Permalänk
Medlem

=ultrafox=: Vad är det för litet brev du har bredvid nätverksikonen? Är det Evolution, eller är det något annat mailprogram?

Visa signatur

AMD Athlon 64 3200+ // Asus K8V-VM // 1 GB DDR 400 // Asus EN7600 GS // Soundblaster Live! // FSP 350W // Ubuntu 9.10
MacBook 13,3 // 2.2 GHz Core 2 Duo // 4 GB DDR2 667 // 120 GB HDD // Intel GMA X3100 // Mac OS X 10.6
HP e-PC 42 // P4 1,7 Ghz // 512MB SDRAM // 500 GB HDD // Ubuntu Server 8.04

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av helino
=ultrafox=: Vad är det för litet brev du har bredvid nätverksikonen? Är det Evolution, eller är det något annat mailprogram?

Det är pidgin Eller, den kallas för "indication-applet", men vad jag sett är den än så länge inte kopplad till nåt annat än pidgin....

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av helino
=ultrafox=: Vad är det för litet brev du har bredvid nätverksikonen? Är det Evolution, eller är det något annat mailprogram?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Det är pidgin Eller, den kallas för "indication-applet", men vad jag sett är den än så länge inte kopplad till nåt annat än pidgin....

Japp, det är pidgin.

Permalänk
Inaktiv

Tycker det är enormt konstigt att inte Evolution är kopplad till den...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av =ultrafox=
Hur ändra du start-knappen? Jag vill också kunna det.

EDIT: Löste det nu. Snart kommer print på mitt skrivbord

EDIT2: Mitt skrivbord nu http://pici.se/429882/?size=fullsize
Kanske blir att gå över till mer och mera text baserat / teminal use senare.

Såg läckert ut, riktigt läckert faktiskt. Vad kör du för skrivbordsmiljö, och vad för tema :)?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av woicer
Såg läckert ut, riktigt läckert faktiskt. Vad kör du för skrivbordsmiljö, och vad för tema :)?

Skrivbord miljö, det är väll DE? Iaf det är Ubuntu med GNOME och temat heter Kupo Finale Light (finns en dark med) och det finns på deviantart.com

Tackar!

Permalänk
Medlem

Angående brev-ikonen som heter just indicator-applet så står det så här i About-panelen för densamma:

"An applet to hold all of the system indicators"

Vilket jag tolkar som att den är en länk till Jauntys flashiga notifieringssystem, istället för att ha pratbubblerutor som förr i tiden. Inte bara för Pidgin utan för alla applikationer som skickar notifieringar via d-bus eller whatever (inte så insatt i hur det funkar).

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av isecore
Angående brev-ikonen som heter just indicator-applet så står det så här i About-panelen för densamma:

"An applet to hold all of the system indicators"

Vilket jag tolkar som att den är en länk till Jauntys flashiga notifieringssystem, istället för att ha pratbubblerutor som förr i tiden. Inte bara för Pidgin utan för alla applikationer som skickar notifieringar via d-bus eller whatever (inte så insatt i hur det funkar).

Det är en fantastisk tanke, men just nu gör den inget annat än att vara en omständig ikon för att få upp pidgin. Nya notifieringssystemet är dock väldigt fint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Tycker det är enormt konstigt att inte Evolution är kopplad till den...

Tycket det är enormt kinstigt att de flesta kör gnome...

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Breddas
Tycket det är enormt kinstigt att de flesta kör gnome...

Varför?

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Breddas
Tycket det är enormt kinstigt att de flesta kör gnome...

Jag tycker det är enormt konstigt att du kör Linux (du gör väl det? Har fått för mig det iaf) när du inte gör sy mycket annat än att klaga på det

Inget fel på Gnome tycker jag. Jag är iaf väldigt nöjd med hur det fungerar.

Edit: Kommer inte ihåg om jag postat detta. Ni får det ändå, enjoy.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Jag tycker det är enormt konstigt att du kör Linux (du gör väl det? Har fått för mig det iaf) när du inte gör sy mycket annat än att klaga på det

Inget fel på Gnome tycker jag. Jag är iaf väldigt nöjd med hur det fungerar.

Edit: Kommer inte ihåg om jag postat detta. Ni får det ändå, enjoy.

http://pici.se/thumbs/t_KTqSwTgRF.gif

Tycker att många saker med operativsystemet är bra, men andra helt idiotiska. Och man har inte rätt att klaga om man inte har någon vetskap eller erfarenhet ;). Gillar vissa program och vissa DE's.

Ända gången jag var riktigt nöjd med en installation var när jag installerade ARCH och la ner mycket tid på att tweaka det. 64bitars operativsystem som bootade på 6sekunder och tog 77mb ram som kunde göra allt jag ville, det är helt otroligt bra! Sedan kommer det de dumma användarna som är helt lyriska över Ubuntu för att det inte är Windows.

Alla är så glada över öppen källkod. Visst, det är bra. Men ska man inte ta del av koden så spelar det igentligen ingen roll för en vanlig användare. Programmet kommer att fungera även fast att det är sluten källkod.

