Permalänk
Medlem

nytt moderkort, ingen bild

Hej!
köpte ett Asus P43 P5QL EPU moderkort och kopplade allt som det ska. Satte igång datorn och allt rullar på fint, men jag får ingen bild! :/ bildskärmen vill inte gå igång. Har kopplat in bildskärmen i moderkortets utgång, dvs jag har inte satt i grafikkortet än.
kör med pentium 4 då detta inte är nån "huvuddator" och ska bara användas till små saker, men killen i butiken sa att det skulle fundera med P4.

Vad kan vara problemet?
(är lite ny inom detta område så snälla svar uppskattas!)

Permalänk
Medlem

Antingen att du inte fått i processorn. Koppla ut alla fläktar, starta datorn och se om du hör att processorn börjar gå igång. Annars, så har du felet där.

Jag gjorde precis som dig första gången jag byggde ihop min enga dator. Det visade sig att jag råkat böja 1-2 piggar så den inte gick i ordentligt.

Permalänk
Medlem

hmm, vet inte riktigt hur man "hör" processorn. eller hur det låter snarare, men jag kopplade ur fläkten och processorn blir stekhet så jag antar att den är igång(?).

kan det vara så att moderkortet inte stödjer P4-processor iom att det inte stod något om det i manualen?

Permalänk
Medlem

skrev fel. kortet jag har heter Intel G41 P5QPL-VM/EPU (Asus)

Permalänk
Medlem

någon som har nån idé?

Permalänk
Medlem

minnen kanske sitter fel?

Visa signatur

╠═►MSI GX660 15,6'' 1920x1080 ╠═►Intel i5-450m ╠═►4GB ╠═►500GB ╠═►ATI HD5870 1GB ╠═►HDMI ╠═►BT╠═►W7HP

Konsole ╠═► Ps3 Slim 120G

Permalänk

När en dator inte visar bild så brukar det vara fel på en av dessa saker:
Processor
Minnen
Grafikkort.

Jag tror att moderkortet inte har det inbyggda grafikkortet som default.
Testa att antingen återställa inställningarna genom att göra en clear cmos (se instruktionsboken) eller att sätta i ett externt grafikkort och se ifall du får bild med det.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Byt cpu till Core 2 Duo, Core 2 Quad eller Core 2 Extreme, så funkar det. Inga gammla P4
http://www.asus.se/product.aspx?P_ID=NjqZBhnuSmS0lVQW&templet...

LGA775 Intel® Core™2 Processor Ready
This motherboard supports the latest Intel® Core™2 processors in LGA775 package. It also can support Intel® 45nm Multi-Core CPU. With new Intel® Core™ microarchitecture technology and 1333/1066/800MHz FSB, Intel® Core™2 processor is one of the most powerful and energy efficient CPU in the world.

Intel® G41 Chipset
The Intel® G41 Express Chipset is the latest chipset designed to support dual-channel DDR2 1066(O.C)/800 / 667 architecture, 1333 / 1066 / 800 FSB (Front Side Bus), and multi-core CPUs.
It provides digital home entertainment of full 1080p high-definition.

Pentium Dual Core och Celeron Dual Core funkar i annat fall.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!
Har testat olika minnen som bör funka utan resultat, testat med mitt externa grafikkort och det hände inget. Får fixa fram en annan processor och testa det!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jesperak
Antingen att du inte fått i processorn. Koppla ut alla fläktar, starta datorn och se om du hör att processorn börjar gå igång. Annars, så har du felet där.

Jag gjorde precis som dig första gången jag byggde ihop min enga dator. Det visade sig att jag råkat böja 1-2 piggar så den inte gick i ordentligt.

Är du hög eller?
Hur i hela fridens namn ska han höra att CPUn startar.

Ke818: Får du inga felmedelande från POST? Dvs har du PC speaker koppla in den (om kortet inte har en inbyggt).
Vet inte om ditt moderkort möjligtvis har post info från ljudkretsen. Testa annars koppla in högtalare/hörlurar i datorn och se om det sägs något vettigt.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfisse
Är du hög eller?
Hur i hela fridens namn ska han höra att CPUn startar.

Han menade nog antagligen CPU-fläkten. Men om han menade CPUn så har han nog tagit något...

Visa signatur

Skrotar bilar