Permalänk

Photoshop dator för 15000

Edit: Något åt detta hållet har jag hittat hittills:
http://www.datorbutiken.com/?Cart=308-13661
Har en hårddisk på 1TB redan samt chassi och nätagg som är ståendes.

Hej, jag har lite funderingar om hur man skulle kunna bygga en riktigt bra dator för photoshop redigering.

Eftersom bra SSD diskar fortfarande är så pass dyra känns det inte som ett alternativ.

Hur är det med grafikkortens stöd i CS4? Vilket kan passa bäst?
Vilket modrtkort borde jag köpa?

Kommer ett liknande paket vara mkt billigare inom 3 månader?

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

nu vet inte jag vad du hade tänkt göra i photoshop

6 GB minne
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=406347
1500

nya CS4 använder OpenGL och avbelastar processorn
ett GTX 260 grafikkort billigt och prisvärt
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=483935
1800

Processor Intel Core I7
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=391447

detta tror jag du klarar dig långt på

Visa signatur

xrl

Permalänk

Är det inte så att hastigheten på minnena inte har allt för stor betydelse i PS? Det finns ju billigare paketpris på minnen som dessutom är större. T.ex:
http://www.amentio.se/PartDetail.aspx?q=p:2151863%3bc:36213%3...

Om man tar två sådana paket får man 16gb minne som rymms på ett moderkort med endast 4 slots, vilket alla bra har.

Är det något särskilt man bör tänka på? Är det viktigt med en snabb hårddisk om man kör windows 7 med 16gb minne till PS?

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

självklart kan du ta billigare minnen, jag tänkte att du kanske hade lust att klocka processorn eftersom det är väldigt enkelt även som amatör och du får ut bra mycket mer..

eftersom minnen är så billigt så kan du givetvis slänga i 16 gigabite men jag tror det är en stor överdrift..

tänk på att du måste ha 64 bit operativ system

låter någon annan hjälpa dig då jag inte är så insatt i detta..
kan då säga att jag aldrig haft några som helst problem i photoshop
allting flyter på hur snabbt som helst med...

4 GB skit minnen
8800 GTX
Intel duro2 E6600

Visa signatur

xrl

Permalänk

Kan inget om de nya I7 procerssorerna, men antar att de går att klocka även utan bra minnen om man inte kör 1:1, fast kanske multipeln är låst? Får kolla på det mera. Men vill ha en tyst dator, så blir nog lite klockning hursomhelst.
Och självklart ska jag köra 64 bitar. Kör 32 bitar nu, men då har jag bara 2gb ram också.

Det jag mest undrar är om det är viktigt med en snabb hårddisk om man kör windows 7 med 16gb minne till PS? Som jag uppfattat det så är det mest laddningstid av själva programmet som tar lite mera tid och att PS annars har det mesta i minnet. Om det stämmer så behöver jag kanske inte köpa någon snabb SSD (typ Intels).

Edit: Något åt detta hållet har jag hittat hittills:
http://www.datorbutiken.com/?Cart=308-13661
Har en hårddisk på 1TB redan samt chassi och nätagg som är ståendes.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

Tycker de ser bra ut, men om du vill ha ett tyst chassi så rekommenderar jag ett antec performance 183 med ett par fractal design 120mm !

Det med hårddiskt, ja, det är ju bara startup tiden på program och så som går snabbare, själva prestandan i programet är den samma.

Permalänk
Medlem

du behöver väll ingen dator för 15000 för photoshop eller?!

funkar bra på en gammal p4

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av J0hAnN48
du behöver väll ingen dator för 15000 för photoshop eller?!

funkar bra på en gammal p4

Ja, det fungerar. Men bra är en definitionsfråga. Enligt mig fungerar det inte bra om man måste vänta flera timmar ibland för att göra vissa saker. På min dator (nedan) går det väldigt bra att jobba med enklare saker till enskilda bilder på 10MP, men ska man göra något mera krävande tar det tid.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av J0hAnN48
du behöver väll ingen dator för 15000 för photoshop eller?!

funkar bra på en gammal p4

Visst funkar det, men det måste ju vara ren tortyr att hantera stora bilder med många lager i en gammal P4-dator?!

edit: Trådskapare: Har du någon schysst skärm att ha till din nya superdator? Att sitta och arbeta i PS med en kass skärm skulle jag vilja kalla hyckleri på hög nivå! Om du inte redan har en bra skärm, ta en titt på Dell 2209WA (googla och sök här i forumet).

