Windows 7 officiellt lanserat

Permalänk
Permalänk
Medlem

Mitt 7 Home Premium ska in i TV datorn där jag kör 32 bitars operativ nu. Hur är det kan PowerDVD, VLC, MpcStar och sådana fungera med MP4 mkv avi m.fl. videofiler nuförtiden i 64 bitars eller bör jag fortsätta med 32?

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av niro_the_crazy
256TiB borde det ändå bli eller jag som räknar fel. "/

Om det nu är 48 bitars addressering får jag det till ca 281 TiB.

2^32 = 4294967296 byte
~ 4 GiB

2^48 = 281474976710656 byte
~ 281 TiB

2^64 = 18446744073709551616 byte
~ 18 EiB

EDIT: Man får alltså räkna med basen 2 (binärt).

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Windows 7 Launch Party

http://www.neowin.net/news/main/09/09/03/microsoft-throw-a-wi...

det blir Snow Leopard launch party för min del...

Gissa varför?

?:p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Windows 7 Launch Party

http://www.neowin.net/news/main/09/09/03/microsoft-throw-a-wi...

det blir Snow Leopard launch party för min del...

Gissa varför?

För att ditt namn är Jean-Pierre Barda?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Förstår inte allt jubel om W7, då det e jäkligt likt vista på så många pungter. Dock är den lilla boosten jag får utav W7 på min gamla athlon x2 +4200 tillräckligt för att kunna vinna några extra FPS i bla. gta IV, typ enda anledningarna varför jag annars föredrar W7

Visa signatur

PC: Cooler Master 690 II | ASUS P7P55D-E | Intel Core i5 760 @ 4.0GHz | Noctua NH-U12P | Sapphire 5850 Vapor-X 1GB (865/1202) | Corsair XMS3 8GB||

Permalänk
Medlem

Jublet e pågrund av att Win7 är vad vista borde varit e nog mest XP users som jublar inklusive mig som vågar uppdatera mitt operativsystem.

Och för er som klagar på priset... om amazon.co.uk går ner till superlåga 77pund~ (870kr~) för Win7 home premium full retail igen så kan ni ju alltid köpa därifrån, dock e det på engelska fast kan självklart använda svenska bokstäver etc och du har förhoppningsvis gått på Engelska lektionerna ^^

Ska inte ljuga om att jag inte e tveksam men några kompisar har kört engelskt Vista sen det släpptes så kan ju inte va så farligt

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av djchester
Jo för er gamers: http://www.driverheaven.net/articles.php?articleid=137&pageid...

Notera att det testet körs med ett värstingsystem, vilket gör att det kan uppvisa mindre skillnader mellan OS:en än vad en normal dödlig persons dator kan som inte är lika highend.

Dessutom har de ju gjort bort sig eftersom de använt 64-bits XP, vilket inte ens har SP3 och har alltid haft problem med drivrutiner. Och nej, ska man endast ha systemet för att spela behöver man absolut inte mera minne än 3GB, för det mesta räcker det till och med med 2GB, vilket gör argumentet att man behöver ett 64-bits OS onödigt om man endast ska spela. Dock så finns det ju också många som använder andra krävande program förutom spel som kanske behöver mera än 3GB minne så då får väl använda 64-bit då.

Hursomhelst så börjar nog XP bli och kännas gammalt, enligt wikipedia fyller det 8 år på söndagen den 25 oktober. Kommer nog bli svårt att övergå från XP till 7 dock, endast testat Vista lite snabbt vid jobbet nångång, aldrig sett 7 i användning, endast screenshots. Så det känns tveksamt att byta eftersom man är så van med XP, man hittar alla funktioner på sekunden för man vet var de är, så kommer det inte att vara med 7an i början, tyvärr.

Men hur var det nu, får man köpa en OEM-skiva utan att köpa en dator eller några komponenter överhuvudtaget?
Eller måste jag köpa en Retail?
Isf stannar jag med XP tills vidare och köper W8 när jag köper en ny burk

Visa signatur

FT02B • HX620W • P5E Deluxe @ PL11 • Yorkfield Q9450 C1 lappad @ 440x7,5 = 3,3GHz @ 1,380V w/ NH-D14 • 2x2 + 2x1 GB DDR2 @ 880MHz 5-5-5-18 • Palit 55nm GTX260 Sonic • Xonar DX • 36GB Raptor • 3TB Caviar Green • U2713HM • W7 x64 • Ikari Laser • Sidewinder X6

Permalänk
Medlem

Väntar sjukt spänt på att min skola skickar 7:an till min mail. Kan knappt bärga mig!

Permalänk
Inaktiv

Ja älskar detta 7 !
JAg är glad att jag inte gick på vista bluffen och äntligen få ett nytt snyggt effektivt operativsystem!
Jag lyckades aktivera mitt med den nya wga patchen.

