Permalänk
Medlem

Exactly, varorna är här hehe.

Raid0 säger du/ni. Säger det till honom då..

Och han jobbar med data, men är inte så kunnig inom det här området tydligen. Han vet vad raid är men ville väll veta vad jag hade tänkt mig.

Tack för alla svar

Permalänk
Moderator
Testpilot

Ok, lycka till då.

Kommer säkert gå bra med GTX 260 också.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

Raid 0 är ju 2 stycken hårddiskar i samma volym .. typ 640GB + 640GB = en 1280 GB om jag inte har helt fel nu
Detta ger ökad skriv- och läshastighet men ifall någon av hårddiskarna dör kan data förloras.

Jag skulle iaf inte köra annat än raid 0 med dem hårddiskarna du köpt.

Permalänk
Antielefant
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Jag skulle dock inte rekommendera två stycken grafikkort om du inte är datorvan sedan innan eller van att felsöka och pilla med drivrutiner m.m.

SLI och CrossFire fungerar inte så sömlöst som man önskar. Det fungerar ofta tillfredsställande men man borde vara bevandrar inom datorer om man ska ha nytta av dubbla grafikkort.

Umm... sätt i grafikkort två, skruva dit en skruv, sätt dit SLI-bryggan?
Under förutsättning att han inte har Windows i datorn än ens, kommer drivrutinen installeras direkt i SLI-läge.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Man kan inte bli bevandrad inom datorer utan att vandra i träsket.
Sen är alltid hjälp nära till hands nu när träsket är digitalt.

Visa signatur

http://steamcommunity.com/id/SolidDread
AMD Phenom2 X4 940 @3.7GHz | XFX GeForce GTX 260+ 896MB PCIe | Corsair 4GB XMS-2 8500C5 |
Fraktfritt på Inet.se

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Umm... sätt i grafikkort två, skruva dit en skruv, sätt dit SLI-bryggan?
Under förutsättning att han inte har Windows i datorn än ens, kommer drivrutinen installeras direkt i SLI-läge.

Tänker inte ens kommentera det där inlägget. Vill du diskutera så gör du det som en intelligent människa och inte som en primat.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Antielefant

Det är inte direkt krångligare att köra SLI än att köra singelkort, såvida man inte vill specialoptimera varje spel själv... men det kan man i och för sig göra med ett kort också.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Hej igen..

Nu är allt ihopsatt och fungerar som det ska. Dock låter den väldigt mkt.. Ungefär som ett äldre xbox 360. Ja har läst lite och ja kommit fram till att det möjligtvis kan vara nätagget som låter.

Den är också väldigt varm.

Så min fråga är, är det nätagget som låter pga 80-90% användning? Skulle ett 750w nätagg låta så mkt mindre att prestandan är värt minska på? (desto lägre användning desto lägre prestanda right?)

Sorry för att ständigt fråga saker

Permalänk

Nätagget ska klara av dina saker. Vad är varmt? graffena? cpu? kolla så att kylaren sitter som den ska om det är cpu... Bytte du pasta? Kanske hade på för mycket ny isf.

Mina förslag lycka till!
/A.

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem

Absolut inte 80-90% användning.

Kan vara processorkylaren eller grafikkorten som låter.
Kolla dessutom pastan.

Ett tips: Ladda ner något program och kolla värmen på komponenterna.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Så ser de ut efter ca 15 min

Permalänk
Antielefant

Processorn ser ut att gå rätt varm... kolla så Cool n Quiet är igång i BIOS, likaså att CPU-fläkten är ställd till PWM-läge och inte DC.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Ehm.. Du kanske märkt att jag inte är överdrivet kunnig inom det här området. Hur kollar man det? hehe

Förresten. Man fick ju med en fläkt med phenomprocessorn. Han som byggde den åt mig använde inte den utan använde den ja köpte med.. Det antar jag var rätt gjort va? (eftersom det är varmt tänkte jag att ja kan nämna det. Vet ju inte hur man bygger)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Jo, precis som dodsmasen sade så utnyttjar fler och fler spel mer än två kärnor, i praktiken går den skarpa gränsen ungefär runt september, efter det kommer i praktiken alla stora titlar att stöda fler än två.

Vart har du läst den informationen källa på det tack.

Permalänk
Medlem

bump. ja hittar inte cool n quite i kontrollpanelen -> energialternativ. Försökte även göra en egen men hittar inte processor i listan..(om ni förstår).

Måste man öppna burken för att kolla fläktarna?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscar9
bump. ja hittar inte cool n quite i kontrollpanelen -> energialternativ. Försökte även göra en egen men hittar inte processor i listan..(om ni förstår).

Måste man öppna burken för att kolla fläktarna?

Du ska inte kolla i kontrollpanelen, utan i BIOS!
Du kollar BIOS när du startar datorn genom att trycka på ngn utav F1-F12, finns också en del som använder sig av ESC.
Vet inte hur det är med ditt, men någon annan kan nog förklara vad du ska göra sen.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

För att kolla fall Cool 'N Quiet är igång så trycker du på Delete när du startar datorn, för att starta BIOS.

Sedan så är det olika i alla sorters BIOS, men under Advanced -> CPU Configuration eller något åt det hållet bör den inställningen finnas.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sasser
Vart har du läst den informationen källa på det tack.

Windows 7 lanseras strax därefter och då kommer Direct X11 som har ett enormt bra stöd för multicore

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Windows 7 lanseras strax därefter och då kommer Direct X11 som har ett enormt bra stöd för multicore

Fortfarande källa på det, men skulle inte hurra för mycket när X11 kommer.X10 stödjer också även multicore men tills idag så är det fortfarande bara en bråkdel av spelen som stödjer det.Ska även pointera att kommer behövas investera i ett nytt grafikkort som stödjer x11.

Permalänk
Antielefant

DX10 stöder multicore, ja, men DX11 har det nativt (MTR) och som krav från scratch, vilket DX10 inte har.
MTR är dessutom bakåtkompatibelt med dagens hårdvara (kräver kort med stöd för GPGPU däremot) så det kräver inte alls DX11-kort.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Hej igen. Är trött på ljudnivån på datorn.. Funkar skitbra när ja spelar, då är den verkligen kanon, men den är alldeles för högljud!

Vad kan jag göra för att minska ljudet? Byta ut grafikkorten till 1 bätte? Byta processor kylare?

Är lådan för högljudd?

Ta ut ett kort? Stänga av ett? Vad kan jag göra?

Jag kan betala en hel del för att få tyst på spektaklet.

Extremt tacksam för svar

Permalänk
Antielefant

Har du aktiverat, Cool n Quiet och PWM Fans i bios?

Cool n Quiet finns under CPU Configuration, PWM under System Monitoring

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscar9
Ehm.. Du kanske märkt att jag inte är överdrivet kunnig inom det här området. Hur kollar man det? hehe

Förresten. Man fick ju med en fläkt med phenomprocessorn. Han som byggde den åt mig använde inte den utan använde den ja köpte med.. Det antar jag var rätt gjort va? (eftersom det är varmt tänkte jag att ja kan nämna det. Vet ju inte hur man bygger)

Vad har du köpt för delar?

Pröva och koppla bort ett grafikkort och se om det låter mindre. Hur bra ventilation har den låda du köpt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Har du aktiverat, Cool n Quiet och PWM Fans i bios?

Cool n Quiet finns under CPU Configuration, PWM under System Monitoring

'

Japp =/ Låter fortfarande som ett gammalt xbox 360... (möjligen lite mindre än innan efter jag bytte man knappt märkbart)

Vad tror du.. Finns det något annat jag kan göra för att minska ljudet?

