Permalänk
Medlem

Erfarenheter av MSI P55-GD65

Jag håller precis på att avsluta mina val av komponenter till mitt i5-system, men kan inte bestämma mig om moderkort. Jag tänkte först köra på asus p7p55d le då jag inte kommer använda mig av SLI eller Crossfire, men nu såg jag att komplett har "MSI P55-GD65" för i princip samma pris som de andra jag tittat på.

Detta kortet har ju stöd för SLI och crossfire och verkar allmännt ligga på en lite mer avancerad nivå. Frågan är dock om det finns några nackdelar med detta om man jämför med P7P55D-korten. Just nu kör jag som sagt bara med ett grafikkort (4770 bara) och jag har inte tänkt att klocka processorn. Jag vill ha ett moderkort som i princip bara är att "tuta och köra" med och som inte kräver ett mindre projekt för att öht få igång.

Frågan är helt enkelt, vinner jag något mer på att köra på MSI-kortet om jag högst troligtvis aldrig kommer använda mig av SLI och crossfire? Är något av korten mer "nybörjarvänligt" än det andra?

Permalänk

MSI har OC genie vilket betyder att du överklockar processorn automatiskt på en sekund med ett knapptryck ;D

Permalänk
Medlem

MSI P55-GD65 är faktiskt ett väldigt bra moderkort enligt alla reviews jag sätt. Har både cf och sli, samt allt annat man kan tänka sig, överklockar också bra.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Det låter ju riktigt bra. Det jag har sett som negativt på reviews är dels:

Over-volts CPU with Loadline enabled
Under-volts CPU with Loadline disabled

Vilket jag inte har en aning om vad det har för följd. Det andra är att kortet saknar reset och clear CMOS-knappar. Är detta något som man kommer irritera sig på? Ingen aning själv då jag inte byggt en dator från grunden förut och inte heller pillat med massa moderkortsinställningar.

Permalänk

Skulle aldrig välja MSI framför Asus och Gigabyte. Fick 3 defekta mobo på rad, och då var det 2 olika moderkort, har dom inte blivit bättre sen 775 socket så rata MSI.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3300mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cwolf86
Det låter ju riktigt bra. Det jag har sett som negativt på reviews är dels:

Over-volts CPU with Loadline enabled
Under-volts CPU with Loadline disabled

Vilket jag inte har en aning om vad det har för följd. Det andra är att kortet saknar reset och clear CMOS-knappar. Är detta något som man kommer irritera sig på? Ingen aning själv då jag inte byggt en dator från grunden förut och inte heller pillat med massa moderkortsinställningar.

Att kortet har möjlighet att sätta på loadline calibration är bara bra. Det betyder att det vanliga skyddet mot spikes, v-droop, minskas eller i vissa fall elimineras. Ett exempel på v-droop: I mitt bios har jag ställt in 1.325v men CPU'n får bara ut 1.280v i idle och 1.232 under load. Detta är för att negativa och positiva spikes inte ska kunna krasha ditt system.

Hade min CPU fått ut exakt vad jag ställt in i bios, 1.325, så hade intensiva tillfällen såsom när man startar eller stänger ner ett tungt spel resulterat i volt spikes, då ditt moderkort inte hinner med. Är du redan på gränsen av vad din CPU klarar av kommer du över eller underskrida gränsen.

Med loadline calibration kan du sätta en lägre volt i bios och därmed få en CPU som producerar mindre värme. Men i och med det är du inte skyddad mot volt spikes.

Visa signatur

CoolerMaster HAF 932, 790i Ultra SLI, Q9550 E0 @ 3.83Ghz 1.33125v, 3x2GB 1600Mhz CL8 @ 1800Mhz CL9, GTX 275 @ 729/1512/1269, Cougar CM 700W, Windows 7