Mjukvara från Psystar förvandlar PC till Mac

Permalänk
Medlem

Kanske bara är jag som tycker Apple har rätt? Tycker de har rätt att inte tillåta OSX på andra plattformar än just deras egna. Det är ju deras koncept! Som någon (Psystar) försöker bryta.

Ja, jag har en Apple dator men jag gillar även Linux och Windows också för den delen. Nya Win7 är ju riktigt imponerande! OS X, Linux och Windows har alla sina för och nackdelar. Så kalla mig inte för Mac taliban eller liknande, bara för att jag håller med Apple!

Visa signatur

Jag har en dator.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av datar
Kanske bara är jag som tycker Apple har rätt? Tycker de har rätt att inte tillåta OSX på andra plattformar än just deras egna. Det är ju deras koncept! Som någon (Psystar) försöker bryta.

Ja, jag har en Apple dator men jag gillar även Linux och Windows också för den delen. Nya Win7 är ju riktigt imponerande! OS X, Linux och Windows har alla sina för och nackdelar. Så kalla mig inte för Mac taliban eller liknande, bara för att jag håller med Apple!

De har ju rätt att sälja vad det vill till vem de vill, men en konsument som köper en produkt har ju rätt att använda den till vad de vill också. Tror du t.ex. Ica har rätt att bestämma att deras ägg får bara användas i kombination med Ica's mjöl och inte t.ex. Kungsörnens?

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

Jag kör redan OS X på min utan detta, men det underlättar ju kanske lite att ha programmet.

Visa signatur

E-penis:
i9 9900k @ 5hz | Aorus Master Z390 | 2x16GB Corsair 3200 LPX | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB | Phateks Evolv X | EVGA SuperNOVA G2 750W | Corsair H115i PRO | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Asus Claymore Core | Logitech G403/G35 | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
De har ju rätt att sälja vad det vill till vem de vill, men en konsument som köper en produkt har ju rätt att använda den till vad de vill också. Tror du t.ex. Ica har rätt att bestämma att deras ägg får bara användas i kombination med Ica's mjöl och inte t.ex. Kungsörnens?

Visserligen sant! Men i ditt exempel så har vi ju olika tillverkare. Apple tillverkar ju en hel färdig produkt. Visst dom har Intel, Nvidia/Ati precis som en PC för vad än alla Macfanatiker säger så är en Mac en PC. Men Apple tillverkar ju och designar ett komplett koncept som de kallar för Mac. Anpassad hårdvara till ett eget operativsystem. Därför levererar ju Apple bara exakt de drivrutiner som krävs för att få datorn att rulla (förutom skrivare/kameror osv..).

Men jag håller fast vid min ståndpunkt! Apple har rätt Samtidigt tycker då jag att det inte är värt besväret att tråkla med OS X på en PC burk som ändå inte kommer fungera 100% problemfritt! Även uppdateringar kan ställa till det vad jag läst (fast det finns säkert folk som löst detta redan vad vet jag ). Då tycker jag man lika gärna kan köra Windows eller en Unix/Linux dist

Visa signatur

Jag har en dator.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av datar
Men jag håller fast vid min ståndpunkt! Apple har rätt Samtidigt tycker då jag att det inte är värt besväret att tråkla med OS X på en PC burk som ändå inte kommer fungera 100% problemfritt! Även uppdateringar kan ställa till det vad jag läst (fast det finns säkert folk som löst detta redan vad vet jag ). Då tycker jag man lika gärna kan köra Windows eller en Unix/Linux dist

Om Apple har rätt varför har MS fel då?

MS tillåts inte skeppa IE tillsammans med Win7 pga konkurensskäl, men Apple får lov att låsa sin mjukvara mot egen hårdvara trots att man kan köpa mjukvaran löst?

Permalänk
Medlem

Så länge Apple säljer lösa OSX-licenser borde man få köpa dem och använda till precis vad man vill. Uppgradera sin Mac, installera på en PC eller kasta frisbee. Har jag köpt mjukvaran har inte Apple någon rätt att bestämma hur jag ska använda den (så länge jag inte gör kopior av den och säljer eller ger bort).

Anledningen till att Apple driver frågan så hårt är förstås att det är ett hot mot deras affärsidé: att sälja datorer. Många här jämställer Apple med Microsoft men i själva verket har de mer gemensamt med HP eller Dell. Det egna operativsystemet är bara ett lockbete för att få folk att välja just deras datorer. Om de släppte OSX fritt skulle det dels bli en massa extraarbete för att anpassa det till olika hårdvarukonfigurationer och dels skulle de ge bort den konkurrensfördel som ett eget operativsystem innebär. Hittills har de inte gjort bedömningen att försäljningsintäkterna från OSX-licenser skulle uppväga dessa nackdelar.

Jag tror emellertid inte att Psystars lösning kommer bli någon större hit. Det är bara tekniskt insatta användare som fattar hur det funkar och de är sällan särskilt intresserade av Mac ändå. Jag menar alltså inte att Mac-användare skulle vara mindre tekniskt lagda men de brukar inte vara lika sugna på att hålla på och mecka med datorn utan vill att det ska funka direkt.

Det skulle i alla fall vara kul att se lite recensioner på detta system. Funkar det lika bra på andra maskiner eller blir det bara pannkaka av alltihop?

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av datar
Visserligen sant! Men i ditt exempel så har vi ju olika tillverkare. Apple tillverkar ju en hel färdig produkt. Visst dom har Intel, Nvidia/Ati precis som en PC för vad än alla Macfanatiker säger så är en Mac en PC. Men Apple tillverkar ju och designar ett komplett koncept som de kallar för Mac. Anpassad hårdvara till ett eget operativsystem. Därför levererar ju Apple bara exakt de drivrutiner som krävs för att få datorn att rulla (förutom skrivare/kameror osv..).

Men jag håller fast vid min ståndpunkt! Apple har rätt Samtidigt tycker då jag att det inte är värt besväret att tråkla med OS X på en PC burk som ändå inte kommer fungera 100% problemfritt! Även uppdateringar kan ställa till det vad jag läst (fast det finns säkert folk som löst detta redan vad vet jag ). Då tycker jag man lika gärna kan köra Windows eller en Unix/Linux dist

Upp till var och en att tråkla. Så länge apple säljer sitt OS som en separat produkt så får de väl acceptera detta.

Sen kan jag förstå varför vissa tycker det är korkat att köra OS-X på en PC. Med PC-n och dessa hack så blir OS-X inte ett OS att lita på rent stabilitetsmässigt. Då försvinner den enda anledningen till att köra OS-X (som egentligen är ett rätt dåligt OS om man bortser från att det är väldigt stabilt operativ, enligt mig iaf).
Det skulle vara om det är nåt program man vill köra som bara finns till Mac. Jag är mest sugen på att få igång en stabil hackintosh för att kunna testa lite Logic. Tänker inte slanga upp 30-40k för en vettig mac att ha i en studio. Lägger jag hellre mina pengar på PA och mer motiverad utrustning

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

oj nu behöver man inte längre köpa hårdvara till överpris för ett simplifierat OS som kör photoshop och andra mediarelaterade mjukvara bättre på något underligt vis...

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfisse Tänker inte slanga upp 30-40k för en vettig mac att ha i en studio. Lägger jag hellre mina pengar på PA och mer motiverad utrustning [/B]

Det är först med lanseringen av nya Imac och Mac Mini som Apple lyckats göra mer prisvärda produkter. Men jag håller med att 30-40 tusen för en vettig Mac (antar även du tänker på Mac pro (som förövrigt har bra hårdvara) så är det ändå alldeles för mycket pengar. Så är det någon Apple produkt som jag inte tycker motiverar sitt pris så är det Mac Pro! Visst, bra hårdvara men när den senaste Mac Pron lanserades så fick man 1 processor för samma pris som föregående hade 2 st...

Visa signatur

Jag har en dator.

Permalänk
Medlem

Apple har missat att:

1. Gratis 120-dagars prova-på-licens, för alla miljarder PC-användare
2. Göra ett OS som funkar på samma skrot som Win funkar

För övrigt är Ubuntu både ett bättre OCH billigare val som dessutom löser Apples 2 problem, ovan, med råge.

Nej, hörrni, tummen ner för Apple, dyrt och dåligt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
De har ju rätt att sälja vad det vill till vem de vill, men en konsument som köper en produkt har ju rätt att använda den till vad de vill också. Tror du t.ex. Ica har rätt att bestämma att deras ägg får bara användas i kombination med Ica's mjöl och inte t.ex. Kungsörnens?

Nej, men det skulle bli ett sjuhelvetes liv om Coop började sälja ICA's produkter utan tillstånd. Alltså, jag fattar inte hur vissa har så svårt att fatta det konceptuella i detta...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
Nej, men det skulle bli ett sjuhelvetes liv om Coop började sälja ICA's produkter utan tillstånd. Alltså, jag fattar inte hur vissa har så svårt att fatta det konceptuella i detta...

