Permalänk
Medlem

Val av OS till server

Nu ska jag slå igång ett par servrar men har fastnad vid val av OS.
Servrarna är IBM's x-serie. Den jag håller på att installera just nu på är en IBM xSeries 336. På den ligger det integrerad Adaptec SCSI RAID 2000S kort. För att ens kunna installera OS på dessa diskar behöver man drivrutiner till dessa. Det finns en del till olika OS på IBM's sida.

Mitt problem är att jag inte är expert på Linux/Unix men vill heller inte använda Windows då jag vill ha ett öppet alternativ vilket minskar på kostnaderna för licenser.

- SUSE Ent Server. Men det kostar! Trodde det var gratis.

- Ubuntu Server. Passar Linux/Unix drivarna på ubuntu? Sen vet jag heller inte hur man installerar drivarna vid installationen av OS'et. Har testat att installera Ubuntu Server men det blir fel här och där, då jag tror att den inte hittar diskarna. Installationen vill inte börja helt enkelt.

- Debina. Samma fråga här, fungerar Linux/Unix drivarna här?

Sen så önskas ett UI på alla OS för att enklare sköta hanteringen av servern. På Ubuntu vet jag att det finns.
Nå, någon som orkar guida mig lite, vad ska jag välja, vad fungerar och hur installerar jag drivarna i någon av dessa OS (kanske finns fler bra). När man installerar ex win så kommer det fram en blå ruta där det står tryck på bla bla för att installera SCSI enheter osv...

Hjälp!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vad ska du köra på servrarna?

Permalänk
Medlem

Det blir webbserver, mysql, lighttpd, php, PHP Reverse Ajax framework... ja du/ni får en bild.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

debian är trevligt. tyvärr har den en gammal version av lighttpd i stable. men det går att lösa enkelt

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Re: Val av OS till server

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AdissidA
Nu ska jag slå igång ett par servrar men har fastnad vid val av OS.
Servrarna är IBM's x-serie. Den jag håller på att installera just nu på är en IBM xSeries 336. På den ligger det integrerad Adaptec SCSI RAID 2000S kort. För att ens kunna installera OS på dessa diskar behöver man drivrutiner till dessa. Det finns en del till olika OS på IBM's sida.

Mitt problem är att jag inte är expert på Linux/Unix men vill heller inte använda Windows då jag vill ha ett öppet alternativ vilket minskar på kostnaderna för licenser.

- SUSE Ent Server. Men det kostar! Trodde det var gratis.

- Ubuntu Server. Passar Linux/Unix drivarna på ubuntu? Sen vet jag heller inte hur man installerar drivarna vid installationen av OS'et. Har testat att installera Ubuntu Server men det blir fel här och där, då jag tror att den inte hittar diskarna. Installationen vill inte börja helt enkelt.

- Debina. Samma fråga här, fungerar Linux/Unix drivarna här?

Sen så önskas ett UI på alla OS för att enklare sköta hanteringen av servern. På Ubuntu vet jag att det finns.
Nå, någon som orkar guida mig lite, vad ska jag välja, vad fungerar och hur installerar jag drivarna i någon av dessa OS (kanske finns fler bra). När man installerar ex win så kommer det fram en blå ruta där det står tryck på bla bla för att installera SCSI enheter osv...

Hjälp!

CentOS - http://www.centos.org/

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

Kikade runt litegrann, det mesta använda verkar vara CentOS

Permalänk
Medlem

jag har gått över från debian till ubuntu nu mera eftersom ubuntu har mkt nyare paket.

Rekomenderar ubuntu server

Permalänk
Medlem

Jag slår ett slag för ubuntu server då du inte verkar vara någon "linux-hardcore-power-user"

Permalänk
Medlem

CentOS låter det som du ska ha. Det finns lite grafiska program att konfigurera vissa tjänster under tiden så kan du lära dig att göra det via terminalen när du blivit lite mer van vid linux.

Visa signatur

PSN: todddan Adda gärna

Permalänk
Avstängd

När det gäller Linux serverarbete så brukar RedHat rekommenderas. Vill du inte betala så kan du köra den öppna kopian: CentOS.

Permalänk
Medlem

Brukar inte Debian vara valet om man vill ha en sjukt stabil server?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rovanion
Brukar inte Debian vara valet om man vill ha en sjukt stabil server?

Snarare sjukt stabil programvara. Du får dock i många fall "sjukt gammal" programvara, fördelen är ju att den är testad och använd mycket.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

OpenBSD är väl valet om man ska ha en sjukt stabil server?

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Avstängd

Vill man ha en sjukt stabil server så får man gå till de riktiga Unixarna, såsom Solaris 10 / AIX / FreeBSD. OpenBSD är väl främst sjukt säker.

Pratar vi Linux så är det nog RedHat eller CentOS som gäller.