett 4850 passivt om du har OK luft genomströmning i chassit.

Vill inte bryta garantin..
Har ett Antec 300 med bra luftflöde, så det skulle nog inte vara några problem i sig.
Kör nog på originalkylaren + ett motstånd på 7v.

Permalänk
Medlem

Såg nu att det inte var gigabytes passiva variant du länkade till (jag vet, ,måste börja läsa grundligare), den där har ja ingen uppfattning om.
Men jag skulle gissa att powercolors kort är tystare.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Såg nu att det inte var gigabytes passiva variant du länkade till (jag vet, ,måste börja läsa grundligare), den där har ja ingen uppfattning om.
Men jag skulle gissa att powercolors kort är tystare.

Jag har en annan tråd på G, där det var en kille som körde med det kortet, och 7v motstånd på kylaren, och det funkade tydligen klockrent.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LillFredde
Jag har en annan tråd på G, där det var en kille som körde med det kortet, och 7v motstånd på kylaren, och det funkade tydligen klockrent.

Gällande ljudnivån menar du?
Kom ihåg bara att vad som uppfattas som tyst och högljutt är en ytterst subjektiv bedömningsfråga.
Därför är det bättre att titta på tester och bilda sig en egen uppfattning.

Men jag ser nu att powercolors kort är betydligt dyrare än konkurrenternas, så då har jag egentligen ingen uppfattning om vilket som är tystast av dom andra tillverkarna.
Som sagt, läs tester där dom tar upp ljudnivån.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Gällande ljudnivån menar du?
Kom ihåg bara att vad som uppfattas som tyst och högljutt är en ytterst subjektiv bedömningsfråga.
Därför är det bättre att titta på tester och bilda sig en egen uppfattning.

Men jag ser nu att powercolors kort är betydligt dyrare än konkurrenternas, så då har jag egentligen ingen uppfattning om vilket som är tystast av dom andra tillverkarna.
Som sagt, läs tester där dom tar upp ljudnivån.

Som min dator låter nu, med en 40mm fläkt snurrar i runt 4000-5000RPM 24/7 så tror jag nog att jag får en nåågot tystare dator, med det nya grafikkortet.

Permalänk
Medlem

Powercolor PCS, är dom tystaste 4850.. så köp ett sådant, passiva 4850 är enligt min mening inte direkt roliga..

Permalänk
Medlem

Jag har ett sånt kort som är på bilden. Tog typ 2 månader efter att jag köpt den innan fläkten dog. Efter en månads missljud.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daweeeBD
Powercolor PCS, är dom tystaste 4850.. så köp ett sådant, passiva 4850 är enligt min mening inte direkt roliga..

Jag vet inte riktigt vad det kostade?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maskaren
Jag har ett sånt kort som är på bilden. Tog typ 2 månader efter att jag köpt den innan fläkten dog. Efter en månads missljud.

Ajdå, får hoppas på att mitt kort inte dör.. Annars så har man ju garanti 2 år så att.