Fast det är ju inte riktigt samma sak? Förövrigt så skulle det ju faktiskt vara helt lagligt för Coop att köpa in saker på en Ica-butik och sälja dem vidare i sina butiker, oavsett om Ica's produkter hade en EULA som inte tillät det.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
Nej, men det skulle bli ett sjuhelvetes liv om Coop började sälja ICA's produkter utan tillstånd. Alltså, jag fattar inte hur vissa har så svårt att fatta det konceptuella i detta...

Vilka tillstånd tror du egentligen man behöver för att köpa in saker på en butik och sälja i en annan?

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

Provade programmet idag, det fungerade inte för mig, såg ut som hårdvarukompabilitetsproblem.. verkade inte hitta mina hårddiskar. Försökte lite olika grejer i BIOS men inget hjälpte. Har ett ASUS P5Q Pro mobo. Lessnade sen, orkar inte labba om det skiter sig så snabbt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av norrby89
jaa men har du provat installera det från grunden? vilket man måste göra nu.. liksom du kan inte jämföra en helt ny installation med en uppgradering det måste du väll fan fatta själv?

det är som att jämföra att installera ett service pack på windows med att installera windows från grunden typ!

Gjorde en 'clean install' av Snow Leopard när jag uppgraderade.
Var nog absolut max 10 steg som krävde mänsklig integration.

Permalänk
Medlem

Jag tyckte det var värre att psystar snodde open source-programvara under gnu-licens och kallade det för egen och sålde i så fall.

Undrar om det fortfarande inte är lättare med de *host* 'andra' installskivorna som finns, där ofta massa pc-fixar redan är gjorda om man nu måste köra OS X. Funkade fint när jag testade för ca ett år sen på ett Asus Blitz Formula, med undantag för ljudkortet.

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 3600, 4x8GB G.Skill Flare, GT710, CM Stacker
HTPC: Asus F2A85-M, A10-5800K, 2x4GB G.Skill 2133MHz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
Nej, men det skulle bli ett sjuhelvetes liv om Coop började sälja ICA's produkter utan tillstånd. Alltså, jag fattar inte hur vissa har så svårt att fatta det konceptuella i detta...

Är fortfarande väldigt nyfiken på vad det är för sorts tillstånd som krävs? Vill ju inte råka illa ut om jag säljer vidare nåt?

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av norrby89
och sen så TÄNKER vi lite och tittar på alla steg igen där man lätt set att 9-16 samt 26-38 har inte ett skit med detta program å göra utan är bara installationen av OS X som antagligen är precis lika dan som på en mac...

Att installera OSX på en mac är klart enklare än att installera Windows, möjligen att Win7 är lika smidigt... Har inte testat Psystars installation men det låter skumt...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrtazz
Du kan ju inte säga att de har gjort patent intrång bara för att nokia säger att de har gjort de, ingenting har gått till domstol än så det är ju som att jag skulle säga till dig att "Du har snott min cykel, för den vart stulen... och nu vill jag ha skadestånd av dig" utan några som helst belägg, nokia har en åsikt i det fallet, apple har en annan, domstolen får avgöra (vilket den inte har gjort än) vem som har rätt, tills dess gäller "Man är oskyldig tills motsatsen bevisats".

OnT, jag tycker varken detta är någonting nytt att psystar försöker med sånt här, men det skulle vara kul om Apple sålde Retail-versoner för "vanliga".
En mac är så mycket mer än bara ett operativsystem, nån som håller med mig?

Och med ditt resonemang kan du inte säga att Psystar gjort fel för det är inte färdigt i domstol heller.
En Mac är en PC med ett designat chassi samt med begränsad hårdvara.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk

Suck!

Först ang Nokia och Apple: Nokia tappar marknadsandelar på smartphones och Apple vinner. Nokia lämnar in en stämning om patentintrång. Där är vi nu.
Sen har Apple rätt bra med pengar, de kan köpa Dell kontant om de hade velat.

Sen till Psystar!
det är självklart att Apple inte vill att folk ska använda deras mjukvara på random pc. De har gått på niten med kloner en gång redan och de är nog inte så pigga på att göra det igen.
Sen kommer man till supporten, ni ringer inte supporten när något går fel. Men det gör Svensson!
Om Svensson ringer om hjälp och Apple säger att du har köpt fel dator så vi kan inte hjälpa dig kommer det i slutändan ge en dålig bild av Apple. Så enkelt är det.

Men om man nu kan köra över EULAn lite godtyckligt, vad innebär då det för all annan mjukvara?

