Hp Pav dv6, Vilken modell? AMD eller intel?

Permalänk
Medlem

Hp Pav dv6, Vilken modell? AMD eller intel?

Har nu suttit i timtal och försökt komma på vilken bärbar dator jag ska köpa, har väl kommit fram till att en HP Pavilion dv6 har vad jag vill ha. Men den finns ju i så många varianter. Med AMD eller intel och sen fjorton olika varianter med olika grafikkort, minnesmängd, hårddisk osv.

Denna är den billigaste jag hittat och den har bra med hårddiskutrymme och minne. Men är den bra annars?
http://www.webhallen.com/prod.php?id=100874&ref=Pricerunner&A...

Jag vill gärna ha en dator som inte låter så mycket och heller inte eldar upp benen på en ifall man har den i knät.

Här är tex utbudet av dv6or som webbhallen har. Jag förstår inte riktigt skillnaden på alla 15.
http://www.webhallen.com/sok.php?sokord=HP+Pavilion+dv6-&x=0&...

Nån kanske har bra koll och vill guida mig lite i dv6-djungeln.

Maxpris är väl 7000, men helst en bit under det.

Permalänk
Medlem

Försök hitta en som har GPUn 4650 med GDDR3

Jag har själv en HP pav DV6 med AMD QL-65 och 4650
är mycket nöjd med allt förutom kanske batteritiden, det ska dock sägas att CPUn går att både undervolta och överklocka, likaså GPUn.

Kan spela det mesta på högsta förutom crysis.

presterar sjukt mycket bättre än sina kamrater med 4570 eller 4530

Dvs, satsa på en med AMD CPU och 4650

Permalänk
Medlem

Jag är precis i valet och kvalet själv av en bärbar dator och jag har nu till slut bestämt mig för en HP DV6-1341, dock kanske du inte har lika stor budget avsatt för datorn.

Rent generellt skulle jag säga att dv6:orna kan bli aningens varma (har dock ingen egen erfarenhet, endast vad jag läst). Och när vi ändå är inne på värme så bör du ta en Intel-processor före en AMD då den sistnämnda genererar mer värme överlag.

Den datorn jag har valt har en Intel T6600 2.2 GHz, 4 GB DDR3, Radeon HD 4650, vilket jag hoppas och tror är tillräckligt för att köra allt utom de mest grafikkrävande spelen. Ska även sitta i photoshop och titta på film såklart

EDIT: Nu märkte jag att jag missade sista raden i ditt inlägg ang. priset ^^.

Jag gjorde en sökning åt dig på prisjakt, pris: <7000 kr, <16" och att det ska vara Intel. Kan ju titta om det är nåt du är intresserad av.

Visa signatur

| AMD Phenom II X4 965 BE | Noctua NH-U12P SE2 | PowerColor HD7970 3GB | Corsair XMS3 8GB (2x4GB) | Asus M4A88TD-V EVO/USB3 | Corsair Force GT 120 GB | 500GB Samsung Spinpoint F3 | FD Newton R2 650W | FD Define R2 | BenQ TFT 21.5" G2220HD |

--> Fraktfritt hos Inet vid köp över 500kr

Permalänk
Medlem

Tack för bra svar!
Vad tycker ni förresten om GeForce 9200M GS som sitter i vissa dv6or, är det sämre än det där 4650?
Och vad är det för skillnad på AMD Athlon™ och AMD Turion™. Vilken är bäst där.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kolkol

Dvs, satsa på en med AMD CPU och 4650

NEJ....satsa inte på AMD

Du kommer ha en dator där cpun blir närmare 90C vid belastning och där fläkten låter värre en en flygplans jet-motor.

På en bärbar ska du sats på¨Intel.
Jag vet detta då jag själv haft Hp´s datorer. Senast HP dv6.

Aldrig mer HP...i alla fall inte med AMD

Satsa på Intel och ett annat märke..typ ASUS

Visa signatur

SAMSUNG NP900X3C

Permalänk
Medlem

Självklart beror det på vad du vill göra med datorn... Vill du ha en tyst, smidig burk för kontorsprogram, surf och film/musik så kör by all means på ett Intel-alternativ. Däremot är det ett faktum att Ati HD4650 är myyyycket bättre än de andra grafikalternativen i dv6 för de pengarna (det 9200gs som frågades om kan inte jämföras samma dag..) och vill du kunna spela så är en dv6 med Amd och 4650 det överlägset bästa alternativet. Det finns Intelvarianter med 4650 men då blir det dyrare så ännu en gång bevisas tesen att man inte både kan äta kakan och ha den kvar.. Alltså, vill du kunna spela: Amd och 4650, är spel oviktigt är en Intel med typ 4530 ett bättre val!

Visa signatur

HP DV7-6140eo, 17,3", i7-2630QM, HD6770, 8gb ram, 640gb hd, BT, USB 3.0, Bluray
Acer TimelineX 4830TG, i5-2410, GT540 2gb, 8gb ram, 128gb SSD, BT, USB 3.0
Htpc silverstone, Q9400, 4gb ddr3 1333, 1TB WD, HD4550

Permalänk
Medlem
Citat:

[i]Alltså, vill du kunna spela: Amd och 4650, är spel oviktigt är en Intel med typ 4530 ett bättre val! [/B]

Ja, alltså jag spelar ju rätt sällan. Men jag vill kunna ha möjligheten. Dock vill jag inte ha en dator som väsnas och blir varm.

Nä, jag bli inte klok på det här. Känns som att jag nu bara kommer bli missnöjd om jag inte tar en intel med 4650.
Billigaste då blir
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=482505
vad jag lyckats hitta. Jag hade inte riktigt tänkt lägga så mycket.

Permalänk
Medlem

Kikade lite runt och hittade denna data som jag tror är bättre än den du kollar på nu och dessutom billigare http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/laptop-15---16-tum/HP-Pavilliondv6-1320SO(124601,3003)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jakkin
Kikade lite runt och hittade denna data som jag tror är bättre än den du kollar på nu och dessutom billigare http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/laptop-15---16-tum/HP-Pavilliondv6-1320SO(124601,3003)

Jo den var ju faktiskt lite billigare. Dock bara 320gb hd. Lägger nog isf till 300kr och får större hd.
Men jag uppskattar hjälpen jättemycket ändå!

Ursh, jag gillar inte att tittar på datorer för över 8000kr! Men men...

Permalänk
Medlem

Förresten. Om datorn har blåtand, betyder det då att man kan köra trådlösa möss utan sån där usb-pryl som annars är trådlösa möss? Jag gillar nämligen trådlösa möss min ogillar att man måste stoppa in den där usb-prylen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Munken
Förresten. Om datorn har blåtand, betyder det då att man kan köra trådlösa möss utan sån där usb-pryl som annars är trådlösa möss? Jag gillar nämligen trådlösa möss min ogillar att man måste stoppa in den där usb-prylen.

Oftast, nej! Det finns bluetoothmöss med det är inte vanligt.. Vanliga trådlösa möss använder sig av en annan överföringsmetod, vanligen över 2.4ghz-bandet.
Ang värme och ljud... Jag har själv en dv6 med Amd QL65 och HD4650 och inte blir den galet varm.. Visst, jag skulle svettas med den i knät om jag spelade men hur stort är egentligen det problemet?? Jag spelar då inte spel med datorn i knät... Vanlig användning är inga problem. Vidare ljudnivån.. Visst hörs att den är igång men vi snackar knappast dammsugare här. Tänker man på det specifikt så visst låter den men inte mer än att man normalt inte reflekterar över det. Visst tar fläkten ett bättre tag och luften när man spelar men är man så seriös gamer att man överväger en 4650 för grafikens skull har man nog ett par lur på skallen när man spelar..
Angående skillnaderna mellan Athlon och Turion är de numera små.. Tidigare hade Turion mer cache och snabbare hypertransport men i och med Athlon QL är de skillnaderna borta. Turion har ett par extra möjliga hastighetslägen vilket ger möjlighet för något mindre strömförbrukning men i maximal prestanda är det inte mycket som skiljer.. Amd har även en nyare M-serie (m-300, m-500) som prestandamässigt är bara något bättre än de tidigare Athlon/Turion men med lägre värmeutveckling och strömförbrukning. Med den serien är man fortfarande inte helt ikapp Intel men gapet har minskat och en m-300 med ett 4650 är ett i mina ögon bättre alternativ än ett Intelalternativ med sämre grafik.. Och vi ska inte överdriva här.. Min QL-65 har en vardagsprestanda som inte på något vis upplevs som mindre bra än i min acer 5738 med Intel T4300/HD4570.. Den känns lika rapp vid vanlig användning, den låter inte direkt mer vid vanlig användning och ja, den går varmare men den lämnar ju knappast brännmärken i knäna utan den mest märkbara skillnaden är i monitor-programmen där jag läser tempsiffror.. Skillnaden i spelprestanda är dock stor, ungefär dubbla 3dMark06-poängen.. (drygt 6000p kontra drygt 3000...).. Batteritiden är dock trekvarten bättre med Intelburken...
Amd är alltså inte satan utan fullt dugliga processorer, i synnerhet i en "desktop replacement" som vi talar om här då ett 4650 och den typen av datorer knappast är på agendan för någon som primärt söker smidighet och batteritid... Prisskillnaden mellan Amd och Intel med samma grafikalternativ finns där av en anledning men man får knappast skit om man snålar och personligen valde jag, då jag var i din situation, att lägga mellanskillnaden på ett par kanonlurar och en bra spelmus.. Jag har inte ångrat mig...
Långt inlägg detta... Sorry!

