Asus bygger specialare med dubbla GTX 285

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
2x285=570
Eller?

Nä men det är i grunden ett GTX 295 bara det att de inte har kärnor där en del av bussen är avaktiverad. Asus har inget annat namn de får sätta på kortet antagligen. De vet inte vilka namn nVidia skulle få för sig att använda i framtiden så de kan inte inkräkta där riktigt.

Nej att de inte får hitta på helt själva är rätt självklart. Men 285 och 295 ska ju vara olika kort så hur kan två 285 bli 295? Då kan man ju slänga ihop 2st 250 i SLI och kalla det för 1st 260?

2x285 borde ju rimligen bli 285 superdeluxe, men inte ett 295 för det.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

En stadig bit. När man tröttnar på att spela våldsamma spel kan man plocka ut kortet ur datorn, gå ner på stan och slå ihjäl folk på riktigt.

Vill jag veta hur varmt det blir och hur mycket fläkten kommer väsnas?

Visa signatur

Strålskadade grävlingar och lite annat hittar du här: http://elektrofredrik.deviantart.com/

Permalänk

Synd med tanke på att två gtx285 är mycket bättre än ett gtx295. Inte särskilt bra försäljningsknep? Skulle iaf inte banga på det kortet, hur mycket kommer det kosta dah?

Permalänk
Medlem

Undrar varför nvidia inte gjorde detta från början?
Nån härinne sade att det var omöjligt, men nu har ASUS lyckats.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk

2 st 295 då? Är det GTX300 då?

Permalänk
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aurastream
2 st 295 då? Är det GTX300 då?

Nej det kallas inte gtx300 det kallas idioti, 4 grafikkretsar är inte särskilt framgångsrikt tyvärr =/ Ökar risken för microstutter dessutom

Permalänk
Medlem

PR grafikkort :), dock så kommer dessa nog hypas rätt så bra och det finns nog tusentals personer som är villiga att slåss blodiga efter dessa så... Njä det är inget som poppar upp hos någon återförsäljare här inte.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av magican
Why o why..

Visserligen "fränt" men det är väl allt. GTX260/75/80/95 räcker med råge i dagsläget. Nu när ändå nästa gen är så nära.. dom är x månader för långsamma, dom flesta med förnuft lägger väl det sviniga priset dom lär ha på DX11 kort...

Det kan ju dock leda till liknande lösningar med nya grafikort senare.

Permalänk
Medlem

ojoj vilket monster ser ut som en lunchlåda i storlek.

Visa signatur

E8400 3.0 Ghz . Gigabyte EP35 - DS3R . 4GB Corsair 6400 . Corsair 450w . Asus Vento 3600 .XFX Geforce 260 216 896MB :)

Permalänk

Dyrt? Varmt? Skulle döpt det till 285x2 istället.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Hur blir 2x285=295?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
2x285=570
Eller?

Nä men det är i grunden ett GTX 295 bara det att de inte har kärnor där en del av bussen är avaktiverad. Asus har inget annat namn de får sätta på kortet antagligen. De vet inte vilka namn nVidia skulle få för sig att använda i framtiden så de kan inte inkräkta där riktigt.

Det är så att 1 stk GTX 295 består av 2 stk GTX 275 varav det ena kortet är 100% likadant fast spegelvänt så dom monteras med gpu sidorna mot varandra och delar kylare. Det är ingen konstig historia och det ger exakt samma prestanda som GTX 275 sli fast det blir varmare. men eftersom inga mobo stödjer quad sli med singelkortplatser är det enda sättet att åstadkomma quad sli och den som säger att det inte skalar har helt fel för den inbördes sli bryggan på varje kort ger inte fyra kanaler ut men 2. Och eftersom den skalat klart inne i varje kort så skalar den mot pci-e bussarna som varsitt singelkort, det är orsaken til att det hela överhuvudtaget kan skalera och gör det bättre än tri sli som tvingar in hela sex kanaler och har därför lite bandbreddsproblem som bara kan utnyttjas fullt ut genom i7 prollar i dagsläget. Ett gtx 295 MARS är ingen anorlunda historia och presterar som GTX 285 i sli som vi har känt til prestanda på länge...men det höjer ribban naturligtvis ganska mycket naturligtvis eftersom vi vet hur 275 i sli i förhållande til 285 i sli...och eftersom det inte är prestandaförlust i genom bandbredd som i 285 tri sli så ger det rakt av dubbla prestanda gentemot gtx 285 i sli så dra nu fram miniräknarna....
OK summan av det hela är att om jag kommer åt två sånna kort så är dom mina illa kvickt men om jag bara kommer åt 1 då skiter jag i det, för den prestandan har jag sett !!!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shagy
Det är så att 1 stk GTX 295 består av 2 stk GTX 275 varav det ena kortet är 100% likadant fast spegelvänt så dom monteras med gpu sidorna mot varandra och delar kylare. Det är ingen konstig historia och det ger exakt samma prestanda som GTX 275 sli fast det blir varmare. men eftersom inga mobo stödjer quad sli med singelkortplatser är det enda sättet att åstadkomma quad sli och den som säger att det inte skalar har helt fel för den inbördes sli bryggan på varje kort ger inte fyra kanaler ut men 2. Och eftersom den skalat klart inne i varje kort så skalar den mot pci-e bussarna som varsitt singelkort, det är orsaken til att det hela överhuvudtaget kan skalera och gör det bättre än tri sli som tvingar in hela sex kanaler och har därför lite bandbreddsproblem som bara kan utnyttjas fullt ut genom i7 prollar i dagsläget. Ett gtx 295 MARS är ingen anorlunda historia och presterar som GTX 285 i sli som vi har känt til prestanda på länge...men det höjer ribban naturligtvis ganska mycket naturligtvis eftersom vi vet hur 275 i sli i förhållande til 285 i sli...och eftersom det inte är prestandaförlust i genom bandbredd som i 285 tri sli så ger det rakt av dubbla prestanda gentemot gtx 285 i sli så dra nu fram miniräknarna....
OK summan av det hela är att om jag kommer åt två sånna kort så är dom mina illa kvickt men om jag bara kommer åt 1 då skiter jag i det, för den prestandan har jag sett !!!

