Permalänk
Medlem

Framtidssäker dator?

Hejhej alla sweklockers! Hade tänkt köpa en ny gamingdator som jag hoppas kommer kunna fungera att spela spel på ca 3 år framåt. Jag sitter just nu på en 3,5 år gammal dator som har funkat jättebra ända tills dx10 och spel/ spel som använder shader model som är högre än 2 släppts.
Jag hade inte tänkt köpa någon core i7, eftersom moderkorten och processorerna är så pass dyra, så jag nöjer mig med en core 2.
Så min fråga till er är: hur tror ni denna datorn kommer klara framtida spel, och har ni något tips på delar man bör ändra innan köpet?

------------
Chassi - CM Storm Sniper Gaming Chassi (Utan nätaggregat)

Nätaggregat - Corsair Powersupply 650W TXEU Black BULK ATX/EPS, 140mm Fan, 8xSATA, SLI

Processor - Intel Core™ 2 Quad Q9550 2.83GHz Socket LGA775, 1333MHz, 12MB, BOXED med fläkt

Moderkort - MSI P45 NEO-F, P45, Socket-775, DDR2, 1600FSB, ATX, ICH10, PCI-Ex(2.0)x16

DDR2 minne - Corsair TWIN2X PC6400 DDR2 4GB KIT CL5 Kit w/2x 2GB XMS2-6400 dimm's, CL5-5-5-18, 800MHz

Hårddisk - Hitachi Deskstar 7K1000.B 1TB 7200Rpm, 16MB Cache, SATA

Grafikkort - Gainward GeForce GTX 285 1GB PhysX CUDA PCI-Express 2.0, 2xDVI, HDCP, HDMI, Core 240, Graphics Plus, 3D Stereo

Permalänk
Medlem

köp am3 istället mycket mer säkert än intels 775 socket som kommer att tas bort efter sommarn köp en samsung spinpoint istället och köp ett cooler master 600watt modular istället som am3 prolle så köp en 940be

Visa signatur

orka....

Permalänk
Medlem

Håller med. Köp en Phenom II med AM3-bräda så kan du uppgradera din processor mycke lättare framöver eftersom det är en helt ny plattform. DDR2 är på utgång och DDR3 kostar nästan lika mycket idag.

Dessutom kan ett grymmare nätaggregat vara bra om du vill vara framtidssäker. Det du har valt duger absolut idag, men vill du slippa byta ut det om några år så köp ett värre.

Permalänk
Hedersmedlem

Näe. Ska du inte ha två grafikkort så behöver du verkligen inte ha ett nätagg som ger mer kräm. Du kan snarare gå ner 100W och jag begriper inte varför alla rekommenderar att överdimensionera nätaggen så satans mycket! Du kommer inte behöva byta ut ditt nätagg efter några år om du köper ett corsair 650W och inte tänkt slänga in fler grafikkort. Jag är ganska säker :).

Har du däremot tänkt skaffa ett moderkort med plats för ett grafikkort till så kan det vara läge att tänka över nätaggskapaciteten. Lite beroende på kort så kan 650W från corsair vara tillräckligt i vissa lösningar men inte alla.

Däremot håller jag verkligen med ovanstående inlägg om att Intelprocessorn inte är det bästa att satsa på just nu. AMD is the way to go just nu om man vill ha mest prestanda per krona. Iaf om man jämför med I7systemen och som tidigare sagt så är intels äldre sockel på väg ut.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mortac
Håller med. Köp en Phenom II med AM3-bräda så kan du uppgradera din processor mycke lättare framöver eftersom det är en helt ny plattform. DDR2 är på utgång och DDR3 kostar nästan lika mycket idag.

Dessutom kan ett grymmare nätaggregat vara bra om du vill vara framtidssäker. Det du har valt duger absolut idag, men vill du slippa byta ut det om några år så köp ett värre.

aha, så am3-brädor har alltså ddr3-ram?

edit: såg inte att det fanns nått moderkort som hade ddr3 och am3 på kompletts paket eller "bygg din egen dator" på datorbutiken. Vet någon något bra paket som har detta moderkort? . :/

edit2: hmm, kollade på lite benchmarks, och phenom 2 x4 @ 3ghz fick ganska mycket sämre reslutat än intels core 2 quad.
http://www.extremetech.com/article2/0,2845,2338344,00.asp

Permalänk
Medlem

Vet någon här nåogt bra paket som innehåller ett am3-kort med ddr3? Vill helst inte bygga själv p.g.a garantiskäl

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av erkan93
Vet någon här nåogt bra paket som innehåller ett am3-kort med ddr3? Vill helst inte bygga själv p.g.a garantiskäl

Titta i forumdelen stationära/köpråd (där du postade denna tråd). Det finns en hel drös fina paket där avseende prisvärda speldatorer baserade på Am2+/AM3 prolle med AM3-kort. Köper du från Inet så kan du lägga till montering för 795 kronor (om du inte vill göra det själv) plus att du har fraktfritt som medlem här. Kolla runt lite i den forumdelen så tror jag att du kommer att komma långt.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk

Tycker det ser skit bra ut. Men köp ett p5q pro turbo och sedan tar du ett billigare chassi som Antec300. Sedan för pengarna du får över så köper du 2 GTX 260

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AeroxPojken
Tycker det ser skit bra ut. Men köp ett p5q pro turbo och sedan tar du ett billigare chassi som Antec300. Sedan för pengarna du får över så köper du 2 GTX 260

Men om man ser specen mot trådens namn så.. nej. Ingen dator är "framtidssäker", men mindre framtidssäker än att köpa en processor och ett moderkort baserade på en sockel precis innan de försvinner från marknaden för alltid, det får man nog leta efter.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Permalänk
Antielefant

Vad har du för budget så kan vi rekommendera ett helt paket? 10k? 12k? 15k? Ska OS vara med? Skärm, tangentbord, mus & högtalare?

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Framtidssäker 775, det är nog det minst framtidssäkra du kan köpa idag. Dessutom att köpa ett svindyrt grafikkort nu verkar förbannat dumt. Köp hellre ett billigt och köp ett DX11-kort som kommer i höst.

Permalänk
Antielefant

GTX 260 är väl knappast svindyrt.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Nej, det har väl ett helt okej pris. men han hade skrivit att han tänkte köpa GTX 285 som är nästan dubbelt så dyrt men absolut inte dubbelt så bra.

Permalänk
Medlem

Du tänker köpa en framtidsäker dator nu när dx 11 kommer om 4mån? bättre du köper datorn då om du väntat i 3.5år...

Visa signatur

Pentium 3.6 |8800gs | E2400hd | modded X-fi extreme music |Marantz sr 4010|Dynavoice m-85 ||~*

Permalänk
Medlem

jaha, visste inte att dx11 skulle komma så snart. Men när jag googlade på det så stog det att dx10-kort kommer kunna köra dx11. Stämmer det?

Källa:

http://www.theinquirer.net/inquirer/news/1040157/microsoft-an...

Permalänk
Medlem

dem kommer inte att kunna göra det

Visa signatur

Lian Li A3 / Corsair SF1000 Platinum / Gigabyte B650m / AMD 7950x / Kingstone 32GB@6000Mhz / Asus Strix 3080 ti OC / NVMe SSD x 2

Permalänk
Medlem

det kommer även core i5 med billigare moderkort (samma peng som för din setup ovan) riktigt prisvärt i oktober tillsammans med dx11 o windows 7 :D, har som du haft en dator 3.5år men tänker definitivt vänta lite till.

Visa signatur

Pentium 3.6 |8800gs | E2400hd | modded X-fi extreme music |Marantz sr 4010|Dynavoice m-85 ||~*

Permalänk
Avstängd

Vänta inte på D11. D11 Korten kommer vara svin dyra när dem kommer och det kommer säkert ta över ett halvår innan man får dem för ''normala priser'' Och då D11 kommer nästan vara totalt menningslöst i början då knappt några spel alls kommer stödja det dem första åren.

Därför tycker jag att det är bättre att köpa dator en nice dator nu då det är väldigt schyssta priser atm på dator komponenter.

Permalänk
Medlem

Hmm, vad tror ni om detta? Jag tänkte att man kan köpa ett lite sämre graffe och uppgradera det senare vid behov.

Synd bara att komplett inte hade ett bra paket med dessa delar Deras 3 års garanti verkar vara väldigt behändig. Lite jobbigt att behöva felsöka datorn själv efter fel om man inte är duktig på det :/. Samma sak gäller väl på inet, eller?

Permalänk
Medlem

Jag hade kört på billigare chassi och corei7 istället.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZaXx

Jaha, ska du sätta världsrekord i att packa upp .rar-filer?

Visa signatur

Gamern: Intel E8400 C0 @ 4 fucking ghz! | Dominator 4x2 @ 1042 | XFX 9800 GTX+ @ 808/2050/1150 | Gigabyte EP35 DS3 2.1
HTCP: AMD 3400+ | 1 GB Ram | ATI X600 256 MB
Laptop: Intel P 1,6 ghz | 1 GB Ram | 64 MB ATI-skit. 100 FPS i CS :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Du menar något sånt här?

Permalänk
Avstängd

Wow. Varför kostar fjortis-Storm Sniper 1700 när ett Antec 900 går loss på 1100 :S.

Visa signatur

Gamern: Intel E8400 C0 @ 4 fucking ghz! | Dominator 4x2 @ 1042 | XFX 9800 GTX+ @ 808/2050/1150 | Gigabyte EP35 DS3 2.1
HTCP: AMD 3400+ | 1 GB Ram | ATI X600 256 MB
Laptop: Intel P 1,6 ghz | 1 GB Ram | 64 MB ATI-skit. 100 FPS i CS :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av w0rdaerhet
Jaha, ska du sätta världsrekord i att packa upp .rar-filer?

Trodde corei7 var, säg en siffra 30% snabbare i spel med framtida grafikkort men jag tvivlar på det. Den är marknadsförförd till 100 tro. då en amd phenom 940 klockad till 3.5 får mer i 3dmark :S

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Trodde corei7 var, säg en siffra 30% snabbare i spel med framtida grafikkort men jag tvivlar på det. Den är marknadsförförd till 100 tro. då en amd phenom 940 klockad till 3.5 får mer i 3dmark :S

... tills du klockar en "billig" i7 920 till 4.0 GHz (verkar vara det vanliga för C0 med TRUE) och inget AMD väg kan med vanlig luftkylning hota den.

i7:orna är helt förkrossande bra för vissa användningsområden (läs: visa typer av loads på servrar) men tyvärr gör den inte riktigt skäl för sitt pris när man snackar om vanliga prisvärda speldatorer (dock så verkar den ha sin plats vid extrema SLI/CF system).

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem

Jag tycker de borde skaffa ett paket med am3 socket, ddr3 minne och am3 processor på komplett! De som håller med kan maila dem Om efterfrågan är stor så fixar de säkert ett paket

http://www.komplett.se/k/k.aspx?action=custserv&topic=contact

edit: Har AMD någon plan på hur länge de tänker använda am3?

Permalänk
Antielefant
Citat:

Ursprungligen inskrivet av erkan93
Jag tycker de borde skaffa ett paket med am3 socket, ddr3 minne och am3 processor på komplett! De som håller med kan maila dem Om efterfrågan är stor så fixar de säkert ett paket

http://www.komplett.se/k/k.aspx?action=custserv&topic=contact

edit: Har AMD någon plan på hur länge de tänker använda am3?

AM2+ vs AM3 gör ju i praktiken noll skillnad.

AMD behåller AM2+/AM3 tills årsskiftet 2010/2011, då Orochi kommer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
AM2+ vs AM3 gör ju i praktiken noll skillnad.

AMD behåller AM2+/AM3 tills årsskiftet 2010/2011, då Orochi kommer.

okej, men DDR3 gör väll skillnad?
edit: såg att ddr3 inte alls gör stor skillnad. Såg också att am3 kan köras på många am2+ moderkort. Vet ni om framtida am3-cpus också kommer kunna köras på am2+ moderkort?

Permalänk
Antielefant

Ja, AMD har redan verifierat att alla framtida Phenom2 kommer att kunna köras på både AM2+ och AM3, eftersom plattformarna förutom minnessocklarna är identiska.

Visa signatur