Permalänk

Köpa moderkort

Det är snart dags att uppgradera arbetshästen, då jag tycker den gjort sitt nu.

Skulle vilja ha ett m-Atx kort, för att hålla ner storleken på datorn denna gång. Nuvarande är i ett P180 chassi och jag vet inte riktigt om jag behöver den storleken på burk längre. Har andra saker hemma att lagra material på så denna är mest för gaming/nöje etc. Budget är inte satt än, men ge gärna förslag på m-ATX kort. AMD är nog det det lutar åt nu. Sen om ni kan motivera mig att ändå köra ATX så... ja det skadar väl inte. Men jag vill helst hålla nere storleken, men ändå ha god prestanda.

Visa signatur

joråsåatte

Permalänk
Antielefant

Budget, och vad behåller du från den gamla datorn?

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Budget, och vad behåller du från den gamla datorn?

Budget är som sagt inte satt, och tjaa.. max på systemet borde väl vara 8000kr.

Det jag behåller från föregående är väl mina diskar. Fick en ny Velociraptor 150gb också eftersom den jag hade (version 1 på 74gb) gick sönder inom garantitiden för ett litet tag sen.

Sen har jag ju läsare också, som behålls. Skärm mus tangentbord också.

Visa signatur

joråsåatte

Permalänk
Antielefant

Nätagg och chassi?

Vad gäller moderkort är väl mATX mindre, men skillnaden mellan de flesta mATX-chassin och vanliga ATX är rätt liten. Finns små ATX också.

Sen passar SLI och CF inte på särskilt många moderkort i mATX-storlek.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Jävlar, 8000kr prick!

Jag har ju nuvarande datorn i P180 chassi, men det är lite si o så med, då jag moddat det för kabeldragning, och det är inte lika trevligt längre helt enkelt. Så det blir nytt, samma gäller nätagget. Kanske gör nåt annat skoj med datorn som blir över.

SLI och CF är alltid trevligt, så ja.. varför inte köra på det. Lär ju bli ett lyft jämfört med 7900GTO som jag sitter kvar med idag
Kanske är motiverat med ATX ändå.

Ser bra ut det där Zcenicx. Du är verkligen pro på att slänga ihop paket.

Visa signatur

joråsåatte

Permalänk
Antielefant

Tackar så mycket, och jo, det borde bli bra mycket snabbare va?

Visa signatur

Permalänk

Det borde ge en rejäl skjuts!

Funderar på om det är värt att vänta lite och se om grafikkorten blir billigare nu i Juli (4890/4870 etc).

Och nätagget, har inte direct hört talas om märket. Reliable?

Visa signatur

joråsåatte

Permalänk

Ser bra ut men ett alternativt chassi är Antec 300.

Permalänk
Antielefant
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cymon
Det borde ge en rejäl skjuts!

Funderar på om det är värt att vänta lite och se om grafikkorten blir billigare nu i Juli (4890/4870 etc).

Och nätagget, har inte direct hört talas om märket. Reliable?

De är redan prissänkta, därav att de kostar vad de gör. Recom är inte världens bästa märke, men de är likvärdiga med Antec och tillverkas i samma fabrik.

Visa signatur