Hårddiskcrash, tips uppskattas

Permalänk
Inaktiv

Hårddiskcrash, tips uppskattas

Jag har en Seegate Barracuda 7200.11 1TB som köptes i juli. Den har fungerat bra fram tills i morse när den inte kunde läsas av datorn och jag fick boot device error.

Jag har bytt kablar och även kopplat in i en annan dator som sekundärdisk men datorn känner inte av den, inte ens i bios.

Disken snurrar igång och kommer upp i varv i cirka fem sekunder varpå man hör ett klick och så börjar den om, hela tiden.

Jag bryr mig inte om själva disken, vill bara rädda en del data på den. Har kollat runt på företag som jobbar med sånt här men tio tusen är lite väl mycket pengar att lägga ut.

Så kom gärna med ideér. Frysa disken? Låta den ligga? Öppna och försöka byta delar?

Permalänk

Om du satsar på frysa disken så kan du med största sannolikhet räkna med att datan går förlorad(bortsett från ultradyr dataräddning), men det är klart, en minimal chans har du att du lyckas rädda några bytes....

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Musikälskare

Frysa den tror jag inte funkar, se ovan

Öppna den? Läs skräckexempel, bara att söka

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Frysa disken är en nödlösning, stoppa in den i en tillsluten plastpåse och låt den vara ett dygn eller så i frysen. Har du tur kan du efteråt utnyttja disken ett kortare tag t.ex för att snabbt dra över viktiga filer. Är du smidig gör du ett script.

Du ska naturligtvis inte koppla in disken direkt i datorn utan använda t.ex en extern USB docka. Är du riktig ambitiös skaffar du typ en kylväska, fyller med is och drämmer ned dockan/disken där så att den håller sig kall, så kan du kanske göra en hel image av disken.

Kan ofta upprepas.

Permalänk

Kolla med leverantören då detta kan vara ett firmwarerelaterat fel på den disken! Många har fått skicka tillbaka diskarna och fått både datan tillbaka och ny firmware!

Permalänk
Medlem

Testa att montera disken från en Ubuntu live skiva, kan gå ibland

Visa signatur

Asus M4A785TD-V Evo | Phenom 2 550x4@3,6ghz | Scythe Andy Samurai | xfx Radeon 6870 hd | OCZ reaper 2x2gb 1333 | Corsair TX 750w | Antec Twelve hundred

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snobben1975
Kolla med leverantören då detta kan vara ett firmwarerelaterat fel på den disken! Många har fått skicka tillbaka diskarna och fått både datan tillbaka och ny firmware!

EAtt skicka in en disk för garanti/uppdatering etc. innebär väl alltid att datan försvinner i och med att disken omformatteras som rutin?

Permalänk

Mja! Normalt sätt så är det så! Men med seagates 7200.11 modeller så har seagate erkännt att det är fel på ganska många serier! man kan kolla på deras hemsida!
Således har man även i många fall tagit tillbaka diskar med liknande problem och både återställt data samt "fixat" disken!

Permalänk
Medlem

Aha, ja då det det värt att pröva på!