Permalänk
Medlem

Det är svårt och veta exakt vad du behöver göra innan du vet vad det är som låter. Av temperaturen du mätt upp så verkar det som att hela lådan är väldigt varm. En processor blir inte varm även om cool n quiet inte är påslaget, endast om den får jobba mycket hårt kan den bli varm.

Har du någon fläkt i chassit som drar ut luften? Eller är det bara nätaggregatet för det krävs en del fläktar i chassit när man har två grafikkort

Permalänk
Medlem

köp två chassifläktar, en som suger in luft i fronten och en som suger ut luft så kanske det blir bättre, kostar ungefär 300 kronor för ett par sjyssta fläktar.

Permalänk

Jag tycker din dator ser väldigt varm ut : /...men iaf de främsta saker som låter i en dator är fläktarna, de mest högljudda brukar vara i nätaggregaten OM man inte har ett corsair eller dylikt vilket du har. Så då är cpu-fläkten, chassi fläktarna och grafikkorten kvar...cpu-fläkten borde inte vara nåt problem med på låga varv eller med cool n quiet, chassifläktarna ska väl vara relativt tysta i hush(?) ingen erfarenhet av chassit i sig, så vad jag skulle föreslå om du ska söka efter ljud vore att dra ut chassi fläktarna och se hur mycket det minskar, dock skulle jag tro att det är grafikkorten som låter. Själv vet jag inte hur mycket nya kort låter men äldre kort låter förskräckligt orginal...och moderkortet du valt hade grafikutgång så du kan testa att ta ut grafikkorten också och se om ljudet försvinner.

Visa signatur

-Sir, we are surrounded -Excellent, we can attack in any direction
Amd 2500+, 1gb, 500gb http://www.sweclockers.com/album/?id=4244

Permalänk
Medlem

Såhär ser det ut med cool n quite + PWN efter 15.

Är ju bättre, men de höjs efter ett tags använande. Låter ju dock fortfarande.

Angånde cobra_jet:
Tror med på grafikkorten. Dock är jag för dålig/ohändig/okunnig för att ta ut o kolla själv =(

Det har inget med Hush och dens fläktar att göra då? Skulle tex. det här

bli mkt tystare?
(https://www.inet.se/datorkomponenter/datorlaador/antec-perfor...)

Permalänk
Sötast

Det är inte så att din "datanisse" har monterat cpufläkten så att den suger luft på samma ställe som chassifläkten?

Alltså:

Chassifläkt <-||-> Cpufläkt.

Polaren hade råkat montera sin på det sättet och fläktarna sög luften ifrån varandra vilket skapade ett jävlans oljud.

Jag sitter på ungefär samma burk som dig med 2x GTX260, innan de laddat drivers i windows så gör de ett jävlans oljud, men så fort datorn har kommit in i windows så går fläktarna ner i varv, och datorn är knappt hörbar i rummet.

Jag använder ett liknande nätagg som dig : Corsair 620W och det är knäpptyst.

Jag skulle tippa på antingen chassifläktarna (aldrig hört ett next irl)
eller på cpufläkten som nämnt ovan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Det är inte så att din "datanisse" har monterat cpufläkten så att den suger luft på samma ställe som chassifläkten?

Alltså:

Chassifläkt <-||-> Cpufläkt.

Polaren hade råkat montera sin på det sättet och fläktarna sög luften ifrån varandra vilket skapade ett jävlans oljud.

Jag sitter på ungefär samma burk som dig med 2x GTX260, innan de laddat drivers i windows så gör de ett jävlans oljud, men så fort datorn har kommit in i windows så går fläktarna ner i varv, och datorn är knappt hörbar i rummet.

Hmm... Intressant.
Kör själv sådär och upplever att min dator är aningen högljudd. Har min CPU-fläkt riktad mot utsugsfläkten på baksidan. Ska det göra ett jävla oljud så jag borde byta sida, eller? Fäst då känns det som att jag blåser luften åt fel håll.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare