Fortsatt brist på Radeon HD 5800

Permalänk
Melding Plague

Fortsatt brist på Radeon HD 5800

Trots att det gått nästan en månad sedan lanseringen av Radeon HD 5800-serien råder det fortfarande brist på grafikkort, och än är ingen ljusning i sikte.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Priserna sjunker ändå intressant

Visa signatur

Dator1: Chassi Silverstone Fortress II : Cpu AMD Ryzen 7 1700 @ 3.85 GHz : GPU Sapphire R9 390 Nitro (backplate) : MB ASUS Crosshair VI Hero : Ram G.Skill 3200CL14 2x16 @ 1.35V 2933 MHz CL14 : SSD totalt ~2.5 TB : HDD totalt 6 TB
http://hwbot.org/user/oggy_dz2/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oggyoc
Priserna sjunker ändå intressant

För oss som tänker vänta på att priserna sjunker så är det jättebra, men för er andra kan man tänka sig att det är knepigt. Och det klart, begagnatmarknaden på 5850 kommer väl dröja ytterligare =/

Permalänk
Medlem

Kom Igen nu TSMC! Tillverka snabbare!

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk

Vad förvånande. Var det inte med de andra korten som är tillverkade i 40nm? Varför skulöle det då bli bättre med de nyare korten. Var lite sugen innan men tror att jag hoppar 5800 serien.

Visa signatur

Rampage II Gene. i7 920 @ 3.6GHz, Noctua, Dominator @ 1606, Asus GTX580

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mingemansson
Vad förvånande. Var det inte med de andra korten som är tillverkade i 40nm? Varför skulöle det då bli bättre med de nyare korten. Var lite sugen innan men tror att jag hoppar 5800 serien.

kan ju beror på att TSMC inte riktigt har 40nm under full kontroll än

4770 var ett relativt enkelt kort men fick stora problem med tillverkningen i 40nm men till slut började det rulla på

och det samma kommer hända även nu, om inte ati begrännsar tillverkningen för att hålla upp priserna

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem

Trist. Jag kommer förmodligen göra en uppgradering inom en snar framtid, vore schysst om 5850 faktiskt finns tillgängligt då.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jesusbarnet
kan ju beror på att TSMC inte riktigt har 40nm under full kontroll än

4770 var ett relativt enkelt kort men fick stora problem med tillverkningen i 40nm men till slut började det rulla på

och det samma kommer hända även nu, om inte ati begrännsar tillverkningen för att hålla upp priserna

Varför ska de begränsa tillverkningen för att hålla uppe priserna när de just nu inte har någon konkurrans? Dom tillverkar säkert så många kort de bara kan just nu.

Permalänk
Medlem

Vart drar vi gränsen för papperslansering kontra riktig lansering.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arzei
Trist. Jag kommer förmodligen göra en uppgradering inom en snar framtid, vore schysst om 5850 faktiskt finns tillgängligt då.

det verkar vara 06/11/09 som gäller för att få tag i ett kort

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk

Var är 5870X2 undrar jag......känns meningslöst att köpa nått annat.

Visa signatur

CPU:AM3 955BE@3.6+True black, MB:MSI 790FX-GD70, RAM:8GB Corsair, GPU:HD5870, SSD:Intel 80G g2(Win7) + 120G corsair(spel), PSU:Zalman 850w Chassi: Fractal design define XL

Permalänk
Medlem

Ingen tillgång är inte så värst mycket bättre än pappersdrake, i båda fallen får man vänta.

Nvidia lär vara rätt nöjda med AMDs oförmåga att leverera, all tid som går att vinna är värdefull för dem.

Personligen har jag inga problem att vänta och se vad Fermi har att komma med, jag spelar ändå inget spel som inte går att spela på 4850 så det är verkligen ingen panik med nyare hårdvara för min del.

Värre för sådana som Arzei ovan som tänkt tima en större uppgradering.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Semjonov
Varför ska de begränsa tillverkningen för att hålla uppe priserna när de just nu inte har någon konkurrans? Dom tillverkar säkert så många kort de bara kan just nu.

det var bara en tanke, dom som vill ha dx 11 kort måste välja ATI och kommer förmodligen inte få nått alternativ förens sent 2009 q4 eller tidigt 2010 q1

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jesusbarnet
det var bara en tanke, dom som vill ha dx 11 kort måste välja ATI och kommer förmodligen inte få nått alternativ förens sent 2009 q4 eller tidigt 2010 q1

Det finns inga spel med DX11-killer-features ännu, så det är ingen brådska för en gamer, ingen alls.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Det finns inga spel med DX11-killer-features ännu, så det är ingen brådska för en gamer, ingen alls.

det verkar ju onekligen som om folk vill ha dx 11 kort eller hur? annars hade det ju inte varit nån efterfrågen? nej det är ingen bråska förens mars då bfbc 2 kommer

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem

Vänta lite nu, var det inte AMD som kallade Fermi för pappersdrake och inte tvärt om? Deras uttalande i sann treåringsstil framstår bara som mer och mer patetiskt..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Vänta lite nu, var det inte AMD som kallade Fermi för pappersdrake och inte tvärt om? Deras uttalande i sann treåringsstil framstår bara som mer och mer patetiskt..

Sant, detta påminner en hel del om en pappersdrake ^^

Visa signatur

Balle

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Vänta lite nu, var det inte AMD som kallade Fermi för pappersdrake och inte tvärt om? Deras uttalande i sann treåringsstil framstår bara som mer och mer patetiskt..

Skulle precis säga samma sak

Visa signatur

E8400@3,97 | GA-EP35-DS3L | 5850 BE @ 805 | Corsair Dominator@1081 4x1 GB | Corsair VX550W
MS Intellimouse 3.0 | Logitech Illuminated<3| Steel QcK+ | Steel 5hv2 | Samsung T220 (pissdålig skräpskärm)
Macbook Pro '10 | iPhone 3GS 16GB

Permalänk
Medlem

Tråkigt för de som hade planerat med att köpa ett kort. De har allt att tjäna på att få igång produktionen. Hoppas bara på att all kommande 40nm lanseringar kommer gå bättre :).

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Vänta lite nu, var det inte AMD som kallade Fermi för pappersdrake och inte tvärt om? Deras uttalande i sann treåringsstil framstår bara som mer och mer patetiskt..

yeah lets have a war ! Fermi är ju modern av papperslanseringar, och i sann treåringssti så vissar det upp ett kort som är en atrapp, och trodde att dom skulle komma undan med det, väldigtbarn aktigt eller hur?

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Avstängd

Vad e det för mening med att lansera ett kort som sen inte finns att köpa =P
HAHA bra jobbat ATi

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bacon
Vart drar vi gränsen för papperslansering kontra riktig lansering.

Eftersom en hel del har korten vill jag inte kalla det pappers lansering iaf.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Corsair 2TB m.2 / 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Hjälpsam

Inte konstigt att tillgången överstiger efterfrågan så populärt som kortet är.
Ni som tycker att två veckors leverans tid är en mycket, kommer uppenbarligen inte i håg, hur det var när 8800GT 512 släpptes.
Löjligt att kalla det en papperlansering, när ATI, enbart i Sverige, skickar ut ett par tusen kort i månaden.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Catman
Vad e det för mening med att lansera ett kort som sen inte finns att köpa =P
HAHA bra jobbat ATi

Exakt vad syftar du på?
Såvitt jag vet finns alla deras kort tillgängliga, det är bara frågan om för hög efterfrågan och för dålig produktion på korten som gäller. Eller vad var det exakt du menade?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
Och det klart, begagnatmarknaden på 5850 kommer väl dröja ytterligare =/

Beganatmarknaden är väl som vid lanseringen av Volvo 740. En måttligt begagnad bil kunde säljas till över nypris!

Alltså läge för er som redan hunnit köpa kort att sälja dem nu och tjäna en liten hacka!

/Olle

Permalänk
Medlem

De är helt enkelt för billiga

Men det bådar ju inte gott för lanseringen av Nvidias 300 serie, ATI med mindre och enklare kretsar kan inte möta efterfrågan. Hur ska de då gå för Nvidia som sitter med samma tillverkning och 40% större kretsar

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

de 6 november kommer komplett få in 1738 st totalt 5870 enligt deras Preliminära leverans besked om de stämmer vet man ju ej men man kan hoppas

http://www.komplett.se/k/search.aspx?q=5870

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lideri
De är helt enkelt för billiga

Men det bådar ju inte gott för lanseringen av Nvidias 300 serie, ATI med mindre och enklare kretsar kan inte möta efterfrågan. Hur ska de då gå för Nvidia som sitter med samma tillverkning och 40% större kretsar

En väldigt intressant fråga indeed. Dock så lär väl de tjäna på dem ändå eftersom styckpriset förmodligen kommer att ligga väldigt högt.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem

Har väntat på mitt ASUS Radeon HD 5850 1GB från Komplett i snart två veckor och kanske får vänta två veckor till om jag inte får mitt på fredag
Sedan gör det ju inte än gladare att den sjunkit i pris innan de inner leverera. Vågar ju inte avbeställa för då förlorar man sin plast i kön.

Permalänk
Medlem

Vänta vänta... Börjar bli trött på att vänta nu... Kommer köpa det billigaste 5850 så fort många butiker har det i lager. Just nu kan de butiker som lyckas få in ett tiotal kort höja priset rejält pga den dåliga tillgången. Känns lite ovärt att köpa det då.

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.