Permalänk

Kan denna maxa allt?

Jag har plockat ihop ett datorpaket som jag vill ska kunna maxa alla spel som finns idag. Tror ni att det går? Är det något jag ska ändra? Är ganska nöjd med priset dock Mus och högtalare har jag redan. Skruvmejslar behöver jag nya... Bör jag köpa ett ESD-armband? JAg kan uppgradera Corsair 750W nätagg till Corsair 850W nätagg för 70 spänn. Ska jag göra det?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Nej. Den datorn kan nog köra high på de flesta spel i modesta upplösningar. Men den kan absolut inte maxxa alla spel som finns med en bra framerate. Det är det få datorer som kan. Båda nätaggen räcker och blir över. ESD-band är onödigt enligt mig.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk

nja du kommer nog kunna maxa allt utom crysis. sen om jag var du så skulle jag vänta till efter sommarn med att köpa ny dator för både ati och nvidia släpper sina dx11 kort då. men om du absolut måste köpa nu så rekommenderar jag dig att inte köpa en s775 setup för det är en utdöende plattform. sattsa istället på en amd phenom 2 eller en core i7

Permalänk
Medlem

ESD armband behöver du inte. Ta i ett element innan räcker.

Ja, 70 kr, varför inte. Dock räcker det med corsair 650w för sli.

Du har glömt fraktfritt.

CPUn är inte så prisvärd. AM2+ Phenom 2 940 är bättre för spel, då du har SLI som gör jobbet i spel. CPUn är inte så viktig i spel, så som grafikkorten är.

För 13-14k, försök skaffa en 24" istället. Blir mer spelgädje.

Köp inte tangentbordet för 800kr, när du bara köper 21.5". Köp 24" före lyx-tangentbord.

Säg till om du vill ha förslag på AM3 / AM2+ plattform.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Nja det mesta kan du maxa, tveksam till crysis men det kommer gå riktigt bra

tycker absolut inte du ska gå på 850w agget istället, totalt onödigt
750w räcker och blir över som det är.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd

Du skulle nog kunna byta 750w mot 850w och det datorpaketet kan maxar nästan alla spel. Det är bra om du köper ett ESD-band för säkerhetens skull! och du skulle också kunna byta ut moderkortet mot en utav de

https://www.inet.se/datorkomponenter/moderkort/asus-p5q-pro-p...

https://www.inet.se/datorkomponenter/moderkort/gigabyte-ga-ep...

https://www.inet.se/datorkomponenter/moderkort/xfx-mb-750i-72...

men annars ser allt bra ut

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MX510.
CPUn är inte så prisvärd. AM2+ Phenom 2 940 är bättre för spel, då du har SLI som gör jobbet i spel. CPUn är inte så viktig i spel, så som grafikkorten är.

En klockad Q9550 presterar faktiskt bättre än en klockad 940BE i spel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fi
En klockad Q9550 presterar faktiskt bättre än en klockad 940BE i spel.

I höga upplösningar och max grafik, så är väl skillnaden obefintlig? Förutom priset.
Du har ju rätt. 1-5 FPS är ju fortfarande bättre. Men till priset av tex 400kr så är det inte prisvärt. Men det beror kanske på vem man frågar.

Imo 400kr extra som kunde gå till större skärm.

Permalänk
Medlem

Helt rätt, 940BE är ett mer prisvärt köp och mer "framtidssäker", det är det rätta köpet, säger inte emot. Ville bara poängtera att 940BE inte är bättre för spel:D

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alle22
Du skulle nog kunna byta 750w mot 850w och det datorpaketet kan maxar nästan alla spel. Det är bra om du köper ett ESD-band för säkerhetens skull! och du skulle också kunna byta ut moderkortet mot en utav de

https://www.inet.se/datorkomponenter/moderkort/asus-p5q-pro-p...

https://www.inet.se/datorkomponenter/moderkort/gigabyte-ga-ep...

https://www.inet.se/datorkomponenter/moderkort/xfx-mb-750i-72...

men annars ser allt bra ut

dom 2 första moderkorten stödjer inte sli bara så du vet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bandit_n1
dom 2 första moderkorten stödjer inte sli bara så du vet

Bra du skrev det, så inte killen köpte fel.

Alle22: Kolla upp vad du rekommenderar, så det inte blir total-fel som nu.

Permalänk

EDIT: Glömde fraktfritt! https://www.inet.se/kampanj/kampanj/fraktfritt-sweclockers-vi...

Permalänk

Tack för alla svar :D_
Har några frågor bara:_
1. Vad är det som gör att den inte kan maxa t.ex. Crysis? Vad ska jag ändra på för att den ska kunna det? Min kompis kör på en lite långsammare CPU och ett GTX 260 och han kan maxa det...

2. Hur får jag fri frakt? xD

3. Jag kollar gärna på alternativa AMD- paket

En 22" skärm är allt som får plats tyvärr

Tack igen!

Permalänk
Avstängd

Han kan få 2 st hd4890 för det priset och dom är bättre om jag inte misstar mig?

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gibson131
Tack för alla svar :D_
Har några frågor bara:_
1. Vad är det som gör att den inte kan maxa t.ex. Crysis? Vad ska jag ändra på för att den ska kunna det? Min kompis kör på en lite långsammare CPU och ett GTX 260 och han kan maxa det...

2. Hur får jag fri frakt? xD

3. Jag kollar gärna på alternativa AMD- paket

En 22" skärm är allt som får plats tyvärr

Tack igen!

Crysis går inte att "maxa" med ett singel-GTX260, så din kompis skojar nog lite med dig

Fri frakt Inet

Kapa i omgivningen och köp en 26''

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gibson131
Tack för alla svar :D_
Har några frågor bara:_
1. Vad är det som gör att den inte kan maxa t.ex. Crysis? Vad ska jag ändra på för att den ska kunna det? Min kompis kör på en lite långsammare CPU och ett GTX 260 och han kan maxa det...

2. Hur får jag fri frakt? xD

3. Jag kollar gärna på alternativa AMD- paket

En 22" skärm är allt som får plats tyvärr

Tack igen!

När man säger att man maxxar någonting så förutsätter man att det körs i en hög upplösning(typ 1920x1080/1200) 16AA och 16AF samt högsta på detaljer osv.

Men visst kan man relativt smärtfritt köra crysis i very high i 1920x1xxx med två gtx 260 i sli utan aa och ff. I den upplösningen så är inte kantutjämning så viktigt heller.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Antielefant

Mja, visst kan du maxa Crysis om du bara har ett GTX 260.

Sen att det mer påminner om ett bildspel av skärmdumpar än faktiskt spelande är ju en annan sak.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Hur många av de som säger att ESD-armband är onödigt kan teorin bakom? Jag gissar på ingen, men "syns det inte så finns det inte" är väl en förklaring som duger för de flesta...

Och det har sagts förut, men tål att upprepas: ATT TA I ELEMENTET GÖR INTE ETT SKIT

Permalänk
Hedersmedlem

det är vad jag skulle köra på för 13k om skärm ska ingå

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Antielefant
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkunkFunk
Hur många av de som säger att ESD-armband är onödigt kan teorin bakom? Jag gissar på ingen, men "syns det inte så finns det inte" är väl en förklaring som duger för de flesta...

Och det har sagts förut, men tål att upprepas: ATT TA I ELEMENTET GÖR INTE ETT SKIT

Precis som ESD-armband inte gör skit, av samma anledning.

ESD uppstår när ett laddat objekt (din hand) rör vid ett annorlunda laddat objekt (exempelvis CPU). Att du jordar dig i chassit hjälper inte, eftersom chassit också är annorlunda laddat än CPU.

Det enda som skulle kunna hjälpa är att dels använda ESD-säkra handskar, dels ha potentialutjämnande bord (som man kan se i vissa elektroniklabsalar med aluminiumplattor i borden, dels ha jordade ytor överallt.

Däremot finns det vissa tumregler att följa för att slippa ESD-problemen.

Bygg inte datorn på heltäckningsmatta eller ylle/polyestermatta. Trasmattor går bra, eller ett lakan, men håll dig till bomull. Träbord funkar också, men undvik plast och glas.

Ha inte en stickad tröja, mössa, halsduk, yllestrumpor eller vantar på dig när du bygger, av samma anledning. Dito gäller syntetiska material som polyester och fleece. Jeans och t-shirt funkar.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Själv tycker jag c2q q9550 för 2300kr var ett sjukt bra köp, mer prisvärt än pII 940BE på många sätt. Men sen är ju som ni sa socket 775 utdöende.

Men vadå, så det spelar ingen roll om man tar i elementet eller inte? wtf?

Permalänk
Antielefant

Jo, om du redan är kraftigt uppladdad hjälper det förstås, men det är inte säkert om du inte jordar både chassi, moderkort, processor, grafikkort (svårt då de är inplastade btw) hårddiskar osv också.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Det hjälper såklart men är inte ett 100% skydd. Andra tips för att undvika gnistor är att hålla katten i ett annat rum

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Precis som ESD-armband inte gör skit, av samma anledning.

ESD uppstår när ett laddat objekt (din hand) rör vid ett annorlunda laddat objekt (exempelvis CPU). Att du jordar dig i chassit hjälper inte, eftersom chassit också är annorlunda laddat än CPU.

Det enda som skulle kunna hjälpa är att dels använda ESD-säkra handskar, dels ha potentialutjämnande bord (som man kan se i vissa elektroniklabsalar med aluminiumplattor i borden, dels ha jordade ytor överallt.

Däremot finns det vissa tumregler att följa för att slippa ESD-problemen.

Bygg inte datorn på heltäckningsmatta eller ylle/polyestermatta. Trasmattor går bra, eller ett lakan, men håll dig till bomull. Träbord funkar också, men undvik plast och glas.

Ha inte en stickad tröja, mössa, halsduk, yllestrumpor eller vantar på dig när du bygger, av samma anledning. Dito gäller syntetiska material som polyester och fleece. Jeans och t-shirt funkar.

Men när man har ett ESD-armband anslutet till chassit får handen samma potential som chassit. Vid beröring av komponenten första gången kommer självklart en urladdning ske, men denna är långsam och inte så farlig. Faran man undviker med ESD-armband är när komponenten ska monteras, d.v.s. metall mot metall. En snabb urladdning. Farlig. Denna undviks med ESD-armband och visst gör det skillnad.

Permalänk

Har läst runt lite och det verkar som att HD4890 i CF krossar GTX 260 i SLI. Stämmer det? Kommer jag kunna maxa crysis då eller behövs det en bättre CPU än Quad Q9550 2,83 Ghz?

Permalänk
Hedersmedlem

krossar och krossar vet jag inte, det skiljer inte så mycket trots allt. Fundersam till om det verkligen är värt de extra pengarna...

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem

Har du ens spelat Crysis? Det är inget vidare bra spel ens.

Om du inte har spelat Crysis så jagar du något inte vet vad det ens är.

Jag gissar att du kommer bli krossad, när du lagt 14k på något och din upplevelse av Crysis blir "va, var detta allt? :("

Varför tror du det är så många som säljer sina 15k datorer på blocket?
Jo för de har gått på hypen om att en dator för 15k är värt pengarna, att spelen till pc är "skitcoola". De spelar några spel och tycker det inte är så roligt, och sen sitter de där med en pc som förlorar 50% i värde på 3-6-9 månader.

Grafik i ett spel imponerar i 5 min till en timme.
Gameplay är det som får dig att fortsätta spela.
Crysis har medelmåttig gameplay. Alltså Crysis hypen, som du verkar ha, som har flera år på nacken nu, kommer inte leda till annat än missnöje.

Permalänk

Ok... Satsar nog på två 4890 iaf... Tror jag byter till en AMD Phenom X4 940 3,0 GHZ Black Edition istället. Spelar det stor roll om moderkortet har en PCI-E 16x och en 8x? Sänker det prestandan på korten mycket? Måste det vara två 16x?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MX510.
Har du ens spelat Crysis? Det är inget vidare bra spel ens.

Om du inte har spelat Crysis så jagar du något inte vet vad det ens är.

Jag gissar att du kommer bli krossad, när du lagt 14k på något och din upplevelse av Crysis blir "va, var detta allt? :("

Varför tror du det är så många som säljer sina 15k datorer på blocket?
Jo för de har gått på hypen om att en dator för 15k är värt pengarna, att spelen till pc är "skitcoola". De spelar några spel och tycker det inte är så roligt, och sen sitter de där med en pc som förlorar 50% i värde på 3-6-9 månader.

Grafik i ett spel imponerar i 5 min till en timme.
Gameplay är det som får dig att fortsätta spela.
Crysis har medelmåttig gameplay. Alltså Crysis hypen, som du verkar ha, som har flera år på nacken nu, kommer inte leda till annat än missnöje.

Har kört Crysis på min nuvarnade dator sen releasen, dock på lägsta settings, så JA jag vet vad jag betalar för Köper den inte endast för Crysis dock

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gibson131
Har kört Crysis på min nuvarnade dator sen releasen, dock på lägsta settings, så JA jag vet vad jag betalar för Köper den inte endast för Crysis dock

Du köper den för att få en smärtfri surfning på fragbite va?