Service Pack för Windows 7 nästa höst

Permalänk
Medlem

Förstår inte meningen med SP, varför inte bara skicka ut fixen istället för att stacka massvis med fix i ett år (500mb) och skicka ut det då.

Samma sak gäller varför bara ultimate har att man kan byta språk, detta borde vara på alla deras OS från början.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skrutten84
Det får inte dröja så lång tid som det gjorde med SP3:an. Det var ju helt sjukt. Det dröjde närmare 4 år innan SP3 lanserades och de stackarna som satt på modem och var tvungen att varje gång ladda ner 100-tals MB i säkerhetsuppdateringar från SP2. Visserligen är väl inte SP3 någon lättviktare men den kan man ju åtminstonde ladda ner separat och köra.

Det kan ju knappast varit många som fortfarande satt på modem så länge sen var det ju inte.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Commander
Förstår inte meningen med SP, varför inte bara skicka ut fixen istället för att stacka massvis med fix i ett år (500mb) och skicka ut det då.

Nu är det ju inte så Service Pack fungerar, uppdateringar och fixar släpps i vanlig takt när de behövs och när de blir klara vad SP gör är att samla upp alla fixar som kommit under en period och släpper dem i en stor nedladdning. Sen har ju SP även ofta en del "unika" fixar, uppdateringar och nya funktioner men det betyder ju inte att det inte släpps fixar och uppdateringar mellan SP.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thompson
Det kan ju knappast varit många som fortfarande satt på modem så länge sen var det ju inte.

Nu är det ju inte så Service Pack fungerar, uppdateringar och fixar släpps i vanlig takt när de behövs och när de blir klara vad SP gör är att samla upp alla fixar som kommit under en period och släpper dem i en stor nedladdning. Sen har ju SP även ofta en del "unika" fixar, uppdateringar och nya funktioner men det betyder ju inte att det inte släpps fixar och uppdateringar mellan SP.

Fortfarande skulle de kunna släppa det på löpande band som alla andra OS

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Commander
Fortfarande skulle de kunna släppa det på löpande band som alla andra OS

Det är ju det de gör?

Permalänk
Medlem

Vista suger, har ultimate medans win7 ultimate rocks

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mmomento
Vista suger, har ultimate medans win7 ultimate rocks

Varför tycker du att Vista suger?

Visa signatur

"Politicians and diapers have one thing in common. They should both be changed regularly"

Permalänk
Medlem

Ok. Nu har alla något att se fram emot "NÄSTA ÅR". Varför gå ut med det nu?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Commander
Fortfarande skulle de kunna släppa det på löpande band som alla andra OS

Anledningen till att de släpper servicepaket är att folk som installerar om (med originalskiva) inte skall behöva lägga flera dagar på att ladda ned och installera alla dessa små uppdateringar som har släppts en gång i månaden sedan operativsystemet lanserades. Har man å andra sidan hållit sig uppdaterad finns inte så stora anledningar att längta efter paketet (om de inte lägger in någon bonus).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KiXeR
Har aldrig förstått varför göra så stor grej av det hela? Det är inte ett nytt OS utan ett packet med uppdateringar inget annat. Gamla hål fixas och nya öppnas . Måste säga som någon ovan sa..de är inte särkilt snabba. Apple är redan uppe i 10.6.2 (SP2 om man vill kalla det).

/K

Har du använt Mac OS 10.6 aka Snow Leopard? Om du inte har det förstår jag att du inte förstår vad du pratar om, Snow Leopard är något utav en flopp. Uppgraderingen Leopard -> Snow Leopard är inte given och man bör vänta på buggfixar och annat.

De haft sönder en del saker i Snow Leopard som fungerade klockrent i Leopard. Spaces och Exposé fungerar sämre för mig nu, kompatibiliteten för program är i många fall undermålig. En hyfsat allvarlig bugg i Snow Leopard är en med gästlogin som totalt raderar andra användare, jag vet inte exakt hur man ska framkalla den och jag tänker inte försöka.

Jag skulle inte rekommendera någon att göra som jag och uppgradera från Leopard till Snow Leopard. Däremot så är uppgraderingen XP -> Win 7 eller Vista -> Win 7 ganska så given. Att ens vänta på SP1 är onödigt.

On topic dåeh:

Trevligt, jag ska installera Win 7 RTM från MSDN nu till helgen eller när jag har tid över på min första generations aluminium MacBook 13" och så får vi se hur det går. Förhoppningsvis bra.

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem

Jag har kört windows 7 i nästan en hel vecka.
Det är helt underbart, jag älskar det.

Var först väldigt skeptisk till det iom min dator är 3år gammal, men det fungerar till och med bättre och snabbare än XP.

Och Aero Glas är snyggt....

Visa signatur

Thinkpad
Elitebook

Permalänk

Vad jag har förstått med det här med "service pack" är att det är ett himla gissel för företag att installera en uppdatering åt gången, nu kanske många frågar sig hur svårt det ska vara att implementera några uppdateringar? Ja det är visst mycket jobb därav släpps det uppdateringar varje tisdag första veckan varje månad för att förbereda tekniker och för att göra det enkelt för dom.

Därför är service pack något som hjälper/underlättar dom att uppdatera systemen, väldigt enkelt och smidigt, alla fixar är med och det är testat rigoröst, förhoppningsvis från microsofts sida

Så jag har för mig att service pack är något främst företagen har begärt från Microsoft.

Sen kan man väl inte klaga allt för mycket på att microsoft är sena med uppdateringar och dylikt och sen jämföra med apple. Det finns inte så väldans många variationer på apple datorer som kräver sådan testning som microsoft måste göra.

Puss

Permalänk
Medlem

Den enda skillnad jag märkt av rent användarvänligt för min del med W7 gentemot Vista är att det är bättre optimerat för ha kopplat till LCD-tv'n som skärm framför soffan.
Med det menar jag att aktivitetsfältet inte är mini i höga upplösningar 1920x1080 och man slipper förstora dpi på samma sätt som gör menyer etc icke fullt kompatibla. Annars jag vart helnöjd med Vista och SÄLLAN eller nästan aldrig stött på problem.
Aldrig hängt sig etc och så fort de fick stil på drivrutinerna så fungerade allt hur bra som helst. Visst är det lite krävande men de som har äldre datorer klarar sig utmärkt med XP och utan Aero eller DX10 och andra prestandekrävande funktioner som är i Vista.

Men om de som tycker Vista "suger fett" bara för det är "tufft" att skriva det då så ska man "tycka" vet inte mycket mer än starta datorn och spela lite spel antar jag med undantag givetsvis!

Visa signatur

I870 @3600 mhz
Asrock P55 extreme, 2x2gb OCZ SLI-Edition
GTX260 i SLI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle2003
Drivrutiner till Nordeas bankdosa finns ännu inte till Windows 7, det är enda problem jag haft än så länge.
Visserligen upplever jag det som ett stort problem! Vilka problem har du?

Ja, vart ska jag börja? Min Webbläsare fungerar knappt, så jag bytte till google crome, blev inte bättre av det. Totalt seg och hänger sig 10 ggr om dagen i webbläsaren. Sen har den hängt sig vid skrivbordet en gång också. Mediaspelaren hänger sig titt som tätt + att den ibland inte går att stänga av förutom i aktivitetshanteraren. Ibland kan det ta jätte lång tid att öppna mappar och tex den här datorn. Massa såna grejjer. Kan ju inte påstå att det är operativsystemet som är felande, det vet jag ju att det inte är. Men första intrycket kunde varit bättre tror jag ska formatera om den igen och se om det löser sig.

Permalänk
Medlem

Hur ställer man in Windows 7 att få "Vista Startknapp" ?

Alltså i Vista så sticker startknappen upp några pixlar ovanför aktivitetsfältet. Jag tycker det är snyggare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evilmonkey
Håller med om att Vista är helt gångbart! förstår inte riktigt den massiva kritiken OS:et fått. Tycker det är lättnavigerat och med lite kunskap om "googling" kan man fixa till det mesta för att optimera det efter sina egna behov.
Kör med W7 i skolan på labbdatorn och tycker även att det är helt ok! har inte stött på så mycket problem mer än att många av de program ( Vi kör med 2003 server ) inte går så bra på W7. men det är smällar man får ta för lite användarvänlighet!

Håller med dig om att OS:et fått alldeles för mycket kritik. Folk bara tjatar om dessa buggar.. Men jag har aldrig fått ett rakt svar på vad som är fel mer än "Det innehåller massa buggar", tror mest det har blivit att folk har hört sen bara hakat på för att dom inte riktigt vet vad dom ska tro på.. Under min tid med Vista så har iaf allt varit lungt. Gillar Vista hårt mycket. Jag säger inte att Win7 är dåligt för er som tror det. Men jag fick en del problem med datorn sen jag formaterade till Win7. Men som sagt, det har nog med drivare och annan mjukvara att göra. Inte operativsystemet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MX510.
Hur ställer man in Windows 7 att få "Vista Startknapp" ?

