Permalänk
Medlem

i7 920 vs E8500

Överlagprestanda i spel och vanlig användning, stor skillnad mellan följande system?

Intel Core2Duo E8500 3,16GHz
Gigabyte EP45
Corsair 4GB (2x2GB) DDR2 1066MHz

Intel Core i7 920 2,66GHz
Asus Rampage II Gene
Corsair 6GB (3x2GB) DDR3 1600MHz

Tanken är att även byta 8800GTS 512MB mot GTX275 896MB.

Flygsimulator och grafik (Photoshop) är en stor grej för användaren.

Antar att 920:an även går att ställa upp ett par hertz utan större problem? Kommer köpa Noctuas värsting för att kyla bra och tyst.

Visa signatur

Intel NUC i5 - Corsair 8GB - Intel 180GB

Permalänk
Medlem

I spel blir det nog inget direkt lyft... hade satsat lite stålar på en bra kylare och klockat din e8500 till 4-4.4ghz. I photoshop och flygsimulator vet jag faktiskt inte vad skillnaden kan bli...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flipstah
I spel blir det nog inget direkt lyft... hade satsat lite stålar på en bra kylare och klockat din e8500 till 4-4.4ghz. I photoshop och flygsimulator vet jag faktiskt inte vad skillnaden kan bli...

Efter att läst lite om 920 så verkar det lätt gå att ställa upp den till minst 3,6GHz. 4 kärnor + HT, snabbare Hz, mer och snabbare minne än tidigare. Borde boostas en del även i simulatorn.

E8500:an går att klocka lite men har nog fått dåligt exemplar för den vill inte alls mycket trots bra Noctuakylning och mycket pill i BIOS.
Jag har själv en E8500 i min burk som lätt går till 4GHz men inte på den burken vi pratar om nu.

Visa signatur

Intel NUC i5 - Corsair 8GB - Intel 180GB

Permalänk
Medlem

+1 Oftast grafikkortet som sätter gränsen i dagens spel. I photoshop tjänar du en viss del på fler kärnor. exakt vad vinsten blir vet jag ej.

Visa signatur

__________________
Gigabte GA-P55M-UD4, i5 760 @ Stock, Sparkle GTX460 OC @ 810 Mhz, Fractal Design 650W 80+, Corsair 12GB (2x2048MB, 2x4096Mb) 1333MHz, Lian Li PC-V351R mATX RÖD, Asus VE248H

Permalänk
Medlem

klart du skall köpa core i7. eller varför inte core i5?

i7 är nytt och framtidssäkert.

med dem nyare dx11-grafikkorten så kommer du säkerligen få ut betydligt mer ur en core i7 än ur en C2D.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jensg88
+1 Oftast grafikkortet som sätter gränsen i dagens spel. I photoshop tjänar du en viss del på fler kärnor. exakt vad vinsten blir vet jag ej.

I FSX märkte vi ganska stor skillnad på fps när vi klockade CPU eller inte. Självklart spelar GPU stor roll men även klock av CPU satte fart på den. Vet dock inte hur den hanterar fler kärnor än Duon. Kan väl knappast bli sämre va?

Visa signatur

Intel NUC i5 - Corsair 8GB - Intel 180GB

Permalänk

Jag har i7 920 och 275 SLi med 12 Gb ram och jag kan klocka min 920 till 4.3GHz utan problem. Jag bytte även ut kylaren till Noctua NH-U12P SE1366.
Jag renderar lite i Sony Vegas och att göra en film i HD som är ca 15min lång tar ca 1 timme.

Jag är helt klart nöjd med både 920 och 275, så jag tror inte att du kommer att bli missnöjd.

Permalänk
Medlem

ska bara komma med ett litet comment

Är det någon alls som nånsin blivit missnöjd med en ny processor ???

ja menar,, om man inte benchar och kräver att varje hundradel räknas

som vanlig folk så tycker man nog att prestanda behövs i spel OM det laggar...

om det även laggar i windows eller tar väldigt lång tid att ladda nåt eller så..

då lär man nog kunna lösa det på annat sätt än att köpa ny processor

Jag har kört min prolle i original i ett par veckor nu och jag är ÄNDÅ inte missnöjd med den trots att jag är van vid 4.0ghz...

tror knappast det är rättfärdigt ett köp av nytt mobo, minne och CPU om man har såpass nytt som E8500..

Min åsikt... kommer att hoppa över i5/i7 hipen denna gång..
dx11 är också en j.vla hipe.. lugna ner er till spelen kommer..
jag har inte ens sett över dussinet dx10 spel...

kör minst ett år till på denna setup..

du får göra som du vill men,, om du vill spara pengar så.

Visa signatur

||> FD Define C <> Corsair RM 650x v2 <> Asus Prime x470 Pro <> AMD Ryzen-7 3800x <> Samsung 970 EVO m.2 500GB + Samsung 860 EVO 1TB <> Kingston Fury Renegade 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL 16 <> Msi RTX 4070 Super OC <> Asus AC86 <|| Skärm: AOC AG271QG 1440p ips G-synk

Permalänk
Medlem

"my 2 cents!"

Om det är FSX som är flygsimmen?

Så går en OC i7 @4Ghz och kanske i5 inte att underskatta!
(har ingen erfarenhet av i5 men den borde prestera bra! Kanske likvärdigt med i7)

FSX är det mest processor krävande spel som du märker skillnad på CPU kraft som finns! Grafik kortet är mindre viktigt med FSX, GTX8800 räcker mer än väl! Viktigare är då bra med intern minne.

mvh
/Richard

Permalänk

Det går troligtvis att köra ett år till på det han har, jag kan köra Crysis Warhead på högsta och det flyter på fint.
Klart folk blir missnöjda om man köper sig en sak och förväntar sig en annan sak.
Ang överklockingingen av min 920 så fick jag frågor om volten och jag kör 1.41~1.42V vid 4.3GHz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oradd
"my 2 cents!"

Om det är FSX som är flygsimmen?

Så går en OC i7 @4Ghz och kanske i5 inte att underskatta!
(har ingen erfarenhet av i5 men den borde prestera bra! Kanske likvärdigt med i7)

FSX är det mest processor krävande spel som du märker skillnad på CPU kraft som finns! Grafik kortet är mindre viktigt med FSX, GTX8800 räcker mer än väl! Viktigare är då bra med intern minne.

mvh
/Richard

Yes, det är FSX som gäller och med tunga scenerier. Vet att den är glad för snabb cpu du fps ökade markant vid klock av E8500.

FSX borde alltså gå riktigt bra med en lätt klockad 920 + GTX275?
Den går bra redan idag men allt kan ju bli bättre

Visa signatur

Intel NUC i5 - Corsair 8GB - Intel 180GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KreatinPower
Yes, det är FSX som gäller och med tunga scenerier. Vet att den är glad för snabb cpu du fps ökade markant vid klock av E8500.

FSX borde alltså gå riktigt bra med en lätt klockad 920 + GTX275?
Den går bra redan idag men allt kan ju bli bättre

Ja! och i7 är mycket tacksam att klocka,
om du får en D0 så fixar du lätt 4Ghz med en bra luft kylare!
(kör själv med i7 @4Ghz med Noctua NH-U12P SE 1366) och den är tyst och stabil.

Märkte ingen större skillnad på en GTX 8800 och en GTX260 med FSX FPS'en, största skillnaden var en OC i7, och gott om intern minne.

mvh
/Richard

edit! stafvel!