Ska skapa websida, vad behöver jag kunna?

Permalänk
Medlem

Ska skapa websida, vad behöver jag kunna?

Hej.

Jag har ett behov av att skapa en websida med ett givet innehåll men eftersom min förra websida hade en nedräknare till milleniumskiftet så känner jag mig lite utdaterad. Jag hoppas jag kan få lite hjälp med hur man kan skapa sidan jag vill göra.

Om jag börjar förklara vad jag vill göra;

Utgå från denna designen, http://www.dotemplate.com/images/themes/preview/theme108.jpg

Plocka bort översta rubriken och bilden.

Behåll den grå raden med flik lika knappar, föreställ er att det står:

London | Tokyo | Berlin | Oslo

Trycker man på någon av städerna ska i den delen License, Title 1, Title 2 en bild av nämnda stad dyka upp.

Borta vid Categories ska stå olika ord, säg,

* Bensinmack
* Resturang
* Apotek

Klickar man på något av dessa orden ska två saker hända.

Först, ska en bild dyka upp ovanpå bilden till vänster, säg en röd pil ovanpå stadsbilden.

Under delen News ska info kopplat till kategorin ovan visas. Så har jag klickat mig in på Tokyo och väljer bensinmack kan det stå att "Bensinen i Japan innehåller 99% bly.

Hoppas det framgår lite vad jag vill kunna göra. Om jag då övergår till hur jag ska kunna göra det.

Med min bakgrund kan jag tänka mig att det skulle gå att lösa med frames, två frames varav den ena innehåller tre frames varav den ena av dem styr de andra två. Bilderna skulle kanske gå att lösa med att ha stadsbild som bakgrund och bara lägga en bild av en rödpil på bestämda x,y kordinater ovanpå. Info delen kan säkert lösas genom att skapa 50 nästan tomma sidor bara innehållande en-två meningar och sen länka till sidan från framen.
Men, jag har ju förstått att det inte är så man gör websidor längre, så, hur gör man då?
Design kriterier, sidan ska vända sig till allmänheten så stor kompabilitet med medel-svensons webläsare är att önska. Gissar flash faller bort då (eller, det är dessa frågorna jag önskar er hjälp med).
Editor, på min tid satt man med wordpad, så mycket har jag följt med så jag tror ingen gör det längre, vad är poppis idag?

Det finns många fler saker att fråga om men jag kan ju vänta med det tills efter jag blivit dumförklarad.

Permalänk
Medlem

För en statisk sida behöver du kunna HTML och CSS.

Wordpad låter inte som nån hit, det är en bantad ordbehandlare. En ren texteditor med stöd för olika encodings och kanske färgkodning är en rekommendation, exempelvis Notepad++ för Windows. Jag har sett minst ett fall där utvecklare använder sig av Eclipse så det kan också vara värt att testa.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk

Crimson Editor
Använder jag, den hjälper dig så det blir lättare att strukturera och ha lite mer ordning i ditt dokument.

Skriv i html, och du kan göra en ccs-stil mall till det.

Permalänk

Jag använder bara notebad och skriver HTML och CSS.
http://www.webdesignskolan.se/ Är mycket bra för att lära sig detta.

Permalänk

Kan bara hålla med de som redan skrivit. Men använd för guds skull inte notepad, finns ingen mening. Använd en annan texteditor med syntaxhighlightning etc. Sen behöver du som sagt kunna CSS och HTML, dock så ska du inte använda frames! Det används inte längre

Lycka till!

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Medlem

Notepad++ är ju ganska trevligt, alternativt Smultron för Mac OS. Vill man få det smidigt med att kunna se live hur sidan ser ut medan man redigerar den och lite snabba ftp-funktioner etc kan jag rekommendera Dreamweaver CS4.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PapaEcho91
Jag använder bara notebad och skriver HTML och CSS.
http://www.webdesignskolan.se/ Är mycket bra för att lära sig detta.

Det är många här som rekommenderar webdesignskolan.se, men den är inte bra. Den lär ut felaktig/gammal HTML och slinter på skillnader mellan exempelvis <i> och <em>. Det är en missledande och föråldrad källa.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk

Ja som många sagt så är det väl i första hand Html och Css du behöver. Sedan tycker jag det kan vara smidigt med lite Php för att exempelvis kunna ha menyer i egna filer. Sedan om man vill kan man ju göra en MySql databas och lite fina skript så man kan uppdatera sin sida genom webbläsaren.
Men börja med Html och Css. Som program kan jag rekommendera Aptana Studio. Mycket fin autokomplettering när man kodar och lite ftp funktioner och annat bra.

Permalänk
Medlem

Jag kör textprogrammet som ploppar upp när jag dubberklickar på en php-fil. Antingen notepad eller wordpad. Bäst så !

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av You
Läs Webboken!

Den sidan tackar vi för.
Verkar vara enkel men ändå innehållsrik, ska se till att läsa mer när jag får tid.

Permalänk
Medlem

Vad tycker ni om styliser? Har funderat på att köpa den.. Provade DW hos en kompis.. Men jag får den inte att funka på joomla sidor..