Behöver stationär speldator ~10000 kr

Permalänk

Behöver stationär speldator ~10000 kr

Hejsan, första inlägget för mig här på forumet. Jag är i stort behov av hjälp.

Min gamla trotjänare (6-7 år gammal Asus P4PE, P4 2,4 GHz) verkar ha tröttnat på mig då den nu prompt vägrar att starta. Lite lätt undersökning har visat att spänningen från nätagget är 0,4 volt när jag knäpper igång den. Så mina extremt begränsade kunskaper säger mig att det antingen är nätagget eller moderkortet som brutit ihop...

Hur som helst så förtjänar den sin pension och jag tänker inte lägga ut några pengar på att laga den, därav måste jag köpa en ny dator och jag har absolut ingen som helst koll på datordelar. Det lilla jag kunde blev utdaterat för ungefär 5 år sen

Vad jag vet är detta:

- Jag kan tänka mig att gå upp till 10000 kr.
- Jag har en skärm, LG L1919S. Och känner inget direkt behov att köpa en ny, så det kan vara värt att tänka på vid val av delar... Men om det är ett "måste" får jag väl lägga ut pengar på en ny skärm också.
- Jag är måttligt kinkig med ljudnivån, min nuvarande brummar på för mycket, och då är det bara processor- och nätaggsfläkt som låter (Har ett passivt grafikkort, N7600GS Silent). Nätagget är ett ATX 340W, minns inte fabrikat nu, men det är nåt standard (icke-tyst) sådant.
- Jag skulle föredra att inte bygga ihop den själv. Det var alldeles för länge sen jag höll på med sånt för att jag ska orka ta hand om alla problem jag kommer skapa...
- För tillfället leker jag med Oblivion och Fallout 3, så det vore trevligt om jag kunde kräma upp dem till max. I spelväg i övrigt är det RPG, FPS och äventyr som gäller, inga RTS, MMOs eller sportspel.

En fråga gällande montering hos försäljare, jag tänker inte köpa något operativsystem med datorn, testar de att den fungerar eller skruvar de bara ihop grejerna och skickar iväg burken? Kan man kanske be dem att installera trial-versionen av Windows 7 och testa med den? Bara lite orolig för att datorn inte ska vilja gå igång när jag får hem den. Jag har väldigt, väldigt dåliga erfarenheter med trasiga datordelar vid leverans

Min första tanke har varit att bara köpa en "färdig" dator, eftersom jag inte har någon koll längre. Men det känns fortfarande fel, det jag minns från när jag köpte förra datorn är att paketen aldrig är särskilt prisvärda...
Problemet är att jag inte kan någonting och inte har tid att sätta mig in i allting igen, därför står jag nu här, på mina bara knän, och bönar och ber om råd och hjälp (så jag slipper sitta på jobbet en lördagmorgon för att komma åt internet...).

Jag har kikat på paketen ni har som förslag i den klistrade tråden, jag antar att 8k paketen borde passa mig. Men jag läste att ingen av dem är ihopsatta med ljudnivån i åtanke? Därav en egen tråd för mitt problem, jag hoppas ingen hänger mig för det...

Tack på förhand för all hjälp!
/M

Permalänk

Jag antar att det är svårt att ge tips när man inte har en kundvagn att utgå från...

Jag har kikat så gott jag kan på forumet och satt ihop ett paket:

Det här är baserat på vad som brukar rekommenderas i alla trådar och vad som brukar kallas "tyst".

Det hamnar strax över 10000 men det kan jag väl leva med... Det kanske går att hitta billigare men likvärdiga delar också?

