Datorköp i prisklassen 4000-5000:-
Hejsan!
Efter att min snart ett-och-ett-halvt år gamla spelburk börjar ge vika känner jag att jag kan rusta upp den lite och sälja den vidare till min far.
5000:- har jag bett att få för den, så alla dom slantarna ska gå till en ny dator.
Det jag kommer att göra är nog att bildbehandla/redigera bilder i Photoshop CS4, surfa på internet, använda mej utav min mejlbox, chatta, spela lite mindre spel som tex Counter Strike 1.6 och möjligen "köpa" lite film.
Jag har tittat på reklamer från affärer så som MediaMarkt, Siba, Elgiganten och OnOff som prispressar ner det mesta inför julhandeln. Eftersom inte jag kan så mycket (inget alls nästan) så vet jag inte riktigt vad man ska ha, så jag kan inte se om det är en bra eller en dålig dator jag får för pengarna i annonsbladen de skickar ut i postlådan.
Ang hårddiskutrymme tvivlar jag på att jag kommer att använda mer än 100-150 gb, så en hårddisk på 160-320GB skulle nog passa mej perfekt.
Ramminnet måste vara på 4GB.
Jag kan ingenting om processorer, så där vet jag inte vad jag vill ha.
Ang grafikkort så kan jag ingenting, eftersom jag sällan spelar så behöver jag nog inget värsting, bättre att fokusera på andra grejer istället antar jag? (men har hört att man ska ha 512mb grafikkort?)
Skärmstorleken spelar ingen större roll, vad jag vet säljs nästan alla datorer med 15" eller mer(?).
Operativsystemet måste ingå, helst Windows 7 men det funkar med Vista också (men vad jag har hört så segar det ner datorn något otroligt?).
Roliga finesser som gärna får ingå utan en större prishöjning :
•Webcam
•Stort tangentbord
•Batteritiden får gärna vara bra.
•Helst så smal och lätt dator som går att få.
•Så många USB-uttag på datorn som möjligt (minst tre, vet inte hur många som brukar hänga med?)
•Möjlighet att titta på film från datorn till tv-n via en sladd.
•Kvalité är något jag prioriterar ganska mycket, så en dator som inte känns plastig osv föredras
Som ni säkert ser så skrev jag där uppe att min budget ligger på 5000:- ungefär, men skulle det finnas någon dator som kostar en femhundring extra som är mycket bättre så kan jag nog punga ut det, men mer än 5.500:- vill jag inte betala.
Har du/ni frågor så är det bara att skriva så svarar jag på dessa så fort jag kan.
Kom på en sak till att fråga, vad tror du - är det smartast att köpa en dator nu när det är julerbjudanden inför julhandeln eller efter julen när "mellandagsrean" kommer?
MVH