Vilken sort är egentligen snabbast och vilka siffror är viktigast? Ska köpa en ny disk till min laptop och tänkte direkt att då ska jag ha en 7200rpm disk, så blir den kanske lite piggare.
Kollade då upp två diskar som låg bra i pris. 7200 varvaren hade 2 resp 1ms bättre i sök och accesstid, och överföringshastigheten låg på lite över 50Mbit/s. 5400 varvaren hade då lite högre sök/accesstider men låg på lite över 90Mbit/s.
Vilka siffror är viktiga i sammanhanget? Bättre att ta den disken med högre överföringshastighet men även högre söktider, eller är den andra disken snabbare ändå trots lägre överföringshastighet?
Om du skriver vad för diskar du pratar om så är det betydligt lättare att få någon reda på det hela då det du skriver saknar en en del information/relevans.
Frågan är: Är en disk med 1-2ms snabbare sök/accesstid att föredra framför en disk som har en överföringshastighet på 90Mbit/s istället för drygt 50Mbit/s?
Märkena är helt ovesäntliga eftersom jag undrar rent generellt vilka siffror som är viktiga. Om nån säger att överföringshastighet är inget att bry sig om utan det viktiga är access/sök tider så kommer ju säkerligen leta reda på andra diskar än de jag kollat på nu. Men jag vet ju inte vilka siffror som väger tyngre.