Min dator kan inte boota från DVD!

Permalänk

Min dator kan inte boota från DVD!

Hej!

Jag använder för närvarande Windows XP och ska nu ta steget att uppgradera till Windows 7. Jag har dock fått ett hinder. När jag stoppar i Windows skivan och ska boota från den så händer ingenting utan jag slängs in i XP som vanligt. Det funkar med CD skivor men inte DVD:er. Enheten är en DVD R/RW.

Tack på förhand!

Visa signatur

sdkghjdkghkj

Permalänk

varvar inte ens dvdn upp?

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sweloop64
varvar inte ens dvdn upp?

Jo, lite granna.

Något jag glömde nämna är att skivan funkar fint inne i Windows direkt efter man har bränt den men efter en reboot så verkar skivan tom. Hur kommer det sig att jag lyckas bränna CD skivor men inga DVD skivor trots att det är en DVD brännare? Det kan väl inte blivit något fel i brännare som "sätter en spärr" för DVD:er?

Visa signatur

sdkghjdkghkj

Permalänk

Låter helsnurrigt...
Testa bränn en ny dvd, gärna ett annat märke om du har...

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sweloop64
Låter helsnurrigt...
Testa bränn en ny dvd, gärna ett annat märke om du har...

Har prövat bränna flera skivor men det blir jämt samma resultat. Dock inte olika fabrikat.

Visa signatur

sdkghjdkghkj

Permalänk

Testat olika image-filer och olika program?
Testat uppdatera firmware till brännaren ifall det finns dvs?

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sweloop64
Testat olika image-filer och olika program?
Testat uppdatera firmware till brännaren ifall det finns dvs?

Testat flera olika image-filer men bara samma program, dvs ImgBurn vilket är min favorit. Kan testa något annat. Förslag?

Visa signatur

sdkghjdkghkj

Permalänk

cdburnerxp eller deepburner kanske?

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Medlem

Har du dvd läsaren som första val i Bios?,jag brände min med Clone cd,prova vet jag.Lycka till.

Permalänk
Medlem

starta datorn sätt in skivan spamma F8 välj vad du vill boota med.

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Permalänk

Re: Min dator kan inte boota från DVD!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svenskesnubben
Det funkar med CD skivor men inte DVD:er. Enheten är en DVD R/RW.

Jag tolkade det som det är skrivet...

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Medlem

Har stött på samma problem nu, hur löste du det?

Permalänk
Medlem

Låter som din dvd inte är vald som 1:a boot i biosen. Kolla den & se så den är vald som nr 1.

Visa signatur

Intel 4790k, gigabyte gaming 7,16gb ddr3 2400mhz,Sapphire rx470 oc 8gb.

Permalänk

Jag trycker ner F12 så får jag en meny och jag väljer CD/DVD Boot men jag får bara upp ett vitt blinkande "_" på en svart skärm. Efter ca 5 sekunder startar sedan XP som vanligt.

Visa signatur

sdkghjdkghkj

Permalänk
Medlem

Hmm konstigt, prova ställa in i bios så dvd är första boot.
Jag ändrar alltid där när jag vill boota ifrån en skiva.

Visa signatur

Intel 4790k, gigabyte gaming 7,16gb ddr3 2400mhz,Sapphire rx470 oc 8gb.

Permalänk
Medlem

Vad händer om du sonika kopplar ur alla hårddiskar?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

När du bränner, stängs skivan också?

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Varför bootar ni inte bara från ett USB-minne istället?

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ggustavsson
När du bränner, stängs skivan också?

Jag tror den stängs... Det står att den är klar iaf, och då antar jag att den är HELT klar.

Visa signatur

sdkghjdkghkj

Permalänk
Medlem

Hade samma problem, men hittade ingen bra lösning. Det är tydligen problem med windows 7 bootloader fil som inte funkar så bra med vissa dvdläsare.

Starta bara installationen inifrån XP, välj att installera en ren installation, alla gamla xp filer kommer hamna i en mapp som hter _bak eller nått sånt på C:, den kan du bara radera sen.

Lite mer kring felet: http://social.technet.microsoft.com/Forums/en/w7itprohardware...

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Da´Russian Stallion
Hade samma problem, men hittade ingen bra lösning. Det är tydligen problem med windows 7 bootloader fil som inte funkar så bra med vissa dvdläsare.

Starta bara installationen inifrån XP, välj att installera en ren installation, alla gamla xp filer kommer hamna i en mapp som hter _bak eller nått sånt på C:, den kan du bara radera sen.

Lite mer kring felet: http://social.technet.microsoft.com/Forums/en/w7itprohardware...

Hoppas det funkar, men gillar inte riktigt att filerna blir kvar, det känns lite "smutsigt" så att säga.

Visa signatur

sdkghjdkghkj

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svenskesnubben
Hoppas det funkar, men gillar inte riktigt att filerna blir kvar, det känns lite "smutsigt" så att säga.

Dom ligger inte kvar på det sättet. Det blir en ren installation, ALLT från tidigare Windows hamnar i en mapp. Det blir alltså inte samma sak som att uppgradera, vilket enligt min erfarenhet leder till problem.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Da´Russian Stallion
Dom ligger inte kvar på det sättet. Det blir en ren installation, ALLT från tidigare Windows hamnar i en mapp. Det blir alltså inte samma sak som att uppgradera, vilket enligt min erfarenhet leder till problem.

Ja, okej, får väl prova det och hålla tummarna...

Visa signatur

sdkghjdkghkj