Permalänk
Medlem

SPEL 32-64bits OS?

Hejsan!
Jag vet inte om de är i rätt fack men ialf. De är så att jag har en XP skiva fast i 32bitars och har 8 gig i ram och jag vet att ramet inte kommer att komma upp fullt ut då i OS pg av 32bitars, Men min riktiga fråga är.
Spelar det en stor roll i just spel ialf typ dagens spel som finns?
Eller skulle jag vinna mer om OSet var i 64bitars då? I prestanda då bara det (I SPEL)..
säg era åsikter!

PS: Finns XP 64bits i SP3?

MVH Bean!

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Hedersmedlem

känns ju bara korkat att köra XP om du har 8GB RAM, skaffa dig W7 istället och sluta vara en bakåtsträvare.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vargeEEEEn
känns ju bara korkat att köra XP om du har 8GB RAM, skaffa dig W7 istället och sluta vara en bakåtsträvare.

de är absolut inte korkat. och jag har win7 just nu, men funderar på 2 OS.

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bean
de är absolut inte korkat. och jag har win7 just nu, men funderar på 2 OS.

Enligt mig är det extremt korkat. Skaffa Win7 64bit. Seven är det Vista skulle varit.

Visa signatur

AMD Phenom2 X3 720 3.3Ghz | GTX 560 | Asus M4N72-E | Corsair PC6400 DDR2 4GB CL5 | Antec 300 | G2220HD

Permalänk
Medlem

Men altså jag har Win7 64bitars.. men de där hör inte till frågan jag ställde..

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk

Tror inte du skulle vinn någon prestanda med att ha 64bit XP. Kanske en fps hit och dit.

Visa signatur

Speldator: | Intel i7 2600k @ 4.2GHz | Corsair 16GB | 2xGTX 470 SLI | Asrock Extreme4 | SSD Intel G2 80GB |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bean
Men altså jag har Win7 64bitars.. men de där hör inte till frågan jag ställde..

Nej det spelar egentligen inte så stor roll i spel om du kör med 32- eller 64-bitars OS. Men det är riktigt onödigt att ha 8GB RAM om du ändå inte tänkt utnyttja det.

XP64 Bit är dessutom väldigt ostabilt.

Visa signatur

AMD Phenom2 X3 720 3.3Ghz | GTX 560 | Asus M4N72-E | Corsair PC6400 DDR2 4GB CL5 | Antec 300 | G2220HD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_.Anderssons
Tror inte du skulle vinn någon prestanda med att ha 64bit XP. Kanske en fps hit och dit.

Äntligen svar..
Men har du erfarenhet av de eller vet du vad andra har sagt?

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ludde0100
Nej det spelar egentligen inte så stor roll i spel om du kör med 32- eller 64-bitars OS. Men det är riktigt onödigt att ha 8GB RAM om du ändå inte tänkt utnyttja det.

XP64 Bit är dessutom väldigt ostabilt.

Okej tack joo jag vet att de är lite ostabilt med spel i dagens läge med 64bits..
Så är de värt de att installera XP som en sekundär OS för spel?

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bean
Okej tack joo jag vet att de är lite ostabilt med spel i dagens läge med 64bits..
Så är de värt de att installera XP som en sekundär OS för spel?

Nej, jag tycker du ska köra på med Win7.

Visa signatur

AMD Phenom2 X3 720 3.3Ghz | GTX 560 | Asus M4N72-E | Corsair PC6400 DDR2 4GB CL5 | Antec 300 | G2220HD

Permalänk
Medlem

Google är bra;
http://www.firingsquad.com/hardware/windows_7_gaming/
Test av spel med XP/Vista/Win7/32-bit/64-bit

Kontentan är: Skillnaderna är så minimala eller till Windows 7 fördel att man bör köra på Windows 7 64-bit om man har så mycket minne och kasta XP. Speciellt om man har CF/SLI.

Edit 2: Såg att ARMAII tydligen gillar XP enligt testet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
Google är bra;
http://www.firingsquad.com/hardware/windows_7_gaming/
Test av spel med XP/Vista/Win7/32-bit/64-bit

Kontentan är: Skillnaderna är så minimala eller till Windows 7 fördel att man bör köra på Windows 7 64-bit om man har så mycket minne och kasta XP. Speciellt om man har CF/SLI.

Okej Läste lite och kolla. Så egentligen är de Win7.64b som gäller med speciellt CF och 8gbram.. Har jag fattat det rätt?

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Medlem

Ja, det verkar som CF/SLI fungerar bättre i Win7. Nu är testerna gjorda i högre upplösningar och inställningar. Vet inte om det följer samma mönster med inställningar för att få så hög fps som möjligt (dvs "måste ha över 120fps i COD4 annars dör jag" inställningarna).

En sak är att Win7 kan vara lite strulig att köra i hög Hz på en del CRT pga EDID-problem osv. Det går dock att fixa med workarounds, eller t.o.m. kapa en kontakt i VGA-kabeln.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
Ja, det verkar som CF/SLI fungerar bättre i Win7. Nu är testerna gjorda i högre upplösningar och inställningar. Vet inte om det följer samma mönster med inställningar för att få så hög fps som möjligt (dvs "måste ha över 120fps i COD4 annars dör jag" inställningarna).

En sak är att Win7 kan vara lite strulig att köra i hög Hz på en del CRT pga EDID-problem osv. Det går dock att fixa med workarounds, eller t.o.m. kapa en kontakt i VGA-kabeln.

Okej blir nog att glömma den ideen då.
tackar så hemsk för era svar!!

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Medlem

Menar du angående CRT/Hz problemen? Det går att komma runt, och en del skärmar kanske inte får problemet överhuvudtaget.

Angående 64-bit så finns det förstås gamla program/spel som inte kommer fungera, men då är de gamla. Har man sådana är det bäst att kolla upp dem innan man byter OS.

Permalänk
Medlem

CRT vad är det ? får asossiationer från förra århundradet när jag hör det..... hmm säkert en bra förklaring från er som tydligen vet vad det är..... Förövrigt så kan det inte vara en anledning att inte köra W7 för då hadde jag vetat om det, desutom finns det bara en anledning att inte köra x64 och det är om du har en prolle som inte KAN köra det.... för W7 i sig själv kör lättare än alla andra windows och desutom på ALLT verkar det som... Och allt som kan köras i xp och Vista kör bättre på 7 säskilt eftersom xp numera är en del av 7 helt och hållet...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bean
Okej tack joo jag vet att de är lite ostabilt med spel i dagens läge med 64bits..
Så är de värt de att installera XP som en sekundär OS för spel?

Om du spelar äldre spel som inte funkar med W7 är det bra att ha lagt in XP också så du kan spela alla dina spel. Dock tycker jag att du borde ha 32-bit XP till det eftersom det finns program som inte vill funka i 64-bit. Skulle ju vara surt om du skaffar ett nytt XP för kompatibilitet och så blir det ändå problem med 64-bit.

Sen lär du aldrig använda 8 GB minne i XP, men du kan göra en ramdisk av det du inte kommer åt.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ludde0100
XP64 Bit är dessutom väldigt ostabilt.

Skitsnack, jag använde XP64 för flera år sedan under en ganska lång tid och redan då hade jag inga problem alls.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II