Intel i5 750 Överklockning! Era resultat här!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av arowe17
Jo jag kommer högre om jag vill . Nu letar jag efter en relativt sval 24/7 klock. Satsar på att komma på 3,8 GHz. Håller åp att sänka varvtal på diverse fläktar. Jag vill ha en tyst dator framör 100-300MHx extra. Så nu ligger volten mellan 1.1-1.37V beroende på belastning och multipliern på 9-18, beroende på belastning. Återkommer med temperaturer när jag har testat lite mer. Kan även testa 3Dmark på lägre minnesfrekvens sedan.

det var ju bra att det går högre, då blir den mer pris värd=) har vatten så tänkte gå rätt högt=)

testa en gång med lägre minneshast se om de blir någon större skillnad, såg lite tester på det och det skillda max 100 poäng i vantage mellan 1600 och 1833 minnen, men det var gamla tester.. fast de minnen jag tittade på gick klocka från 1600 till 2000=) det borde väl räcka? vad har du för minnen?

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zlim_zune
det var ju bra att det går högre, då blir den mer pris värd=) har vatten så tänkte gå rätt högt=)

testa en gång med lägre minneshast se om de blir någon större skillnad, såg lite tester på det och det skillda max 100 poäng i vantage mellan 1600 och 1833 minnen, men det var gamla tester.. fast de minnen jag tittade på gick klocka från 1600 till 2000=) det borde väl räcka? vad har du för minnen?

Jag har Corsairs 1600 CL8 Dominator minnen.
http://www.dustinhome.se/pd_5010331604.aspx?

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Citat:

Börja med att testa så det går stabilt i minst 30 min. Men sen för att bestämma den slutgiltiga klocken så bör man nog köra 2-3h. Jag har märkt att programmet OCCT med testet Linpack belastar processorn mer. Jag har märkt detta då processorn varit stabill i Prime95 i 30 minuter men klarar bara 15 min i OCCT Linpack. Tänk på att "maxtampen" i OCCT är satt till 80 C som standard. Ändra det till 90C i options.

Okej tack så jätte mycket!

Jag vet inte om jag någonsin kommer belasta datorn så mycket då jag bara spelar och ser film i princip och OCCT hittar jag inget som stödjer quad.

Men tycker du jag ska köra OCCT + Linpack också efter Prime95 ?

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [Powercolor 9070XT Reaper] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W][Alienware AW3225QF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 PRO Digital Edition
*📱 Galaxy S25 Ultra | 🎧B&W px s3|
*📺LG Oled CX48
*Noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem

Multiplier: 19
BCLK: 160
VCORE: vet inte
FREKVENS: 3053 MHz
IDLE: 37 c.
LOAD: 80 c.
KYLARE: stock

BENCHMARK

3DMARK06: xxxxx p.
3DMARK VANTAGE: 14052 cpu p.
PRIME95: xxxx sek.
SUPER-PI: xxx 1MB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TwiceFire
Okej tack så jätte mycket!

Jag vet inte om jag någonsin kommer belasta datorn så mycket då jag bara spelar och ser film i princip och OCCT hittar jag inget som stödjer quad.

Men tycker du jag ska köra OCCT + Linpack också efter Prime95 ?

Man kommer aldrig att belasta datorn så mycket som testprogrammen gör, man testar bara datorn för att vara på den säkra sidan att datorn går stabilt.

Vad menar du med OCCT och Quad? OCCT testar alla 4 kärnor på en i5 750.

Angående Linpack och Prime95 så kan jag rekommendera att köra 1h Linpack (vilket är standard i Linpack).

Visa signatur

HTPC

Permalänk

Vad bra, då kan vi äntligen börja jämföra.
Här är mina senaste resultat och även inställningarna jag kommer att använda till vardags i fortsättningen

Multiplier: x21
BCLK: 200
VCORE: 1,40V
FREKVENS: 4,214 ghz.
IDLE: 42 c.
LOAD: 74 c. (Real Temp)
KYLARE: Thermalright Ultra-120
MINNE: 2:8 1600MHz

3DMark Vantage
P12983
GPU: 11698
CPU:19369

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av danielinterius
Här är mina senaste resultat och även inställningarna jag kommer att använda till vardags i fortsättningen

3DMark Vantage
P12983

OK. Du satsar lite hårdare än mig alltså. Men jag vill ju ha ett svalare, tystare system. Jag har ett ganska stängt chassi också (Cooler Master Sileo 500) vilket är ljudisolerat och höjer tempen något också.
Har du klockat dina GPU:er nått?

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Citat:

3DMark Vantage
P12983

nu börjar det ju likna nått, mkt nice=) tror du det går komma lite högre med vatten?

längtar tills egen beställning kommer=)

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk
Citat:

Man kommer aldrig att belasta datorn så mycket som testprogrammen gör, man testar bara datorn för att vara på den säkra sidan att datorn går stabilt.

Vad menar du med OCCT och Quad? OCCT testar alla 4 kärnor på en i5 750.

Angående Linpack och Prime95 så kan jag rekommendera att köra 1h Linpack (vilket är standard i Linpack).

Jag har OCCT 3,1 och den känner bara av 2 kärnor och testar då bara 2 när jag kör.

Okej men tycker du jag ska köra 3 timmar Prime95 och sen Linpack och OCCT 1 timme samtidigt.

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [Powercolor 9070XT Reaper] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W][Alienware AW3225QF + 2x Dell 2715H 27"]
*📺LG Oled CX48

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TwiceFire
Jag har OCCT 3,1 och den känner bara av 2 kärnor och testar då bara 2 när jag kör.

Okej men tycker du jag ska köra 3 timmar Prime95 och sen Linpack och OCCT 1 timme samtidigt.

Linpack heter ett av testen som OCCT utför. Jag har också version 3.1.0 . Jag nöjer mig med att testa stabiliteten i Prime 95 i nån timme eller två. Men jag har läst om en del "nötter" här på forumet som testar sin dator i flera dygn... Man pressar aldrig datorn till 100% på alla kärnor en längre tid.

Kolla det jag har ringat in. Det är Linpack testet.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Citat:

OK. Du satsar lite hårdare än mig alltså. Men jag vill ju ha ett svalare, tystare system. Jag har ett ganska stängt chassi också (Cooler Master Sileo 500) vilket är ljudisolerat och höjer tempen något också.
Har du klockat dina GPU:er nått?

Okej, för mig spelar ljudet inte så stor roll eftersom jag har en projektor som bildskärm, fläktljudet kommer jag helt enkelt inte ifrån.

Jag har ett stort öppet chassi med massor av fläktar; http://www.dustinhome.se/pd_5010333468.aspx jag skulle tro att det är även därför jag snittar på lite lägre medeltemperatur.

Jag har klockat gpu:erna från 625 till 700, minnena går inte att klocka alls utan att få en massa förvrängda scener i spel och benchmarks, det tycker jag är lite konstigt eftersom enligt de flesta tester, så ska de gå att köra i 1100mhz utan problem.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zlim_zune
nu börjar det ju likna nått, mkt nice=) tror du det går komma lite högre med vatten?

längtar tills egen beställning kommer=)

Jag skulle tro att det går att komma betydligt högre med vatten, säkert upp mot 5ghz, men det är min högst personliga gissning.

Jag har aldrig hållit på med vattenkylning men jag kanske börjar med det om har lite att göra framöver, dock verkar det vara ganska dyrt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag skulle tro att det går att komma betydligt högre med vatten, säkert upp mot 5ghz, men det är min högst personliga gissning.

Jag har aldrig hållit på med vattenkylning men jag kanske börjar med det om har lite att göra framöver, dock verkar det vara ganska dyrt.

Om jag har fattat rätt så betyder inte vattenkylning så mycket lägre temperaturer bara mycket tystare system. Kan ha väldigt fel:).

Jag har varit borta några timmar och moddat mitt chassi lite.har satt en fläkt vid DVD 3, 4 och 5 som skjuter luft rakt på minnen och cpukylaren. Kolla bilden. Återkommer med temperaturer strax.

Edit:
Den nya fläkten i fronten sänkte min idle temp ifrån 39 till 34-35C ! När båda fläktarna satt på Noctuan så hade jag alltså 39C i idle och nu när jag har 1 fläkt på noctuan och en fläkt som skyfflar in friskluft så har jag en idle temp på 34-35, alltså 4-5 grader lägre. Lyckad mod;)

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Trodde fler skulle komma över 4ghz. Men danielin har lite trevliga resultat

Permalänk

Inte så jätte många som har börjat att klocka en osv dock, jag är en av dom då jag satte in en ssd har mitt nätagg börjat coil wine så ska köpa ett 850W så jag vet att det räcker till även för 5850 i CF om det skulle behövas och utan att gå varmt.