Permalänk
Medlem

ok då förstår jag

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av widL
Visst funkar det, men det måste ju vara ren tortyr att hantera stora bilder med många lager i en gammal P4-dator?!

edit: Trådskapare: Har du någon schysst skärm att ha till din nya superdator? Att sitta och arbeta i PS med en kass skärm skulle jag vilja kalla hyckleri på hög nivå! Om du inte redan har en bra skärm, ta en titt på Dell 2209WA (googla och sök här i forumet).

Har kollat på den skärmen en del eftersom min far precis köpt en. Nu har jag inte hunnit testa den själv något då han ska låna en kalibrator, men den verkar onekligen riktigt bra för det priset!
Jag själv har en lite äldre 19" som var bra då jag köpte den, och fortfarande är rätt bra. Det är ingen TN panel iaf, men kommer inte ihåg vad det är för skärm, är inte hemma nu.
En ny skärm skulle inte sitta helt fel, men då blir det ett antal tusenlappar till. Får se om jag har råd. Jag har lite ont om pengar just nu så jag kommer troligen köpa den nya datorn om några månader. Men börjar kolla runt lite redan nu så jag får lite koll på läget.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kaptenperre
Har kollat på den skärmen en del eftersom min far precis köpt en. Nu har jag inte hunnit testa den själv något då han ska låna en kalibrator, men den verkar onekligen riktigt bra för det priset!
Jag själv har en lite äldre 19" som var bra då jag köpte den, och fortfarande är rätt bra. Det är ingen TN panel iaf, men kommer inte ihåg vad det är för skärm, är inte hemma nu.
En ny skärm skulle inte sitta helt fel, men då blir det ett antal tusenlappar till. Får se om jag har råd. Jag har lite ont om pengar just nu så jag kommer troligen köpa den nya datorn om några månader. Men börjar kolla runt lite redan nu så jag får lite koll på läget.

Okej, det är ju perfekt att din pappa har en, då blir det ju lätt för dig att avgöra om det är värt pengarna eller inte. Tänk bara på att erbjudantet på dustinhome har legat uppe ett bra tag nu, man vet aldrig när det försvinner!

Om du ska köpa datorn om några månader - se till att hålla dig uppdaterad på ev. nya grejer som kommer och ev. prissänkningar. Det ryktas t ex om prissänkningar på SSD:er och det kommer nya serier grafikkort under hösten. Det gäller att hänga med!

Permalänk

Jo precis, allt ändras fort i datavärlden. Men jag tror att I7 och moderkort till den kommer sjunka en del i pris eftersom de är så pass nya. Även SSD sjunker snabbt i pris. Men jag tror heldre jag väntar med en SSD ett tag. Köper kanske en skärm om jag har pengar över.

Jag har egentligen råd nu, men jag ska ut och resa om 1 månad och vill veta hur mycket som går åt där först.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kaptenperre

Edit: Något åt detta hållet har jag hittat hittills:
http://www.datorbutiken.com/?Cart=308-13661
Har en hårddisk på 1TB redan samt chassi och nätagg som är ståendes.

Jag skulle också vilja ha en dator optimerad för Photoshop men är osäker på vad som passar ihop för att få ett helt datorpaket.

Vad skulle du rekommendera mig att jag kompletterar din order med så jag smidigt kan bygga vidare på den?

Gärna med riktigt snabb hårddisk på 1TB, supertyst chassi och lämpligt nätagg.

Det skulle vara jättebussigt om du tog dig tid och svarade.