Permalänk
Medlem

Jag kan inte personligen utrycka mig ang. ljudnivån hos X4:ans stock kylare, men kan iaf säga att GTX260 inte är direkt tyst Ett litet tips är ju då tredjepartstillverkarnas kylare

Visa signatur

|Laptop| : | ASUS UX330C | Arch | KDE Plasma
|Riggen| : | Corsair 750D | Asus GTX 780 DCII | i7 4770 | GA-Z87X UDH5 | H100i | 16gb LP | AX860i | Samsung EVO 512 | Dell 2713h | Windows 10

Permalänk

Ta det här paketet

Har inte hört bra om sparkle så jag har satt gigabyte kort (ska vara riktigt tysta)

Fick tyvärr inte rum med en annan kylare till cpun :/

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jooelhoglund
Har inte hört bra om sparkle så jag har satt gigabyte kort (ska vara riktigt tysta)

Har MYCKET svårt att tro att Gigabytes kort skulle vara tystare eftersom de har samma kylare, dvs referenskylaren aka jetmotorn. Mitt förslag, tystare än Joels men endast ett grafikkort:

http://pici.se/438763/

Visa signatur

FT02B • HX620W • P5E Deluxe @ PL11 • Yorkfield Q9450 C1 lappad @ 440x7,5 = 3,3GHz @ 1,380V w/ NH-D14 • 2x2 + 2x1 GB DDR2 @ 880MHz 5-5-5-18 • Palit 55nm GTX260 Sonic • Xonar DX • 36GB Raptor • 3TB Caviar Green • U2713HM • W7 x64 • Ikari Laser • Sidewinder X6

Permalänk

Hmm , Men ditt kort är ju överklockat = högre fläkthastighet. Medans det jag valt borda vara lite sämre men lägre fläkthastighet= tystare.

Mitt paket har dubbla 260gtx, bättre processor

Ditt apket har ett 260gtx men har ett agg på 550W så det går inte att köpa ett till 260gtx och köra sli.

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem

Chassi bör rimligen vara ett tyst sådant.. inte några större mängder osthål med andra ord...
Antec P183
Nexus Caterpillar Silent
Lian Li PC-6070B V2 Silent
Alla är tysta, Caterpillar kan dock vara lite småtrångt för 2 st grafikkort. Själv skulle jag dock valt P183 men det är jag det... fläktar kanske måste bytas ut men det vet andra mer om än mig.

Processor bör vara en X4 940 som någon ovan föreslog. Men vill du ha det tyst och bra kanske en processorkylare är att rekommendera, typ Noctua NH-U12P

Grafikkortet tycker jag borde vara GTX 260
Original kylaren är erkänt tyst, vad DuZk pratar om vet jag inte...
När du sen får råd tycker jag du bör köpa ytterligare ett så maxar du alla spel utom crysis i hög upplösning. För en 19" skärm så borde dock ett GTX260 kort räcka till en början (rätta mig om jag har fel någon). Gigabyte kortet är nog att föredra då detta har heltäckande kåpa, vilket innebär att varmluften sprutas ut ur datorn och har ingen möjlighet att ta sig in till datorns andra delar. Sparkle kortets kåpa täcker inte fullt hela vägen och släpper därmed ut lite varmluft till resten av datorn. Nu påverkar denna skillnad inte speciellt mycket men vid sli blir det kanske lite mer märkbart.

Cosairs nätagg är bra.

Moderkort som joel och dugge föreslog täcker dina behov och ger dig en framtida möjlighet till sli. Minne vet jag inte, många föreslår de minnena joel föreslog men jag vet inte om snabbare minne kan vara bra. Beror ju iofs på om du överklockar el inte.

Bland de bästa hårddiskarna som faktiskt har vettig prestanda/kr är western digital black, helst 640 gb. Men de är inte speciellt tysta, då är green power serien bättre men de är inge bra att installera operativsystemet på.

Jag tycker du bör satsa mindre på två grafikkort till en början och lägga pengarna på ett tystare chassi. Antec 300 är inte tyst. Sen när du får råd och känner för det så köper du ett kort till.

Permalänk

Sorry läste inte att du ville ha det tyst

Det här borde vara tystare

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jooelhoglund
Hmm , Men ditt kort är ju överklockat = högre fläkthastighet. Medans det jag valt borda vara lite sämre men lägre fläkthastighet= tystare.

