Vilken är den bästa 1TB för lagring?

Permalänk
Medlem

Vilken är den bästa 1TB för lagring?

Som rubrik lyder så är det dags att införskaffa lite mer HDD utrymme, har 10gb ledigt i dagsläget så det är verkligen dags

Vill ha en/två st 1terabyte diskar, för det känns som att dom har bäst pris/utrymme i dags läget och det är en storlek som är lagom. Diskarna kommer enbart användas till bilder, alltså lagring och är inte en systemdisk Nu till min fråga, vilket märke ska man ha på diskarna, spelar det någon roll egentligen?

SAMSUNG SPINPOINT F3

SAMSUNG SPINPOINT F1

WESTERN DIGITAL CAVIAR GREEN

SEAGATE BARRACUDA

Finns det några diska som är allmänt dålig eller är det likvärdig livslängd och hållfasthet på dom? Just nu sitter jag med 3st samsung diskar men jag tycker WD diskarna verkar bra men har ingen personlig erfarenhet, och sen har väl GREEN diskarna någon slags sparfunktion om jag förstått det rätt, påverkar det accesstiden och livslängden om disken måste varva upp varje gång man ska hämta/skriva data till disken?

tacksam för svar

//n1ck0

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

SAMSUNG SPINPOINT F3 är helt klart den snabbaste vad jag vet, men eftersom du ska lagra så kanske WESTERN DIGITAL CAVIAR GREEN är en idé.

Dock finns det SAMSUNG SPINPOINT F2 som ska vara någon form av enerigsnålare disk också.

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 11 || Ryzen 5 7600X || 32 GB RAM || 2 TB SSD
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jag använder en WD Green dock på 500 gig. Och det fungerar bra:) Disken behöver inte ladda när man går in på den för mig.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har inte testat några av dina andra alternativ, men WD Green är bra grejer. Köpte själv en sån att ha som lagringsdisk för några månader sedan, funkar klockrent. Den är sval, ljudlös (om du har okej upphängning) och har helt okej läs/skrivhastigheter. Den går i 5400RPM, så accesstiderna är betydligt sämre än en 7200 RPM-disk, men det spelar ju ingen roll när man använder den till lagring.

Permalänk
Medlem

För lagring med lägst kr/GB - Samsung HD154UI 1,5TB (också väldigt bra omdömen, inge DOA problem som på HD103UJ)

För påtlitligaste lagringen: Western Digital WD10EADS eller WD15EADS.
(ej lika snabba som samsung)

För snabbaste disken som ändå är ok pris/GB: Samsung HD103SJ 1TB

Min personliga rekommendation. Samsung HD154UI.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem

Beställde tidigare idag en WD GP 1TB från Komplett för 699kr, 0.70kr/GB är inte illa!

Den verkar kunna växla mellan 5400rpm och 7200rpm beroende på aktivitet och har 32mb Cache.

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem

Jag ska uppdatera min D-Link DNS-323 och har med "pluggat hårddiskfakta" i ett par dagar.

Först så var jag inne på W D Black serien (för vem gillar inte prestandadiskar)

Men tanken på att ha strömsnåla & tysta diskar i nas:en kändes som ett smartare val.

Så jag har beställt 1st WD Caviar Green WD15EADS -1.5 TB som jag tyckte Misco sålde billigt (899kr)

Ska köpa en till nästa månad och köra dom i raid tror jag.

W D Green 1,5 TB 899kr ----> http://www.misco.se/Product/Product.aspx?P_ItemID=649833&SL_S...

edit/
"Såg nu att tråden var för bästa 1TB diskar, men då denna är så billig så tar jag ej bort det"

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SAiKoU
Den verkar kunna växla mellan 5400rpm och 7200rpm beroende på aktivitet och har 32mb Cache.

Nej, den växlar inte hastighet. Men är väldigt bra ändå

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

WD GP är ett bra val, tyst, sval, energisnål/miljövänlig, tillräcklig prestanda, 2 plattor, 32 MB cache, bra pris, många nöjda köpare - kanondisk helt enkelt.

Köpläge!

Permalänk
Medlem

Har en 1 TB WD green och är supernöjd, tyst och sval är den,
min barracuda är också bra men den låter mer än WDn

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem

Finns det några fördelar att hålla sig till ett märke/modell när det gäller hårddiskar ? Ska nämligen köpa en ny hårddisk och har för tillfället en Samsung SpinPoint F1 640gig. Sen en sak till, hur fixar man fraktfritt från inet ? Har glömt bort var man går in, har hittat den en gång i tiden.

Sry om jag hijackade tråden.

