Permalänk

Speldator ~8000kr

Hej, ska nu inköpa en ny dator då den gamla inte klarar av någon längre och börjar haverera. Kan inte så mycket om datorer och det är därför jag frågar här.

Budgeten är som sagt runt 8000kr, skärm, tangentbort och dylikt behöver inte inräknas då dom jag redan har är fullt fungerande. OS ska dock förlja med. Ska mest spela med den men vill gjärna kunna använda det till lite annat också.

Först tänkte jag köpa denna: https://www.inet.se/?page=product&stockid=1517091&a=1517091& men tänkte sen att det kanske blir bättre om jag köper delarna och sätter ihop den själv (han en polare som vet hur).

Tack i förhand.

Permalänk
Hedersmedlem

Sådär ja. Jag har satt ihop ett alternativ med nätagg och moderkort som kan hantera ett grafikkort till så att det blir billigt och enkelt att uppgradera grafiken om du blir sugen på det (högst rekommenderat att göra när du får råd).
Dessutom får du redan från början med ett bra mycket bättre grafikkort och dubbla hårddiskplatsen + snabbare hårddsik. Ja, och tre kärnor på processorn istället för två.

Ja, jag drattde över med ca 500 på budgeten, men det var operativsystemet som satte lite käppar där :). Vill du ha ned priset lite så gå ned i hårddiskstorlek.

EDIT:
Ja just fan. Jag glömmer alltid att lägga till fraktfritt! Jaja, dra bort nån hundring på slutpris.
Ja, jag använder själv engelskt vista... smaken är som baken. Gillar du svenska bättre så är det givet.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Inaktiv

* Triple core (bra i spel)
* Bra grafikkort
* OS som du ville ha (Svenskt)
* Insug fläkt till framsidan på chassit

Lycka till!

Edit:
* Om du vill kunna lägga till 1st grafikkort senare, så ser Söderbäck's förslag bra ut.
Men då behöver du 3 fläktar för kyla chassit när du har 2 grafikkort. 1 scythe 1200rpm fram, 1 scythe 1200rpm bak (ersätt den som följer med där bak), och 1st på nedre fläktplats på sidan. Vet ej om det är 120mm, 92mm eller 80mm på nedre sidan. Du får mäta när du får chassit.

* Dock ta svensk version av windows istället.

* Samt ta fraktfritt, så sparar du 99kr. Se min signatur för länken du behöver.

Permalänk
Antielefant

båda paketen ser bra ut.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Jag hade kört på det HÄR paketet. Kostar lite drygt 8400 kr utan operativsystem, men Windows 7 RC är gratis så det är inget problem enligt mig.

Perfekt paket i min mening.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PsyCor
Jag hade kört på det HÄR paketet. Kostar lite drygt 8400 kr utan operativsystem, men Windows 7 RC är gratis så det är inget problem enligt mig.

Ser ut som de paket som rekommenderades för ca 6-12 månader sen. Dvs inte så bra längre.
Idag så är det inte längre dual core som gäller för spel.

Triple eller Quad är dom är både prisvärt och det som krävs för nyare spel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
Sådär ja. Jag har satt ihop ett alternativ med nätagg och moderkort som kan hantera ett grafikkort till så att det blir billigt och enkelt att uppgradera grafiken om du blir sugen på det (högst rekommenderat att göra när du får råd).
Dessutom får du redan från början med ett bra mycket bättre grafikkort och dubbla hårddiskplatsen + snabbare hårddsik. Ja, och tre kärnor på processorn istället för två.

Ja, jag drattde över med ca 500 på budgeten, men det var operativsystemet som satte lite käppar där :). Vill du ha ned priset lite så gå ned i hårddiskstorlek.

http://img145.imageshack.us/img145/3797/buildforfutsli.jpg

EDIT:
Ja just fan. Jag glömmer alltid att lägga till fraktfritt! Jaja, dra bort nån hundring på slutpris.
Ja, jag använder själv engelskt vista... smaken är som baken. Gillar du svenska bättre så är det givet.

Kör på detta paket fast inte den Dvdbrännaren då den är IDE. Ta en som har SATA.

Visa signatur

Fractal Define Node 304 | Intel 2500k + Noctua U9B | MSI Z77IA-S01 | Corsair 8GB VENGEANCE | ASUS GTX770 DCUII | FSP 650W 80+ Gold | Intel 320 SSD 120 GB | WD 2TB Green x2

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PsyCor

Nej, det kostar nära 8700 kronor utan frakt från olika butiker vilket gör att det blir över 9000:- och då har man bara operativsystem för ett år framöver. Alltså slutar notan på ca 10300:- förmodligen.

Fördelen mot mitt paket är att här ingår processorkylare, noctuafläktar och ett lite bättre chassi, men det är å andra sidan dyrare och kräver ominstallation av OS samt OSköp om ett tag... Är det värt detta?