Visa signatur

*📺LG Oled CX48

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Trodde fler skulle komma över 4ghz. Men danielin har lite trevliga resultat

4GHz är inga problem, men kräver lite väl hög spänning för att köra 24/7. Iaf för min del.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk

IDLE: 43 c.

3DMark06
P25301
SM2.0 Score: 9450
HDR/SM3.0 Score: 11056
CPU Score: 6391

Permalänk

Vilka 1600mhz minnen ska man välja ? 8 eller 9 latenser ?

några jag funderar på är

https://www.inet.se/datorkomponenter/internminnen/corsair-4gb...

(om jag köper från inet)

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=492604

(om jag köper från komplett)

Är det stor skillnad mellan 1600mhz minnen för 1000kr och 1300kr , viktigt med kylflänsen DHX minnena har eller går det bra med tex

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=491282

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jooelhoglund
Vilka 1600mhz minnen ska man välja ? 8 eller 9 latenser ?

några jag funderar på är

(om jag köper från inet)

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=492604

(om jag köper från komplett)

Är det stor skillnad mellan 1600mhz minnen för 1000kr och 1300kr , viktigt med kylflänsen DHX minnena har eller går det bra med tex

Eftersom du postar i i5-tråden så antar jag att det är till det systemet du menar.

Jag tror inte du märker någon skillnad mellan de där minnena, däremot om du köper; http://www.dustin.se/pd_5010330078.aspx , så lär du få en rejäl knuff i prestanda.

Permalänk
Medlem

Jag har Dominatorpinnarna som du länkar till och dom blir inte ens ljumna vid 1,65v.
Tror inte att man behöver dom höga flänsarna för att hållla minnena svala.
Sitter mest i vägen för CPU kylarna känns det som för egen del.

Angående latenser och timings kan du ju spana in det här testet:
http://www.tomshardware.com/reviews/memory-scaling-i7,2325-5....

Visa signatur

*.*

Permalänk
Citat:

Eftersom du postar i i5-tråden så antar jag att det är till det systemet du menar.

Jag tror inte du märker någon skillnad mellan de där minnena, däremot om du köper; http://www.dustin.se/pd_5010330078.aspx , så lär du få en rejäl knuff i prestanda.

Jo det ska vara till ett i5 system

Varför får jag en rejäl knuff av just dom minnena ? länken funkade inte

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gusko
Jag har Dominatorpinnarna som du länkar till och dom blir inte ens ljumna vid 1,65v.
Tror inte att man behöver dom höga flänsarna för att hållla minnena svala.
Sitter mest i vägen för CPU kylarna känns det som för egen del.

Angående latenser och minnstimings kan du ju spana in det här testet:
http://www.tomshardware.com/reviews/memory-scaling-i7,2325-5....

Okej , kommer inte vara problem med att få cpu kylaren att passa eftersom jag tänkt köra 4gb 2x2 och då kan jag ha dom så att minnena är i minnesplatserna som är längst bort från kylaren.Tack ska kolla igenom testet

Skulle gärna vara kul att se vad ni tycker ni som har minnen som inte är så jätte dyra

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Citat:

Jo det ska vara till ett i5 system

Varför får jag en rejäl knuff av just dom minnena ? länken funkade inte

De är på 2133mhz och det är lämpligt om du ska köra i frekvenser över 4ghz.

Själv skulle jag önska att mina minnen gick att köra snabbare men de är tyvärr helt oklockbara.

Permalänk
Citat:

Skulle gärna vara kul att se vad ni tycker ni som har minnen som inte är så jätte dyra

Du kan välja nästan vilka 1600mhz minnen som helst och få ungefär likadan prestanda, är man petig så är det klart att 8-8-8 är bättre än 9-9-9.

Här är en bättre länk:

http://www.dustinhome.se/pd_5010330078.aspx

Permalänk
Citat:

Du kan välja nästan vilka 1600mhz minnen som helst och få ungefär likadan prestanda, är man petig så är det klart att 8-8-8 är bättre än 9-9-9.

Här är en bättre länk:

http://www.dustinhome.se/pd_5010330078.aspx

Okej , tack för svaret

Men det där är ju 3x2 tripple channel är ju för i7 920 och aldrig att jag betalar över 3k för minnen

Då skulle jag kunna satsa på dessa , över 400kr biligare än dom med DHX... men blir dom för varma ?

