Student: Vaio FW41M 16", Studio XPS 16", HDX16 1300EO eller Guru Fire?

Permalänk
Medlem

Student: Vaio FW41M 16", Studio XPS 16", HDX16 1300EO eller Guru Fire?

Jag ska till hösten börja studera och tänkte därför införskaffa mig en ny bärbar dator.

Mina personliga krav är följande:
Den ska vara liten, lätt och smidig - portabel
Jag ska kunna spela dagens och framtida spel på den, behöver inte nödvändigtvis vara de bästa inställningarna i spel men utan lagg och dylikt.
Den ska inte vara för tjock och klumpig och helst tillverkat i något finare material, läs inte plast - vilket är omöjligt att hitta...
Den ska vara robust och ha bra byggkvalitet.
Tangentbordet ska inte vara "upplyft" utan kännas som en Mac - dock inte vara en. Det vill säga platt och skönt att skriva på, går att jämföras med Logitechs' diNovo serie tangentbord.

Den kommer att användas som all-around datorn men dess huvudsyfte är att ta mig igenom mina studier! (En 3000:- dator från Elgiganten hade varit tillräckligt...)

Följande datorer är vad jag har kommit fram till. Jag har känt på alla förutom Notebook gurus Guru Fire.

Sony Vaio VGN-FW41M
Skärmstorlek: 16,4"
Upplösning: 1920x1080 (Full HD)
Grafikkort: ATI Mobility Radeon™ HD 4650
-Minne: 512mb
Hårddisk: 500gb
-Hastighet: 5400rpm
Minne: 4gb
-Minnestyp: DDR2
Processormodell: Intel® Core™ 2 Duo Processor P8700
-Hastighet: 2,53ghz
-FSB/Cache: 1066/3
Batteri: 2,5h
Pris: ca 13.000:-

Dell Studio XPS 16
Skärmstorlek: 16"
Upplösning: 1920x1080 (720p)
Grafikkort: ATI® Radeon™ HD 3670
Hårddisk: 320gb
-Hastighet: 7200rpm
-Minnestyp: DDR3
Processormodell: Intel® Core™ 2 Duo-processor P8600
-Hastighet: 2,40ghz
Batteri: Lite under 2h
Pris: ca 12.000:-

HP HDX X16-1300EO
Skärmstorlek: 16"
Upplösning: 1920x1080
Grafikkort: GeForce GT 130M
-Minnestyp: DDR2
Processormodell: Intel® Core™2 Duo-processor P7350
-Hastighet: 2,00ghz
Batteri: 2,5h
Pris: ca 11.000:-

Guru Fire
Skärmstorlek: 15,4"
Upplösning: 1680x1050
Grafikkort: GeForce GTX260M
-Minne: 1024mb
-Minnestyp: DDR3
Processormodell: Intel® Core™2 Duo-processor P8800
-Hastighet: 2,66ghz
Batteri: 8-cell?
Pris: ca 14.000:-

Storlek samt vikt:
Sony: 384x37x261 mm 3,3kg
Dell: 384x34x254,5mm 3kg
HP: 379x43x255 mm 3,2kg
Guru: 364x41x269,5mm 3,2kg

För- och nackdelar:
Sony:
+Allt
-Priset samt lite att där bara sitter DDR2-minnen och en 5400rpm hdd.
Dell:
+Medel med lite bättre processor, storleken och vikten
-Grafikkortet samt batteritiden
HP:
+Grafikkortet
-Dess fula design och den plastiga känslan
Guru:
+Specifikationerna, allt egentligen
-Att inte kunna pilla på den och se den med egna ögon

Så, nu till frågan. Vad tycker DU om dessa datorer, jag vill höra dina åsikter och kanske till och med vilken du hade valt.. eller inte valt och i så fall varför samt vilken dator du då hade valt.

Visa signatur

>citera för svar >marknadsreferenser

Permalänk
Medlem

Jag har en 16.4" Sony Vaio och tro mig, du vill inte släpa på den fram och tillbaks från skolan. Om du vill ha en liten dator men ändå kunna spela några spel på den så får du nog gå ner till laptops i 13"-klassen.

Hade jag varit i din sits hade jag köpt en netbook (för studierna) och en stationär (för spelandet). Du får en en helt okej netbook och en helt okej stationär för 10-12K. Du kommer ju ändå inte att spela på resande fot, eller hur?

Permalänk
Avstängd

Lätt Fire från notebookguru.de den klår de andra laptopsen lätt i prestandan/pris.

värt att säga är även att du har skrivit fel på minnet

2048 MB DDR3 1066 MHz Kingston
och inte 1 gb

Permalänk
Medlem

Jag hade nog gått på Guru Fire då du får mest för pengarna. Däremot är den inte den mest mobila av de fyra bärbar. Det borstade aluminiumet på guru fire ser riktigt fint ut. Jag är i samma situation för tillfället och har kollat mycket på Deviltech.de och notebookguru.de

Frågan är bara hur lång livslängd dessa datorer har. Jag hade velat ha den som säkrar 3 år bäst och då måste man väl ändå tänka på CPU & GPU, prestandan helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LoHo
Jag har en 16.4" Sony Vaio och tro mig, du vill inte släpa på den fram och tillbaks från skolan. Om du vill ha en liten dator men ändå kunna spela några spel på den så får du nog gå ner till laptops i 13"-klassen.

Hade jag varit i din sits hade jag köpt en netbook (för studierna) och en stationär (för spelandet). Du får en en helt okej netbook och en helt okej stationär för 10-12K. Du kommer ju ändå inte att spela på resande fot, eller hur?

Jag kände på Vaoi:n i Mediemarkt här nere i Malmö och jag tyckte inte att den var så tung eller stor. Visst, en 13" hade varit tio gånger smidigare men samtidigt så sitter det sämre komponenter i de och priset är inte samma. Netbook+stationär låter mycket intressant, men för tillfället blir det nog en bärbar och inte netbook, är inte förtjust i de små sakerna. Har fö. två stationära hemma en C2D Quad samt X3 720BE.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rawa
Lätt Fire från notebookguru.de den klår de andra laptopsen lätt i prestandan/pris.

värt att säga är även att du har skrivit fel på minnet

2048 MB DDR3 1066 MHz Kingston
och inte 1 gb

Minnen där det står "1gb" är menat för grafikkortet dvs 1gb GDDR3, ddr-ram:en är längre ner och där valde jag 4gb DDR3 1066mhz.
Det är som du säger ganska lätt att utse en "prestandavinnare" bland datorerna men ska man chansa på en Guru Fire? Det är frågan... Vågar man beställa en utan att titta på den. Finns det ingen i forumet som kan skriva en liten recension på Clevo-modellen som Guru Fire är byggt på, med lite bilder självklart och kanske något att jämföra med. Hade varit grymt! Är dessutom inte de tyska datorerna grymt tjocka, runt 40mm/4cm...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fecri
Jag hade nog gått på Guru Fire då du får mest för pengarna. Däremot är den inte den mest mobila av de fyra bärbar. Det borstade aluminiumet på guru fire ser riktigt fint ut. Jag är i samma situation för tillfället och har kollat mycket på Deviltech.de och notebookguru.de

Frågan är bara hur lång livslängd dessa datorer har. Jag hade velat ha den som säkrar 3 år bäst och då måste man väl ändå tänka på CPU & GPU, prestandan helt enkelt.

Se det såhär:
Varje år uppdaterar alla datortillverkade (läs; HP, Dell, Sony etc) sina datorer och bärbara genom att ändra på lite komponenter här och var. Processorer brukar inte ändras (historik) medan det är främst grafikkortet och hårddiskar som skiftas. Såvida inte AMD tar över processormarknaden relativt snart tror jag knappast att vi kommer att få något mycket bättre än dagens P-T serie C2D i bärbara datorer. Grafikkort däremot samt DDR2/DDR3 övergången är vad som spelar roll, om man bortser från designen.

Så ja, den datorn du köper idag för över 14.000:- lär vara relativt stabil om tre år, tror jag. Återstår att se.

Jag vill veta vad andra tycker!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av arganis
Jag kände på Vaoi:n i Mediemarkt här nere i Malmö och jag tyckte inte att den var så tung eller stor. Visst, en 13" hade varit tio gånger smidigare men samtidigt så sitter det sämre komponenter i de och priset är inte samma. Netbook+stationär låter mycket intressant, men för tillfället blir det nog en bärbar och inte netbook, är inte förtjust i de små sakerna. Har fö. två stationära hemma en C2D Quad samt X3 720BE.

Det är en sak att känna på datorn och lyfta den några gånger i affären, att hantera den och ha med sig den regelbundet är en annan. Jag skulle starkt rekommendera dig att gå ner i storlek om du tänkt att använda datorn på många olika ställen, men du gör som du vill.

Tycker att du bör ta en titt på Dell XPS M1330. Just nu har Dell kampanjpriser på sina bärbara så man kan spara en del pengar. Du kan också anpassa datorn efter eget behov.

CPU: Intel Core 2 Duo T8300, 2.4 Ghz
Skärm: UltraSharp™ WXGA (1280x800) White-LED-skärm
Minne: 4 096 MB 667 MHz DDR2
HDD: 320 GB
Grafikkort: 128 MB nVidia® GeForce® 8 400M
Batteri: 9-cells litiumjonbatteri

Pris innan kampanjen: 17065 :-
Pris nu: 13530 :-

Ett sånt där system presterar riktigt bra och den klarar av att driva spel på lägre inställningar, även om jag nu inte förstår varför du ska ha en studentlaptop att spela på, när du har 2 st. stationära hemma.

Permalänk

Guru fire, från "notebookguru.de lätt..
slår dom andra datorernas prestanda och mycket mer dator för pengarna !

Visa signatur

xbox series s / nintendo switch / ps5

Permalänk
Citat:

Minnen där det står "1gb" är menat för grafikkortet dvs 1gb GDDR3, ddr-ram:en är längre ner och där valde jag 4gb DDR3 1066mhz.
Det är som du säger ganska lätt att utse en "prestandavinnare" bland datorerna men ska man chansa på en Guru Fire? Det är frågan... Vågar man beställa en utan att titta på den. Finns det ingen i forumet som kan skriva en liten recension på Clevo-modellen som Guru Fire är byggt på, med lite bilder självklart och kanske något att jämföra med. Hade varit grymt! Är dessutom inte de tyska datorerna grymt tjocka, runt 40mm/4cm...

Se det såhär:
Varje år uppdaterar alla datortillverkade (läs; HP, Dell, Sony etc) sina datorer och bärbara genom att ändra på lite komponenter här och var. Processorer brukar inte ändras (historik) medan det är främst grafikkortet och hårddiskar som skiftas. Såvida inte AMD tar över processormarknaden relativt snart tror jag knappast att vi kommer att få något mycket bättre än dagens P-T serie C2D i bärbara datorer. Grafikkort däremot samt DDR2/DDR3 övergången är vad som spelar roll, om man bortser från designen.

Så ja, den datorn du köper idag för över 14.000:- lär vara relativt stabil om tre år, tror jag. Återstår att se.

Jag vill veta vad andra tycker!

jag tycker så här, när det gäller "notebookguru.de och devlitech.de, där man kan välja lite själv vad man vill ha i datorn, då är det mkt mer värt att låta datorn kosta lite så den håller i 2-3 år.. tex..

jag ska köpa en dator från notebookguru snart och har räknat med att den kommer att kosta ca 16,500 kanske 17,500 .. :- Och jag tror jag kommer klara mig rätt bra på den under 2-3 år kanske.. förhoppningsvis iaf

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LoHo
Det är en sak att känna på datorn och lyfta den några gånger i affären, att hantera den och ha med sig den regelbundet är en annan. Jag skulle starkt rekommendera dig att gå ner i storlek om du tänkt att använda datorn på många olika ställen, men du gör som du vill.

Tycker att du bör ta en titt på Dell XPS M1330. Just nu har Dell kampanjpriser på sina bärbara så man kan spara en del pengar. Du kan också anpassa datorn efter eget behov.

CPU: Intel Core 2 Duo T8300, 2.4 Ghz
Skärm: UltraSharp™ WXGA (1280x800) White-LED-skärm
Minne: 4 096 MB 667 MHz DDR2
HDD: 320 GB
Grafikkort: 128 MB nVidia® GeForce® 8 400M
Batteri: 9-cells litiumjonbatteri

Pris innan kampanjen: 17065 :-
Pris nu: 13530 :-

Ett sånt där system presterar riktigt bra och den klarar av att driva spel på lägre inställningar, även om jag nu inte förstår varför du ska ha en studentlaptop att spela på, när du har 2 st. stationära hemma.

Problemet med de två andra datorerna är att mina två syskon använder de. Jag har fortfarande tillgång till de men dem är inte "mina" så att säga vilket bidrar till att jag därför vill ha en "egen" dator. Anledningen till att jag vill att den ska vara portabel, så att jag kan ta med mig den till bibliotek etc, men samtidigt vara bra prestandamässigt är för att om jag vill spela så vill jag veta att datorn klarar av det. Med de två sakerna inräknat så inser man att det är svårt att få båda två i ett, vilket leder till att man blir tvungen att kompromissa lite.

Jag förstår din synpunkt om storlek och vikt men jag tycker inte att t.ex. Vaion är så stor medan Guru Fire kan vara det.

Dell XPS serien är bra men jag tycker att de har tillräckligt med år på nacken. C2D T-serien, 8400M och 667Mhz DDR2 minnen är sämre än min Toshiba Satellite Pro jag har idag, ett monster på 17" som jag bar med mig till lumpen varje vecka.

Vad tycker du föresten om din Vaio, bortsett från dess lite mindre portbala storlek?

shqiptari: Jag håller med dig, frågan är bara om "finishen" på datorerna är tillräckligt, jämfört med OEM tillverkare som Sony. Sen är det garantin och rätten till reklamationsrätt som också spelar roll tycker jag. Chansen finns att man får ett måndagsexemplar och då vill man inte hålla på och skicka en dator fram och tillbaka. Bara frakten till Tyskland går nog strax under 500:- för den viktklassen. Det är så mycket som kan gå fel när man handlar för stora summor utomlands. Det är mycket sånt som också spelar roll för min del. Hade det inte varit för just de här punkterna hade nog Guru:n varit ett självklart köp.

Ibland känns det som att ett impulsivt köp hade varit bäst för när man väl börjar jämföra datorer finns det ingen utväg..

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Problemet med de två andra datorerna är att mina två syskon använder de. Jag har fortfarande tillgång till de men dem är inte "mina" så att säga vilket bidrar till att jag därför vill ha en "egen" dator. Anledningen till att jag vill att den ska vara portabel, så att jag kan ta med mig den till bibliotek etc, men samtidigt vara bra prestandamässigt är för att om jag vill spela så vill jag veta att datorn klarar av det. Med de två sakerna inräknat så inser man att det är svårt att få båda två i ett, vilket leder till att man blir tvungen att kompromissa lite.

Jag förstår din synpunkt om storlek och vikt men jag tycker inte att t.ex. Vaion är så stor medan Guru Fire kan vara det.

Dell XPS serien är bra men jag tycker att de har tillräckligt med år på nacken. C2D T-serien, 8400M och 667Mhz DDR2 minnen är sämre än min Toshiba Satellite Pro jag har idag, ett monster på 17" som jag bar med mig till lumpen varje vecka.

Vad tycker du föresten om din Vaio, bortsett från dess lite mindre portbala storlek?

shqiptari: Jag håller med dig, frågan är bara om "finishen" på datorerna är tillräckligt, jämfört med OEM tillverkare som Sony. Sen är det garantin och rätten till reklamationsrätt som också spelar roll tycker jag. Chansen finns att man får ett måndagsexemplar och då vill man inte hålla på och skicka en dator fram och tillbaka. Bara frakten till Tyskland går nog strax under 500:- för den viktklassen. Det är så mycket som kan gå fel när man handlar för stora summor utomlands. Det är mycket sånt som också spelar roll för min del. Hade det inte varit för just de här punkterna hade nog Guru:n varit ett självklart köp.

Ibland känns det som att ett impulsivt köp hade varit bäst för när man väl börjar jämföra datorer finns det ingen utväg..

jo jag kan hålla med om att det självklart finns "risker" med att köpa från tyskland tex, men som du säger att impuls köpa är nog det bästa man kan göra;) för om man börjar jämföra så blir man ju bara galen hehe ..
jag ska iaf köpa en guru fire det har jag redan bestämt:)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Den har funkat kanon sedan den köptes i november förra året. Tangentbordet är riktigt skönt att skriva på, inget man vill använda under längre spelsessioner dock. Batteritiden är inte jättebra, ca 2h vid normal användning. I övrigt är det mesta bra och jag skulle rekommendera alla som är intresserade av en bärbar att köpa en Vaio. Det är kvalité rakt igenom.

Permalänk
Medlem

Is this something you might be interested in?
ASUS G51VX-A1 : http://www.xoticpc.com/asus-g51vxa1-order-p-2595.html

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fecri
Is this something you might be interested in?
ASUS G51VX-A1 : http://www.xoticpc.com/asus-g51vxa1-order-p-2595.html

Tror Asus gick vilse i design djungeln...

http://www.asus.com/news.aspx?N_ID=s90qbasvpgfvc7Xc
"375mm x 265mm x 34.3~40.6mm, 3.3kg (6 cell battery and single HDD)"

Vet inte vad jag ska tycka om denna, bra specs är väl det enda som lockar =/

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag skulle kört på Hp:n ^^ mest för att den är billigast vilket betyder att jag har råd med den (funderar faktiskt på att köpa den nu, men en gå-och-kläm-runda ska nog göras först), men spec. är inte såå dåliga heller.. största nackdelen tycker jag är tjockleken och "all-glossy"designen annars gillar ja den skarpt! Framför allt upplösningen på skärmen <3

Visa signatur

Dell Studio XPS 1640 -> C2D P8600 || Radeon HD4670 1GB || 4GB DDR3 RAM

Permalänk
Medlem

Arganis,

Jag sitter i exakt samma sits som du gör. Jag har kollat väldigt mycket på Vaio 16.4" och Dells XPS 16. Jag var till en början helt säker på Vaion men sedan kollade jag på datorn i Sthlm och blev då lite tveksam. Behöver man 16.4" verkligen? Funderar nu på om jag ska gå ner i storlek, vilket då gör att fler datorer kommer in i leken- t.ex MacBook(pro).

Hur har du resonerat kring storleken? Är det för jobbigt att sitta med en "liten" 13"-are?

Permalänk
Medlem

Nu när skolstarten närmar sig så är en ny laptop aktuell för mig med. Jag kommer att läsa Digital Bildproduktion och kommer då att redigera filmer, retuschera bilder, animera m.m. Jag har kollat in Dell XPS 16 riktigt ordentligt, men även Sony Vaio:n lockar. Om man får talla lite på din tråd och be om hjälp av lite mer kunniga personer så jag är sjukt tacksam. Skulle Dell eller Sony prestera bäst med tanke på mina behov? Att kunna lira morgondagens spel hade varit ett stort plus i kanten! :). - TACK.

Permalänk

Då skulle jag välja Dell då du kan konfigurera den för dina behov. Sony känns inte prisvärda alls.

Visa signatur

HP Pavilion dv6756eo > Core 2 duo T7250 > 2 gb 667Hz ram > 250 Gb 5400 rpm Hdd > Geforce 8400 M GS 256 mb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skutte007
Då skulle jag välja Dell då du kan konfigurera den för dina behov. Sony känns inte prisvärda alls.

Det är det jag också tänkt. Har hört att RGBLED skärmen på Dell är den notebookskärm som har bäst färgåtergivning! :). Nu ska jag bara vänta på ATI 4670, sen är beställer jag. Är det förresten någon som hört något om när 4670 kan tänkas landa i Europa?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zalasta
Jag skulle kört på Hp:n ^^ mest för att den är billigast vilket betyder att jag har råd med den (funderar faktiskt på att köpa den nu, men en gå-och-kläm-runda ska nog göras först), men spec. är inte såå dåliga heller.. största nackdelen tycker jag är tjockleken och "all-glossy"designen annars gillar ja den skarpt! Framför allt upplösningen på skärmen <3

Glossy-designen och att den känns "klibbig" får mig att att undvika HP

Citat:

Ursprungligen inskrivet av magsj011
Arganis,

Jag sitter i exakt samma sits som du gör. Jag har kollat väldigt mycket på Vaio 16.4" och Dells XPS 16. Jag var till en början helt säker på Vaion men sedan kollade jag på datorn i Sthlm och blev då lite tveksam. Behöver man 16.4" verkligen? Funderar nu på om jag ska gå ner i storlek, vilket då gör att fler datorer kommer in i leken- t.ex MacBook(pro).

Hur har du resonerat kring storleken? Är det för jobbigt att sitta med en "liten" 13"-are?

Jag tycker inte att en 13" är liten utan snarare perfekt storlek för bärbara datorer. Enda nackdelen med 13" är att de är dyrare. Det är svårt att få en 13" och fortfarande kräva high-class komponenter. MacBook Pro är en riktigt skön dator, det måste jag erkänna men tyvärr är jag en Mac-ogillare och avstod därför från att ens ta upp den som ett alternativ. Min personliga åsikt om Mac är att de är för dyra och OSX aldrig har varit intressant för mig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av chhronic
Det är det jag också tänkt. Har hört att RGBLED skärmen på Dell är den notebookskärm som har bäst färgåtergivning! :). Nu ska jag bara vänta på ATI 4670, sen är beställer jag. Är det förresten någon som hört något om när 4670 kan tänkas landa i Europa?

Dell är den datorn jag är mest säker på när det kommer till både specs och kvalitet. Jag kollade runt lite på om grafikkortet men hittar inget konkret:

Söker på du "4670" hos dell.se hittar du Studio XPS, här, och om du sen klickar på Studio XPS:en och klickar dig fram på Tekniska Specifikationer och scrollar ner till Grafikkort hittar du detta:
ATI Mobility RADEON HD 3670-512 MB
ATI Mobility RADEON HD 4670 – 1 GB

Skumt nog.. men det går inte att konfigurera datorn med HD4760!

Bra att ha i tanke om du är intresserad av Studio XPS är dess värmeproblem..

Fö. tycker jag att alla datorer nämnda i tråden är mycket bra datorer. I slutändan är det bara ens personliga smak som avgör.. samt plånboken!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Dell är den datorn jag är mest säker på när det kommer till både specs och kvalitet. Jag kollade runt lite på om grafikkortet men hittar inget konkret:

Söker på du "4670" hos dell.se hittar du Studio XPS, här, och om du sen klickar på Studio XPS:en och klickar dig fram på Tekniska Specifikationer och scrollar ner till Grafikkort hittar du detta:
ATI Mobility RADEON HD 3670-512 MB
ATI Mobility RADEON HD 4670 – 1 GB

Skumt nog.. men det går inte att konfigurera datorn med HD4760!

Bra att ha i tanke om du är intresserad av Studio XPS är dess värmeproblem..

http://i32.tinypic.com/2h2ed6r.jpg

Fö. tycker jag att alla datorer nämnda i tråden är mycket bra datorer. I slutändan är det bara ens personliga smak som avgör.. samt plånboken! [/B][/QUOTE]

Det har du rätt i! Både ATI 4670 och SSD HDD finns som tillval i specifikationen, men inte det går inte att välja när man ska anpassa efter egen smak. Mysko. Det är också väldigt svårt att komma i kontakt med dell om man inte redan har en beställd produkt från dem. För dem kräver att man fyller i beställnings- eller ordernummer när man ska dra i väg en fundering till dem. Får väl bli att man ringer upp en av deras försäljare och kollar med dem, men tvivlar på att någon av dem vet mer än vad vi gör ;).

Men skulle det vara värt den potentiella väntan? Att vänta på 4670 alltså.

Permalänk
Medlem

För övrigt så går DELL STUDIO XPS 16 ATT BESTÄLLA MED 4670 NU! ;D.

Permalänk

Så bra, fint kort är det.

Visa signatur

HP Pavilion dv6756eo > Core 2 duo T7250 > 2 gb 667Hz ram > 250 Gb 5400 rpm Hdd > Geforce 8400 M GS 256 mb

Permalänk
Medlem

står också och väger mellan FW41M och Dell XPS 16.

Jämförelse med FW41M från XPS16s synvinkel:

+ Snabbare grafikkret och 1 GB grafikminne (bra när man spelar i hög upplösning)
+ Snabbare HD
+ TV-kort
+ Lättare

- Sämre CPU
- 2 cm mindre skärm (ger 1.8 cm på bredd och 1 cm på höjden)
- Något dyrare

? DDR3 istället för DDR2. Är det bättre? Ingen aning.
? Bättre placering av USB-portar enligt mig på Dell
? WLED vs X-black. vilken är bäst?
? Dells batteritid?

Jag har ingen aning om byggkvalitet och support men har förstått av båda tillhör de bästa? Den som har någon info om detta får gärna bidra med den.

Visa signatur

Stationär: FD Define R4 | Asus P8Z77-V Pro | Core i5 3570K @ 4.23GHz | 8 GB Corsair Vengeance @1648Mhz | Asus Radeon HD 7790 | Samsung Evo 850 512 GB | Win 10 Home x64 | NAS Synology 210j 2x2TB Samsung F4

Permalänk

Helt klart Dell XPS.

+ Bättre grafikkort med mer minne.
+ Snabbare hdd
+ tv kort
+ lättare
+ DDR3 minnen istället för DDR2 minnen som sitter på Sonyn.

Processorerna är livärdiga, skiljer inte mycket, Sonyns är lite lite bättre.
Jag vet att Dells WED skärmar är riktigt bra, hur Sonys skärm är vet jag ej. Båda har bra byggkvalitet, Dells support är mycket bra, vet ej hur sonys support är. Dellens batteritid lär vara samma som Sonyns, skiljer max 30 min.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rsmith
står också och väger mellan FW41M och Dell XPS 16.

Jämförelse med FW41M från XPS16s synvinkel:

+ Snabbare grafikkret och 1 GB grafikminne (bra när man spelar i hög upplösning)
+ Snabbare HD
+ TV-kort
+ Lättare

- Sämre CPU
- 2 cm mindre skärm (ger 1.8 cm på bredd och 1 cm på höjden)
- Något dyrare

? DDR3 istället för DDR2. Är det bättre? Ingen aning.
? Bättre placering av USB-portar enligt mig på Dell
? WLED vs X-black. vilken är bäst?
? Dells batteritid?

Jag har ingen aning om byggkvalitet och support men har förstått av båda tillhör de bästa? Den som har någon info om detta får gärna bidra med den.

Jag föreslår att du går till närmsta Elgiganten eller Mediamarkt och känner på datorerna, båda två har respektive datorer eller båda två.

Sen gällande DDR3 vs DDR2 är det kluvet. Snabbare DDR3 minnen med bra timings är ett givet köp men hur pass stor skillnaden är? Det går knappt att jämföra. Har har du ett test mellan de två modulerna:
http://ixbtlabs.com/articles3/cpu/ddr2-800-vs-ddr3-1333.html
Kolla speciellt på spelandet, knappt någon märkbar skillnad!
Jag har inte mycket att lägga till om skärmarna mer än att Sony har 1080p och Dell 720p (standard).
Batteritiden?

Citat:

"In the practical test of the battery runtime in WLAN operation the battery was already empty after 108 minutes (maximum brightness, profile: energy saving). During watching a DVD the battery life even shrunk to only 95 minutes (maximum display brightness, energy saving mode, WLAN off). This is even for a Hollywood film of average length clearly too short. So, it is hardly possible to watch a blu-ray disk in battery mode, because higher demands on calculation performance will decrease battery runtime even more.

The results of the test of the maximum possible runtime (Battery Eater Readers test) as well as of the minimum expectable runtime (Battery Eater Classic test) hardly led to new conclusions. In the worst case, that is under load without energy saving options, the battery life is 57 minutes (Battery Eater Classic test). In consideration of the disappointing results in the practical test, even a theoretically possible maximum of 2.5 hours under ideal energy saving conditions is not of much help."

Visa signatur

Permalänk

Dell datorn är som sagt 2500 kr dyrare än Sonyn när du lagt till 1080p skärm vilket är absolut nödvändigt på en 16" med ett såpass stöddigt grafikkort. Jag Står i valet o kvalet emellan dessa två.

Visa signatur

Mainframe: Core i7 920 - Gigabyte EX58-UD5 - Gigabyte Geforce GTX285 - 150 GB Velociraptor - 1TB Caviar Black - 12GB RAM

Permalänk

En av fördelarna med XPS 16 är ju RGBLEDskärmen. Nu sen de ändrade om i konfiguratorn på sidan så kostar det nästan 3000kr för detta alternativet. Lite väl saftigt. Det har även tillkommit alternativ med 15.6" 1080p Full HD WLED, som är betydligt billigare. Är detta en helt annan skärm, eller är den lika bra som 16"versionen, fast mindre? Någon som vet?

Visa signatur

tihi

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BMW Alpina
Dell datorn är som sagt 2500 kr dyrare än Sonyn när du lagt till 1080p skärm vilket är absolut nödvändigt på en 16" med ett såpass stöddigt grafikkort. Jag Står i valet o kvalet emellan dessa två.

finns en 15.6" 1080p WLED skärm som kostar 14k. Det är RGBLED som är dyrare.

personligen hade jag gärna sett flera datorer med ett mellanting mellan 720P och 1080P, t.ex. 1600*900. får då bättre prestanda vid spelande och allt blir inte så smått som med 1080p.

Visa signatur

Stationär: FD Define R4 | Asus P8Z77-V Pro | Core i5 3570K @ 4.23GHz | 8 GB Corsair Vengeance @1648Mhz | Asus Radeon HD 7790 | Samsung Evo 850 512 GB | Win 10 Home x64 | NAS Synology 210j 2x2TB Samsung F4

Permalänk
Medlem

Vill bara påpeka att en dator på 3kg+ och 15"+ inte är smidig att ha med sig varje dag till skolan. Tro mig jag har själv haft det (Zepto 6625WD 15,4" 2.7kg så relativt lätt) under ett års tid, men har nu sålt av den för en MBP 13,3".

Bärbar dator med bra grafikkort = dålig batteritid. Ska du ha bra batteritid och bra grafikkort så får du helt enkelt räkna med en betydligt klumpigare dator.

Lite åsikter och erfarenheter..

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Har du tänkt använda datorn varje dag/ofta på skolan så vill du inte släpa på en 16". Tredje året på universitetet skaffade jag mig en Dell XPS 13" på nätta 1,8 kg, mindre än dom flesta av kursböckerna.

Har svårt att tänka mig något större annat än som halv-ersättare för stationär. Hemma kan man ha en stor skärm istället och vill man spela så finns det både konsoller och externa grafikkort.