Permalänk
Medlem

Mattekluring

Tjena.

Sitter här och kollar på en mattekluring eller vad folk kallar det. Jag har kört lite fast.

Problemet är:
Ett tal ABCD mulipliceras med 4 och då blir resultatet DCBA. Talet måste vara jämnt.

Så här långt har jag kommit innan jag har börjat köra fast. Siffran A har jag fått fram till att den måste vara 2. A större än 2 så blir talet mer än 4 siffror stort. Sedan måste det ju vara jämt och då kan inte A vara 1 eftersom det skall hamna sist när man väl har multiplicerats med 4.

Eftersom A är lika med 2 så måste talet D multiplicerat med 4 bli ett tal som slutar på 2. Alltså antingen 3 eller 8.

Mycket längre än så har jag inte kommit... Skulle någon ha lust med att försöka hitta rätt lösning? Det borde väl gå med någon form av uteslutningsmetod eller måste man ta till "högre" matematik?

Tacksam på all hjälp jag kan få

Visa signatur

Apple Mackbook Pro 15" Retina 2013

Permalänk
Glömsk

Re: Mattekluring

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nulletz
Ett tal ABCD mulipliceras med 4 och då blir resultatet DCBA. Talet måste vara jämnt.

Vi skriver D som 2d och 0 < d < 5 så

4000A + 400B + 40C + 8d = 2000d + 100C + 10B + A <=>

3999A + 390B - 60C - 1992d = 0

Detta kan lösas med lämplig metod.

Vi ser dock direkt att A <= 2. A kan dock inte vara 1 eftersom vi inte kan sätta B, C eller d så att sista 9:an kan subtraheras, så A = 2 vilket ger att d = 4 och D = 8. Detta ger

3999*2 + 390B - 60C - 1992*4 = 0 <=>

30 + 390 B - 60 C = 0

ABCD är därför 2178.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Tack. Det var en enkel lösning. Men går det inte att lösa utan ekvation?

Visa signatur

Apple Mackbook Pro 15" Retina 2013

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nulletz
Tack. Det var en enkel lösning. Men går det inte att lösa utan ekvation?

Man kan chansa.

Varför ligger inte denna i matematiktråden?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai
Man kan chansa.

Varför ligger inte denna i matematiktråden?

Såg inte att det fanns en mattetråd redan...Ligger den på fel ställe så blir den flyttad eller borttagen.

Men förutom att chansa? Skulle man inte kunna lösa den genom vanliga resonemang, så som man kunde komma fram till att A måste vara 2?

//A

Visa signatur

Apple Mackbook Pro 15" Retina 2013

Permalänk
Medlem

Re: Re: Mattekluring

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Vi skriver D som 2d och 0 < d < 5 så

4000A + 400B + 40C + 8d = 2000d + 100C + 10B + A <=>

3999A + 390B - 60C - 1992d = 0

Varför skriva D som 2d?

Visa signatur

Apple Mackbook Pro 15" Retina 2013

Permalänk
Glömsk

Re: Re: Re: Mattekluring

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nulletz
Varför skriva D som 2d?

Eftersom ABCD måste vara jämt. Då måste D vara jämt, och kan alltså skrivas som 2d.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nulletz
Varför skriva D som 2d?

För att säga det på ett annat sätt, om D = 2d kommer D alltid vara jämnt, oavsett vilket heltal d är. Vi tvingar alltså D att vara jämnt.

På samma sätt, om D = 2d + 1 så kommer D alltid vara udda för alla heltal på d.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?