Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hean
Jag antar att du skojar?
Jämfört med Mini 110 och andra netbooks i samma prisklass får man:
- Snabbare processer, Atom N280 1,66 Ghz, med FSB på 667 Mhz istf 533 Mhz.
- Skärmupplösning på 1366 x 768 pixlar (istf 1024x576)
- Bluetooth
- 7200 rpm hårddisk (5400 rpm)
- Turbo 3G
- 6-cellsbatteri (3-cells)
- Gigabit LAN
- Byggkvalitet som en vanlig "business-laptop"

....för ca 2500 kr extra. Billigt tycker jag.

jag skojar inte,

battriet i Hp/compaq 110c är ju 6cells nuförtiden så det är ingen förlust ang det.
Processorn är inte "oerhört" mkt bättre, det är en liten uppgradering. Det är ju inga extrema laddningstider som minskas precis..och det är inte så att jag kan gå ifrån att spela WoW med 15 fps till 40 fps rly. Det är snarare förmodligen ingen märkbar skillnad alls.
Det är väl isådanafall hårddisken som gör en stor skillnad kan jag tänka mig. :/

Sen om man är villig att slänga ut 2500:- på stuff på en Netbook såsom Gigabit Lan, Turbo 3G och Bluetooth och en ytterst lite större skärm then so be it. :/

Tycker det inte är en enorm skillnad.
Liksom vad kan man köra för spel/programvara på den som inte föregångaren kan? Det som får mig att tveka

Permalänk

Har nu beställt en HP Mini 5101, artnr. VQ571ES. Den borde anlända på fredag alt. måndag. Har även en 2GB minnesmodul liggandes här hemma tillsammans med Windows 7 Ultimate RTM.

Visa signatur

HP m9180 | AMD Phenom X4 9500 | 3GB RAM | 128GB SSD, 1.32TB HD | GeForce 8800 GT 512MB RAM

Permalänk

Nu har jag haft min dator i en vecka och kort sammanfattning av mina reflektioner.

# Tangentbordet är riktigt, riktigt bra. Mycket bättre än Acer Aspire One D250 som jag hade tidigare. Bra känsla i knapparna och mellanrummen mellan tangenterna ger bra flyt i skrivandet. Men tangentbordet har en bra bit till att utklassa min Lenovo ThinkPad T61...
# Datorn känns robust - inget plastighet öht.
# Datorn känns väldigt mycket "business" - vilket jag gillar skarpt. Har haft ThinkPads sen 1998 så jag gillar extremt den stilen vilken 5101 även har.
# Liten och smidig, mindre än Acer Aspire One D250.
# Batteritiden är bra men inte revolutionerande
# Windows 7 fungerar riktigt bra även på denna dator
# Fläkten låter lite mer än vad jag hade hoppats på
# Vibrationer känns i datorn som härrör från hårddisken. Att byta ut den på Intel X-25 SSD vore inte fel
# Ljustyrkan och bildkvaliten är bra - liksom upplösningen 1366x768. 1024x600 is for old people...

Visa signatur

HP m9180 | AMD Phenom X4 9500 | 3GB RAM | 128GB SSD, 1.32TB HD | GeForce 8800 GT 512MB RAM

Permalänk
Medlem

Låter bra, schysst med feedback. Blir en som om man får pengar.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem

Tjena!

Beställt en sådan här på dustinhome.

Betalade 3595 spänn för den..

Jag är så jävla glad, letat netbook i typ 4-5 mån. Jag vet..

Men nu tror jag fan att jag gjort ett kanonköp redan innan ja fått den. Haha.

Jag återkommer på tisdag

Permalänk
Medlem

Att den har matt skärm, med en så härlig upplösning och 7200 varvs hårddisk med alu/magnesium-hölje är det som får mig att verkligen vilja ha den. Dina åsikter var till stor hjälp ABSiNSANE! Den verkar verkligen uppfylla allt bra som finns att läsa om den.

Permalänk
Medlem

Finns det möjlighet att styra fläkten på denna, precis som asus eeepcmodeller?

Permalänk
Medlem

http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/TechSupport/SoftwareDesc...

Finns en ny bios (F.02) som reglerar fläkthastigheten bättre. Den på notebookcheck hade version F.00

Permalänk
Medlem

Kan uppdatera er med att Dustinhome nu sänkt priset på den till 3595kr. Ja, detta är med HD-skärmen. Vilket i mina ögon gör den till #1 netbook just nu i den prisnivån. Jag har beställt!

http://www.dustinhome.se/pd_5010334035.aspx

Permalänk
Medlem

Fick hem min idag.. Sitter å blippar för fullt på den. Känns riktigt bra..

gav 3630 nånting med frakt å allt. det var den lätt värd.

Permalänk

Säkert en riktigt bra dator Bra pris också Själv sitter man med HP/Compaq Mini är även nöjd med den

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem

Jag tror minsann den får ersätta min 2140, som något as stal.

Vad jag fattat beror det på chipsetet att RAM inte kan köras i mer än 533MHz. Känns lite snopet när de dragit upp FSB:n lite högre på N280.

Beställd. Tack ABSiNSANE förresten för vettig(are) modellinfo än den jag hittade hos HP. Ville ju ha något att dubbelkolla DH:s uppgifter mot.

Permalänk
Medlem

Är det ingen av forumets 5101 ägare som har flashat om BIOS:et till F.02 och kan säga nåt om fläktljudet?

Permalänk
Medlem

Jo, jag har flashat till F.02. Har nästan bara suttit och installerat och pillat hittills så kan inte säga så mycket mer än att då har den varit "noterbar". Inget som alls stört mig.

