Tips på datorpaket (från inet) för 7-8k

Permalänk
Medlem

Tips på datorpaket (från inet) för 7-8k

Jag tänkte att ni som läser & skriver här nog har bättre koll på datorkomponenter än jag, så jag tänkte be om förslag på ett lämpligt datorpaket. (Jag funderar tex på om det är värt att satsa på i5 i det här prisläget, och på vilket grafikkort som blir bäst) Spelar en del, annars mest surf och annat som inte kräver så mycket.
Tänkte beställa från Inet, som ju verkar bra (?).

* Pris 7000-8000 det exakta priset är inte viktigt, bara den blir bra och prisvärd.
* Operativsystem ska ingå
* Ska helst ha uppgraderingspotential framöver
* Skärm behövs ej!

Tacksam för svar...

/Erik

Permalänk

http://data.fuskbugg.se/skalman01/---------------------------...

dock bättre nätagg om du vill ha det.

Oj, glömde operativsystemet..:p

Permalänk
Medlem

Kan du bygga ihop den själv?

Visa signatur

Windows XP 64bit || C2D e6600 @ 3.0 GHz || 4gb DDR2 800mhz || Leadtek Geforce 275 || Seasonic S12 600W || Asus p5b-v || 500 gb HDD ||

Permalänk
Medlem

hightt0wer: tack för tipset, men jag tror tyvärr det blir lite dyrt med operativsystem på det. Idéer om billigare paket?

Rarra: har aldrig gjort det men det ska väl gå att bygga ihop hoppas jag (i värsta fall kan väl inet göra det åt en för några hundra har jag hört... men räkna inte in det i priset... )

Permalänk

Kör Windows 7. Blir nog lite svårt med ett Core i5 system för 7k. Men går ju om man snålar ner lite på chassiet & nätaggregatet.

Och varför ett mATX i ett midi tower? Ser ju bara muppat ut.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LightBlizz
http://i30.tinypic.com/2ilgdjd.jpg
Kör Windows 7. Blir nog lite svårt med ett Core i5 system för 7k. Men går ju om man snålar ner lite på chassiet & nätaggregatet.

EDIT: Ta ett GTX260 för 1,5k

Det där va inte ens nära BRA för det där priset, låt någon annan komma med förslag

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blazethat
Det där va inte ens nära BRA för det där priset, låt någon annan komma med förslag

Vad är det som är så dåligt då?

Permalänk
Medlem

för surf och spel är ju en phenom x3 720 med billigare moderkort och sedan ett bra grafikkkort att rekommendera

Visa signatur

asd

Permalänk

Okej, märkte att det blev lite pengar till grafikkort. Men ett AMD system funkar väl också bra.
Har lite svårt och bestämma mig om DDR2/3 efter som priserna ligger på nästan samma klass, Så varför inte ta DDR3 minnen? Fast har fått för mig att moderkorten är dyrare.
Nytt försök då!

Permalänk
Medlem

Lightblizz:
Tack för inputen! Nog ett bra system även om det skulle bli lite dyrare än jag hade tänkt...

Ngn som har andra tankar?

pontusd:
Hur skulle ett sånt paket se ut? Vilket grafikkort tex?
Och skulle det finnas möjlighet att uppgradera det om något år eller blir det problem med moderkortet i så fall?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eriken
Lightblizz & blazethat:
tack för inputen, fast 8,2k utan operativsystem blir lite för mycket, jag hade tänkt mig max 8 Med vista/win7.

pontusd:
Hur skulle ett sånt paket se ut? Vilket grafikkort tex?
Och skulle det finnas möjlighet att uppgradera det om något år eller blir det problem med moderkortet i så fall?

Detta är ett sexigt paket, det bästa för 8000kr, fast du måste betala några hundringar mer för crossfire stöd, annars för 8000 är det jäkla bra.

Permalänk
Medlem

blazethat:
ett bra paket säkert, fast det det måste nog hålla sig kring 8000 inklusive operativsystem tyvärr :/

Eller tycker ni att man får väldigt mycket bättre prestanda om man går upp någon hundralapp och kör med i5 etc som i tex blazethats förslag?

Permalänk
Citat:

blazethat:
ett bra paket säkert, fast det det måste nog hålla sig kring 8000 inklusive operativsystem tyvärr :/

Eller tycker ni att man får väldigt mycket bättre prestanda om man går upp någon hundralapp och kör med i5 etc som i tex blazethats förslag?

Oops, glömde OS, då ryker mitt paket varför inte beställa linux (gratis) och sedan ladda ner windows vista?

Permalänk
Medlem

Bra fråga... inte av solidaritet mot microsoft kanske...
Men tycker ändå det är lite praktiskt att ha orginal - dels för att jag inte har koll på linux, dels för att jag inte vet hur mkt det krånglar med uppdateringar av nedladdat windows, och så blir det ju mindre jobb för mig också

Men frågan är ju fortfarande vad för (helst uppgraderingsbart)paket som är prisvärt för max 8k inklusive operativsystem...

Permalänk
Citat:

Bra fråga... inte av solidaritet mot microsoft kanske...
Men tycker ändå det är lite praktiskt att ha orginal - dels för att jag inte har koll på linux, dels för att jag inte vet hur mkt det krånglar med uppdateringar av nedladdat windows, och så blir det ju mindre jobb för mig också

Men frågan är ju fortfarande vad för (helst uppgraderingsbart)paket som är prisvärt för max 8k inklusive operativsystem...

kan inte hjälpa dig mer, sry men om du vill kan du ju köpa en OS licens om du vill

Permalänk
Medlem

Mja, jag hoppas att ngn annan kan sy ihop ett bra paket, men tack iaf!