SSD med SATA III (6gb/s)

Permalänk
Medlem

SSD med SATA III (6gb/s)

SSD med SATA III (6gb/s)

Finns det någon ssd som stödjer nya S-ata standarden?

MVH

Markus

Visa signatur

Roses are red, My name's Dave, This poem makes no sense, Microwave.

Permalänk
Medlem

Nej, inte ännu.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weeblie
Nej, inte ännu.

Ok, vet man när de lanseras?

Visa signatur

Roses are red, My name's Dave, This poem makes no sense, Microwave.

Permalänk
Hedersmedlem

De lanseras säkert i slutet på året. En sak är i alla fall säker. den dagen sata6Gbits kommer till marknaden så kommer SSD tillverkare vara mycket snabba på att lansera produkter som drar nytta av den högre busshastigheten.
indilinx har tex sin "jet stream" krets på gång.. när den nu sitter i lanserade diskar är dock svårt att säga. :/

EDIT: heheh ja. där skrev jag allt lite fel. ska ju såklart vara indilinx ist för jimicron.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Hedersmedlem

Hade man haft lite mer pengar hade man ju kunnat tänka sig att uppgradera moderkort och köpa en SSD om priset hade varit dugligt. Nu har man ju inte sån tur

Permalänk
Medlem

Kommer det vara stor skillnad på intels ssd nu och de nya som kommer med det nya gränssnittet?

(vet självklart att ni inte har den vildaste aning, men ni kan väl gissa?

Visa signatur

Roses are red, My name's Dave, This poem makes no sense, Microwave.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dattuz
Kommer det vara stor skillnad på intels ssd nu och de nya som kommer med det nya gränssnittet?

(vet självklart att ni inte har den vildaste aning, men ni kan väl gissa?

Det är klart att det kommer vara skillnad, men det kommer förmodligen inte bero på SATA-standarden utan på typen av minne, kontroller och så vidare.

SerialATA-600 har ju en ny typ av NCQ som förhoppningsvis kommer ge prestanda på mekaniska hårddiskar. Men så värst mycket mer nyheter än ökad överföringshastighet och en ny version av NCQ är det inte. Skillnaden mellan SerialATA-150 och SerialATA-300 var ju i princip försumbar.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CrAcKman
De lanseras säkert i slutet på året. En sak är i alla fall säker. den dagen sata6Gbits kommer till marknaden så kommer SSD tillverkare vara mycket snabba på att lansera produkter som drar nytta av den högre busshastigheten.
jmicron har tex sin "jet stream" krets på gång.. när den nu sitter i lanserade diskar är dock svårt att säga. :/

ocz har testat den kretsen och de var tveksamma till att lansera produkter med den kretsen ...

källa OCZ forum.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
ocz har testat den kretsen och de var tveksamma till att lansera produkter med den kretsen ...

källa OCZ forum.

Eftersom CrAcKman förväxlade jmicron jm612 och indilinx jet stream kan det vara bra att säga att det var jmicrons nya kontroller som OCZ testade. Jag vet inte om de fått tag på ngt förhandsex av indilinx jet stream. JM612 har oxå "bara" stöd för SATA II, jmicron har inte planer på SATA III förrän i mitten av 2010.

Permalänk
Medlem

ja det var jm612 jag syftade på, slarvigt av mig

jet stream kontrollerna blir nog riktigt bra med tanke på hur bra deras första produkt är.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

JM612 har jag sett , och ja det är gör om gör rätt från JMicrons sida nu.

De fick mycket smisk pga sin gamla controller men nu har de minst sagt gjort rätt!

Visa signatur

http://www.photofast.se
High Quality. Innovative thinking.

Permalänk

Skulle inte alls förvåna mig om G3 blir första från Intels läger som får stöd för SATA III. Antingen det eller så lyckas konkurrenterna sätta en ordentlig brasa under baken på dom.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065