Sapphire 4870 512mb dvi sort

Permalänk
Medlem

Sapphire 4870 512mb dvi sort

Jag tänkte köpa en dvi sladd som jag ska vill koppla från datorn till tv:en för att titta på film, men jag vet inte vilken sorts dvi mitt grafikkort har. Länk.
Jag har för mig att det är dvi-i men man måste ju vara på säkra sidan.

Permalänk
Medlem

kollat en del kort det är dvi-i på alla.

Visa signatur

Fractal Design define R5 Black | Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB | ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING| M.2 Samsung 970 EVO 250GB | Corsair RM750X | Corsair 8gb DDR4 2666Mhz | EVGA GTX980 | Win10 home

Permalänk
Medlem

Innebär det att den ger både ljud och bild digitalt?

Permalänk
Medlem

DVI-i betyder att den kan ge ut bild både digitalt och analogt, det har alla grafikkort. Sen kan ATI-kort även ge ut ljud genom DVI, antar att det är digitalt.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Michaelo
DVI-i betyder att den kan ge ut bild både digitalt och analogt, det har alla grafikkort. Sen kan ATI-kort även ge ut ljud genom DVI, antar att det är digitalt.

Hnm,,,,nått jag missat ? Jag har själv ett 4870 kort i min htpc, men har missat att man kan få ljud via graffet ! Om jag kör en dvi>hdmi så slipper jag ju en sladd jävel lr ?

Vill gärna få detta bekräftat,,,,,,,,

Visa signatur

Antec Three Hundred INTEL-i5-760 @ 4,1 Ghz / MSI P55M-GD45/ Radeon R9 280X / 8GB Corsair XMS3 1600mhz / Corsair TX 650W / Kingston SSDnow v300 120gb (old version) / Samsung Spinpoint F3 1TB / BenQ M2700HD 27" / SuperPI 10,249 Sek

Permalänk
Avstängd

Japp. Det ska fungera. Har funnits sedan 3850/3870 serien.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

själv fick jag med en adapter till mitt kort. DVI till HDMI.

Sen vare ju bara att köpa en hdmi-sladd
både för ljud och bild(Y)

Permalänk
Medlem

Gött! Då är det bara att köpa en hdmi sladd då jag redan har en dvi/hdmi konverter. Behöver en sladd på 4 meter. Spelar det någon roll vilken sladd jag köper då det är en så pass kort sladd? Någon som rekommenderas? Vill helst lägga ner så lite som möjligt då jag bara ska titta på film.

Permalänk
Medlem

köp den billigaste du hittar

Visa signatur

asd

Permalänk
Avstängd

Japp. Spelar ingen roll vilken du köper bara den överför ettorna och nollorna..

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Märke idag att det är hdmi jag är ute efter. Hur är det med 5 meters hdmi? Blir bilden och ljudet sämre med billig kabel? Hittar ingen billig 4 meters hdmi, någon som kan tipsa?

Permalänk
Medlem

Det räcker inte med en dvi->hdmi konvertor (en rätt sådan som har stöd för ljud) utan du måste även koppla ihop ditt grafikkort med din ljudkrets internt med en 2 pins kontakt.

Nej bilden blir inte sämmre med en billigare kabel. Antingen kommer datan fram eller så gör den det inte. Krävs en defekt kabel för att det ska bli störningar.

Edit: Jag som yrar, du behöver inte en intern spdif kabel till ATI, det är ju nvidia som man måste ha det till. Så ignorera den biten.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfisse
Det räcker inte med en dvi->hdmi konvertor (en rätt sådan som har stöd för ljud) utan du måste även koppla ihop ditt grafikkort med din ljudkrets internt med en 2 pins kontakt.

Nej bilden blir inte sämmre med en billigare kabel. Antingen kommer datan fram eller så gör den det inte. Krävs en defekt kabel för att det ska bli störningar.

Edit: Jag som yrar, du behöver inte en intern spdif kabel till ATI, det är ju nvidia som man måste ha det till. Så ignorera den biten.

Jaså... Hade för mig att om det är 5 meters kabel eller längre så blir bilden sämre eller att det blir störningar...

Så det är bara att gå till clas ohlson och köpa den billigaste eller??

Permalänk
Medlem

någon som har svar på det?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av janee
Här är alla HDMI kablar på Prisjakt http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s42316990&o=tillv_pop_p...

Undrade bara om det var att köpa den billigaste. Vet vad prisjakt är

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunlight
Undrade bara om det var att köpa den billigaste. Vet vad prisjakt är

Prisjakt är prisjakt, det är det bästa och snabbaste sättet att hitta dom lägsta priserna på olika produkter.

Och på prisjakt kan du hitta omdömen och länkar till forum trådar som diskuterar många olika produkter som många redan har köpt.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

...Som sagt, jag vet vad prisjakt är. Men jag undrade om det spelar någon roll om man köper en dyr hdmi kabel eller en billig. Har för mig att det bara är att köpa en kabel om den är under 5m, men jag vill gärna ha det bekräftat.

Permalänk
Medlem

Jag har varit medlem i både SweClockers och Minhembio med syster sidan Prisjakt i över 3 år och jag tycker att om man vill ha kunniga svar om kablar så är det Minhembio med tillhörande Prisjakt som gäller.

Om du skall använda HDMI kabeln till 720p eller 1080i så brukar nästan alla HDMI kablar fungera upp till 10 meter, men skall du skicka 1080P till TVn så gäller det att grafikkortet inte skickar för svag signal eller att kabeln har dålig kvalitet för då är det mycket stor risk att det inte fungerar.

Mitt råd är att köpa en billig HDMI kabel som du har möjlighet att byta om det inte fungerar, om den fungerar så kommer den att ge lika bra bild som en HDMI kabel som kostar 10 gånger mer.

Jag vet ej hur det fungerar med att byta eller att lämna tillbaka en kabel på Clas Ohlson men om detta är möjligt så är det bara att testa deras billigaste HDMI kablar.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av janee
Jag har varit medlem i både SweClockers och Minhembio med syster sidan Prisjakt i över 3 år och jag tycker att om man vill ha kunniga svar om kablar så är det Minhembio med tillhörande Prisjakt som gäller.

Om du skall använda HDMI kabeln till 720p eller 1080i så brukar nästan alla HDMI kablar fungera upp till 10 meter, men skall du skicka 1080P till TVn så gäller det att grafikkortet inte skickar för svag signal eller att kabeln har dålig kvalitet för då är det mycket stor risk att det inte fungerar.

Mitt råd är att köpa en billig HDMI kabel som du har möjlighet att byta om det inte fungerar, om den fungerar så kommer den att ge lika bra bild som en HDMI kabel som kostar 10 gånger mer.

Jag vet ej hur det fungerar med att byta eller att lämna tillbaka en kabel på Clas Ohlson men om detta är möjligt så är det bara att testa deras billigaste HDMI kablar.

Svaret jag letade efter Då vet jag, tack! Ska fixa en supra sladd för säkerhets skull. Kan fixa en för 200