Permalänk
Hedersmedlem

Introduktion till Folding@Home

Folding@SweClockers.com

Folding@SweClockers.com statistik från Stanford
Livestatistik från extremeoverclocking.com
IRC: #FoldingAtSweclockers @ irc.quakenet.org

Vad är Folding@Home?
F@H är ett projekt startat av forskare vid Stanford University. Det går ut på att massvis sammankopplade datorer världen över med hjälp av sin samlade datorkraft
beräknar hur proteiner viker sig. När ett protein viker sig så kan det gå fel, den missviker sig. Då bildas en abnormal cell som i sin tur kan utvecklas till cancerceller.
Trevlig YouTube-video

Hur går det till?
Jo, själva ”foldandet”, "proteinveckning" på svenska, syftar till att simulera olika tredimensionella former för olika protein. Eftersom det är formen som ger protein sin specifika egenskap kan man genom att modulera formen förutsäga proteinets egenskaper. Detta är en komplex och tidskrävande process som kräver mycket datorkraft.

Vad har uppnåtts såhär långt?
Sedan projektet startade år 2000 har man gjort framsteg, framförallt i projektet om Alzheimers. Dr. Vijay Pande uttalade sig i en intervju att dom kan komma att ha en lösning mot Alzheimers inom 5 år.
Mer om deras resultat hittas här.

Vad behöver jag för att folda?
Det finns klienter som passar dom flesta system. Man kan folda på sin processor, sitt grafikkort eller sin Playstation 3. Både Windows, OS X och Linux har klienter för folding på processorn. Folding på grafikkort stöds bara av Windows och gäller bara Nvidia och ATI.

Hur får jag en länk till statistiken i användarprofilen på SweClockers?
Du måste först och främst ha foldat minst 1 WU så att du finns med i statistiken. Är du osäker på om du finns med så sök efter ditt folding-namn här
Skriv in ditt användarnamn i inställningar/grupper. Då får du länk i forumet och i Profilen.

-> Installationsguider <-

Permalänk
Medlem

Hur vet man att inte de typ kan se genom min dator och t.ex se bankkonton eller nu vad man skulle kunna ha på datorn? :S typ att det är nåt slags virus?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av plajton
Hur vet man att inte de typ kan se genom min dator och t.ex se bankkonton eller nu vad man skulle kunna ha på datorn? :S typ att det är nåt slags virus?

Kanske för att det är någon miljon som har kört detta program... förslagsvis...

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av plajton
Hur vet man att inte de typ kan se genom min dator och t.ex se bankkonton eller nu vad man skulle kunna ha på datorn? :S typ att det är nåt slags virus?

Då skulle dom inte posta det här på SweC.. och precis som Tarasus sa.

Permalänk

Jag såg videon men p.g.a. mina hörselproblem kunde jag knappt höra vad dom sa.

Är det så att hela världen räknar ut hur en enda protein delar sig om och om igen? Eller räknar man ut på många olika proteiner?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie

Är det så att hela världen räknar ut hur en enda protein delar sig om och om igen? Eller räknar man ut på många olika proteiner?

Nä. Proteiner delar sig inte, som i replikation. (dvs som celler eller DNA)
Man skulle väll kunna argumentera för att prioner replikerar åtminståne delar av sin egenskap, men det är en annan historia.

Jag vet inte riktigt hur mycket du vet om proteiner, men proteiner är de molekyler som utför det mesta arbetet i celler. Bortser man från vatten består den största delen av massan i celler av proteiner.
De är de som utför nästan all "kemi", dvs omvandlar en molekyl till en annan. Men de har utöver detta en rad andra viktiga funktioner som strukturella och mekaniska funktioner.

De får sin funktion från att de kan ha en nästan obegränsad variation i form och då en del av aminosyrorna (som är byggstenarna som utgör proteiner) har väldigt speciella sidogrupper (som exempelvis kan agera som syror eller baser).
Formen följer naturligt från sekvensen av aminosyror, som i sin tur bestäms av ordningen av baspar i DNAt.
Som du säkert vet så är ju variationen på DNA-molekylen bara längs en axel, så man skulle kunna kalla den endimensionell (naturligtvis inte bokstavligt). Då skulle problemet som folding@home ställer kunna formuleras som "Hur uppstår den tredimensionella strukturen i ett protein från den endimensionella struktur det får från DNA?"
Man vet vad det är som formar proteinerna (främst det som proteinkemister kallar för hydrofoba krafter), men att faktiskt räkna ut det för ett specifikt protein kräver enorm beräkningskapacitet. Det är här alla klienter kommer in.

