Permalänk
Medlem

SHUTTLE XPC SP35P2 Problem.

Hej!

Har precis köpt en shuttle och skall starta den första gången, nu till mitt problem.

Datorn startar och startbilden shuttle visas, men tangentbordet lyser ej.

Och startbilden kvarstår, det går ej att komma vidare. Har provat med att ha

windows vista installations skiva i DVD'n men utan resultat.

Någon som upplevt samma problem eller har en smart lösning på detta omöjliga

problem ?

Mvh Johan

Permalänk
Medlem

Hej, har exakt samma problem som dig! Skulle gärna veta om du har fått reda på hur man gör för att undvika detta.

MVH André

Permalänk

SHUTTLE XPC SP35P2

Har: UltraDMA 100 channel master from JMicron JMB368

Använder du/ni IDE-diskar och eller läsare i datorn?
OM det finns IDE-enheter i datorn är de byglade rätt (Master/Slave)?
Sätter man fast två enheter på en IDE-kabel så skall den ena byglas Master och den andra slave. På en del datorer funkar det med Cable Select, CS, men det brukar vara HP och andra "märkesdatorer"

Om detta inte är fallet; har ni testat att nollställa CMOS?
(Det ser ut som om att det sitter en knapp uppe till vänster bak på datorn jämte fläktarna. Det står CMOS i plåten)
Testa att "nolla" CMOS och se vad datorn tar sig till efter det.

Lycka till

Per

Visa signatur

Argumentera aldrig med en idiot, han drar bara ner dig till sin nivå och slår dig med erfarenhet!
----------------------------------------------
C2D E8500 3.16Ghz | Asus P5Q Deluxe P45 | Nvidia 8800GTX 768 | 4x2GB OCZ Reaper PC8500 CL5 | Windows 7 Ultimate

Permalänk
Medlem

Har inte IDE enheter i datorn, och cmos nollställning behövs nog inte då det har varit såhär från första gången jag restartade datorn.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av keiz
Har inte IDE enheter i datorn, och cmos nollställning behövs nog inte då det har varit såhär från första gången jag restartade datorn.

Om den varit så från första uppstart så är det nog än större anledning för en reset utav CMOS. Det har hänt mig ett otal gånger att datorer inte velat vara med innan en reset. Har du satt ihop grejerna själv, alltså satt i processor, minnen o.s.v? Om så har du använt ESD-skydd. Man kan ha en dj-la otur med det där men oftast märks det inte förrän efter ett tag.

Men om det aldrig fungerat och du har bild så är ändå det hetaste tipset jag skulle vilja ge en CMOS-reset om du inte redan testat det. Det kostar inget och det värsta att ställa in är väl i princip tid och datum.

Per

Visa signatur

Argumentera aldrig med en idiot, han drar bara ner dig till sin nivå och slår dig med erfarenhet!
----------------------------------------------
C2D E8500 3.16Ghz | Asus P5Q Deluxe P45 | Nvidia 8800GTX 768 | 4x2GB OCZ Reaper PC8500 CL5 | Windows 7 Ultimate

Permalänk
Medlem

Okej ska testa göra det.
Ja, jag har satt ihop allting själv.
Använde dock inte ESD-skydd.

Tack. André

Permalänk

Ursäkta att jag lånar tråden. Är det någon som vet hur man kan koppla in mikrofonen på baksidan av SP35P2:an? Hittills har jag bara fått det att fungera med mikrofonporten på framsidan och det är rätt fult att alltid behöva ha luckan öppen för detta.

Permalänk

Skulle prova med en minnes sticka och ett annat tangentbord. Att man inte kommer förbi POST är juh på att där är något i systemet som inte är komplatibelt. Det kan bero på olika märken och storlek på minnen men också att bios inte är uppdaterat... Ha bara det absolut nödvändigaste i när ni startar och jobba därifrån

Visa signatur

Rampage II Gene. i7 920 @ 3.6GHz, Noctua, Dominator @ 1606, Asus GTX580