Citat:

De är på 2133mhz och det är lämpligt om du ska köra i frekvenser över 4ghz.

Själv skulle jag önska att mina minnen gick att köra snabbare men de är tyvärr helt oklockbara.

Tänkte nog i alla fall försöka komma upp till 4ghz

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Då skulle jag kunna satsa på dessa , över 400kr biligare än dom med DHX... men blir dom för varma ?

Tänkte nog i alla fall försöka komma upp till 4ghz

De där minnena fungerar nog jättebra.

Mina är också helt standard och värme är inte något du behöver oroa dig för om du ska köra dem på standard inställningar.

Jag hade de här förut; http://www.datorshopen.se/?prod=2808 , som jag körde i 1900mhz och 2,05 volt, det gick att steka ägg på dem.

Permalänk
Citat:

De där minnena fungerar nog jättebra.

Mina är också helt standard och värme är inte något du behöver oroa dig för om du ska köra dem på standard inställningar.

Okej tack så mycket !

Mitt i5 system kommer se ut såhär tror jag

Visa signatur

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av jooelhoglund
[B] Okej tack så mycket !

Mitt i5 system kommer se ut såhär tror jag

BILD

Jag kan ju säga att mina Dominator minnen blir ganska varma när jag kör OCCT. Jag kör dom i 1700MHz 8-8-8-24 1,65V.

Visa signatur

HTPC

Permalänk

danielinterius

jag har med en projektor, den är helt tyst, hör inte nått av den, är super nöjd eftersom många andra klagar på fläkten och min är tyst... har en panna=) vad har du, så man akta sig för den modellen:P

ok, det här med vattenkylning spelar roll på tempen, sen om cpu:n går högre eller ej, det är svårt att säga innan. min vatten kylning ligger på rätt hög nivå (enligt mig) så jag räknar med en 4.5 ghz iallafall.. sen resten får man se, vill ju ändå hålla ljudnivån i schakt.. därav vattenkylning+klockning=) men inte i överdrift.. alltid kul att kolla hur högt man kan gå, men klockar alltid ner till humanitär nivå, då grafiken spelar större roll i nyare byggen, gamla grejjer körs så det ryker=)

angående dessa minne, har kollat på 1600 mhz som går klocka till 2000mhz.. men du rekomenderar 2133 mhz för klockning över 4 ghz. kan du utveckla det lite, eftersom jag vill upp till 4.5 utan problem så behövs det ju minnen oxå. går det inte ställa ner minnena lite för att klocka högre som på gamla brädor?? annars har jag kollat på ett par 2000 mhz, räcker inte de till då??

vad har du själv för minnen??

arowe17

ang vattenkylningen..

självklart betyder det oftast lägre ljudnivå, men bättre grejjer=lägre temp.. har ca 10-20 C lägre än kompisarnas stora kylare (kommer inte ihåg vad den heter (ultra-120 eller nått), den populära modellen) vid överklockning+lägre ljudnivå.. så det beror på vilken nivå man ligger.. när jag spelar har jag sånt ljud ändå, så bryr mig inte om det susar "lite" inte mycket.. det är jobbigt.. men när jag tittar film!! då skall det vara tyst!! (även en ny blu-ray spelare kan låta mer än datorn, riktigt störand)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

BCLK: 205
VCORE: 1,47V
FREKVENS: 4,337 Mhz.
IMC Voltage: 1,23V
DRAM Bus Voltage: 1,5V
IDLE: 33 c.
LOAD: 70 c.
KYLARE: Noctua NH-U12P SE2
Sysboard: Asus P7P55D Premium
Chassie: CM Sniper

**Edit, startade om och då låg tempen på CPU vid idle 33 c.

Permalänk

zlim_zune:

Kolla under mina inlägg så ser du vad jag har för minnen.
Det går även att klicka på min profil.

Vad jag menar med mitt förslag är att om man ska köra bclk i över 200 så vill man ju kunna köra även minnena så fort som möjligt för att få ut maximal prestanda.

Jag kan vid 200 välja 1200mhz, 1600mhz och 2000mhz, eftersom mina minnen inte går att klocka så får jag nöja mig med 1600mhz.

2000mhz klarar du dig nog på hela vägen hem men om du vill experimentera med högre inställningar på minnena så skulle i vart fall jag tycka att det vore trevligt med 2133mhz.

Ska du upp till 4,5 så ska du definitivt inte snåla.
Vad är "panna"???