Permalänk
Medlem

30+ och mitt 1a legala OS, så mycket tycker jag om W7 -)

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Medlem

Kör ett trimmad xp och skulle inte vinna nån prestanda på win7. Det skulle inte bli snyggare heller. Känns som ett "lagat" vista, vilket jag haft hela tiden, så varför byta?

Läste om nyheterna i senaste PC för Alla, det var sju punkter, alla var meh...
Deras skäl att vänta var bättre:
"Att betala flera tusen kronor för en ny Aktivitetshanterare kan kännas för dyrt"

Dessutom är det bara professional, enterprice och ultimate som får stöd för det som kallas "windows XP mode" så har man en massa fungerande saker på xp måste man punga ut rejält för win7 om man vill att saker ska funka lika bra som de alltid gjort...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredag
Kör ett trimmad xp och skulle inte vinna nån prestanda på win7. Det skulle inte bli snyggare heller. Känns som ett "lagat" vista, vilket jag haft hela tiden, så varför byta?

Läste om nyheterna i senaste PC för Alla, det var sju punkter, alla var meh...
Deras skäl att vänta var bättre:
"Att betala flera tusen kronor för en ny Aktivitetshanterare kan kännas för dyrt"

Dessutom är det bara professional, enterprice och ultimate som får stöd för det som kallas "windows XP mode" så har man en massa fungerande saker på xp måste man punga ut rejält för win7 om man vill att saker ska funka lika bra som de alltid gjort...

Bättre o använda gamla kläder, så länge dem passar....
Bättre och köra en gammal bil, så länge den funkar....

Listan kan göras lång.

Visa signatur

Workstation - Intel i7 920, Nvidia GTX295, Asus P6T Deluxe V2, Corsair 6GB 1333Mhz, HX 750
Laptop - MacBook Air 13"

Permalänk
Medlem

Ja att det är onödigt dyrt att byta har jag förstått, behöver ingen lista, frågan är vad som är bättre med win7?

Byter man upp sig från en Audi 100 till en Audi R8 så lär man märka skillnaden, men i fallet med win7 som är det vi diskuterar, så märks ju ingen skillnad alls...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

Har kört XP i stort sett sen det släpptes, hoppat totalt över Vista. Har nu kört Windows 7 proffesional i 2-3 veckor nu (legalt) och är i stort sett nöjd. Fungerar bra med det jag använder datorn för, programmering, bildhantering och spel.

Ända jag har någonting att klaga på, vilket jag måste när man är svensk, är att Windows fortfarande inte har ett riktigt bra stöd för flera skärmar, den verkar ha svårt att hålla koll på vilken som är primär skärm, var aktivitetsfältet skall vara samt att köra samma program på flera skärmar samtidigt. Liten sak, men ändå, som stör att det inte går att köra olika bakgrundsbilder, eller en stor över flera skämar heller.

Sak som inte fungerar riktigt är att Windows Explorer krashar och startas om titt som tätt, kan ha och göra med flera skärmar med det är oklart. Som jag förstått det så verkar vista ha samma problem, kanske någonting som följt med sen dess?

Visa signatur

I mörkret hittar du en kanelbulle

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredag
Dessutom är det bara professional, enterprice och ultimate som får stöd för det som kallas "windows XP mode" så har man en massa fungerande saker på xp måste man punga ut rejält för win7 om man vill att saker ska funka lika bra som de alltid gjort...

Nej, förmodligen fungerar de lika bra med windows 7 som med xp från början (undantag finns givetvis).

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av novafaen
Ända jag har någonting att klaga på, vilket jag måste när man är svensk, är att Windows fortfarande inte har ett riktigt bra stöd för flera skärmar, den verkar ha svårt att hålla koll på vilken som är primär skärm, var aktivitetsfältet skall vara samt att köra samma program på flera skärmar samtidigt. Liten sak, men ändå, som stör att det inte går att köra olika bakgrundsbilder, eller en stor över flera skämar heller.

Sak som inte fungerar riktigt är att Windows Explorer krashar och startas om titt som tätt, kan ha och göra med flera skärmar med det är oklart.

Jag kan hålla med om att det kan vara en brist att man inte får ha vilka bakgrundsbilder man vill på vilka skärmar man vill, men de andra problemen känner jag inte igen (nu kör jag förvisso bara RC-versionen). Är du säker på att det inte bara är något lokalt fel?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av novafaen

Sak som inte fungerar riktigt är att Windows Explorer krashar och startas om titt som tätt, kan ha och göra med flera skärmar med det är oklart. Som jag förstått det så verkar vista ha samma problem, kanske någonting som följt med sen dess?

Jag har haft problem med detta nån gång ibland. I mitt fall så verkar det vara begränsat till att gå in på en mapp med nyligen nerladdade filer. Det har såvitt jag kan minnas aldrig hänt med "gamla" mappar och filer. Efter första kraschen så funkar det igen. Skumt värre. Tror inte att det har hänt sedan senaste rekommenderade uppdateringen men jag är inte helt säker på det.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredag
Ja att det är onödigt dyrt att byta har jag förstått, behöver ingen lista, frågan är vad som är bättre med win7?

Byter man upp sig från en Audi 100 till en Audi R8 så lär man märka skillnaden, men i fallet med win7 som är det vi diskuterar, så märks ju ingen skillnad alls...

Har du verkligen inte råd att betala ett par tusen för ett os som du antagligen kommer köra +3 år eller mer utan problem?Utslaget på 3 år så har du betalat 1000 spänn om året,ganska billigt tycker jag för ett os när man lägger tiotusentals kronor på bensin varje år.

Och du har uppenbarligen inte läst om win 7 features eller testkört det,för då vore du nog såld.Jag ska beställa en ultimate snarast.Nu bör ju pb funka felfritt när oset är officiellt också:)
MvH albanen

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk

hur funkar det med en ssd? måste man optimera?

Visa signatur

AMD Phenom II X4 940//XFX Radeon HD 5850 1GB//OCZ Vertex Series SATA II SSD 60GB
//Ultra-120 Extreme//Antec Nine Hundred//Gigabyte GA-MA790GP-DS4H// 4 GB Corsair Dominator PC8500//Corsair CMPSU-520HXEU 520W//

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henkka
Jag har haft problem med detta nån gång ibland. I mitt fall så verkar det vara begränsat till att gå in på en mapp med nyligen nerladdade filer. Det har såvitt jag kan minnas aldrig hänt med "gamla" mappar och filer. Efter första kraschen så funkar det igen. Skumt värre. Tror inte att det har hänt sedan senaste rekommenderade uppdateringen men jag är inte helt säker på det.

Kan nog ligga någonting i detta, händer ofta när jag bladar omkring på diskarna, samt ganska ofta vid högerklick på skrivbordet.

Windows Explorer krashar dock inte konstant, det kommer och går lite. När det väl hänt en gång så kommer det dock hända ganska ofta fram tills dess att datorn är omstartad.

Visa signatur

I mörkret hittar du en kanelbulle

Permalänk
Medlem

T.o.m "experter" anser att W7 inte är så märkligt som en del (hjärntvättade M$-freaks) vill få det till:

http://www.metro.se/2009/10/22/92570/det-har-hade-man-kunnat-...

många som är positiva till W7 är de som tidigare kört och tröttnat på Vistaskiten, vilket man lätt kan förstå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Har du verkligen inte råd att betala ett par tusen för ett os som du antagligen kommer köra +3 år eller mer utan problem?Utslaget på 3 år så har du betalat 1000 spänn om året,ganska billigt tycker jag för ett os när man lägger tiotusentals kronor på bensin varje år.

Och du har uppenbarligen inte läst om win 7 features eller testkört det,för då vore du nog såld.Jag ska beställa en ultimate snarast.Nu bör ju pb funka felfritt när oset är officiellt också:)
MvH albanen

Kolla mitt inlägg i tråden, postat 18.30

Sen betalade jag 1100 för mitt xp, som är lika bra, har räckt sen 2001...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk

Windows 7 är sjuukt överskattat. Bättre än Vista, men ingen frälsare precis. Vill framför allt se snabbare start tid...Windows 7 är till och med långsammare än Vista

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rickard11
Windows 7 är sjuukt överskattat. Bättre än Vista, men ingen frälsare precis. Vill framför allt se snabbare start tid...Windows 7 är till och med långsammare än Vista

Det tycker du?

Mitt startar upp på ca 25 sekunder, vilket är snabbare än vista..

HP 6510b, den äldre modellen med xp pro, 2 Ghz C2d, 1 GB ram (nu 2GB) osv.

Men såklart, det beror ju på vad man har för skit som autostartar, vad som är installerat och gjort innan man mätte tiden och sen datorn i sig:).

Permalänk
Medlem

En fråga, kan man använda W7(RC/EVELUTION COPY) för att uppgradera den med en uppgraderings-kopia

Permalänk
Medlem

windows 7 svensk version släpps enligt info 31 oktober.

Jag har just nu vista 32-bit svensk verison kommer jag inte att få min windows 7 upgrade förrens tidigast 31 okt, eftersom windows 7 upgrade versionen är svenskt????

Permalänk
Musikälskare

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Tjo, jag kör med windows 7 beta build 7100 fortarande undrar villka skillnader det är mellan den officiella och betan

ScreenShot min Desktop, funkar bra tycker jag (:

Visa signatur

Ryzen 5950x | RTX 4090 | 64GB 3600Mhz| WD Black sn850 2TB
NAS: Unraid | 8GB 2133Mhz | ASRock C236 WSI | Intel G4600 | 32TB WD RED
YT:youtube.com/patan77xd IG:instagram.com/patan77 Webwww.patan77.com

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Patan77
Tjo, jag kör med windows 7 beta build 7100 fortarande undrar villka skillnader det är mellan den officiella och betan

Förmodligen kommer man inte märka särskilt mycket (förutom i mars nästa år)