Ursprungligen inskrivet av djonn
Jag är insatt.
Du fyller i en K4 som du skickar med din deklaration för 2010. Du ska också fylla i en ruta på din inkomstdeklaration 1. Det står väldigt tydligt vilken ruta på INK1 som ska fyllas i på blankett K4.
Du gör en egen inbetalning till ditt skattekonto innan den 12 februari 2010, förutsatt att du förväntar dig ett underskott (alltså skatt att betala in) på över 20 000 kronor, för att undvika att betala ränta. Resterande underskott på under 20 000 kronor ska betalas in innan deklarationsdagen i maj 2010 för att undvika ränta.
Det här är standardfallet. Om du sålt aktier i ett företag som inte är noterat på en börs så blir det en annan blankett att fylla i. Om du innehar kvalificerade andelar i ett onoterat företag, dvs. om du är aktiv i ett småföretag, är det också en annan blankett.
-Blankett K4 för taxeringsåret 2009/inkomståret 2008
-Hjälpbroschyr för ovanstående
För övrigt kan jag verkligen rekommendera Skatteverkets webbsida. Den har fått flera utmärkelser för bästa myndighetssida genom åren och innehåller all information du någonsin behöver för att deklarera rätt.
Edit: Blanketten jag länkat till är inte för taxeringen 2010. Skatteverket kommer att släppa en ny. Däremot kommer den troligen att se väldigt likadan ut.