Mitt paket har dubbla 260gtx, bättre processor

Ditt apket har ett 260gtx men har ett agg på 550W så det går inte att köpa ett till 260gtx och köra sli.

Nej lägre fläkthastighet tack vare Scythe fläktarna jag hade med, de är 800 varvare så de är tysta. Den ena är tänkt för framsidan av chassit och den andra för grafikkortskylaren. Du noterade väl kylaren till grafikkortet jag hade med?
Har själv ett GTX260 från Palit ur deras Sonic serie, som standard har en tredjepartskylare som ska vara svalare och tystare än referenskylaren. Dessutom har jag kortet i ett P180 som är ett tyst chassi, dock har kortet ljudnivåer vid tung belastning som, IMO nästan kan upplevas som störande, kan även lägga till att hörseln inte är riktigt på topp.
Kollar man tex Guru3Ds review så säger dom:

"When we loop 3DMark Vantage for a while the GPU really heats up, as side-effect the fan RPM will go up even higher, the noise-levels are now 42-43 dBA which definitely can be heard, overall these results are okay, really."

Okay? För att vara referenskylare eller menar han att det faktiskt är tyst? Svårt att säga eftersom alla testsidor utför mätningarna på olika sätt, dessutom uppfattar alla ljudnivåer olika.

Nu skrev han att han ville ha en tyst dator, därför blev det såhär. Dessutom tror jag inte riktigt att man i dagens läge behöver SLI/CF, kolla mitt system i sign, med det maxar jag Mass Effect, Bioshock och GTA IV (förutom view distance i det sistnämnda) i 1680 x 1050. Ang agget så har du rätt, det är lite för klent för SLI/CF, men jag skulle aldrig köra 2 kort med tredjepartskylare i en sluten låda, blir för varmt i burken då. Så det är antingen:

- 1 kort med bra prestanda med en tredjepartskylare för en tyst dator.
- 2 kort för rejäl prestanda med standardkylaren för en högljudd dator.

Chassi ska jag inte uttrycka mig om då jag aldrig ägt ett Lian Li eller Nexus, annat än att P18x serien är bra chassin, riktigt nöjd med mitt. Vad gäller Tricool fläktarna som följer med det så tycker jag inte man behöver byta ut dem, på low-läget har de ungefär lika mycket ljud som en Nexus. Vill man kan man byta ut dem senare förstås.

Och som du sa, du valde en bättre CPU och har TS råd ska han självklart ta den.

Visa signatur

FT02B • HX620W • P5E Deluxe @ PL11 • Yorkfield Q9450 C1 lappad @ 440x7,5 = 3,3GHz @ 1,380V w/ NH-D14 • 2x2 + 2x1 GB DDR2 @ 880MHz 5-5-5-18 • Palit 55nm GTX260 Sonic • Xonar DX • 36GB Raptor • 3TB Caviar Green • U2713HM • W7 x64 • Ikari Laser • Sidewinder X6

Permalänk
Medlem

Står du ut med lite hårddisk ljud så skulle jag rekommendera att du kör jooelhoglund's förslag fast med en 640 gb western digital caviar black. GP diskar är som sagt inga höjdare som systemdisk, de flesta spel bör dock klara sig med denna. Your choice!

Permalänk

Tack så mycket för alla tips och hjälp med diskussion kring delar!

Tänk att det ska vara så dyrt att få en tyst dator... Skulle rekommendationerna ändras mycket om jag höjer maxgränsen till 12000 kr?

Om jag gör så här då:
Börjar med ett paket utan extra kylning men med ett tyst chassi och känner efter hur illa det låter, är det outhärdligt kan jag köpa till tredjepartskylare i efterhand.

Jag har förstått att det inte är tvunget att köra SLI, så jag tar och väntar med det. Det är ju väldigt enkelt att köpa till ett grafikkort om jag skulle ångra mig.

Låter det helkorkat?

Ett lite ändrat paket baserat på era tips och mina nya tankar:
Det här ligger under 10000 men kommer såklart klättra upp om jag ska ha ett andra grafikkort/tystare kylare, och hamnar då närmare 12000 kr istället.

Några nya frågor:

Måste grafikkorten vara av samma "grad" för att köra SLI? Alltså 2xGTX260 eller 2xGTX275, inte 1xGTX260+1xGTX275?

Hur mycket mer plats tar egentligen en tredjepartskylare till grafikkort? Den där flänsen plus 120 mm fläkt som KNI-861 lagt in ser ut att vara större än standardkylaren. Min tanke är om det går att ha ett kort med standardkylare och ett med tredjepart (om jag skulle vilja uppgradera med så lite ljudökning som möjligt).

Föresten så räknar jag inte in monteringskostnaden här, även om jag funderar på att låta dem sätta ihop burken. Eftersom jag ser det som en investering i min fritid snarare än en kostnad för datorn...

Tack igen

Permalänk
Medlem

Ja för SLI måste korten vara likadana (ex. 260+260). Men för CF så kan man ha två olika kort.

Visa signatur

Burk: AMD FX-8320 | Radeon R9 270X | 8GB RAM | ASUS M5A97 R2.0 | CM 550W | FDD R4 | Samsung Evo 840 250GB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zimonk
Ja för SLI måste korten vara likadana (ex. 260+260). Men för CF så kan man ha två olika kort.

Viktigt ! Man kan ha 2 olika kort men dom måste vara inom samma serie. Dvs 4850 och 4870 går bra eftersom båda är samma serie 48xx. Men tex 4650 och 4850 går inte eftersom det handlar om 2 olika serie 46xx och 48xx.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem

Jag har ett sparkle GTX 260 och det är verkligen inte högljudd tycker jag. Dessutom har alla spel jag testat hittills funkat bra på höga grafikinställningar och än så länge har jag helt sluppit fps-lag.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zimonk
Ja för SLI måste korten vara likadana (ex. 260+260). Men för CF så kan man ha två olika kort.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redzo
Viktigt ! Man kan ha 2 olika kort men dom måste vara inom samma serie. Dvs 4850 och 4870 går bra eftersom båda är samma serie 48xx. Men tex 4650 och 4850 går inte eftersom det handlar om 2 olika serie 46xx och 48xx.

Tackar, bra att veta. Fast det väckte ju såklart frågan om vad det egentligen är för skillnad mellan Crossfire och SLI. Jag har valt nVidia kort utan någon större motivering...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jauger
Jag har ett sparkle GTX 260 och det är verkligen inte högljudd tycker jag. Dessutom har alla spel jag testat hittills funkat bra på höga grafikinställningar och än så länge har jag helt sluppit fps-lag.

Tack för den infon, är det den överklockade versionen du har?

Permalänk

Det blev till slut det här paketet, men jag valde Antec P183 istället för Lian Li, egentligen endast för att Antec burken är lite större och jag såg att man kunde dra kablarna bakom moderkortet på den. Jag fick känslan av att den är snäppet svalare, men risken är att den är mer högljudd då det finns några fler hål i den. Jag hoppas jag blir nöjd...

Notera föresten att priset på processorn gick ner med 30 riksdaler under tiden jag funderade på om jag skulle köpa eller inte, ett tecken?

Sen glömde jag ju såklart att köpa kylpasta, men det är lätt fixat.
Kan det föresten vara så att Fru Fortuna för en gångs skull ler mot mig och kylpasta finns med processorkylaren eller processorn? ... Jag får väl se när jag kommer hem och likt en femåring på julafton river upp paketen.

Tack för hjälpen allihop!

Och föresten: Eftersom jag bestämde mig för att bygga alltihop själv kommer jag nog använda det här forumet som akutmottagning, när jag brutit av moderkortet på mitten...

"Uhm, det var så när jag fick det?"