/piddan

Visa signatur

[Antec 1200][Corsair TX650W][Asus P5Q-E][Intel E8400][2x2GB Corsair XMS2 PC6400][Sapphire HD4850 512Mb][Zerotherm NV120]

Permalänk
Medlem

WD GP samt Samsung F2 EG är designade som lagringsdiskar.

Permalänk
Medlem

Okej då ska jag tacka så mycket för alla svar jag fått

Har läst lite om dom olika diskarna som vart rekommenderade och det kommer bli ett par WD GP 1TB diskar som ska få äran att lagra mina bilder.

Tack så mycket för hjälpen och dom olika förslagen.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

WD GP. Har själv 4 stycken. Diskarna stänger av sig helt då de inte används på tag och kan ta någon extra sekund på sig att starta upp om man vill komma åt dom. Dock ser jag inte det som ett problem.

Visa signatur

--The great masses of the people will more easily fall victims to a big lie than to a small one.-- Adolf Hitler

--"What good fortune for governments that the people don't think." --Adolf Hitler

Permalänk
Medlem

Western Digitals Caviar Green serie rekommenderar jag med, pålitliga diskar med lägre rotationshastighet vilket ger mindre risk för mekaniska fel. Plus att de är relativt billiga, 750GB-modellen kommer med 3års garanti men 1TB-modellen kostar nästan lika mycket.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 5800X3D - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - AMD RX 6950 XT - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piddan
Finns det några fördelar att hålla sig till ett märke/modell när det gäller hårddiskar ? Ska nämligen köpa en ny hårddisk och har för tillfället en Samsung SpinPoint F1 640gig. Sen en sak till, hur fixar man fraktfritt från inet ? Har glömt bort var man går in, har hittat den en gång i tiden.

Sry om jag hijackade tråden.

/piddan

https://www.inet.se/artikel/6101343/

Har en WD GP som jag otroligt nöjd med.

Permalänk
Medlem

Min caviar green på 1TB är mitt systems svalaste disk.
Låter ingenting och är snabbare än vad jag hade förväntat mig.
Blir att köpa en till då 800gig redan är fyllda.

Permalänk
Medlem

Bra att många är nöjda med sina GP-diskar, har läst att det kan vara mkt problem med dem, men har läsningen till trots beställt en 1TB-disk.

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk

http://www.silentpcreview.com/forums/viewtopic.php?t=51401

Citat:

As per SPCR recommendation and nice-sounding specs I and multiple of my friends have bought Western Digital Green Power drives in past half a year. Because the drive is particularly suited for media server applications, this is where the drives have seen their use.

But, alas, within past month news began to hit in that the feature in WD GP drives that helps to save energy, Intelli-Park, is not that intelligent. In fact, with default settings it parks the heads after 8 seconds of inactivity. What this means depends of your OS and usage pattern, but in these low-usage media server machines running Linux it means the drive will reach it's designed lifetime total or parkings in 200-300 days.

What makes things worse is that WD has been completely silent about the issue, and the tool that can disable the Intelli-Park feature is not publicly available. Ie. WD is doing their best to just let the drives die instead of warning the customers about the issue.

What to do? If you are using Green Power drive, check the SMART data to see if your drive has alarmingly high Load_Cycle_Count value. For my WD10EACS drive the count is 87k after two months of usage - almost one third of the designed lifespan spent. If you drive has a high value, contact WD and ask for the wdidle3.exe. It's a DOS program that can disable the Intelli-Park or configure it.

It might also be worth putting a mention about this to the SPCR review recommending GP drives so that people can prepare from the very beginning and thus prevent untimely death of their drive.

Jag har 4st 1tb Samsung F1 diskar, tuggat på utan problem i ca 2 år nu. Kollat på wd gp diskar men tråden ovan får mig att stanna hos Samsung, som jag inte har haft några problem alls med.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Vad är egentligen fördelen med att välja en HDD som är dyare om har lika mycket lagringsutrymme?

Menar då http://www.dustinhome.se/pd_5010189737.aspx
framför
http://www.dustinhome.se/pd_5010329452.aspx

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Prestanda. WD Green är långsammare men drar mindre energi och avger därmed värme. F3 är dock rejält snabbare

Edit: Mindre värme... ska det förstås vara Fort men fel

Visa signatur

I used to think I was ambivalent but now I'm not so sure

Permalänk
Medlem

Har 5st Samsung Spinpoint F1 HD103UJ som har fungerat klockrent. Svala och relativt tysta med lite vibrationer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy
http://www.silentpcreview.com/forums/viewtopic.php?t=51401

Jag har 4st 1tb Samsung F1 diskar, tuggat på utan problem i ca 2 år nu. Kollat på wd gp diskar men tråden ovan får mig att stanna hos Samsung, som jag inte har haft några problem alls med.