WOW, 60 FPS i Crysis!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shagy
Det är så att 1 stk GTX 295 består av 2 stk GTX 275 varav det ena kortet är 100% likadant fast spegelvänt så dom monteras med gpu sidorna mot varandra och delar kylare. Det är ingen konstig historia och det ger exakt samma prestanda som GTX 275 sli fast det blir varmare. men eftersom inga mobo stödjer quad sli med singelkortplatser är det enda sättet att åstadkomma quad sli och den som säger att det inte skalar har helt fel för den inbördes sli bryggan på varje kort ger inte fyra kanaler ut men 2. Och eftersom den skalat klart inne i varje kort så skalar den mot pci-e bussarna som varsitt singelkort, det är orsaken til att det hela överhuvudtaget kan skalera och gör det bättre än tri sli som tvingar in hela sex kanaler och har därför lite bandbreddsproblem som bara kan utnyttjas fullt ut genom i7 prollar i dagsläget. Ett gtx 295 MARS är ingen anorlunda historia och presterar som GTX 285 i sli som vi har känt til prestanda på länge...men det höjer ribban naturligtvis ganska mycket naturligtvis eftersom vi vet hur 275 i sli i förhållande til 285 i sli...och eftersom det inte är prestandaförlust i genom bandbredd som i 285 tri sli så ger det rakt av dubbla prestanda gentemot gtx 285 i sli så dra nu fram miniräknarna....
OK summan av det hela är att om jag kommer åt två sånna kort så är dom mina illa kvickt men om jag bara kommer åt 1 då skiter jag i det, för den prestandan har jag sett !!!

Ehm... va!?
Nu kan jag ha missat någonting men det där måste vara den mest orelevanta förklaringen någonsin, för hur det hänger ihop med vad jag frågade förstår jag verkligen inte.

Jag undrade inte över hur det skalar eller vilka problem som finns med tri respektive quad SLI. Jag undrade över hur man får för sig att döpa om vad som är 2x285 till 295. Du påpekar att 2x275 är ett 295, men 2x285 ska också vara det? Det känns mer som en deja vu av omdöpningsracet som körs när flera olika serier helt plötsligt är någon annan serie.

För om allt som behövs för att skapa ett 295 är att man kör dubbla 275 eller 285 så borde man ju kunna börja marknadsföra SLI-moderkort som moderkort med bifogad grafikkortsuppgradering.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dosman
Finns det ens några dx11 spel ute än?

hmm.. varför skulle det finnas DX11 spel när det inte finns några graffen som stöder det, och så finns ju inte enns DX11 att installera än.

Visa signatur

PC: i7 980X @ 4ghz | EVGA X58 Classified | 12 GB Corsair Dominator GT 2Ghz CL8 | GTX580 3-WAY SLI | 2,5tb Hdd | Corsair Obsidian 800D| Corsair AX 1200| Dell U3011 30" + 2st Dell 2007| Vantage P55000p+| VattenKylning | The Classified-X V2.5! |
Lek: 2600K ES (X54) och några olika 1155 brädor
Foto:Nikon D3s, 85/1.4, 50/1.4, 35/1.4, 24-70/2.8, SB-900

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Ehm... va!?
Nu kan jag ha missat någonting men det där måste vara den mest orelevanta förklaringen någonsin, för hur det hänger ihop med vad jag frågade förstår jag verkligen inte.

Jag undrade inte över hur det skalar eller vilka problem som finns med tri respektive quad SLI. Jag undrade över hur man får för sig att döpa om vad som är 2x285 till 295. Du påpekar att 2x275 är ett 295, men 2x285 ska också vara det? Det känns mer som en deja vu av omdöpningsracet som körs när flera olika serier helt plötsligt är någon annan serie.

För om allt som behövs för att skapa ett 295 är att man kör dubbla 275 eller 285 så borde man ju kunna börja marknadsföra SLI-moderkort som moderkort med bifogad grafikkortsuppgradering.

