Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Ny kylare - Gainward GeForce 6600GT?

Permalänk
Medlem

Ny kylare - Gainward GeForce 6600GT?

Kylaren på mitt Gainward GeForce 6600GT 256MB VIVO PCI-E har börjat låta som ett mindre kraftverk.

För tillfället har jag tejpat på en fläkt och dragit ur originalet.
Funkar, men känns inte säkert.

- Originalkylaren gav 55ºC vid idle.
- Min tejpmod ligger på 59ºC vid idle.

Bilder på kortet:
Baksida, Framsida

Rusar jag systemet med testprogram tickar den lätt över 73ºC.

Spelar inte, renderar inte 3D. Filmredigerar ibland i VirtualDub mm och jobbar i Photoshop. Skrivbordsanvändning.

Vill byta kylare - men vad ska jag köpa?

Har kollat Prisjakt - där finns en uppsjö av kylare.

Men alla är brutala grejer som tar upp en PCI-slot - onödigt.

Till och med utgångna "Arctic Cooling NV Silencer 6 Rev. 2" är en koloss.

Finns det ingen normal medelklasskylare som gör lika bra som originalet och håller tyst ?

(Byta grafikkort känns lite overkill, det funkar ju...)

Visa signatur

"... ååh ja lättar ja flyger ja svävar fram..."

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=426714

Ett HD4550 hade jag köpt istället. Den är passiv också så den kommer vara tyst långt framöver

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Har kikat på Arctic Cooling Accelero S1 Rev. 2 som ska vara den bättre efterföljaren till S2:an. Men den äter en hel plats.

HD4550 verkar ju riktigt fräsch, "bara" 409:- också. Men jag är lite fastklämd bakom 6600GT:ns video-in-möjligheter (som ändå ryker om jag byter till Vista...). Lite onödigt att köpa nytt grafikkort om man bara kan köpa en kylare.

Visa signatur

"... ååh ja lättar ja flyger ja svävar fram..."

Permalänk
Hedersmedlem

Radeonet har AVIVO vilket också är en ersättning för det du har idag, som funkar i framtiden också.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Radeonet har AVIVO vilket också är en ersättning för det du har idag, som funkar i framtiden också.

De va som sjutton Är rätt trött på nVidias icke-stöd för VIVO i Vista/7.

Men varför har den en VGA-port för? Behöver ju 2 DVI - en skärm och en HDMI-TV...

Visa signatur

"... ååh ja lättar ja flyger ja svävar fram..."

Permalänk
Hedersmedlem

Du har ju HDMI direkt på den, + VGA + DVI. Nemas problemas då väl?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Overkill? Snarare underkill...

Den här kanske? http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=442779

Visa signatur

Balle

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dot
Lite onödigt att köpa nytt grafikkort om man bara kan köpa en kylare.

Gillar inställnigen på nåt sätt Den ser man inte ofta i dagens konsumtionssamhälle

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem

Zalman VF700 eller Zalman VF900 borde funka också. Det är ganska tyst fläkt på VF900.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Du har ju HDMI direkt på den, + VGA + DVI. Nemas problemas då väl?

Mjo, men hur är det med VGA:n, kan man trycka i en DVI-adapter där...? Lär ju blocka upp DVI-porten med bildskärm eller HDMI-TV, sen återstår bara VGA-port och AVIVO-porten? Eller tänker kanske fel...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av TeKGubben
Overkill? Snarare underkill...

Den här kanske? http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=442779

1GB, du milde. Sitter på 256 MB nu. Men varför inte... men VIVO då?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av snozan
Gillar inställnigen på nåt sätt Den ser man inte ofta i dagens konsumtionssamhälle

Tack. Lågkonjunktur - vänder på slantarna...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av A7V
Zalman VF700 eller Zalman VF900 borde funka också. Det är ganska tyst fläkt på VF900.

Jo, de kan nog funka, snygga också. Men de tar ju också upp en kortplats extra, eller?

Test av VF700

Vill ha en enkel liten kylare som inte tar en extra kortplats... kanske omöjligt? :s

Visa signatur

"... ååh ja lättar ja flyger ja svävar fram..."

Permalänk
Medlem

Köpa kylare för mer än det dubbla vad kortet är värt kan kännas lite märkligt. Men jag gillar också din avsaknad av slit-och-slängmentalitet. Ett alternativ kan ju vara och se efter om du inte kan hitta ett begagnat kort för några hundringar som gör vad du nu vill att ditt grafikkort ska göra. Eller en begagnad kylning. Släng in en annons här på SweC, folk har ofta mycket gammalt skrot i skrivbordslådorna som de kan tänkas skiljas från för en billig penning.

/Hast

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hast
Köpa kylare för mer än det dubbla vad kortet är värt kan kännas lite märkligt. Men jag gillar också din avsaknad av slit-och-slängmentalitet. Ett alternativ kan ju vara och se efter om du inte kan hitta ett begagnat kort för några hundringar som gör vad du nu vill att ditt grafikkort ska göra. Eller en begagnad kylning. Släng in en annons här på SweC, folk har ofta mycket gammalt skrot i skrivbordslådorna som de kan tänkas skiljas från för en billig penning.

/Hast

Jo, hänga på en lyxkylare på ett utgånget kort är väl lite onödigt. Men nytt kort går ju på mer än vad kylarna kostar.

Låter som en bra idé att annonsera, får gräva lite.

EDIT:

Skulle ju kunna sälja kortet för några kronor och köpa nytt. Kanske smartast, kanske finns nån där ute som vill ha ett PCI-E-kort och som sitter på en kylare som passar...

Visa signatur

"... ååh ja lättar ja flyger ja svävar fram..."

Permalänk
Hedersmedlem

Om du läste vad jag skrev så är där redan en HDMI-kontakt på kortet, vilket gör att du kan köra på alla möjliga sätt, förutom Displayport då vill säga.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Om du läste vad jag skrev så är där redan en HDMI-kontakt på kortet, vilket gör att du kan köra på alla möjliga sätt, förutom Displayport då vill säga.

Hmm, du menar kortet med HDMI-kontakt mellan DVI och VGA-kontakten. Missade det.

Men AVIVO då - Hur capturar jag hederlig sunkig analogvideo (semesterfilmer mm) med en HDMI-kontakt vilken är fylld med min HDMI-TV?

Nån form av adapter krävs väl - medföljer?

Hittar inte instruktionsboken till 4550 på Sapphires hemsida konstigt nog.

Visa signatur

"... ååh ja lättar ja flyger ja svävar fram..."