För 3600kr kan jag inte annat än älska datorn. Den som hade issues med 2140 för att skärmen var blank kanske borde intressera sig.

Permalänk
Medlem

Jorm den du köpte på dustinhome för 3595 Kr var det den med inbyggt 3G modem?
Står ju inget på dustinhome om att den har 3G modem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BRsweden
Jorm den du köpte på dustinhome för 3595 Kr var det den med inbyggt 3G modem?
Står ju inget på dustinhome om att den har 3G modem.

Nej inte inbyggt. Den kostade en fin slant mer.

Haft datorn ett tag nu. Bästa investeringen på länge.. Har den numera som enda datorn.. Orkar inte sitta vid tjejens 15", den känns för stor.. Haha.

Fortfarande kanonnöjd. Men tror att den nu kostar runt 4k på dustin.

Permalänk

Tack Henkan och Danka för den positiva feedback ni ger mig - jag tycker alltid att det är kul att hjälpa andra!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

På sidan 8 i följande infoblad
http://h18004.www1.hp.com/products/quickspecs/13326_na/13326_...
står det att win xp bara kan använda 1 Gb ram-minne. Stämmer detta och isf varför inte 2 Gb om man installerar ett sådant minne?

Permalänk

Det går bra att använda 2GB RAM (chipsetets övre gräns) i XP, precis som i Vista och Windows 7.

Datortillverkarna/Intel/Microsoft har definerat vad en netbook är och vad den får innehålla från fabrik - Max 10,x" skärm, Intel Atom, 1GB RAM, Windows XP Home alt. Windows 7 Starter. Från Microsoft har det tidigare sagts att en PC som defineras som en netbook även ger tillverkarna ett lägre pris på operativsystemet än till en laptop.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hmm...

Nu verkar 5101:an på Dustin Home utgått (http://www.dustinhome.se/productdetails.aspx?prodid=501033403...). Finns bara 3G-modellen (http://www.dustinhome.se/productdetails.aspx?prodid=501033403...) för 4.793:-.

Någon som vet om modellen har utgått helt eller om den kommer at komma in igen? Ingen som är missnöjd med fläktljudet och som vill sälja sin begagnad?

Jag håller på att leta netbook till frugan och den här verkar verkligen vara den bästa modellen efter ett par dagars research.

Permalänk
Medlem

Re: Vilken 5101 som är "bäst"

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KLT
Jag har kollat ett tag på prisjakt och ja tänker köpa mig en utav hp 5101 modellen men vet inte riktigt vilken har läst tidigare notes, men är lite konfunderad. Utav de modeller som finns just, vilken av dem som är bäst. Det enda som jag ser som skiljer dem åt är minnet och storleken på hårddisken, nån som är sugen på att dra en liten förklaring vilken modell som är "bäst". Det finns 7st just nu när ja kollar.
tacksam för svar
KLT

Andra skillnader kan vara operativsystem (xp, vista, 7) och om datorn har ett inbyggt 3G-modem. Det är omöjligt att svara på vilken som är bäst då du köper den dator som passar dig bäst. Gör en jämförelse på samtliga HP 5101 på prisjakt så kanske du finner den som passar dig. Det du inte förstår kan du googla på eller läsa om på Wikipedia. Givetvis kan du fråga här också.

(ABSiNSANE, tack för svar!)

Permalänk
Medlem

Dustin säljer nu den lågupplösta versionen med W7S för 2495:-, http://www.dustinhome.se/pd_5010372444.aspx vilket känns som ett ganska bra pris med tanke på byggkvalitén. Har i och för sig precis krängt iväg min 2140 för att den inte användes så mycket.

Permalänk

beställde en för 2,5.. lågupplöst men va fan så stor skillnad är det ju inte.. tror inte man kan få mer netbook i den klassen för samma peng.. känns ju som en jävligt proffsig netbook. 6 cellsbateriet skall hålla i 9h

blir 2 gig och win7 profesional , återstår å se vad den går för.

Visa signatur

xfx780i, e8500, corsair 650w, 4gb 6400 corsair, 2xleadtek9600gt extreme, vista 64, x-fi extrememusic. 17222 3dmark06 @3,8ghz (för länge sen)

Permalänk

Fan va grej den är! det enda dåliga var att batteriet inte satt stenhårt utan gick att vicka på men det var ju bara att klämma in lite skumplast mellan så sitter det som en sten.

satte i 2 gig ram och win7 pro.. funkar helt utan anmärkning. förvånansvärt snabb laddtid.
Tangentbordet är faktiskt riktigt bekvämt med!

Visa signatur

xfx780i, e8500, corsair 650w, 4gb 6400 corsair, 2xleadtek9600gt extreme, vista 64, x-fi extrememusic. 17222 3dmark06 @3,8ghz (för länge sen)

Permalänk
Medlem

är det ljud från fläkten, verkar ju vara skön dator om den nu verkligen klarar av 7-9h av riktig arbete.

ska nog vänta tills en passiv kyld netbook alt net desktop.

Permalänk
Medlem

Beställde precis den på Dustin. Inwarehouse hade den med högre upplösning för 3000 men den tog slut..

Visa signatur

" Det är en Epademi " - Aftonbladet

Permalänk
Medlem

----------------

Permalänk
Medlem

Sitter funderar på om jag ska välja en HP Mini 5101 eller Mini 311. Hur seg är 5101an i vanligt användande och klarar den av spela upp 720p?

Visa signatur

Opteron 144, 2GB TwinMos, X800GTO2, ASRock Dual