Permalänk
Medlem

Efter ett par flaskor rött så la jag en chansorder på komplett med följande, hoppas det blir bra annars får någon skrika till så jag kan krångla till beställningen för komplett.

1,00 PCS 427377 ASUS P6T Deluxe V2, X58, Socket-1366
DDR3, ATX, SLI&CrossFireX, Firewire, 2xGbLAN, 3xPCI-Ex(2.0)x16

2,00 PCS 404486 Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB CL9
Kit w/3x 2GB XMS3 modules, CL9-9-9-24

1,00 PCS 391447 Intel Core™ i7 920 Quad Processor
8MB, Boxed

1,00 PCS 483938 MSI GeForce GTX 260 896MB PhysX CUDA
PCI-Express 2.0, "Twin Frozr OC", 2xDVI, HDCP, w/Terminator Salvation
PC Game

1,00 PCS 376247 Nexus FLC-3000 Real Silent CPU fläkt alu
Socket 1366/775/AM2/AMD, PWM controll

1,00 PCS 449948 Corsair SSD Performance P256 2,5" 256GB
SATA2, läs/skriv hastighet upp till 220MB/200MB sek, MLC, Gen 2

1,00 PCS 355395 WD Caviar® Black 1TB 3,5", SATA,
32MB Cache, Dual Processor, 7200RPM

1,00 PCS 478131 Antec P183 Advanced Super Midi Tower
1x 120mm top fan, 1x 120mm rear fan, 2x USB 2.0, 1x eSATA, Audio

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zencity
Efter ett par flaskor rött så la jag en chansorder på komplett med följande, hoppas det blir bra annars får någon skrika till så jag kan krångla till beställningen för komplett.

1,00 PCS 427377 ASUS P6T Deluxe V2, X58, Socket-1366
DDR3, ATX, SLI&CrossFireX, Firewire, 2xGbLAN, 3xPCI-Ex(2.0)x16

2,00 PCS 404486 Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB CL9
Kit w/3x 2GB XMS3 modules, CL9-9-9-24

1,00 PCS 391447 Intel Core™ i7 920 Quad Processor
8MB, Boxed

1,00 PCS 483938 MSI GeForce GTX 260 896MB PhysX CUDA
PCI-Express 2.0, "Twin Frozr OC", 2xDVI, HDCP, w/Terminator Salvation
PC Game

1,00 PCS 376247 Nexus FLC-3000 Real Silent CPU fläkt alu
Socket 1366/775/AM2/AMD, PWM controll

1,00 PCS 449948 Corsair SSD Performance P256 2,5" 256GB
SATA2, läs/skriv hastighet upp till 220MB/200MB sek, MLC, Gen 2

1,00 PCS 355395 WD Caviar® Black 1TB 3,5", SATA,
32MB Cache, Dual Processor, 7200RPM

1,00 PCS 478131 Antec P183 Advanced Super Midi Tower
1x 120mm top fan, 1x 120mm rear fan, 2x USB 2.0, 1x eSATA, Audio

Är väl mest SSD disken jag funderar över. Jag vet lite om dem, men intels ska vara väldigt bra. Men då kostar den en slant med. Intel X25-E SSD 32GB kostar lite drygt 4000kr. Kan även vara en idé att kolla på 2 st billigare SSD diskar som du kör i raid0 för att få snabb överföringshastighet. T.ex:
http://www.datorbutiken.com/default.aspx?Product=4301285 * 2
Då får du 160gb bra SSD i raid0.

Sen har du inget nätagg i beställningen?

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

Ja angående disken så tänkte jag det var smidigt med en snabb systemdisk för windows och program, tror den kostade runt 7000 men det kan det vara värt för en disk man slipper svära över. Insåg också att jag glömt nätagg, vilken typ är det som passar??

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zencity
Ja angående disken så tänkte jag det var smidigt med en snabb systemdisk för windows och program, tror den kostade runt 7000 men det kan det vara värt för en disk man slipper svära över. Insåg också att jag glömt nätagg, vilken typ är det som passar??