Det var inte bara ett svar på din fråga men jag "citerade" til den när jag förklarade konseptet som gör att det är ett gtx 295 ! Och svarade på flera andra frågeställningar som jag inte citerade samtidigt. Om du har uppfatningen att någon svarar dig personligen för att man citerar dig , då har du missupfattat. En citation är en direkt form av refererande til relevans i en almänn fråga eller påstående, jag svarar inte Göran Person om jag citerar honom här !

Jag vet inte vem som informerat dig om att ett vanligt GTX 295 skulle tillsvara GTX 285 i sli, men det är FEL, det innehåller samma komponenter som gtx 275 och är mjukt underklockat i förhållande till en vanlig gtx275 sli konfiguration med hänsyn till att korten delar kylare !
I alla fall trots att man använder specs på MARS kortet som tillsvarar gtx 285 kort i sli i stället för gtx 275 i sli. De bygger båda på IDENTISKA GPU men gtx275 delar pcb med gtx260 och likaledes minnekonfiguration osv.. så man har bara egentligen gett kortet nya större snabbare minnen , altså de som sitter på GTX 285 och kan därmed klocka in gpu til de spec som ett sådant har. så i realitet finns inte så mycket ändringar så det legitimerar en ändring i beteckning til nåt annat än gtx 295 fast för att skapa publicitet kallar man det inte OC eller ultra eller dylikt som i sånna fall är vanligt, utan man kallar det MARS och slänger lite konfetti omkring det. Men det är dock en mycket fin upgradering av kortet så JA TACK.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zaman
...Detta måste prestera som ett hjärndött monster :D...

HAHAHA - ett hjärndött monster? Sämsta liknelsen någonsin? För det låter inte som ett hjärndött monster presterar speciellt bra..

Visa signatur

Stationär: Intel C2D E8400 3.0GHz | 2x2GB XMS2 Corsair | Sapphire Radeon HD4870 512MB | Western Digital 640GB (AAKS) | Asus P5Q-E | Antec Sonata III 500W |
Bärbar: LG r200 - Intel C2D T7100 1,8GHz - 2GB PC5300 - radeon hd2400 - 160gb hdd
Mobil: HTC Touch Diamond

Permalänk
Moderator
Testpilot

Mäktigt. Sjukt dyr lär den ju också bli.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

oh asus honey you just made me cum

Permalänk
Avstängd

Torka upp dreglet grabbar, tillverkas bara 1000 ex.
tror inte någon av dom kommer till sverige.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kinc
Nejdå det tar bara upp två PCI-platser

Jag antar att det ligger ett i ditt labb.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Kul grej. Snygg också. Inget jag någonsin skulle köpa förstås, av samma anledning som jag aldrig skulle köpa en Lamborghini (alltså bilen, inte någon jämra dator som lånat märket), men fortfarande roligt att det kommer såna här extremprodukter.

Det är tämligen lätt att föreställa sig vilken målgrupp de riktar in sig på. Hehe.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

ett sånt + ett physx beräknande kort...

folding?

Permalänk

ser ut som en vhs

Permalänk
Medlem

Ja.. det är ju bara 1000 kort som görs så dom lär gå åt fort. Undrar hur många som hittar till Sverige, några stycken kanske? Det blir väl framför allt "samlare" som vill ha och är beredda att punga ut duktigt för något i "limited edition" och till överpris.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sprattelvatten
ser ut som en vhs

hehehehe...
...
............................... nej....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psychkelleh
.... stöddig kommentar....

hehehe ...... jo? lite fantasi grabben

ONT: en sån hade suttit fint

Permalänk
Avstängd

påminner om min dator.....
.......
..Inte grafikkortet då, Hela datorn, ungefär samma storlek

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PreacherMan
Jag antar att det ligger ett i ditt labb.

http://www.nordichardware.se/skrivelser_img/514/marsoc.jpg

http://www.nordichardware.se/Artiklar/?page=3&skrivelse=514

Tydligen två.

Visa signatur

Burk 1 Pentium II @ 400 MHz || Voodoo 2 SLI || 256 MiB PC-100 || ASUS P2B (Avställd)
Burk 2 Core 2 Duo X6800 E || 7950 GX2 Quad-SLI || 4096 MiB DDR II 800 || ABIT FP-IN9 SLI (I delar och används ej mer)
Burk 3 Core I5 2500K || GTX 295 Quad-SLI || 8126 MiB DDR III || Asus P8Z68 (Gammal, Orkar inte uppdatera... :P)

Permalänk
Medlem

Minnesmängd 2x 2 048 MB

Ehhhhhh? 4 gb minne på ett kort, det är galet. För 285:an har ju bara 1gb minne... Ingen dålig ökning måste jag säga.. Quad sli 8gb grafikminne! NICE! kan inte stämma? eller?

Visa signatur

[Intel Core i5 2500k] [Asus P8Z68-V Pro] [2x ATI 6950 1gb] [Fractal Design XL] [Corsair HX 750W] [Corsair 16Gb 1600MHz] [OCZ SSD Vertex3 120GB]