iMac-liknande för Photoshop 15-25k

Permalänk
Medlem

iMac-liknande för Photoshop 15-25k

Hej!

Jag har ganska länge varit i behov av en ny dator. Min gamla stationära har många år på nacken och de senaste två åren har jag använt min laptop som surf-dator (spelar gör jag på min Xbox 360).

Jag pendlar mellan en iMac 24" men har själv ingen erfarenhet från Apple-produkter och vill se vad som finns på Windows-sidan.

Det jag söker är en väldigt clean dator (tänk iMac). Den ska primärt användas till Photoshop, spel är inte prioriterat.

+ Cleant utseende (inget neon eller transformerslikande chassin)
+ Tyst

Budget är 15-25k. Jag räknar inte in skärm i det priset. Jag har tänkt mig en Eizo eller NEC utöver detta (tips på prisvärd skärm för bildbehandling mottages gärna 22"-26" 1920x1200 5-10k). Däremot ska tangentbord och mus ingå. Jag har även tänkt mig en Wacom Bamboo A6.

Mina tankar kring detta är i7-plattform, eventuellt SSD systemdisk men känn er inte låsta kring det. Jag ser ingen anledning att slänga i 2-3 grafikkort initialt men värdesätter möjligheten till det i framtiden.

Tack för all återmatning
Shaggy

Permalänk

Slängde ihop ett paket nu för 21,5k

Tog fel nätagg.Ta det här nätagget istället

https://www.inet.se/datorkomponenter/naetaggregat/750w-corsai...

Har du tänkt köpa på quadro grafik ?

vänta på att andra svarar före du köper eftersom jag inte vet till 100% om dett är dom bästa grejjerna för photoshop

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem

jooelhoglund:

Det liknar i stort det jag själv tänkt mig. Jag funderade dock på ett Lian Li-chassi, 2x WD 1TB och eventuellt 16GB RAM.

Är det overkill att ta mer än 6GB RAM?

Finns det någon anledning att ta ett så pass potent grafikkort som du föreslog?
- Hur mycket ger det i Photoshop
- Finns det några billigare (mer prisvärda) som man kan gå upp på Crossfire / SLI på senare

/Shaggy

Permalänk
Medlem

jooelhoglund; varför en burk med GTX 295 (som är extremt oprisvärt) om han inte ska ha datorn till att spela?

Shaggy; tycker absolut du ska köpa en iMac. För ~22k får du en 24" (bara skärmen är värd 15k känns det som, världsklass) med ett HD4850 som faktiskt är helt okej även till spel om du skulle känna för det, dock inte i högsta upplösningarna. Sen kan du faktiskt köra Windows via Bootcamp eller liknande programvara (som jag gör på min MacBook) om du skulle behöva det.

Tycker du ska knalla ner till närmsta Apple-återförsäljare för att bilda en åsikt. Mac passar verkligen inte alla, kanske passar det dig? Finns lite propaganda på Apple's hemsida också som är bra, http://www.apple.com/se/getamac/whymac/

Visa signatur

NZXT H6 · NZXT C850 · STRIX B650E-F · 7800X3D · ASRock 7900XT · G.Skill 32GB DDR5-6000 · WD Black 2TB

Permalänk
Medlem

Så det han får är en bra skärm? Kan garantera att man kan hitta lika bra, om inte bättre, genom att välja mellan alla andra märke.

Är det OS:et och känslan i det du är ute efter så finns det alternativ såsom olika teman/fönsterhanterare till Windows såväl som alternativet Linux med dess uppsjö av alternativ både vad gäller teman och grafikprogram.

Handla Mac med allt deras proprietära skit och få komponenter som är "okej" när man med motsvarande pengar får en monster PC känns bara onödigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nellib
Handla Mac med allt deras proprietära skit och få komponenter som är "okej" när man med motsvarande pengar får en monster PC känns bara onödigt.

Är det anledningen till att nästan alla stora designbyråer, filmredigeringsstudios etc använder Apples produkter?

Man köper en plattform som fungerar och där allt är byggt både mot hårdvaran och där allt är enhetligt.

EDIT: Om du inte väljer Mac skulle jag ha valt ett Core i7-system, 12GB RAM, något mellanklassgrafikkort (då dessa idag är riktigt vassa), senaste Photoshop skall kunna utnyttja grafikkortet för vissa beräkningar, kanske bäst att kolla upp vilka modeller som stöds.

Det finns även mATX-moderkort för Core i7 vilket bäddar för att du kan ta ett mindre chassi om så önskas. Jag personligen tycker inte 160GB SSD är prisvärt i dagsläget. 80GB räcker långt för system + program, sen sparar du allt annat precis som du sa på 1TB WD Black disk/ar. (Har själv en Intel X25-M 80GB som fungerar ypperligt!)

Gällande skärmar tycker jag helt klart du för titta på de som har IPS-paneler (S-IPS eller nyare och bättre), undvik e-IPS då det är budgetmodell av IPS. (Jag har en 20,1" skärm med S-IPS panel och jag tänker inte skaffa en ny skärm i framtiden som har sämre panel, det är omöjligt att gå tillbaka när man sett bildkvaliteten på en sådan skärm)

Anandtech brukar har ha riktigt bra recensioner av skärmar, glid in där och kika är tipset.

Lycka till!

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Är det anledningen till att nästan alla stora designbyråer, filmredigeringsstudios etc använder Apples produkter?

Man köper en plattform som fungerar och där allt är byggt både mot hårdvaran och där allt är enhetligt.

EDIT: Om du inte väljer Mac skulle jag ha valt ett Core i7-system, 12GB RAM, något mellanklassgrafikkort (då dessa idag är riktigt vassa), senaste Photoshop skall kunna utnyttja grafikkortet för vissa beräkningar, kanske bäst att kolla upp vilka modeller som stöds.

Det finns även mATX-moderkort för Core i7 vilket bäddar för att du kan ta ett mindre chassi om så önskas. Jag personligen tycker inte 160GB SSD är prisvärt i dagsläget. 80GB räcker långt för system + program, sen sparar du allt annat precis som du sa på 1TB WD Black disk/ar. (Har själv en Intel X25-M 80GB som fungerar ypperligt!)

Gällande skärmar tycker jag helt klart du för titta på de som har IPS-paneler (S-IPS eller nyare och bättre), undvik e-IPS då det är budgetmodell av IPS. (Jag har en 20,1" skärm med S-IPS panel och jag tänker inte skaffa en ny skärm i framtiden som har sämre panel, det är omöjligt att gå tillbaka när man sett bildkvaliteten på en sådan skärm)

Anandtech brukar har ha riktigt bra recensioner av skärmar, glid in där och kika är tipset.

Lycka till!

Nu ser det inte riktigt ut så längre, utan andra plattformar sipprar in så sakteliga både på tidningsredaktioner, reklambyråer och annat. Och ja, jag vet vad jag talar om

I övrigt så är det en enkel förklaring som heter kultur. Det "skall" vara så. Om man föreslår annat bemöts man av just attityden "men varför använder alla det då? Klart det är bättre". Mycket gamla hundar i branscherna ifråga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nellib
Nu ser det inte riktigt ut så längre, utan andra plattformar sipprar in så sakteliga både på tidningsredaktioner, reklambyråer och annat. Och ja, jag vet vad jag talar om

I övrigt så är det en enkel förklaring som heter kultur. Det "skall" vara så. Om man föreslår annat bemöts man av just attityden "men varför använder alla det då? Klart det är bättre". Mycket gamla hundar i branscherna ifråga.

Nu vill jag inte starta pajkastning då jag skulle kunna skriva en uppsats om vad som är positivt respektive negativt med både PC och Mac, jag baserade mitt förslag på iMac helt efter TS önskemål. Därav förslaget med att först känns på en Mac irl då det är helt skilda världar mot en PC.

Och nej, du betalar inte bara för skärmen.

Visa signatur

NZXT H6 · NZXT C850 · STRIX B650E-F · 7800X3D · ASRock 7900XT · G.Skill 32GB DDR5-6000 · WD Black 2TB

Permalänk
Medlem

Nej, utseendet och deras reklamkampanjer kostar ju en slant med

Enbart skämtsamt menat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nellib
Nej, utseendet och deras reklamkampanjer kostar ju en slant med

Enbart skämtsamt menat.

Haha. Ligger kanske lite i det faktiskt

Visa signatur

NZXT H6 · NZXT C850 · STRIX B650E-F · 7800X3D · ASRock 7900XT · G.Skill 32GB DDR5-6000 · WD Black 2TB

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar,

Angående Windows vs. Apple så är jag helt öppen. I det här avseendet är jag bara intresserad av en prisvärd, responsiv clean dator.

Jag har ingen erfarenhet av Apples produkter och jobbar i Windows-miljön till yrket (är arkitekt/utvecklare för en MS partner).

Jag var själv inne på att prova en iMac 24". Jag fick dock intrycket att jag kunde få betydligt mer kraft för samma pengar i Windows-världen och därav inlägget (jag var kanske lite otydlig tidigare).

tim2k:
Jag har läst lite motstridiga uppgifter om skärmarna på iMac (är aktiv på fotosidan.se). Skärmen är säkert helt ok men motsvarar nog inte de krav avseende färgåtergivning och kalibreringsmöjligheter som ställs inom bildbehandling professionellt. Min gissning är att de ofta använder Mac Pro och en extern skärm. Nu ska inte jag använda skärmen professionellt så den duger säkerligen åt mig.

Nellib:
Känslan i OS är inte av betydelse (jag har bara erfarenhet av Windows och Linux / Unix).

fog:
Storleken på chassi har ingen betydelse men bra synpunkter avseende storleken på SSD. Det tar jag till mig.

/Shaggy

Permalänk
Medlem

Tycker det låter som att du vill ha en PC faktiskt.

Här är ett förslag från min sida:

Chassi: ett väldigt stilrent (enligt mig) och välbyggt chassi. Lian Li=kvalitet, läs mer här http://www.bjorn3d.com/read.php?cID=1385

Optiskt enhet: tog en kombinerad bluray/DVD-brännare. Bluray kan kännas onödigt men kan vara bra att ha... Annars byt till en vanlig DVDRW så sparar du ~750kr.

HDD1: andra generationens SSD från Intel, 160gb, eller så tar du den betydligt billigare 80GB:arn. Använd som systemdisk, till program och till spel. Blixtsnabb.

HDD2 & 3: tysta och strömsnåla lagringsdiskar. Kan utökas med fler senare om behovet finns. Dessa ska vara tystare än t.ex. WD Black, då dessa bara snurrar i 5400RPM.

Processor: i7 är ett givet val. Snabbare än AMD på allt utom spel, där dom ligger ungefär lika i stort sett.

Moderkort: osäker på detta, men Asus brukar leverera. Gott om kontakter och god uppgraderingsmöjlighet med bl.a. 3x PCI-E x16. FireWire finns också, såklart. Inget inbyggt grafikkort, dock ett 7.1 ljudkort.

Minnen: 12GB 1600MHz DDR3. Kommer räcka ett bra tag!

CPU-kylare: extremt populär kylare som är knäpptyst med grym kylning. Givet val.

Grafikkort: Gigabytes GTX 260 är känt för att vara relativt tyst för att ha originalkylaren. Vill du spela så är det ett väldigt prisvärt kort också. Komplettera med ett eller två kort till för ett riktigt monster.

Nätagg: Zalman använder sig av s.k. heatpipes vilket leder bort värmen mer effektivt och på så vis kan fläkten snurra långsammare=tystare. 750W är overkill egentligen, men kan vara skönt att ha lite marginal. Ska du trycka i ett till GTX 260 är det lugnt, men två till så kan det vara dags att kolla på ett 850W eller liknande för att hålla marginalerna på din sida.

Visa signatur

NZXT H6 · NZXT C850 · STRIX B650E-F · 7800X3D · ASRock 7900XT · G.Skill 32GB DDR5-6000 · WD Black 2TB

Permalänk
Medlem

Om det gäller skärmen i iMac så kan man alltid bränna över 8000:- på en Apple LED display och köpa en PC låda till...

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

tim2k:
Ditt paket ser kanon ut. Jag tror att jag kör på ett sådant med skillnaden att jag kör på en 80GB systemdisk. Har du några invändningar eller tips på hur jag kan få systemet så tyst som möjligt. Exempelvis passiv kylning på grafikkort, särskilt chassi eller liknande (inte entusiast-lösningar).

Piece of Cake:
Jag tror att jag går på en NEC MULTISYNC 2490WUXI2 (de har fått bra omdömen)

Tack återigen för er tid
Shaggy

Permalänk
Medlem

Tycker tim2k senaste förslag ser bra ut om man bortser från SSD för nästan 5000, känns inte prisvärt nånstans. 80GB versionen är ju så klart inte heller den prisvärd, likaså någon SSD i dagsläget, men känner man att en SSD är värt att satsa på så är det ett bra val.

Angående chassi, jag är väl medveten om att ett Lian Li chassi andas mer kv alitet (smaksak) än många andra chassin, men ett chassi för 2400:- känns i min mening inte direkt prisvärt, om det inte finns någon speciell fördel med just detta chassi?
Jag tycker TS ska kolla in detta chassi:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=134693
eller nåt annat liknande.
Absolut inget fel eller kritik till tim2k's förslag på på chassi, anser bara att priset är i saftigaste laget.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Sergeant44 / tim2k:
Jag tycker personligen att det här chassit verkar bra (även estetiskt). Har du någon erfarenhet/synpunkter på det?
Lian Li PC-6070A Scand V2 (Silver)

Shaggy

Permalänk
Medlem

att använda prisvärd och mac i samma mening går inte. Mac är inte byggda för att ha ett så lågt pris som möjligt till sin hårdvara. men däremot fungerar hårdvaran bra med OS. det är en av anledningarna att det finns så få modeller att välja mellan. de är optimerade och stabila. om du gillar hur allt bara funkar i mac mm så kommer du tycka att det lätt är värt pengarna. men om du letar efter biggest bang for the buck kolla i7 eller annat roligt.

om du bara ska använda datorn till bildbehandling så anser jag att en imac e det bästa för dig. grym skärm, bra design o bra garanti med datorn. men men du som väljer.

( har både mac och pc och haft i åtskilliga år. jobber även med marknadsföring och tråkigare saker som budgetar etc så jag är helt opartisk)

Visa signatur

Macbook Pro Alu - Proson v2600 - dynavoice M65

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shaggy
Sergeant44 / tim2k:
Jag tycker personligen att det här chassit verkar bra (även estetiskt). Har du någon erfarenhet/synpunkter på det?
Lian Li PC-6070A Scand V2 (Silver)

Shaggy

Har inga som helst erfarenheter av det, men jag tycker det ser fint och stabilt ut. Dock så tror jag att jag hade kört på den svarta varianten:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=145565

Här är ett annat förslag som jag tycker är riktigt intressant
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=145565
Men om det är den förstnämnda du är ute efter (ditt länkande chassi) så skulle i alla fall jag köra på den svarta varienten

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Trodde det var bättre med single kort än sli/crossfire när det gäller phototoshop och så sa jag att jag inte har nån stor koll på vilket graffe man ska välja

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sergeant44
Tycker tim2k senaste förslag ser bra ut om man bortser från SSD för nästan 5000, känns inte prisvärt nånstans. 80GB versionen är ju så klart inte heller den prisvärd, likaså någon SSD i dagsläget, men känner man att en SSD är värt att satsa på så är det ett bra val.

Angående chassi, jag är väl medveten om att ett Lian Li chassi andas mer kv alitet (smaksak) än många andra chassin, men ett chassi för 2400:- känns i min mening inte direkt prisvärt, om det inte finns någon speciell fördel med just detta chassi?
Jag tycker TS ska kolla in detta chassi:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=134693
eller nåt annat liknande.
Absolut inget fel eller kritik till tim2k's förslag på på chassi, anser bara att priset är i saftigaste laget.

Håller med dig på alla punkter. SSD känns ändå som ett måste för en dator i den här prisklassen.

Chassi känns som något man inte ska snåla på då det är en komponent man väldigt sällan byter ut. Dock känns det som att vilket chassi som helst från Lian Li skulle fungera ypperligt. Självklart kan inte jag avgöra vilket chassi TS finner mest estetiskt tilltalande, utan jag gick helt på eget tycke och smak.

Shaggy: datorn kommer att vara tyst om du köper ett kvalitetschassi. Annars finns det ljuddämpningskit att köpa för ytterligare ljudisolering. Det enda jag kan tänka mig för att vara helt 100 på att den är tyst är att byta ut originalfläktarna mot tystare diton. Jag föreslår någon utav dessa tredjepartsfläktar:

Fractal Design 120mm Silent Series
https://www.inet.se/datorkomponenter/kylning---moddning/fract...

120mm Nexus fläkt
https://www.inet.se/datorkomponenter/kylning---moddning/120mm...

Noctua S12-1200 Silent Case Fan 120mm (dyr)
https://www.inet.se/datorkomponenter/kylning---moddning/noctu...

Scythe 120mm Gentle Typhoon, 1150rpm
https://www.inet.se/datorkomponenter/kylning---moddning/scyth...

Scythe 120mm Slip Stream Fan, 1200rpm (nog prisvärdast)
https://www.inet.se/datorkomponenter/kylning---moddning/scyth...

Visa signatur

NZXT H6 · NZXT C850 · STRIX B650E-F · 7800X3D · ASRock 7900XT · G.Skill 32GB DDR5-6000 · WD Black 2TB

Permalänk
Medlem

Tack för alla åsikter, jag värdesätter samtliga

Vad behöver jag för att kunna montera en 2.5" SSD i mitt chassi (utgå ifrån att det blir ett av ovan nämnda Lian Li)?

Eller är det så att moderna chassin även har 2.5" bay?

Shaggy

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shaggy
Tack för alla åsikter, jag värdesätter samtliga

Vad behöver jag för att kunna montera en 2.5" SSD i mitt chassi (utgå ifrån att det blir ett av ovan nämnda Lian Li)?

Eller är det så att moderna chassin även har 2.5" bay?

Shaggy

Tror du får köpa en 2,5"->3,5" adapter, typ https://www.inet.se/datorkomponenter/haarddiskar/adapter-2-5-... , är osäker på om det kanske ingår med hårddisken? Alternativt "lägga" hårddisken i t.ex. botten på lådan.

Visa signatur

NZXT H6 · NZXT C850 · STRIX B650E-F · 7800X3D · ASRock 7900XT · G.Skill 32GB DDR5-6000 · WD Black 2TB

Permalänk

Kolla på en EIZO-skärm sedan, de är "dyra" men då vet du att färgerna stämmer.

Permalänk
Medlem

Kenta777:
EIZO eller NEC blir det. Bildskärmen blir dyr så jag tror att den lämpar sig bättre i en egen tråd.

tim2k:
Misstänkte det. Har lagt till en adapter i kundvagnen.

Om ingen får mig på andra/bättre tankar så blir det order på nedanstående inom kort.

Tack för all hjälp mot ett bättre inköp
Shaggy

Permalänk
Medlem

Ser bra ut! Hör gärna av dig med omdöme om burken sen, framförallt chassit som jag själv är sugen på att köpa

Visa signatur

NZXT H6 · NZXT C850 · STRIX B650E-F · 7800X3D · ASRock 7900XT · G.Skill 32GB DDR5-6000 · WD Black 2TB

Permalänk
Medlem

De som inte tycker ~2000kr för en 80GB Intel SSD är prisvärt har helt enkelt aldrig använt en sådan disk. Det finns ingen annan förklaring...

Har man väl använt en burk med en sådan disk så tycker man att det är den bästa uppgradering man någonsin gjort, tveklöst! (Har gjort det själv och det om något är prisvärt i mina ögon. Även om jag la 3000kr för min så tycker jag det var värt det, för man märker större skillnad än att uppgradera processor, moderkort och ram etc.)

Jag köpte för övrigt samma adapter som dig, den funkar klockrent. Du får dock betala lite för adaptern som följer med, för 2,5" kontakter till 3,5", den behövs dock inte eftersom Intels har vanliga SATA-kontakter.

Lycka till, tror du kommer bli mycket nöjd!

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

kanske lite sent.. men skippa black-diskarna om du värnar om ljudnivån på burken, speciellt då 6070A inte har någon speciellt överdrivet bra hårddisklösning.

Glöm heller inte att 6070A v2 har hål på sidan där grafiken sitter numera har jag för mig även om det inte syns på bilderna, så det kan vara en källa för damm och lite oljud eventuellt.

Sen vet jag inte om jag frivilligt skulle använda ACE-diton för arbete.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

fog:
Det låter verkligen lovande. Frågan är om det är ännu mer prisvärt att köpa en 160GB? Det är ju inte mycket dyrare med en X25-E längre heller. Har X25-M blivit bättre än den i och med generation 2?

roxkz:
Tack för infon har du några förslag på alternativa diskar och speciellt chassi. Jag vill självklart ha ett så funktionellt chassi som möjligt med i diskret design. Aluminium eller märket Lian Li är inga krav.

Jag fick lite ångest när jag läste att release-datum för nya I5-processorn närmar sig. Är det något jag bör ta hänsyn till?
- Passar I5-plattformen mig bättre
- Kommer I7 920 bli betydligt billigare när I5 släpps så att jag ska vänta till september men behålla min nuvarande plattform

Samtliga åsikter värdesätts
Shaggy