Nästan vilket nätagg som helst borde passa om jag inte tänker fel. Det är ju ett vanligt ATX moderkort och du ska inte använda något extra strömkrävande som dubbla grafikkort.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=482838
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=376060
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=482850

Men om jag var du skulle jag kolla upp hur det ligger till med SSD diskarna. Det kan hända att det blir cirka dubbelt så snabb överföringshastighet och ingen sämre acesstid för samma pris med två stycken av intels 80gb diskar. 160gb borde väl räcka för windows och program ändå?

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kaptenperre
Är väl mest SSD disken jag funderar över. Jag vet lite om dem, men intels ska vara väldigt bra. Men då kostar den en slant med. Intel X25-E SSD 32GB kostar lite drygt 4000kr. Kan även vara en idé att kolla på 2 st billigare SSD diskar som du kör i raid0 för att få snabb överföringshastighet. T.ex:
http://www.datorbutiken.com/default.aspx?Product=4301285 * 2
Då får du 160gb bra SSD i raid0.

Sen har du inget nätagg i beställningen?

Jag ändrade precis min order och följer ditt råd att köra två 80GB 2.5" SSD Intel X25-M SATA, jag har dock ingen koll på hur man ska gå till väga för att "raida", testat och youtuba men det är mycket "show off" och lite tutorials på träffarna. Har du tips på var jag kan läsa på någonstans?

Permalänk

Om du beställde moderkortet du funderade på tidigare så har det stöd för raid0. (http://www.datorbutiken.com/default.aspx?Product=1901708)

Jag vet inte hur man konfigurerar det så att det fungerar, men du måste formatera hårddiskarna när det görs, så det ska alltså göras först, innan du instalerar windows. Det står i moderkortsmanualen hur du ska göra. Den raid du ska välja är raid0.

Gjorde en tvärsökning på google och hittade något som kan vara till hjälp:
http://www.legitreviews.com/article/910/1/

Men använd manualen till moderkortet. Den ska räcka.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

Tackar för hjälpen.

Hajade dock till ännu en gång då jag i ordern beställt 80GB 1.8" SSD Intel X18-M SATA som är 1.8" medans den nyligen lanserade G2 (80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA) är på 2.5". Spelar dessa tum någon roll väl vid montering av kontakterna till moderkortet?

Sedan läste jag också här på Sweclockers:

"Andra generationen av Intel X25-M lovar flera prestandaförbättringar. Läs- och skrivlatenserna är numera lägre: 65/85 mikrosekunder från tidigare 85/115 µs. IOPS (input/output operationer per sekund) har fördubblats till 6 600/8 600 (80/160 GB) från tidigare 3 300. Maximala läs- och skrivhastigheter är dock fortfarande 250 respektive 70 MB/s."

Så är G2-disken både bättre och billigare?

Man är ju van vid att ju dyrare desto bättre!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zencity
Så är G2-disken både bättre och billigare?

Ja. Ny tillverkningsteknik gör det möjligt. kolla anandtech.com

Visa signatur

i5 750, asrock p55 extreme, corsair 4 gb 1600 mhz, hd5850, spinpoint f3, chieftec 750 w modulärt, fd define r2, 2 x 22"
hp nc8430 - asus eeepc 901 - mediaserver 2.4 GHz

Permalänk

Den ska nog vara betydligt bättre för samma pris eftersom de börjat tillverka minnena i mindre storlek. Eftersom minnena är ungefär hälften så stora så kostar de mindre att tillverka och det blir därför billigare.

Jag r att du kommer bli riktigt nöjd med diskarna. De har vanliga sata kontakter så det är inget problem med inkopplingen av dem. Möjligen att de inte passar i ditt chassi. Vilket har du beställt? Men i värsta fall får du väl lägga dem på botten i chassit och vara försiktig eller köpa till ställning till dem så det passar.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

Okej, styrde om min order ännu en gång till G2-diskarna.

Det här chassit köpte jag:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=478131