Citat:

Den som har förvärvat rätt att använda ett datorprogram får framställa sådana exemplar av programmet och göra sådana ändringar i programmet som är nödvändiga för att han skall kunna använda programmet för dess avsedda ändamål.

Kan jag då köpa en Win7 licens och kräva att få tillgång att ändra i koden så jag kan köra det på en G5:a? Eller är det inte programmets avsedda ändamål?
Är det då ok att ändra i MacOS för att köra det på en icke Apple-burk?

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sahlstrom

Men om man nu kan köra över EULAn lite godtyckligt, vad innebär då det för all annan mjukvara?

Kan jag då köpa en Win7 licens och kräva att få tillgång att ändra i koden så jag kan köra det på en G5:a? Eller är det inte programmets avsedda ändamål?
Är det då ok att ändra i MacOS för att köra det på en icke Apple-burk?

Jag har för mycket att avsikten med lagtexten är att användare ska ha möjlighet att själva fixa buggar och liknande. Det handlar inte om att man har rätt att begära ut källkod.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Jag har för mycket att avsikten med lagtexten är att användare ska ha möjlighet att själva fixa buggar och liknande. Det handlar inte om att man har rätt att begära ut källkod.

Självklart ska man inte få ut källkoden

Men vad är då definitionen av en bugg? Är en kodsnutt som hindrar mjukvaran från att köra på annan hårdvara än avsedd en bugg? Eller är det en feature?
Hur grova hack kan fortfarande räknas som buggfixar?

Hur ska man egentligen tolka denna lilla lagtext?
Hm. Detta är intressant och kräver antagligen några poäng juridik för att förstå

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sahlstrom
Självklart ska man inte få ut källkoden

Men vad är då definitionen av en bugg? Är en kodsnutt som hindrar mjukvaran från att köra på annan hårdvara än avsedd en bugg? Eller är det en feature?
Hur grova hack kan fortfarande räknas som buggfixar?

Hur ska man egentligen tolka denna lilla lagtext?
Hm. Detta är intressant och kräver antagligen några poäng juridik för att förstå

Ursäkta att jag missuppfatta ditt inlägg.

Ja, lagarna är inte helt tydliga. Därför våra forumregler ser ut som de gör.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
Nej, men det skulle bli ett sjuhelvetes liv om Coop började sälja ICA's produkter utan tillstånd. Alltså, jag fattar inte hur vissa har så svårt att fatta det konceptuella i detta...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Fast det är ju inte riktigt samma sak? Förövrigt så skulle det ju faktiskt vara helt lagligt för Coop att köpa in saker på en Ica-butik och sälja dem vidare i sina butiker, oavsett om Ica's produkter hade en EULA som inte tillät det.

Tror tom. att en vägran att sälja till en butik, är ett brott mot konkurenslagen.
Nu har iofs Sverige väldigt svag lagstiftning jämfört med många andra länder, så jag är inte säker

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

asså är det äns någon här som har fått detta program att funka ? sitter å försöker installera os X 10.5 men den bara laddar så fort bakgrundsbilden kommer upp i installationen utan att komma någon vart..

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ecodot
kan ju va för att programmet inte är skapat för MacOS. komponenterna spelar ingen roll, fortfarande OS som inte stödjer programmet. förstår du?

Om OS'et inte stödjer programmet så är det samma kompatiblitetsproblem oberoende om du kör OSX på en "Macintosh" eller en "H*ckintosh".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av norrby89
asså är det äns någon här som har fått detta program att funka ? sitter å försöker installera os X 10.5 men den bara laddar så fort bakgrundsbilden kommer upp i installationen utan att komma någon vart..

Kollat genom ison lite och gämfört med andra hackintosh mjukvaror, kan inte dra annan slutsats än att hårdvaru stödet för psystars produkt är EXTREMT begränsat. Förmodligen kör de själva med ett mobo som de har kodat drivrutiner för.
Deras produkt känns som en fet scam.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

Jag förundras fortfarande att folk sitter och diskuterar Win7 vs OSX när nya Ubuntu 9.10 är så mycket bättre. Sen att det är gratis dessutom...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av erikla
Jag förundras fortfarande att folk sitter och diskuterar Win7 vs OSX när nya Ubuntu 9.10 är så mycket bättre. Sen att det är gratis dessutom...

Kanske är problemet just att det är gratis? Skulle man börja betalt för det skulle det säkert vara mer intressant för många

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av erikla
Jag förundras fortfarande att folk sitter och diskuterar Win7 vs OSX när nya Ubuntu 9.10 är så mycket bättre. Sen att det är gratis dessutom...

Helt enkelt olika tycke och smak.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |