Permalänk
Avstängd

Ja, den bör klara mer än 214. Jag har kollat vad mitt moderkort pallar och det är runt 250 ca.

Permalänk
Medlem

Och hur gör du när du kollar det?

Visa signatur

Phenom II X3 720 BE 2,8ghz || Asus M4A785TD-V Evo || 4GB Corsair XMS3 DDR3 1600mhz

Permalänk
Avstängd

Inte så svårt. Ner med ration, ner med RAM:FSB till 400 alt 533 och sedan öka bara.

Permalänk
Medlem

Får lite märkliga problem nu när jag kör med 4 kärnor:
1. Bootar bara om HT--link ligger på 1600MHz, 2000MHz funkar inte även om den är 100% stabil (har lyckats starta i 2000MHz en gång och körde då Orthos i ~8 timmar)
2. Assault on Dark Athena drabbas av en mycket flimmrig bild och felaktig grafik, inga andra spela jag provat drabbas av detta dock (Fallout 3, Warhead)
3. 3Dmark06 vägrar köra benchmark (troligen pga. av samma fel som ovan), får felmeddelande "Matrix not invertible"

Systemet är stabilt som tusan (~8 timmar orthos utan error, ej över 49grader varmt)

Nån annan som har liknande problem eller vet vad detta kan bero på?

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965BE @3,9GHz &1,47V | Club 3D Radeon HD 4870 512MB | 8192MB Mushkin XP2-6400 | Corsair CMPSU-750HX | MSI DKA790GX Platinum | Seagate Barracuda 7200.10 320GB | Seagate FreeAgent 500GB | NOCTUA NH-U12P | G15v2 + G7 ("carbon fibre-look") | Cooler Master Cavalier 3 Black | Logitech X-230 | Samsung SyncMaster 204B
HTPC:AMD X2 4850e | Corsair TWIN2X 6400C4 | GeForce 7900GT | Asus M2N-E | iMon Inside |

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte hysterin med att starta 4:e kärnan... det blir ju lite som att köra dragster på Sveavägen. Mycket potential fast väldigt instabilt. AMD hade nog sålt CPU'n som e905 om den hade fungerat (den 4:e kärnan). Eller har jag fel?

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lengab
Jag förstår inte hysterin med att starta 4:e kärnan... det blir ju lite som att köra dragster på Sveavägen. Mycket potential fast väldigt instabilt. AMD hade nog sålt CPU'n som e905 om den hade fungerat (den 4:e kärnan). Eller har jag fel?

Har inte en aning om dom säljer dom som 3 kärniga för att 1 kärna är defekt eller inte. Men jag har låst upp min sista och datorn är hur stabil som helst så länge jag kör på normal klock.

Min fråga är dock vad som är mest värt, 4 kärnor eller 3 kärnor och hög klocking?

Permalänk
Medlem

Förmodligen 3 kärnor och högre klock, än 4 kärnor och lägre klock. Finns väl en brytpunkt någonstans, vet dock inte var.

Beror också på vad du använder datorn till, om du har applikationer som kan utnyttja 4 kärnor så får du ju så klart bättre prestanda även om det är original klock. Program som inte kan använda fler kärnor mår ju bättre av att en kärna är högt klockad, många spel t.ex...

Jag har hört två teorier, en är att de som krånglat i produktionen säljs som x3or och en annan som menar på att de finns helt felfria men att de är billigare för dem att stänga en kärna än att göra en cpu med bara tre kärnor och en med fyra.

Visa signatur

Phenom II X3 720 BE 2,8ghz || Asus M4A785TD-V Evo || 4GB Corsair XMS3 DDR3 1600mhz

Permalänk
Medlem

Jo hört lite olika teorier med, Att dom stängt av 1 på vissa just pga efterfrågan på x3 , samt att vissa faktiskt kan vara defekta.

Visa signatur

Citera för snabbare svar.

Permalänk
Medlem

Vad jag förstått så bänkar de 4 kärnor och om de inte fungerar vid en viss klock så tar de bort en core. Sen bänkar de igen med 3. Hastighets bestämmer den och säljer den som x3. Så man borde kunna få en x3:a att fungera som x4 men det borde bli väldigt nerklockat, vilket inte är så kul. Eller?

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Avstängd

Om jag har rätt för mig så. När dom tillverkar processorn så sker en automatisk test av kärnorna. Jag tror att det är ca 1200 olika tester som görs på varje kärna, detta måste kärnan klara felfritt. Om dom hittar mindre fel på någon kärna kan dom välja att testa i lägre hastighet eller lägre spänning, Sedan väljer dom kanske att deaktivera denna felaktiga kärna. Och skapa en X3. Men precis som du skriver om det fattas x3 or för dom har väldigt många bra och friska processorer den veckan väljer dom kanske att deaktivera helt friska enheter.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stewart12
Har inte en aning om dom säljer dom som 3 kärniga för att 1 kärna är defekt eller inte. Men jag har låst upp min sista och datorn är hur stabil som helst så länge jag kör på normal klock.

Min fråga är dock vad som är mest värt, 4 kärnor eller 3 kärnor och hög klocking?

Jag har idag skrivit en faq Dual or quad cpu? som du kan läsa.
mvh lolight

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Måste ställa en fråga.

Om minnena är 100% stabila vid standard klock (eller ja, CPUn, minnena i 1600mhz är ju klockade enligt AMDs sett att se på saken), och det blir problem när man bara höjer CPU multipeln, kan man bortse från minnena då? Alltså då är det inte minnena väl som orsakar problemet, eftersom minnena inte ska klockas vid multipel höjning...?

Vad gäller minnena då, som någon skrivit här tidigare, så är ju officiellt supportad hastighet av AMD med PhenomII 1333mhz, minnen som är snabbare är så att säga överklockade på sätt och vis. Jag har ju ett val i BIOS, högsta divider är 800mhz, alltså supportar moderkortet 1600mhz som standard. Jag får dock problem i Prime när cpu klockan är standard, och minnena i 1600mhz. 1333mhz funkar, och det är det som både AMD och minnestillverkaren (Corsair) garanterar.

Min lösning på problemet som jag ser det var att höja volten på CPU-MB (minneskontrollern) från default 1.2 till 1.25, med standard CPU klock, och då blev det inga problem efter ca 10h i Prime.

Men då undrar jag, om jag sedan gör vidare och höjer multipeln på CPU så är ju hastigheten fortfarande 1600mhz på minnena, om Prime då börjar gnälla eller datorn fryser/BSOD/reboot då är det väl inte minnen, eller CPU-NB spänningen, som är boven i dramat längre?

Visa signatur

Phenom II X3 720 BE 2,8ghz || Asus M4A785TD-V Evo || 4GB Corsair XMS3 DDR3 1600mhz

Permalänk
Medlem

Eftersom minneskontrollern sitter i processorn så kanske du behöver öka cpu-nb volt lite till då du klockar processorn.

Min 720 har problem med 1600 multippeln men funkar bra med 1333 multi o en fsb som ger 1600 på minnena. Kan vara värt ett försök?

Tänk på att om du får öka timings med mer än ett snäpp så gör den högre hastigheten ingen nytta (enligt oczTony). Sen för att verkligen dra nytta av 1600 mhz så bör cpu-nb klockas till minst 2.6ghz.

Permalänk
Medlem

När du säger det så... minneskontrollern får väl ta lite mer stryk om CPU går snabbare och snabbare. Kanske ska prova öka CPU-NB spänningen allt eftersom...

Ska prova det där med minneshastigheten. Funkar din 720a stabilt med original klock och 1600mhz då? Egentligen kanske de är bättre att ha minnena på 1333, lr kanske 1066, initialt när man ökar CPU multipeln? Med tanke på att AMD officiellt stödjer max 1333mhz med Phenom2. Får man en stabil överklockning då så får man jobba med minnena separat...

Ja jag har hört detta också, problemet hos mig är att min multipel på NB i BIOS inte verkar vara i funktion. Bara 10x som verkar funka...
Har inte ökat timingsen, har bara hållit mig till 9-9-9-24 1.8v enligt spec för 1600mhz.

På tal om minnen och NB, AMD OverDrive har ju en feature som heter Black Edition Memory Profiles (BEMP). Mina minnan är en av få som stöds av AMD och finns i AMDs databas över profiler som ska passa ihop med BE CPU. Problemet är bara att funktionen fungerar inte hos mig, då mitt moderkort än så länge inte stödjer BEMP. Allting är grått i AOD på den fliken.
Men har hittat screenshot över hur profilen ser ut som AMD har, samt info vad mer som ändras i AOD när man använder profilen. Profilen innehåller ungefär samma spec som Corsair rekommenderar, dock fler av de här olika timingsen som jag annars inte vet vad dem ska vara. Intressant är också att AOD enligt profilen sätter 1.75 v istället för Corsairs rekommenderade 1.8, och det mest intressanta kanske, AOD höjer iom profilen NB frekvens till 2400mhz!

Jag tolkar det som att även om AMD officiellt inte supportar 1600mhz, så med den här BEMP feature så har de kommit fram till spec som funkar trots allt. Då bör man kanske sikta in sig på den profilens timings, samt försöka få upp NB frekvensen. Profilen ändrar väl det av någon anledning... sen om det är stabiliet eller prestanda bara vet jag inte, men har läst att flera har problem med 1600mhz per default på oklockad AM3 CPU så de kanske är där nyckeln ligger.
Vad gäller spänningen till CPU-NB så framkommer de inte i den info ja hittat om profilen när den aktiveras även ökar den, men det är ju bara att testa sig fram och jag misstänker eftersom jag funnit stabilitet på basic klock med ökning av CPU-NB spänningen så bör det inte vara mer än att den skall ökas också när NB ökas till 2400mhz...

Visa signatur

Phenom II X3 720 BE 2,8ghz || Asus M4A785TD-V Evo || 4GB Corsair XMS3 DDR3 1600mhz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dulemis
*mycket text*

Min vill inte gå stabilt med 1600 multippeln oavsett (har iofs inte provat efter biosbyte).. Men jag kör mina snikminnen i 1333 då de går fint i cas6, men för 1600 behövs cas9..

Cpu-nb volt kan man peta upp lite om man vill klocka cpu högt också även om man låter cpu-nb klocken vara stock.
Cpu och cpu-nb klock är en fin balansgång, klockar du den ena högre kommer den andra gå lite lägre (max klock alltså).

Varför cpu-nb multi inte funkar måste väl nästan vara någe biosrelaterat?
synd om du inte får ordning på det då det ger bra med prestanda.

Använder inte AOD så angående det har jag ingen aning..

lite trevlig läsning http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=224502

Permalänk
Medlem

Så du menar att det är att föredra att gå ner från 1600 till tex 1333, eller 1066, om man kan gå ner betydligt i CAS? Mina minnen har körts i 1600 8-8-8-24, tom 7-7-7-20 i 1600mhz enligt en review! Har dock inte provat sätta det så tight förrän jag vet hur jag får 9-9-9-24 att gå säkert! Misstänker ju tightare man går desto mer press på minnen och minneskontrollern i processorn..
http://www.modreactor.com/english/Reviews/DDR2-DDR3-Memory-Ro...

Som sagt, jag verkade behöva ge lite mer spänning till minneskontrollern för att klara 1600mhz stabilt. Tom. med original CPU klocka....
Det verkar dock som att om jag ställer in samtliga minnestimings (inte bara 9-9-9-24) enligt BEMP-profilen (AMD+Corsair rekommendation till AM3) så går de stabila i 1600mhz på default CPU-NB spänning också... Ändrade igårkväll, har ni Primat i 7h

Japp, måste vara BIOSen! Får avvakta... och se om de hjälper vid mina CPU klockningar att få de stabilt med att höja CPU-NB multipeln, har lite problem nu..

Visa signatur

Phenom II X3 720 BE 2,8ghz || Asus M4A785TD-V Evo || 4GB Corsair XMS3 DDR3 1600mhz

Permalänk
Medlem

Man får väl anta att ocztony vet vad han pratar om.
Verkar vara samma symptom på phenom med minnena som på A64an.

Ser ut att va fina minnen de där!

Permalänk
Medlem

1.415V 17.5 Multipel, 3.5Ghz Stabilt, varmt under full belastning dock, vilket jag ändå aldrig kommer upp i under vardagligt användande.

MvH

Visa signatur

7700K @ 4,8Ghz | EVGA 1080 SC @ 2021Mhz | Z270F | 16GB @ 3000Mhz | Acer XB270HU

Permalänk
Medlem

Ville bara informera om att jag gått tillbaks till ruta ett vad gäller mina överklockningsförsök.

Har kommit underfund med att det inte finns någon mening att testa sig fram förrän komponenterna är 100% var för sig, på standard spec. Jag trodde att de var det, men de verkar som att minnena gör mig galen!

Jag ska ta upp tre exempel, varav två av dem pekar på stabila minnen. Jag har redan konstaterat att i hastigheten 1333mhz så fungerar det, utan att ha behövt pilla timings. Men det faktum att jag vill utnyttja de maximalt, och på de rätta siffrorna som de är specade för så är det alltså 1600mhz som är det jag ska sikta in mig på.

Det gör jag genom att helt sonika ställa in minnes frekvensen i BIOS på 800mhz, istället för de övriga 400, 533 och 666 (800, 1066 resp 1333). Som jag berättat innan så auto detectar konstigt nog mitt moderkort minnena på egen hand som 533-minnen, trots att CPU-Z visar en SPD JEDEC#4 som högsta och det är 666mhz. Varför har jag inte den blekaste, men har ändå lämnat det bakom.

Sätter alltså minnena manuellt till 800 (x2 alltså 1600mhz DDR3) med specade 1.8v och 9-9-9-24 (enligt Corsair som tillverkar minnena). Sätter jag inte 9-9-9-24 timings manuellt, utan enbart frekvensen, så visar CPU-Z att moderkortet detektar timings på 11-11-11-?? (auto). Vilket ju bör vara fel, så jag sätter de manuellt till 9-9-9-24 istället. När jag då kör Prime Blend test så räcker det med 1-3min innan datorn "fryser" (reagerar inte, musen går ej att flytta osv) så datorn måste startas om. Nästa steg så testar jag att öka CPU-NB spänningen med 0.5v, 1.2 till 1.25v. Då funkar de klockrent hur många timmar som helst!

Kruxet här är ju att alla andra bitar av timings, sätts automatiskt då och Corsair anger inga siffror för de här andra värdena (bara 9-9-9-24). På nätet hittade jag dock en komplett förteckning från AMDs Black Edition Memory Profile till mina minnen, med samtliga timings och sätter jag dessa manuellt i BIOS också så funkar Prime återigen flera timmar, och då sänker jag CPU-NB volten igen för den behövs inte.

Min fråga då är, varför behöver jag höja NB-CPU spänning när jag sätter bara 9-9-9-24 och övriga på auto, men inte när jag sätter de andra värdena specifikt enligt den förteckning jag hittat? 9-9-9-24 är samma i båda fallen, skillnaden är alltså att när övriga värden står på auto så fryser datorn (utan voltökning), ställer ja in de manuellt istället så fryser inte datorn (utan voltökningar).

Är det bara en sån enkel grej att det dessvärre inte är plug-n-play, så att säga, eller innebär de att de automatiska inställningarna som moderkortet ställer in inte är optimala, men de som jag ställer in manuellt är det? Med tanke på att moderkortets inställningar fungerar vid voltökning så funderar jag ju också på om de automatiska inställningarna eller mina som jag hittat är bäst, sett ur prestanda/stabilitet avvägning?

Börjar nog bli tjatig om de hära...men måste få ordning på de så gott de går och framförallt förstå vad de hänger på!

Visa signatur

Phenom II X3 720 BE 2,8ghz || Asus M4A785TD-V Evo || 4GB Corsair XMS3 DDR3 1600mhz

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bandless
1.415V 17.5 Multipel, 3.5Ghz Stabilt, varmt under full belastning dock, vilket jag ändå aldrig kommer upp i under vardagligt användande.

MvH

vad använder ni för temperatur program ? för att mäta tempsen min visar 0grader vilket inte stämmer

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kockski
vad använder ni för temperatur program ? för att mäta tempsen min visar 0grader vilket inte stämmer

Samma för mig ifall jag kör med alla 4 kärnorna på. Med 3 kärnor ser man temperaturen bättre.

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kriggus
Samma för mig ifall jag kör med alla 4 kärnorna på. Med 3 kärnor ser man temperaturen bättre.

Hmm okej!!! ja men du sa fortfarande inte vilka program ni använder.

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kockski
Hmm okej!!! ja men du sa fortfarande inte vilka program ni använder.

core temp och OCCT (man ser temperaturen i den också). Båda visar 0 grader när jag kör med den 4:e kärnan. Båda fungerar när jag kör med 3 kärnor. Nu är iofs min 4:e kärna rätt ostabil om jag inte drar på mycket Vcore osv så jag kör med 3.

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kriggus
core temp och OCCT (man ser temperaturen i den också). Båda visar 0 grader när jag kör med den 4:e kärnan. Båda fungerar när jag kör med 3 kärnor. Nu är iofs min 4:e kärna rätt ostabil om jag inte drar på mycket Vcore osv så jag kör med 3.

okej för jag kör på orginalvcore och låste upp min 4 kärna ,den är dessutom OCCT Och ortos stabil i minst 9 timmar (tror jag körde 12 timmar)

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dulemis
Kruxet här är ju att alla andra bitar av timings, sätts automatiskt då och Corsair anger inga siffror för de här andra värdena (bara 9-9-9-24). På nätet hittade jag dock en komplett förteckning från AMDs Black Edition Memory Profile till mina minnen, med samtliga timings och sätter jag dessa manuellt i BIOS också så funkar Prime återigen flera timmar, och då sänker jag CPU-NB volten igen för den behövs inte.
Kör manuellt, inte ovanligt att bios ger "fel värden" i auto.

Min fråga då är, varför behöver jag höja NB-CPU spänning när jag sätter bara 9-9-9-24 och övriga på auto, men inte när jag sätter de andra värdena specifikt enligt den förteckning jag hittat? 9-9-9-24 är samma i båda fallen, skillnaden är alltså att när övriga värden står på auto så fryser datorn (utan voltökning), ställer ja in de manuellt istället så fryser inte datorn (utan voltökningar).
Det verkar vara så att bios sätter för tajta timings i auto, alla timings har ett syfte/funktion även om det bara är de 4a första som oftast uppges. Vill man pressa ut det lilla sista så har man o göra.

Permalänk

Hej!

Jag är helt grön på det här med överklockning, men jag tycker det verkar väldigt intressant så jag har gett mig på ett försök med min egen 720BE.

Efter att ha läst runt här ett tag kom jag fram till att multiplier-klockning verkar vara det bästa att börja med, så jag testade att höja den till x16 utan att ändra nåt annat. Det fungerade kanoners, körde prime95 i ett antal timmar utan några problem.

Nästa steg blev dock lite knepigare.. Höjde multilplier till x17, blåskärm direkt.. Dags att börja fiddla med vcore. Inte förrän jag höjt vcore till 1,475 i BIOS blev det något stabilt. Har bara kört prime i en halvtimme, för jag måste stänga av datorn nu om jag ska kunna sova, men har inte stött på några error än.

Det konstiga är att både OCCT och cpu-z säger att vcore ligger på 1,425.. Jag ställde den ju på 1,475 i BIOS? Vad kan detta bero på?

Nu är jag som sagt helt ny på det här området, så ursäkta om jag låter korkad.. Men det verkar sjukt knepigt. Har läst så mycket om att folk får upp den i 3,4ghz utan att ens höja coren så jag blev lite konfunderad över att jag måste höja den så mycket för att det ska vara stabilt.

Nu är jag alldeles för trött för det här egentligen, ska köra prime95 över dagen imorrn och hoppas på det bästa. Det jag egentligen ville fråga var väl om det här med Vcore, varför den visar olika?

tack och godnatt!

Visa signatur

8700K | Asrock z370 Extreme 4 | Corsair LPX 16GB 3200Mhz | GTX 1080 | Corsair AX 750W | Samsung 850 Evo 500GB | Fractal Design Arc | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Riktigt varför vet jag inte, men det är samma här. Vcoren är lägre oavsett belastning eller inte.

Jag har samma erfarenhet som du, jag tror 3,1 var min sista stabila klock utan höjning av Vcore. Testar i LinX. Allt över så stänger datorn av sig bestämt.
Att den bara stänger av sig abrupt, utan BSOD, tyder enligt mig på att den behöver mer Vcore.

Jag testar då med minnena på godkänd hastighet för Phenom2, upp till 1333mhz. Så jag sänker mina från 1600 alltså.

Jag måste också upp över 1.4v för att få den ganska stabil på 3,4. Men original kylaren räcker inte till då, vid ett tillfälle höjde vcoren så mycket att det gick bra i LinX men programmet stängde av sig vid 62 grader på kärnorna med meddelandet överhettat.

Behöver nog en annan kylare för cpun så den håller sig under 55 iaf på de högre klockfrekvenser... 3,3 får jag den stabil på runt 55 grader.

Visa signatur

Phenom II X3 720 BE 2,8ghz || Asus M4A785TD-V Evo || 4GB Corsair XMS3 DDR3 1600mhz

Permalänk

Ja det är ju det där med värmen också. Jag har kört prime95 hela dagen nu och den verkar stabil i 3,4ghz. Då ligger den och pendlar mellan 51-53 grader, det är väl acceptabelt? Kan tänka mig att värmen kommer sticka iväg om jag går högre så jag stannar nog här för 24/7 klock.

Sen är ju frågan hur länge man ska hålla på och pressa den för att vara säker på att den är HELT stabil? Har sett att vissa säger 24 timmar med prime95, men det är ju orimligt att man skulle pressa cpun så hårt och länge vid vanligt användane/spelande? Låter lite overkill i mina öron. Men då är jag ju ingen hardcore-klockare heller

Visa signatur

8700K | Asrock z370 Extreme 4 | Corsair LPX 16GB 3200Mhz | GTX 1080 | Corsair AX 750W | Samsung 850 Evo 500GB | Fractal Design Arc | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Det låter precis OK.

Kör den över natten, 10-12h.

Vad kör du med för minnen /hastighet?
Vad har du satt vcore nu? cpu-nb vcore?

Visa signatur

Phenom II X3 720 BE 2,8ghz || Asus M4A785TD-V Evo || 4GB Corsair XMS3 DDR3 1600mhz