Alltså i Vista så sticker startknappen upp några pixlar ovanför aktivitetsfältet. Jag tycker det är snyggare.

Properties på akt. och "visa små ikoner".

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cAWPer
Måste ärligt säga att jag gillade Vista bättre, folk har snackat så mycket om att det var buggar i Vista. Jag har aldrig stött på en bugg på nått sätt, och ja har kört Vista i ca 1,5 år. Bytte till windows 7 igår och har inte haft mer problem än jag har nu. Men det beror knappast på operativsystemet det vet jag. Men Vista funkade bättre för mig än win7. Min åsikt ^^

humm.. hur många kommer citera detta då?

Jag har inte testat Windows 7 än, men är helt klart nöjd med mitt Vista, och förstår inte alls den kritik det fått...
Kan ju dock nämna att jag skaffade Vista med SP1 direkt, så jag har inga erfarenheter från hur det var exakt när det släpptes

Däremot vet jag att mitt Vista varit bra mycket stabilare än mitt XP

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dunis90
Jag har inte testat Windows 7 än, men är helt klart nöjd med mitt Vista, och förstår inte alls den kritik det fått...

Håller med. Den kritiken känns konstig enligt mig. Däremot är Windows 7 ännu bättre och jag kan delvis hålla med i argumentet många har, att Windows 7 är vad Vista borde ha varit från första början. Därmed inte sagt att Vista skulle vara dåligt. Det är sjukt mycket bättre och mer stabilt än XP baserat på min egen erfarenhet med dessa produkter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai
Properties på akt. och "visa små ikoner".

Sweet! Tack!

Permalänk

Vista eller Win7, jag rör inte skiten förrän de skärper till sig och ger tillbaks "upp" knappen i explorer. Jävla idioti att ta bort den helt, låt användaren välja...finns tom gott om plats för den, men nej då...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Clint Eastwood
Vista eller Win7, jag rör inte skiten förrän de skärper till sig och ger tillbaks "upp" knappen i explorer. Jävla idioti att ta bort den helt, låt användaren välja...finns tom gott om plats för den, men nej då...

Um, eller så använder du den utvecklade versionen och klickar i adressfältet på mappen över den du befinner dig i. Om du skall upp flera nivåer så sparar du ju t.o.m. knapptryckningar i.o.m. att du kan gå direkt till en mapp högre upp i hierarkin.

Skulle det vara för annorlunda så funkar fortfarande Backspace på tangentbordet precis som det gör i XP:s Utforskare.

(Bara ett förslag)

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Största fördelen med SP är i mitt tycke att man kan ladda hem dem och installera dem direkt efter en nyinstallation - så man slipper hänga ut en oskyddad dator på nätet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kjell Brel
Um, eller så använder du den utvecklade versionen och klickar i adressfältet på mappen över den du befinner dig i. Om du skall upp flera nivåer så sparar du ju t.o.m. knapptryckningar i.o.m. att du kan gå direkt till en mapp högre upp i hierarkin.

Skulle det vara för annorlunda så funkar fortfarande Backspace på tangentbordet precis som det gör i XP:s Utforskare.

(Bara ett förslag)

Som jag sa, det finns plats, varför ta bort upp knappen? Bacspace har inte samma funktion som upp, och klicka i adressfältet funkar inte något vidare om du har långa mappnamn och/eller låg upplösning. Hursomhelst så kan de väl iallafall låta valet ligga hos oss konsumenter..att kalla det "utvecklad version" när du har tagit bort funktion håller jag inte med om. Så länge den inte hindrar den nya kan den vara kvar...basta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sensuella Sven
Håller med. Den kritiken känns konstig enligt mig. Däremot är Windows 7 ännu bättre och jag kan delvis hålla med i argumentet många har, att Windows 7 är vad Vista borde ha varit från första början. Därmed inte sagt att Vista skulle vara dåligt. Det är sjukt mycket bättre och mer stabilt än XP baserat på min egen erfarenhet med dessa produkter.

Köpte Vista med sp1 på skivan. 64 bitars. helnöjd inga problem. uppdateringar går som smör. varför vill jag ha win7 egentligen.. allt funkar ju för mig. De flesta jag känner som haft problem. är dom som har gamla datorer och kör 32 bitars. eller helt enkelt bara ärt 32 bitars vista. någon so har bra erfarenhet med 32 bitars?

Fast jag är ganska sur att trotts att man köpte ultimate så får man inget extra för pengarna som microsoft lovade, och inga uppgraderings paths till win7 ultimate. :/

i ort nöjd ed vista, en inte med MS buisness practices.

Visa signatur

i5 3570K, Corsair H100, 16Gig Corsair Vengence, Gigabyte GTX 470, WD Caviar Black

Permalänk
Medlem

Men vad har det med saken att göra om jag har eller inte har använt SL? Har använt Leo 10.5.8 innan jag sålde min mac. Att SL gör de grejer som du påpekar är väl inte bra, har inte påstått något annat heller. Det jag menade var att apple är snabbare med att skicka SP till sina OS än vad MS är. Sen att MS släpper buggfixar kontinuerligt vet jag oxå då jag själv anväder win7 men även tidigare MSOS. Men återigen förstår jag inte hypen kring de SP som släpps till windows då det är bara massa uppdateringar + eventuellt få nya features. SP till windows borde inte vara förmån (det känns så) utan självklarhet.

/K

Citat:

Ursprungligen inskrivet av TampongTomte
Har du använt Mac OS 10.6 aka Snow Leopard? Om du inte har det förstår jag att du inte förstår vad du pratar om, Snow Leopard är något utav en flopp. Uppgraderingen Leopard -> Snow Leopard är inte given och man bör vänta på buggfixar och annat.

De haft sönder en del saker i Snow Leopard som fungerade klockrent i Leopard. Spaces och Exposé fungerar sämre för mig nu, kompatibiliteten för program är i många fall undermålig. En hyfsat allvarlig bugg i Snow Leopard är en med gästlogin som totalt raderar andra användare, jag vet inte exakt hur man ska framkalla den och jag tänker inte försöka.

Jag skulle inte rekommendera någon att göra som jag och uppgradera från Leopard till Snow Leopard. Däremot så är uppgraderingen XP -> Win 7 eller Vista -> Win 7 ganska så given. Att ens vänta på SP1 är onödigt.

On topic dåeh:

Trevligt, jag ska installera Win 7 RTM från MSDN nu till helgen eller när jag har tid över på min första generations aluminium MacBook 13" och så får vi se hur det går. Förhoppningsvis bra.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tapz
Det är ju det de gör?

Precis. Jag misstänker starkt att det inte är Commander själv som avbildas på hans avatar. Med den potentiella kapacitet den volymen rimligen borde erbjuda så ska inte så ogenomtänkta kommentarer kunna passera

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Låter bra! Har testat Windows 7 en del nu, och det är betydligt mer "moget" än vad Windows Vista var när det kom. Det gick knappt att använda förräns SP1 var färdigt och kunde lanseras. Det märks i alla fall på min dator att Microsoft ansträngt sig med att inte göra samma misstag som med Windows Vista.

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ziegfried
Det gick knappt att använda förräns SP1 var färdigt och kunde lanseras.

Det tog lång tid att kopiera filer innan; annars var det väl inte så stor skillnad?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Det tog lång tid att kopiera filer innan; annars var det väl inte så stor skillnad?

Det var en av sakerna jag tänkte främst på, ja. Ärligt talat minns jag inte allt, men när Vista nyligen hade lanserats minns jag att jag hade mycket BSOD:s. Det kanske inte var Vistas fel i sig, men jag tror det berodde på mitt ljudkort (X-Fi XtremeMusic), antar att Creative hade svårt att göra drivrutiner som Vista inte uppfattade som främmande/fientliga.

Hur som helst så upplevde jag att Vista blev "användbart" på riktigt efter SP1.

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KiXeR
Men återigen förstår jag inte hypen kring de SP som släpps till windows då det är bara massa uppdateringar + eventuellt få nya features. SP till windows borde inte vara förmån (det känns så) utan självklarhet.

Alla som bygger installationspaket uppskattar att uppdateringarna är samlade.
Dessutom, även om det "bara" är få nya features i SP så innebär dessa ibland avsevärd skillnad (självklart relativ) i prestanda genom optimerad kod.

ServiePack är också en självklarhet oavsett emotionell förankring.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net