Hittade en gammal mini-pc från Hp

Permalänk
Medlem

Hittade en gammal mini-pc från Hp

Hej,

Min bror och hans klass fick äran att städa ur kommunhusets källare och kasta precis allt och de fick också ta vad de ville. Dom hitta många fina fynd, bland annat touch-mobiler som blivet över. Dumma kommun!

Hur som helst, min bror fick med sig en liten mini-pc från Hp hem. Modellen heter Hp Compaq t5000 och den saknar både diskettenhet samt cd/dvd-spelare. Jag starta upp den men kom inte långt, nått strul med att den inte hittar nån fil osv och sen kan jag inte ens gissa vad den har för operativsystem. Jag skruva isär datorn och hitta ingen hårddisk heller för den delen, det enda jag kände igen var ett litet svagt minne på 333mhz på 128mb. Mer stod det heller inte på minnet.

Någon som har en aning om vad det är för någon dator och hur man kan komma in i den eller formatera om hela och lägga in något annat operativsystem om det ens går?

Den tillverkades 2004 enligt blanketten på sidan av burken. Den är lika stor som en halv A4:a papper till storleken om man tänker så för att få en uppskattning om hur liten den är.

Vore tacksam för lite hjälp om denna maskin. Annars gör jag mig av med den.

Tack på förhand och GOD JUL

Mvh: Mathias

Visa signatur

• HP Pavilion DV6-6103eo
• Sony Ericsson Xperia Ray

Permalänk

Du får koppla i en hårddisk om det går sen lägga på en extern brännare (usb exempelvis eller någon du har hemma som skräpar) och därifrån installera ett nytt operativ

god jul

EDIT hitta en bild på moderkortet samt lite annan info
http://www.ravirajtech.com/mini_itx_compact_motherboard.html

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aurastream
Du får koppla i en hårddisk om det går sen lägga på en extern brännare (usb exempelvis eller någon du har hemma som skräpar) och därifrån installera ett nytt operativ

god jul

EDIT hitta en bild på moderkortet samt lite annan info
http://www.ravirajtech.com/mini_itx_compact_motherboard.html

Det är ju ett alternativ =), har tillgång till extern brännare, dock inge hårddisk men det går ju alltid ordna.
Jag plockade isär chassiet och moderkortet var inte alls likadant som på den bilden du länka, det som skiljde var att dom 2 svarta minnesplatserna inte fanns. Utan en liten plats för ett halvt minne om du förstår vad jag menar Och så den fär vita pci porten antar jag att de är fanns där med.

Känns faktiskt lite onödigt att krångla till de så mycket med något kommunalt skit som inte ens har en hdd lr cd.spelare i sig

Jag får tacka för svaret och önska dig en trevlig jul

Visa signatur

• HP Pavilion DV6-6103eo
• Sony Ericsson Xperia Ray

Permalänk

Det verkar vara en såna här: http://www.thinclientforum.com/ typ...

Så du kan kanske göra en HTPC av den eller nått sånt.

Visa signatur

|Modermodem: Asus A8N32-SLI Deluxe|AMD Athlon™ 64 X2 4400+|Corsair TWINX2048-3200C2 DDR-DIMM 2048MB|Albatron Geforse 9600 GT 512mb

Permalänk
Permalänk
Medlem

Det är en tunn klient du har hittat. I det här fallet en liten PC som man oftast bootar över nätverket, du kan säkert boota den från ett usb-minne också. Börja med att skruva ihop den, koppla in ström, tangentbord och skärm. Om den funkar och du får den att boota har du ju en utmärkt och tyst liten surfdator.

Eller så är den kraftfull nog att spela film och då har du en htpc.
Funkar nog bra som en filserver om du hänger på en usb-disk.

Själv skulle jag nog använda den som musikspelare i vardagsrummet.

/P

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk
Medlem