Alla är så glada över ubuntu att det är så lätt, efter man kommit förbi de sakerna man kan göra grafiskt så är det lika svårt som te.x gentoo ändå. Lär man sig göra allt grafiskt så är det ingen kunskap som man kan ta nytta av på ett annat linux system som saknar de grafiska möjligheterna. Lika bra att lära sig hur man gör saker på riktigt direkt.
Jag kan däremot förstå varför folk är lyriska över Arch. Det är både snabbt, lätt och enkelt att hålla på med. rc.conf gör det verkligen mycket lättare att hålla koll på sitt system och administrera det än motsvarande dito. (Om du frågar mig vill säga.)

Man är väldigt fri i linux, men det verkar vara få som tar del av den fördelen. Om man tar te.x ubuntu som exempel så ser jag ingen anledning till att ta den färdiga desktop skivan och nöja sig med den. Istället anser jag att man bör installera ubuntu-minimal för att sedan bygga sitt eget system som är anpassat efter en själv, där man verkligen tar del att friheten att välja!

En annan klassiker är att man råkar ut för ett problem som ingen kan svara på. Te.x så var det en här på forumet som hade problem med alsa, men istället för att fixa alsa så tror jag att det slutade med att han bytte till OSS4. Brukar hända ganska ofta att folk inte löser problemen, utan bara väljer annat. Varför kan de inte bara göra så att det fungerar? :3 Har haft problem med mitt ljudkort de senaste månaderna i linux, men för 1år sedan så fungerade det hur bra som helst.

Jag kommer att fortsätta att testa linux med jämna mellanrum för att se hur de står till. Och den dagen jag är nöjd så kanske jag behåller det. Eller om OpenSolaris blir lite användbarare så går jag nog över till det.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Inaktiv

Edit: Blev för mycket utanför ämnet... Breddas, har copy-paste'at allt till ett PM istället

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Breddas
Alla är så glada över öppen källkod. Visst, det är bra. Men ska man inte ta del av koden så spelar det igentligen ingen roll för en vanlig användare. Programmet kommer att fungera även fast att det är sluten källkod.

Du har helt missat poängen med GNU/Linux och öppen källkod.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hund
Du har helt missat poängen med GNU/Linux och öppen källkod.

Näe, jag har bara inte nämt fördelarna med det. Och för en vanlig person så är inte ett program något mer än något som har en funktion och aktiveras ifrån en ikon i menyn eller skrivbordet. Morsan har te.x ingen koll på öppen-källkod, för henne skulle det ju ur ren användarsynpunkt inte spela någon större roll då det bara är en ikon på skrivbordet.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Breddas
Näe, jag har bara inte nämt fördelarna med det. Och för en vanlig person så är inte ett program något mer än något som har en funktion och aktiveras ifrån en ikon i menyn eller skrivbordet. Morsan har te.x ingen koll på öppen-källkod, för henne skulle det ju ur ren användarsynpunkt inte spela någon större roll då det bara är en ikon på skrivbordet.

Din mor har däremot nytta av det då andra (förutom skaparen) kan hitta och fixa buggar/säkerhetshål i applikationerna hon använder.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Din mor har däremot nytta av det då andra (förutom skaparen) kan hitta och fixa buggar/säkerhetshål i applikationerna hon använder.

Som jag sa så nämnde jag inte fördelarna. Men bara för att källkoden inte är öppen betyder inte det är tillverkaren inte buggfixar och säkerhets updaterar mjukvaran.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Jag tycker det är enormt konstigt att du kör Linux (du gör väl det? Har fått för mig det iaf) när du inte gör sy mycket annat än att klaga på det

Inget fel på Gnome tycker jag. Jag är iaf väldigt nöjd med hur det fungerar.

Edit: Kommer inte ihåg om jag postat detta. Ni får det ändå, enjoy.

http://pici.se/thumbs/t_KTqSwTgRF.gif

Snyggt desktop!

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusW
Snyggt desktop!

Tackar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Breddas
Tycker att många saker med operativsystemet är bra, men andra helt idiotiska. Och man har inte rätt att klaga om man inte har någon vetskap eller erfarenhet ;). Gillar vissa program och vissa DE's.

Ända gången jag var riktigt nöjd med en installation var när jag installerade ARCH och la ner mycket tid på att tweaka det. 64bitars operativsystem som bootade på 6sekunder och tog 77mb ram som kunde göra allt jag ville, det är helt otroligt bra! Sedan kommer det de dumma användarna som är helt lyriska över Ubuntu för att det inte är Windows.

Alla är så glada över ubuntu att det är så lätt, efter man kommit förbi de sakerna man kan göra grafiskt så är det lika svårt som te.x gentoo ändå. Lär man sig göra allt grafiskt så är det ingen kunskap som man kan ta nytta av på ett annat linux system som saknar de grafiska möjligheterna. Lika bra att lära sig hur man gör saker på riktigt direkt.
Jag kan däremot förstå varför folk är lyriska över Arch. Det är både snabbt, lätt och enkelt att hålla på med. rc.conf gör det verkligen mycket lättare att hålla koll på sitt system och administrera det än motsvarande dito. (Om du frågar mig vill säga.)

Man är väldigt fri i linux, men det verkar vara få som tar del av den fördelen. Om man tar te.x ubuntu som exempel så ser jag ingen anledning till att ta den färdiga desktop skivan och nöja sig med den. Istället anser jag att man bör installera ubuntu-minimal för att sedan bygga sitt eget system som är anpassat efter en själv, där man verkligen tar del att friheten att välja!

Hur kan man vara så himla arrogant att man kallar folk dumma om de använder Ubuntu?

Isåfall kan väl jag kontra och säga att alla som sitter och sliter i Arch är extremt korkade som lägger ner tid på att nörda sig och pilla med precis allting när det finns färdiga system som funkar bra? Nu är inte det min uppfattning men du har ett fruktansvärt smalt synfält.

Varför ska människor lägga ner mycket tid på arch för att boota på 6s och förbruka 77Mb ram när datorer idag har >2gig ram och Ubuntu bootar på 20s? Det finns kanske annat i livet än att sitta och tweaka en dator in i idioti.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gräs-Mannen
Hur kan man vara så himla arrogant att man kallar folk dumma om de använder Ubuntu?

Isåfall kan väl jag kontra och säga att alla som sitter och sliter i Arch är extremt korkade som lägger ner tid på att nörda sig och pilla med precis allting när det finns färdiga system som funkar bra? Nu är inte det min uppfattning men du har ett fruktansvärt smalt synfält.

Varför ska människor lägga ner mycket tid på arch för att boota på 6s och förbruka 77Mb ram när datorer idag har >2gig ram och Ubuntu bootar på 20s? Det finns kanske annat i livet än att sitta och tweaka en dator in i idioti.

Hur enormt BUTTHURT får man bli!!!

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Breddas
Hur enormt BUTTHURT får man bli!!!

Moget svar... Kom igen, Gräs-Mannen har en poäng och jag antar att du ser den. Hur tror du att folk ser på dig när dom ser din signatur, tex.?

Jag vet att det finns massor med folk (inklusive jag själv) som gärna lägger ner lite extra energi på att få sin dator precis som man vill ha den, men att påstå att system som är mer färdiga från början skulle vara sämre, det ÄR arrogant. Smaken är som baken. Det är fortfarande Linux, öppen källkod, och alla KAN åtnjuta dess fördelar.

Edit: Jag vet också att du har mer under skalet än sådär, varför inte besvara kritiken med en lite vuxnare ton?

Permalänk
Medlem

Att säga att jag är arrogant och kalla folk dumma, vilket jag inte har gjort är väl dumt om något.

Sedan att kalla det idioti att ta del av de mest märkbara fördelarna i Linux mot t.ex windows.

Och det är bra om folk sitter och gräver ner sig i operativsystemet och lär sig det, det skulle finnas mycket bättre support då. Vet inte hur många trådar jag skapat utan svar, och andra som har med komplicerade problem som aldrig får svar pga att kunskapsnivån är för låg bland de andra.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Hedersmedlem

Snälla håll er till ämnet så inte för mycket OT diskussioner tack. Var även trevliga...om ni kan...

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Jag tycker det är enormt konstigt att du kör Linux (du gör väl det? Har fått för mig det iaf) när du inte gör sy mycket annat än att klaga på det

Inget fel på Gnome tycker jag. Jag är iaf väldigt nöjd med hur det fungerar.

Edit: Kommer inte ihåg om jag postat detta. Ni får det ändå, enjoy.

http://pici.se/thumbs/t_KTqSwTgRF.gif

Skulle gärna vilja veta lite mera ingående om tema/ikoner om det går för sig, gillade det skarpt :).

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PMJ
Skulle gärna vilja veta lite mera ingående om tema/ikoner om det går för sig, gillade det skarpt :).

Självklart! Det du ser är följande:

*Tema: Dust Mac (Har för mig att det följde med Ubuntu 9.10 som standard, kanske även finns i 9.04. Annars lär det finnas på gnome-look.org)
*Ikoner: MacUltimate Leopard (gnome-look igen)
*Avant Window Navigator, med tema från projektet "Mac4Lin"
*Bakgrundsbild från interfacelift.com, tror den heter "lazydaysii"
*Font: Trebuchet MS. Hatar att använda saker från Microsoft, men den fonten är fantastisk. Tror den följer med i ubuntu-restricted-extras.

Compiz är aktiverat, transparensen för terminalen hittar du i profilinställningarna. Där kan du även få bort menyraden. Har dock ingen aning om hur man får tillbaka den, om man skulle vilja

Permalänk
Inaktiv

Testar lite KDE igen...

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av compaqoffer
http://pici.se/thumbs/t_fxoyXlXvZ.gif

Testar lite KDE igen...

Vackert! Hur är 4.3? Jag har alltid velat köra KDE, men vi har aldrig kommit bra överens. Går och väntar på den rätta versionen

Permalänk
Inaktiv

Fortfarande rätt mycket kvar att fixa, men det mesta funkar bra. Sen kanske en del buggar beror på att man kör Ubuntu 9.10 och inte 9.04.