Hur billigast skaffa ADSL utan telefon?

Permalänk
Medlem

Hur billigast skaffa ADSL utan telefon?

Jag vill slippa mitt sunkiga 3G-internet och koppla upp genom mitt nu oanvända tele-jack istället.

Det verkar för mig orimligt att detta skulle tvunget bli _dyrare_ än samma hastighet med trådlöst bredband...så nu frågar jag er fellow internet-beroende fast-telefon-hatande medmänniskor...hur gör man bäst för att skaffa fast internet om man bara har ett telejack till sitt förfogande?

Jag har alltså inte TP-koppling i väggen.
Jag har inte kabel-tv.
Jag har bara ett tele-jack.

Bor mitt på södermalm i Stockholm, och eftersom jag är född i ett i-land efter 1980 så har jag inget behov av en fast telefon.
Vart ska jag vända mig, och vad behöver det kosta?

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

net at once, bbb, telia

Permalänk
Hedersmedlem

Kolla runt bland de vanliga operatörerna (Tela, Glocalnet, BBB osv.) och se vad de kan erbjuda dig. Jämför priser och avtal noga, så att du inte går på en nit. Många skriver sina priser som bara gäller om du har telefoniavtal med operatören i fråga.

Permalänk
Medlem

Har för mig att de flesta leverantörer av ADSL kräver ett befintligt telefoniabbonemang till det jacket som ADSL ska leverera till, inte nödvändigtvis samma abbonent.

Kortfattat, ingen aktiv fast telefon, inget ADSL. Men jag kan ju ha fel, mycket ändras ju.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem

Post och Telestyrelsen har numera bestämt att det inte får vara ett krav.

http://bredband.compricer.se/

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zapher
Post och Telestyrelsen har numera bestämt att det inte får vara ett krav.

http://bredband.compricer.se/

Dunkar upp tråden igen...

Men man åker ändå på så kallad nätavgift 89:- /månaden sen så utan förval så får man straff på 30:-

89+30= 119:-

Telias bredband.

Så hur man än vrider o vänder på det så får man inte bort telefon helvetet...fast man inte använder den alls typ... det blir ju inge biligare att ta bort den just?

Eller har jag fel?

Visst måste man betala en viss nätavgift än vilket bolag man tar internet ifrån? , eller ingår den kostnaden i något bolag?

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Medlem

Bara för att telia har knasiga regler är det inget som gäller samtliga operatörer.
Det går utmärkt att ha ADSL utan fast tele-abbonnemang. Underlättar om man vid beställning vet vilket telefonnummer som tidigare fanns i bostaden.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Nätavgiften tror jag alla operatörer har om man inte har telefoni.
Dock vet jag att i alla fall BBB har gratis telefoni om man har vissa av deras bredbands-tjänster, eller i alla fall billigare telefoni än nätavgift så där kan man tjäna på att ta både internet och telefoni men sen bara aktivera bredbandet. Då slipper man nätavgiften (eller delar av den) och behöver inte dras med någon kostnad för telefonin (om man inte använder den d.v.s.)

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

Det är säkert populärt att skriva i en halvår gammal tråd, men hellre det än att skapa en ny i samma ämne.

Jag står inför exakta samma dilemma, men nu har ju Telia ändrat lite sedan dess så förvalsrabatten är borta, så om man har Telia ADSL och inte vill ha fast telefon så straffas man bara med 89 kr extra/månad.

Finns det ingen annan leverantör där man slipper extraavgifter och bindningstid? Det känns inte så.

Telia är jävliga, men tjänsten är bra. Dock vill jag ha alternativ. Är det någon som ADSL utan fast telefon och har en annan leverantör än Telia? Jag vill gärna ha synpunkter på peering då.

Telenor, Glocalnet och Tele2 kommer inte i närheten av min dator. De två förstnämnda för att de är sämst och Tele2 för jag hyser personligt agg mot deras säljare.

I alla fall så är det ju typ noll alternativ känns det som. Banhof ska ha dålig peering har jag hört och senast jag kollade hade de hur många startavgifter som helst.

MrRunaway

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem

Är inte typ voip att föredra... jag har för mig att man kan komma undan nätavgift då och den ger ingen interleave om operatören kör den på separat vlan.
Peering equals Telia & BBB FTW!
Alla andra suger (såklart enligt mig)
Bahnhof är väl ett bra alternativ om du får ett bra pris men som du skiver suger peeringen rätt hårt mot amerika (random isp).
Telia äger juh nät över hela världen och kan därför vålda till sig riktigt grymma avtal och jag antar att BBB gör på samma sätt för det går bra som fan att ansluta mot amerikanska servrar med både Telia och BBB.
Jag har testat alla isp:er som erbjuds via Lulnets fiber och måste säga att jag saknar mitt gamla BBB för visst märks det att man har en "liten" operatör när man har nått annat än BBB och Telia. Jag saknar däremot inte priset dom tar för en 100/100 lina som BBB krävde mig på.
Glocalnet är pppoe så det skulle jag inte röra. Dom som säger att pppoe är bra har förmodligen go.microsoft.com som startsida och tycker att toolbars till IE är nått magiskt som bara poppar upp spontant. *pun intended*
Jag citerar dig så att svar inte uteblir

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrRunaway
...

Permalänk

vett att man hos bbb ska slippa betala för telefonnumret om man bara har adsl och inte har telia eller voip.

Permalänk
Medlem

Re: Hur billigast skaffa ADSL utan telefon?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av maqe
Jag vill slippa mitt sunkiga 3G-internet och koppla upp genom mitt nu oanvända tele-jack istället.

Det verkar för mig orimligt att detta skulle tvunget bli _dyrare_ än samma hastighet med trådlöst bredband...så nu frågar jag er fellow internet-beroende fast-telefon-hatande medmänniskor...hur gör man bäst för att skaffa fast internet om man bara har ett telejack till sitt förfogande?

Jag har alltså inte TP-koppling i väggen.
Jag har inte kabel-tv.
Jag har bara ett tele-jack.

Bor mitt på södermalm i Stockholm, och eftersom jag är född i ett i-land efter 1980 så har jag inget behov av en fast telefon.
Vart ska jag vända mig, och vad behöver det kosta?

om du kollar på BBB's hemsida så ser du att du inte behöver ha hemtele men kommer kosta dig 59kr extra i månaden har jag för mig .. men tar du deras IP TELEFONI så bjuder dom på den kostnaden och du behöver inte använda iptelefonin om du inte vill kommer inte kosta dig extra, bara de du ringer för !

så ta en koll på bbb's hemsida och se dig runt .

själv så beställde jag för ett par dagar sen BBB 24/3 med deras iptelefoni och dom sa att de inte kommer kosta något extra i månaden utan 349 kr som vanligt ! ( och dom garantera att hastigheten inte skulle påverkas bara för man har ip telefoni !! )

Visa signatur

8700k @5.2ghz

Permalänk
Medlem

telia 12-24mbit adsl utan fast telefoni, utan bindningstid med säker surf eller vadsjutton det där tilläggspaketet hette kostar 477 kr/ månaden + en startavgift på 1495 kr. Detta skaffade för ett par veckor sedan. Men det finns säkert bättre alternativ för dig i sthlm.

Permalänk
Medlem

Megaphone ADSL

Startkostnad 199:-, 299:- i månaden, nätavgift ingår. Upp till 28Mbit.
Tar du sedan IP-telefoni från samma bolag får du 50:- rabatt.

www.megaphone.se - adsl finns inte på deras hemsida, så det blir att ringa kundtjänst och fråga om dom kan erbjuda eller inte.

Visa signatur

I5 2500K + Antec Kühler 620 / Asus P8Z77-V PRO / Corsair 16GB (4KIT) DDR3 1600MHz / Zotac GeForce GTX 470 1280MiB x2 / SSD 80GB Intel X25-M SATA2 x2 + Samsung Spinpoint F1 1000GiB / Antec P182b / Fractal Design Newton R3 1000W