Permalänk

Läste ju klart biologi A innan sommarn så borde väl veta lite mer men har glömt det mesta. Men jag är klokare nu efter ditt svar iaf tackar, funderar på att börja folda...

Permalänk
Medlem

nvm, ett par trådar i forumet löste frågan( va lat)

Permalänk
Inaktiv

OMG ?! Nu funkar ju sweclockers loggon på stats sidan O.o Jag som trodde att den aldrig funkade och att det inte var möjligt att fixa det efersom den som gjort teamet är borta.

Någon som kan berätta hur det blev fixat ? ^^ Är lite nyfiken

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blixt05
OMG ?! Nu funkar ju sweclockers loggon på stats sidan O.o Jag som trodde att den aldrig funkade och att det inte var möjligt att fixa det efersom den som gjort teamet är borta.

Någon som kan berätta hur det blev fixat ? ^^ Är lite nyfiken

Så här.

Permalänk
Medlem

Fan va vackert att sånt här existerar och att det finns människor som faktiskt ställer upp. Ska självklart dedikera folding tid framöver, när vattenkylningen är på plats ska den få stå o folda om nätterna helt klart.

Återigen, mycket stort och härligt att se!

Visa signatur

eminemBNJA: Oh I like that Baby. I put on my robe and wizard hat.

Permalänk

sådär nu har jag foldat 1 wu. Hur lång tid tar det innan jag finns i statistiken ?

Permalänk

Jag hittade inget när jag sökte, men jag ber om ursäkt om jag letat för dåligt. När man foldar, maxar man då datorn = hög effektförbrukning?

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vintervilan
Jag hittade inget när jag sökte, men jag ber om ursäkt om jag letat för dåligt. När man foldar, maxar man då datorn = hög effektförbrukning?

Klart det blir mer värme men om datorn klarar långa spelsessioner så klarar den säkert värmeutvecklingen från foldingen. Så farligt är det inte. Iaf om man bara har en dator och inte en hel foldingfarm.

Sen beror det lite på vad du menar att "maxa" datorn. Foldingklienterna kommer naturligtvis att lasta CPUn och GPUn så mycket de kan men det går oftast att få ännu högre värmeutveckling med andra program t ex linpack och furmark.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Vad är att föredra, hur hjälper man till som mest? Cpu,gpu etc.? Kan man köra flera samtidigt? Står datorn någonsin och foldar utan att kraften används? Vad är WU för enhet?

Mycket tacksam för svar.

Visa signatur

Antec P182 | Asus P5Q Deluxe | Intel e8400 @ 4GHz | Tuniq Tower 120 | EVGA 9800 GTX OC | 4GB Crucial Ballistix DDR2 8500 OC | Corsair TX750W | Samsung 660GB Sata 2 @ 7200rpm | BenQ 21.5" E2200HD | Razer Tarantula | Razer Deathadder | Razer Mantis Speed.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sharkfin
Vad är att föredra, hur hjälper man till som mest? Cpu,gpu etc.? Kan man köra flera samtidigt? Står datorn någonsin och foldar utan att kraften används? Vad är WU för enhet?

Ska du bara välja en klient, så brukar GPU vara att föredra. Men visst, du kan köra flera klienter samtidigt om du vill. När datorn hämtar och skickar WUs så arbetar inte klienten, alltid annars. En WU är ett arbete, där olika WUs ger olika poäng.

Permalänk
Medlem

Foldar nu på GPU, hur bra funkar det med GPU och CPU samtidigt?

Och hur funkar det med Crossfire?

Tror jag bara kör på ett kort just nu.. läste lite om det på deras hemsida att man måste typ ha 2st skärmar för 2st kort?

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av REALIN
Foldar nu på GPU, hur bra funkar det med GPU och CPU samtidigt?

Funkar bra

Citat:

Ursprungligen inskrivet av REALIN
Och hur funkar det med Crossfire?

Funkar inte så bra. Från FAQ-ATI2: You will need to disable crossfire for multiple boards to be detected..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av REALIN
Tror jag bara kör på ett kort just nu.. läste lite om det på deras hemsida att man måste typ ha 2st skärmar för 2st kort?

Gäller bara Vista. Installation for a multi-GPU system

Permalänk
Medlem

hmm undrar hur man går med i sweclockers folding lag ?