Det fixades rätt snart därefter och är egentligen inte något problem, de spontandör inte efter ett år av 1000 cyclar per dag på grund av det heller.

Dessutom skickade WD ut verktygen för att fixa det till de som bad om det redan 2 månader innan posten på SPRC som sagt. Gör inte en höna av en fjäder i onödan om du inte vet nog om det. Lite senare släpptes en press-release med tillhörande verktyg och alla nya diskars firmwares fixades likaså.

EDIT: Själv kör jag numera på Samsungs Spinpoint F2 då den nästan är tyst nog och relativt snabb för sina 5400 rpm.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Har i skrivande stund 4st WD Green, 2st 500gig och 2st 750gig. Började för 1½år sedan när jag köpte en NAS. Då köpte jag 2st 750gigare, 20dagar senare gick ena disken sönder. Sedan någon månad senare stoppade jag in de i min stationära dator, efter ca 1år gick nästa greenpower sönder. Köpte 2st 500gigare för ca 2månader sedan, varav en gick sönder för ca 3veckor sedan :S

3 krascher på 4 diskar under 1½ år har jag haft. Och tycker inte diskarna är så tysta som alla säger att de är! Min dator är vääääldigt tyst, och det ända som man hör i datorn är hårddiskarna.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk

Min 1TB WD Green tyckte jag var riktigt slö när jag först fick den (kan vara för att jag kopierade några hundra GB till den )

Men är supernöjd nu.

Visa signatur

http://steamcommunity.com/id/SolidDread
AMD Phenom2 X4 940 @3.7GHz | XFX GeForce GTX 260+ 896MB PCIe | Corsair 4GB XMS-2 8500C5 |
Fraktfritt på Inet.se

Permalänk
Medlem

Värme? Sen när har hårddiskar idag problem med värme, mina ligger på ca 25-26c?
Jag skulle då valt Samsung F3 alla dagar i veckan.

EDIT: Kollade mina temps och det var faktiskt 22 och 23c. Dock är det lite kyligt nu.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

hårddiskarna i sig klarar sig nog Men den värme dom alstrar ska ju ut ur chassit också

Visa signatur

I used to think I was ambivalent but now I'm not so sure

Permalänk

Ska utöka min park med ca 2 TB hade jag tänkt mig.

Så det är väl 2 st 1 TB diskar man ska kolla efter eller 500-1000GB.

Har sen tidigare 3 st 500GB +2st 250GB +1st 320GB Av seagate. hade otur att få en 500GB med felet men som åtgärdats. (sen två 120GB som nte används ofta)

Burken står i källaren så ljudnivå är inget som prioriteras men är förhållande tyst nu så (kör över cat5 extender)

Några tips på vad man ska satsa på för diskar? ska vara för lagring helt enkelt. en kommer det skrivas dagligen runt 1GB första halvåret som sen minskar till ca 0.5GB efter följande månader och den andra kommer troligen bara agera lagring där man lägger in lite då och då. så två hållbara diskar är det som eftersträvas!

Sata givetvis

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Ska utöka min park med ca 2 TB hade jag tänkt mig.

Så det är väl 2 st 1 TB diskar man ska kolla efter eller 500-1000GB.

Har sen tidigare 3 st 500GB +2st 250GB +1st 320GB Av seagate. hade otur att få en 500GB med felet men som åtgärdats. (sen två 120GB som nte används ofta)

Burken står i källaren så ljudnivå är inget som prioriteras men är förhållande tyst nu så (kör över cat5 extender)

Några tips på vad man ska satsa på för diskar? ska vara för lagring helt enkelt. en kommer det skrivas dagligen runt 1GB första halvåret som sen minskar till ca 0.5GB efter följande månader och den andra kommer troligen bara agera lagring där man lägger in lite då och då. så två hållbara diskar är det som eftersträvas!

Sata givetvis

För lagring hade jag köpt denna:
http://www.misco.se/product/product.aspx?P_ItemId=649833&hbx_...

Permalänk

Trots att de stora diskarna används till lagring så tycker jag ändå inte om att satsa på dessa slöare diskar. För min del så används lagringsdiskarna ganska mycket av t.ex. uTorrent (läser väldigt många filer) och ibland andra datorer som streamar film.
Därav tyckte jag att Samsung F3 var ett väldigt enkelt val, priset i princip i samma nivå som de billigaste, men hastigheten är absolut bland de allra bästa.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.