Fast det kan ju vara en listig sak att köra på gratis windows ett år. Köp bättre delar nu och OS om ett år så kan du få mer spelprestanda direkt. Om du vill totalspräcka budgeten, that is :). Personligen hade jag dock slängt in det andra grafikkortet jag rekommenderade istället om du tar bort OSkostnad. Ger garanterat en helt annan nivå på grafiken.

Aja, jag tror det blir bra med ett av de två grundpaketen som preenterades först

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blow
Kör på detta paket fast inte den Dvdbrännaren då den är IDE. Ta en som har SATA.

Bra du upptäckte det.

De som ger förslag kan du ta sig tiden att dubbelkolla sina förslag efter misstag.

Det blir ju tråkiga överraskningar annars till den som köper datorn. Dock i detta fallet inte så jättefarligt.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blow

Eeee... ojsan, haha. Valde fel brännare. Självfallet bör du att en brännare med SATAkontakt. En krona dyrare kan det vara värt

Jaja... allt hade fungerat bra oavsett så ingen fara på taket. Menee... jag ska kola en extra gång i fortsättningen.

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk

Tack för alla svar men jag har en till fråga. Vad är skillnaden på 32/64-bitars OS? och vilket blir bäst för datorn Söderbäck linkade.

Permalänk
Medlem

Med 32-bitars OS kan du bara ha ~3 Gb RAM. Med 64 kan du däremot ha mer.

Har för mig att 32-bitars OS är mer kompatibelt med program etc, men kan ha fel.

Permalänk
Avstängd

Öhm... Dom där paketen för 8000? Phenom 2 940, ett GTX 260 och ett 550W borde ju gå att komma över :S W7 ingår ju

Visa signatur

Gamern: Intel E8400 C0 @ 4 fucking ghz! | Dominator 4x2 @ 1042 | XFX 9800 GTX+ @ 808/2050/1150 | Gigabyte EP35 DS3 2.1
HTCP: AMD 3400+ | 1 GB Ram | ATI X600 256 MB
Laptop: Intel P 1,6 ghz | 1 GB Ram | 64 MB ATI-skit. 100 FPS i CS :D

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av w0rdaerhet
Öhm... Dom där paketen för 8000? Phenom 2 940, ett GTX 260 och ett 550W borde ju gå att komma över :S W7 ingår ju

Japp, det går nog. Jag hade dock föredragit att kunna fläska på mer grafik lite senare när det finns 1500:- över. Ger mycket mer spelprestanda med två GTX260+ än en lite bättre processor. Dessutom får man ju inte med ett OS som man kan använda mer än ett år om man tar W7 nu. Kanske inte alla som tycker det är optimalt... Så vi får nog ta och räkna in ett OS i de 8000:- tills TS säger annat.
Så kör 64bitars vista.

Kan sedan säga att 64bitarsOS är ett självklart val här. När vista var nytt så var inte alla program kompatibla med 64bitarsversionen, men idag kan jag inte komma på något program som inte fungerar. Alla spel, internetbank, spotify, virusprogram, fotoredigering ja allt fungerar precis lika bra med 64bitars. Finns ingen anledning att ta 32bitars.

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk

http://img.ihack.se/one/727210k.JPG Detta fast med bara ett grafikkort?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AeroxPojken
http://img.ihack.se/one/727210k.JPG Detta fast med bara ett grafikkort?

Nej. Det går ju inte om du skall ha in ett OS där också. Jag hade också satt ihop ett system liknande ditt om jag inte hade behövt trycka in windows för nära 1300 spänn. Men nu var det ett önskemål så då får det bli ett system med OS.

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk

Men kan han inte ladda ner w7 RC? Det är ju gratis på windows hemsida.

Permalänk

Hur mycket kostar ett sådant där 1års windows då? Det lät ganska intressant.

Permalänk
Antielefant

0:-, men det gäller bara fram till 28/2 2010.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
0:-, men det gäller bara fram till 28/2 2010.

Låter ju bra ändå, vid den tiden lär jag ha mer stålar. Blir nog något sådant.

Edit: Var hittar jag det här då?

Permalänk
Antielefant
Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Ja, men då är AeroxPojkens förslag kanon.
Fast är det inte så att grafikkortsvalet i det bygget har en äldre version av GTX260?
Dethär kortet är väl alternativet:
https://www.inet.se/datorkomponenter/grafikkort/gigabyte-gefo...

Ja, bästa fördelen finns kvar i AeroxPojkens förslag där du lätt och billigt kan uppgradera med ett grafikkort till.

En liten ändring i hårddiskval hade jag kanske gjort dock. 640Gigsdisk hade jag satsat på istället för 500. Lite snabbare läs/skrivhastighet på dem över lag och det komemr i så fall hamna under 8000:- i vilket fall.

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk

Ta mitt paket. Men med 1 grafikkort bara. Och sedan kör du gratis Windows 7 till.