Permalänk
Medlem

Du laddar hem en folding klient från
http://folding.stanford.edu/English/Download eller
För folding på grafikkort (ger mer poäng) så går du in på
http://folding.stanford.edu/English/DownloadWinOther

När du startar klienten sen får du välja användarnamn (välj något coolt )
Sen som team number väljer du 37451

Sen är det bara att ösa på

Permalänk

Jag har foldat för bitgamer ett tag, och har runt 100 000p. Om jag byter till Sweclockers, kommer detta då att nollställas?

Permalänk
Medlem

Dina poäng till bitgamer stannar hos bitgamer och du får börja om på ny kula i vårat team men på Stanfords profil om dig så lägger de ihop allt du foldat oavsett lag.

Permalänk

En liten vidarefråga på denna om före detta poäng. Foldade rätt mkt för några månader sen (kanske ett år sen). E med i laget o jag tror jag minns vad jag hette. Saken är, har blåst datan ex antal gånger sen dess och har inte kvar min passkey. Nu tror jag att jag är den som heter Jocke, men är inte säker. Även fast jag inte har kvar passkeyn så hamnar väl mina nya poäng där om jag döpt mig till Jocke va? (Om det nu är någon som har det som namn och är på plats 566 med 74873 p så rätta mig ) Tänkte jag kunde köra lite då o då igen.

Visa signatur

Nätagg: Corsair 450 W | Moderkort: Asus P5Q-E | Processor: i5 2500k @ 3.3GHz | Grafikkort: HD 4870 1024 MB | Minnen: Corsair Classic 8GB 1600MHz | Skärm: Samsung T220 @ 1680x1050
En datorspelsklubb för vuxna! www.oldswedishgunners.se

Permalänk
Medlem

"What do I do if I forgot my passkey?

Go to the passkey web page and fill in the same information as before. You will get another email with your passkey. "

Från FAQ om passkey
http://folding.stanford.edu/Spanish/FAQ-passkey

För övrigt så verkar det som att du kan fortfarande folda i ditt namn men om någon fuskar och använder ditt username så raderas alla poäng du gjort. Ingen större risk enligt mig.

Permalänk
Medlem

Jag foldar!
Får se hur det går hittills fattar jag inget förutom att det gör gott.

Permalänk
Casemod-mästare

ursäkta n00b frågan men jag har inte internet hemma men kan jag fortfarande folda? jag har inte sett att man behöver det någonstans men jag antar att det är en självklarhet

Visa signatur

i7-980X | 2st Quadro FX4800 | GA-X58A-OC | Vengeance LP 6x 4GB (Tot; 24GB) | HX1000W | Intel 510, 120GB | Intel 520, 240GB | Raid1 2x 1,5TB (Tot; 1,5TB) | Raid5 6x 2TB (Tot; 10TB)
Hemmabyggt skärmställ för 4st 24" skärmar (Galleri) | Solid koppar pot för LN2 (Galleri)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr 3D
ursäkta n00b frågan men jag har inte internet hemma men kan jag fortfarande folda? jag har inte sett att man behöver det någonstans men jag antar att det är en självklarhet

Du behöver inte nätet just när klienten foldar, bara när den ska hämta en WU och skicka det färdiga resultatet. Så ja, i viss mån behöver du internet, men inte för att folda

Permalänk
Casemod-mästare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av él Mero
Du behöver inte nätet just när klienten foldar, bara när den ska hämta en WU och skicka det färdiga resultatet. Så ja, i viss mån behöver du internet, men inte för att folda

okej tack, gött för man går ju på lan ibland

Visa signatur

i7-980X | 2st Quadro FX4800 | GA-X58A-OC | Vengeance LP 6x 4GB (Tot; 24GB) | HX1000W | Intel 510, 120GB | Intel 520, 240GB | Raid1 2x 1,5TB (Tot; 1,5TB) | Raid5 6x 2TB (Tot; 10TB)
Hemmabyggt skärmställ för 4st 24" skärmar (Galleri) | Solid koppar pot för LN2 (Galleri)

Permalänk
Medlem

Är det här någonting som typ sliter ut på komponenterna? Eller är det som att bara köra ett vanligt program?

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

En föreläsningsserie om proteiner från våra indiska släktingar. Prof.S.Dasgupta, Dept of Chemistry, IIT Kharagpur
Youtube.

Först om aminosyror. Kolla spellistan för att se när hon börjar prata om folding proteins.

Visa signatur

Allting är gratis. Bara höja skatten.
http://imgur.com/gallery/hhD3J
I zenit av Roms storhetstid mutades romarna att rösta på senatorer i utbyte mot mutor
https://www.youtube.com/watch?v=gJ2tPMIh6u0