Permalänk
Medlem

En nätverkskabel till två uttag

Jag ska dra en CAT5e UTP mellan våningsplan på ett hus. Om jag har läst på rätt så ska man kunna använda 4 av kabelns 8 ledare och ändå få ut 100Mbit.

Fråga1: Om jag använder ett uttag med 2 anslutningar, t ex art. nr. 38602 på Kjell & Co ( http://www.kjell.com/?item=38602 ), vilka färger i kabeln ska användas till respektive uttag?

Fråga2: På nedervåningen ska det sitta en switch. Ska man ha alla 8 ledare i en modulkontakt eller ska man dela upp på 2 och därmed använda 2 uttag i switchen?

Permalänk
Medlem

Du ska använda pin 1,2,3 och 6 där vit-orange är 1 på en vanlig kabel, alltså orange och grönt par för första kabeln och blå och brun för andra. Kom ihåg att du bara får 100 Mbit/s och halv-duplex.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Du ska använda pin 1,2,3 och 6 där vit-orange är 1 på en vanlig kabel, alltså orange och grönt par för första kabeln och blå och brun för andra. Kom ihåg att du bara får 100 Mbit/s och halv-duplex.

Säker på att de bara blir halv duplex? Fast ethernet använder väl ett par för varje håll och då kan man väl köra en nätverkskabel på 2 uttag utan problem.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Nej, full duplex blir det!!

Permalänk
Medlem

100mbit full duplex blir det per uttag men jag skulle ju hellre lägga 2-300 extra och sätta en gbit switch i varje ände istället

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Ok tack för tipsen gott folk.

Förstår jag er rätt så ska jag alltså koppla på en (1) modulkontakt på kabeln som ska in i switchen och där helst följa "B-standarden" dvs.

1. Orange/Vit
2. Orange
3. Grön/Vit
4. Blå
5. Blå/Vit
6. Grön
7. Brun/Vit
8. Brun

Sen ska jag koppla så här i kroneplintarna på det vänstra uttaget:
1. Orange/Vit
2. Orange
3. Grön/Vit
4. Tom
5. Tom
6. Grön
7. Tom
8. Tom

...och så här i det högra uttaget:
1. Tom
2. Tom
3. Tom
4. Blå
5. Blå/Vit
6. Tom
7. Brun/Vit
8. Brun

Tveka inte att rätta mig!

Permalänk
Sötast

Varför inte bara dra en kabelkanal med 2 eller fler kablar för att undvika problem?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DamnIt
Ok tack för tipsen gott folk.

Förstår jag er rätt så ska jag alltså koppla på en (1) modulkontakt på kabeln som ska in i switchen och där helst följa "B-standarden" dvs.

1. Orange/Vit
2. Orange
3. Grön/Vit
4. Blå
5. Blå/Vit
6. Grön
7. Brun/Vit
8. Brun

Sen ska jag koppla så här i kroneplintarna på det vänstra uttaget:
1. Orange/Vit
2. Orange
3. Grön/Vit
4. Tom
5. Tom
6. Grön
7. Tom
8. Tom

...och så här i det högra uttaget:
1. Tom
2. Tom
3. Tom
4. Blå
5. Blå/Vit
6. Tom
7. Brun/Vit
8. Brun

Tveka inte att rätta mig!

Du ska ha 2 kontakter på varje sida.

Såhär tex (färgerna kvittar egentligen, paren som spelar roll).

Kontakt 1:
1. Orange/Vit
2. Orange
3. Grön/Vit
4. Tom
5. Tom
6. Grön
7. Tom
8. Tom

Kontakt 2:
1. Brun/vit
2. Brun
3. Blå/vit
4. Tom
5. Tom
6. Blå
7. Tom
8. Tom

Sedan samma sak på andra sidan kabeln.

Hur du ska göra på plintar om du har sånna får du lista ut själv.

EDIT: Du borde dra två kablar istället, eller en och ha en switch i rummet du drar kabeln till.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Nej grabbar, det blir halv duplex. För full duplex behövs 2 kabelpar för att sända och 2 för att ta emot.

EDIT: äsch jag vet inte, googlar och en del säger halv duplex medans andra säger full.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

blir absolut INTE halv duplex, innan 1Gbps användes bara 2 par resten var reserverade i ethernet standarden.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Nej grabbar, det blir halv duplex. För full duplex behövs 2 kabelpar för att sända och 2 för att ta emot.

EDIT: äsch jag vet inte, googlar och en del säger halv duplex medans andra säger full.

FEL och nu får det vara slut på det.
10Base-T och 100Base-TX använder 1 kabelpar för att skicka och ett för att ta emot. Totalt 4 ledare.

1000Base-T använder alla åtta och de används för både sändning och mottagning (att det är full duplex är tack vare att de samtidigt använder samma kablar för att skicka och ta emot).

Om det inte är något fysiskt jobbigt hinder så tycker jag det är dumsnålt att begränsa sig till 100 Mbps.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG