Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Vilken av nyaste GNOME eller KDE är mest lättdriven?

Permalänk

Vilken av nyaste GNOME eller KDE är mest lättdriven?

Alltså funkar bättre på en äldre dator?

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem

Ingen av dom, kör xubuntu som har xfce istället.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maniak
Ingen av dom, kör xubuntu som har xfce istället.

Håller med där

Permalänk

Jasså! Trodde nästan att gnome skulle vara en aning mer lättdriven KDE, men där ser man!

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem

Eller fluxbox om man vill ha det ännu lättare, utan att göra avkall på funktionallitet. Skulle uppskatta att fluxbox drar ca 20mb ram mindre än xfce av mina personliga erfarenheter.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk

Jag var mer intresserad av vilken av KDE eller gnome som drar minst!

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Jag var mer intresserad av vilken av KDE eller gnome som drar minst!

Lycka till med att få relevanta svar på din fråga.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Jag var mer intresserad av vilken av KDE eller gnome som drar minst!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Lycka till med att få relevanta svar på din fråga.

Word

Permalänk
Medlem

Jag provkörde två fräsha installationer av Kubuntu och Ubuntu 9.10 för någon vecka sedan. Till min stora förvåning kunde jag inte längre säga att jag tyckte om KDE längre. Det tog mig åtminstone några timmar innan jag insåg att jag, trots rykten om att KDE ska vara mer responsivt och lättdrivet(?) än Gnome kunde jag inte se mig själv kunna ta dem i försvar för att kunna ha en anledning att använda KDE längre.

Jag körde båda varianterna i VB och kunde inte säga att jag kunde märka någon skillnad, förutom att Gnome var så mkt skönare att använda. Det kändes långväga mer lättanvänt än KDE gjorde.

Detta är ju såklart helt personligt men jag kunde som sagt inte se någon anledning att använda KDE framför Gnome längre. Jag tror inte du kommer märka någon direkt skillnad mellan dem, se mest till vilket som känns skönast att använda. Det är mitt tips.

Lycka till med ditt val!

EDIT! OM jag minns rätt drog Ubuntu mindre minne vid uppstart än vad Kubuntu gjorde. Ganska markant om jag inte minns helt fel.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Benkaboy
Jag provkörde två fräsha installationer av Kubuntu och Ubuntu 9.10 för någon vecka sedan. Till min stora förvåning kunde jag inte längre säga att jag tyckte om KDE längre. Det tog mig åtminstone några timmar innan jag insåg att jag, trots rykten om att KDE ska vara mer responsivt och lättdrivet(?) än Gnome kunde jag inte se mig själv kunna ta dem i försvar för att kunna ha en anledning att använda KDE längre.

Jag körde båda varianterna i VB och kunde inte säga att jag kunde märka någon skillnad, förutom att Gnome var så mkt skönare att använda. Det kändes långväga mer lättanvänt än KDE gjorde.

Detta är ju såklart helt personligt men jag kunde som sagt inte se någon anledning att använda KDE framför Gnome längre. Jag tror inte du kommer märka någon direkt skillnad mellan dem, se mest till vilket som känns skönast att använda. Det är mitt tips.

Lycka till med ditt val!

EDIT! OM jag minns rätt drog Ubuntu mindre minne vid uppstart än vad Kubuntu gjorde. Ganska markant om jag inte minns helt fel.

Tackar Blir Ubuntu!

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk

Vad har datorn för spec där du ska installera ubuntu?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Tackar Blir Ubuntu!

Varför inte bara testa båda?

Permalänk
Medlem

För mig känns Gnome det bättre alternative, då jag upplever det snabbare.

Permalänk
Medlem

Gnome från egen erfarenhet, relativt liten skillnad.

Dock rekommenderar jag också xfce; snyggt, responsivt och lätt

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Razoz
Gnome från egen erfarenhet, relativt liten skillnad.

Det kan dock upplevas lite frustrerande att gnome, som ser så avskalat ut, inte är snabbare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Det kan dock upplevas lite frustrerande att gnome, som ser så avskalat ut, inte är snabbare.

Det är så alltså! Då var det fortfarande som jag mindes det hela.

Enlightment är väl den snabbaste miljön för Linux om jag inte minns helt galet?