Permalänk

Tyck till, släpp loss!

Är det nån som har nån invändning eller råd till att jag INTE ska köpa detta.

Sitter redan på ett Radeon 4650 o ett AXP 500wattare, Men kände att varför inte köpa lite kvalitets saker när man ändå är i farten?

Jag kanske till och med ska vänta på nästa generations grafikkort som släpps om någon månad eller så?

Permalänk
Hedersmedlem

skulle nog vänta tills AMD släpper sin nästa generation, annars ser det bra ut

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem

Nätagget kan du ju vänta med om du vill, fast dollarn är iofs billig nu. Och ja, jag hade väntat med grafikkortet, hade nog inte kört AM2+ heller.

Visa signatur

7700K @ 4,8Ghz | EVGA 1080 SC @ 2021Mhz | Z270F | 16GB @ 3000Mhz | Acer XB270HU

Permalänk
Medlem

AM3 med phenom 955 verkar skulle jag satsa på. Och vänta tills de nya grafikkorten prestandatestats. Men det lär nog bli lite dyrare...

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Painby
AM3 med phenom 955 verkar skulle jag satsa på. Och vänta tills de nya grafikkorten prestandatestats. Men det lär nog bli lite dyrare...

Jag vet att moderkortet stöder AMD3, Men ska jag kanske uppgradera till ett som även stöder DDR3 minnen? Kan va kul att testa på sådana minnen..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ernström
Jag vet att moderkortet stöder AMD3, Men ska jag kanske uppgradera till ett som även stöder DDR3 minnen? Kan va kul att testa på sådana minnen..

Tyvärr finns det inget AM3 (med DDR3 minnen) moderkort med stöd för SLI.
Du borde kika på Asus M4-N72 eftersom det är mycket bättre än M4A78 PRO (har Nvidia chipset SLI osv.).
Eller så kör du på ett AM3 moderkort med DDR3 minnen (955:an) och ett 4890.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av id_hunter
Tyvärr finns det inget AM3 (med DDR3 minnen) moderkort med stöd för SLI.
Du borde kika på Asus M4-N72 eftersom det är mycket bättre än M4A78 PRO (har Nvidia chipset SLI osv.).
Eller så kör du på ett AM3 moderkort med DDR3 minnen (955:an) och ett 4890.

Tog 955:an och M4n72 som du sa, och priset blev oförändrat i mina ögon (+200-300kr).
Men är det verkligen nödvändigt med SLI, e inte det bara någon bonus?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ernström
Men är det verkligen nödvändigt med SLI, e inte det bara någon bonus?

kör du inte en 30" skärm på 2560x1600 så är det rätt onödigt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av klk
kör du inte en 30" skärm på 2560x1600 så är det rätt onödigt

Du får gärna förklara hur du tänker? Med ett grafikkort kommer han inte kunna maxa alla spel 1920x1080/1200, ens. Det beror ju helt på om man spelar, vad man spelar och upplösning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av klk
kör du inte en 30" skärm på 2560x1600 så är det rätt onödigt

Titta på den här artikeln så ser du ganska snabbt vad SLI/CF gör för spel.
Vissa är det mer skillnad i medan andra skiljer det inte så mycket ~+20% bara i prestanda.

"Rätt onödigt" beror helt på vad man anser rimligt själv men onödigt vet jag inte om någon annan än du själv tycker det är.
1080p börjar snart bli normen för vad en monitor kör för upplösning och vid den upplösningen är det mer troligt att man får +50% ökning i prestanda än "onödigt" liten ökning.
Tänker man ytterligare något steg så inser man att spelen som kommer förmodligen drar än större nytta av dubbla grafikkort och som det verkar är inte OP en man/kvinna med mycket pengar, hade det varit det skulle det vara betydligt dyrare saker i listan.

Ett extra kort kan vara skillnaden mellan spelbar fps och bra fps, eller dlig fps och spelbar om man så vill.

Om det är värt att köpa två kort från början kan man dock fundera över. Själv hade väntat på nästa generation grafikkort och lagt en eller två tusenlappar till.
Som det verkar blir det faktiskt en ganska stor ökning i prestanda mot dagens kort så håll i pengarna ett tag till och kolla om det inte är vettigare att köpa Intel med SLI-stöd. Alternativt vänta på Core i5 eller AMD's nästa proppar.
Generationsskifte för både grafik och processor alltså. Då är det faktiskt bättre att vänta om det inte är akut behov för att kunna jobba/studera.