Visa signatur

HP DV7-6140eo, 17,3", i7-2630QM, HD6770, 8gb ram, 640gb hd, BT, USB 3.0, Bluray
Acer TimelineX 4830TG, i5-2410, GT540 2gb, 8gb ram, 128gb SSD, BT, USB 3.0
Htpc silverstone, Q9400, 4gb ddr3 1333, 1TB WD, HD4550

Permalänk
Medlem

Långa inlägg är bra inlägg! Tack för bra info. Ska fundera och kika lite till.
Hm.. Hade jag fått timlön för all den tid jag suttit och kollat bärbara datorer så skulle jag säkert lika gärna kunnat köpt den dyraste och ändå gått plusminusnoll mot min första budget på 6-7k

En annan sak jag funderat på... Är det rätt tid att köpa dator öht? Man kanske kan tjäna nån tusing om man väntar tills mellandagarna? Nån som har koll på hur det brukar vara?

Tittat lite till nu...
Denna dv6-2057 verkar bra om man tänker på det du skrev. Helt okej pris också i jämförelse med intels med 4650.
Dock verkar den inte gå att köpa någonstans! Det står att den är slut hos hp och enligt pricerunner och prisjakt så är det ingen som säljer den mer än hp. Suck, självklart...

Annars är ju den här dv6-1340 gosig, förutom priset...
Det är lite dåligt med info på cdon men det går att läsa mer om den på hps hemsida, dock är den dyrare där.
http://h10010.www1.hp.com/wwpc/se/sv/ho/WF06b/321957-321957-3...

Permalänk
Medlem

Munken, du har väldigt svårt att välja tror jag drf tkr jag du ska välja ut 2-3 st som du kan tänka dig att köpa och se fördelar och nackdelar på köpet.

Vi andra på forumet kan förhoppningsvis hjälpa dig då!

Permalänk
Medlem

Hehe, no shit!
Men som fattig student så tar det emot lite att slänga ut mer än en månadsinkomst på en dator. Speciellt när man redan har en funkis stationär.

Men jag har nästan bestämt mig för den där dv6-1340 som jag länkade till i förra inlägget. 8400:- på cdon.

Fast skulle priset sänkas mycket efter jul så kommer jag bli sur

Permalänk
Medlem

Ok men jag önskar dig all lycka

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Malte74
Jag har själv en dv6 med Amd QL65 och HD4650 och inte blir den galet varm..

Håller med om detta Har själv en QL-66a Tycker inte heller datorn blir speciellt varm Ingen större skillnad mot min gamla Intelmaskin

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk

Är sugen på samma dator jag med, hittade en recension på nätet om den med.

http://www.ciao.se/HP_Pavilion_dv6__Recension_52309

verkar inte som ett dåligt köp direkt.

Visa signatur

lite :)

Permalänk
Medlem

Shit, nu är datorn beställd.
Hade tänkt köpa en för runt 6k men nu blev det 8400 istället!
Jaja, hoppas jag blir nöjd

såg nu iofs att den var slut hos cdon
suck!
men men, den är ju betald å allt.

Permalänk

blev det en dv6-1340eo?

Visa signatur

lite :)

Permalänk
Medlem

Nepp, den gick inte att få från cdon. Slut som sagt.
Så det blev en dv6-2070 från expert istället. Kostade 8000kr och enda skillnaden är att denna är en amd istället. Hoppas jag blir nöjd med det. Köpte den för några timmar sedan i butik så har inte hunnit testa så mycket ännu.

Permalänk

OKej, får hoppas du blir nöjd återkom gärna med liten utvärdering av datorn om du har lust, är lite sugen på 1340:n

Visa signatur

lite :)

Permalänk
Medlem

Är det någon som har koll på ljudnivån på de här maskinerna? Vill inte att den ska låta som en traktor så fort man kollar på en film.

Permalänk
Medlem

Ja nu har jag ju haft datorn ett par dagar.
Har även kört en 3dmark6 för kul och fick 6100p. Det säger mig dock inte så jättemycket, nån annan kanske har åsikter om det?
http://service.futuremark.com/home.action;jsessionid=D7AA1CA4...

Annars kan jag bara säga att jag är nöjd med datorn.
Den kunde varit tystare och kallare men det är absolut inte mer än någon annan bärbar.
Men kanske är inteldatorn bättre ur den synvinkeln.
En negativ sak var att datorn var fullproppad med skräp när jag fick den.
Efter ett lång tid med avinstallering så kunde jag tillslut få datorn som jag ville. Var väl ca 20-30 program som jag tog bort.

Permalänk
Medlem

Första spelet testat. Blev COD Modern Warfare 2.
Körde på högsta möjliga upplösningen dvs 1366*768 och det flöt på som bara den!
Dock går ju fläkten rätt ordentligt när man spelar men man spelar ju aldrig utan ljud så det var inte så jobbigt.