Datorn tog självmord - Del II

Permalänk

Datorn tog självmord - Del II

Detta är egentligen en fortsättning på denna tråd:

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

..men nu gäller ju saken någonting annat än vattenkylning så jag fortsätter här. Kort summering:

Jag HADE två st Evga 8800 Ultra *superclocked* kort i SLI-mode men vattenkylningen pajade och efter att ha skruvat lite i burken exploderade den. Sen satte jag ihop allt igen bara för att se om vattentorka löste problemet. Vis på mina erfarenheter lät jag min bror trycka på strömknappen den här gången, men skiten exploderade igen, nu såg jag förvisso helt tydligt att det var nätagget som stod för fyrverkerierna. Så i tårar började jag shoppa nya datorkomponenter.

Mitt moderkort är ett gammalt Asus Extreme Striker med nforce 680i chipset. Processorn (om den fortfarande funkar, vad vet jag) är en Intel QX6850. Jag beställde efter ett gigabyte 1200 watts nätagg + 2 st evga gtx 295 *superclocked* kort (..passade på att köpa den där nya samsung 120 hz monitorn också med nividas 3d-glasögon!). Min tanke är följande.. sätta gtx korten i sli och ha ett 8800 ultra (som förhoppningsvis fortfarande funkar) som ett dedikerat PPU för fysikberäkningar. Alltså kommer ju bara 295-korten sitta med sin sli brygga och 8800 ultrat får sitta i en slot för sig. Skiten får ju plats i burken (köpte föresten en ny burk också.. antec nine hundred II) men frågan är ju om moderkortet stöder sammanlagt.. 5 gpu'er!? Jag har googlat som fan men lyckas inte hitta någon information om detta.

Med detta sagt har jag ett gammalt överkokt 8800 ultra kort om någon vill ha för priset av en big mac & co. Det ska tydligen gå att fixa i ugnen på 200 grader. Jag får över en plattmonitor också, lcd.. 19 tum. Viewsonic. Några hundringar för den?

Permalänk
Medlem

Det borde inte vara några problem att ha två dubbelkort och ett vanligt kort som fysikkort, bara du har tre PCI-e platser.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk

Men nu har ju jag PCI-E 1.0 om jag har förstått det rätt, kanske kräver gtx 295 version 2.0 på sina slotplatser?

Permalänk
Hedersmedlem

Nej, de (GTX295) är bakåtkompatibla, men du förlorar ju lite i prestanda.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd

varför i helskotta startar du en fortsättningstråd på den du redan startat om tala om dubbel o bumpnings poster

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk

Jag tog upp frågan på slizone.com också, så här skrev en:

"PCI-E 2.0, which is equivalent to PCI-E 32x, is a futureproof feature. Current Video cards barely even use up the bandwidth on a PCI-E 8x. So that will not be a problem."

Källa: http://forums.slizone.com/index.php?showtopic=37879&st=0&gopi...

Slizone-killen låter lite mer teknisk så jag tror jag måste gå på hans delgivning?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kockski
varför i helskotta startar du en fortsättningstråd på den du redan startat om tala om dubbel o bumpnings poster

Jag svarade på din fråga redan i inlägget; händelserna är både sekventiella och parallella om du förstår vad jag menar. Den första handlade om vattenkylningen och huruvida läckan hade pajat moderkortet eller nätagget, denna handlar om att stoppa in en hög med grafikkort på ett relativt gammalt moderkort.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AntiKrist
Jag tog upp frågan på slizone.com också, så här skrev en:

"PCI-E 2.0, which is equivalent to PCI-E 32x, is a futureproof feature. Current Video cards barely even use up the bandwidth on a PCI-E 8x. So that will not be a problem."

Källa: http://forums.slizone.com/index.php?showtopic=37879&st=0&gopi...

Slizone-killen låter lite mer teknisk så jag tror jag måste gå på hans delgivning?

Du får finfin prestanda men enligt tester jag sett så förlorar man några fps i genomsnitt med PCI-E 1 mot 2.
Men kör på det där du!

Visa signatur

Intel 2500K | GPU? | MSI Z77A-GD45 | 8GB | Win 7 Pro 64

Permalänk

Shit happens, åskan slog ner i min dator igår, så blev nytt nätagg o moderkort på beställning idag. Jobbigt att det händer nu, när jag tänkt uppgradera ordentligt om tre månader. Surt att lägga ut 1500 spänn för o kunna använda delarna i tre månader.

Jag tror dessutom inte att det finns varken hårdvarustöd eller mjukvarustöd för 5 gpuer. Men jag kan ha fel.

Visa signatur

i5 4690k @ 4.2ghz, Gtx 1060 3gb stock, 4x4gb ddr3

Permalänk

Ja du har fel Det finns gott om folk på slizone.com som kör precis den uppsättningen jag kommer köra från och med fredag! 2 st 295'or och en PPU. Frågan är ju den om inte PPU'n kommer unloada CPU'n så att den faktiskt inte blir en flaskhals? Har ju bara en QX6850.

Permalänk
Medlem

Den här explosionen som du beskriver låter som gjordfel (stavas det så?) i nätaggregatet.
hade själv samma problem, det kom en smäll och en blixt från nätaggregatet när jag försökte starta datorn.

Förövrigt går det nog på garantin om du känner att du skulle vilja skicka in den
fast du har köpt nytt

Permalänk

Ja det var ju från den förra versionen av datorbutiken.com jag köpte den