Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wham
Kommer Asus att lansera flera VT-modeller inom kort (januari/februari) i Sverige?

+1

Asus.David?

Vidare, kommer Asus ul80vt till Sverige?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jontebullen
Ser att även Dustin hävdar att maximum minne är 4gb? :S

Chipset som sitter i UL30 kan hantera 8GB. Men i dagsläget kan vi endast garantera 4GB då vi inte gjort utförliga tester för att skriva något annat officiellt.

Så teoretiskt stöder den 8GB men allt över 4GB sker på eget initiativ och ansvar.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Captain kid
+1

Asus.David?

Vidare, kommer Asus ul80vt till Sverige?

just nu blir de nog endast UL30 och UL50 i olika färger/spec.
Inge planer på UL80 i sverige ännu.

Permalänk

Liten fråga till er som har en UL30, ASUS märket på locket, är det upphöjt något från resten av locket?
Jag funderar nämligen på att sätta dit ett GelaSkin på min burk när jag köper den.

Permalänk
Medlem

Turboläge

Har läst att man ska kunna köra datorn (VT-versionen) i turboläge så att processorn går i 1,73 ghz... hur gör man detta?

Visa signatur

BySzE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nandai
Liten fråga till er som har en UL30, ASUS märket på locket, är det upphöjt något från resten av locket?
Jag funderar nämligen på att sätta dit ett GelaSkin på min burk när jag köper den.

Det är snarare en liten liten aning nersänkt. Mindre än en halv milimeter skulle jag uppskatta...

Visa signatur

BySzE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jontebullen
Kan inte ni som skriver batteritid ange om ni köra A eller VT

VT har jag och som sagt tidigare 8-9 timmar utan problem med batterispar läge och skärmen på läge 3 eller 4.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Asus.David
just nu blir de nog endast UL30 och UL50 i olika färger/spec.
Inge planer på UL80 i sverige ännu.

Vet du exakt, eller på ett ungefär, NÄR detta kommer att ske?

Visa signatur

Fujitsu UH572 / Intel CI5 3317U / Intel HD4000 / 4GB DDR3 / 128GB SSD / Win7 x64

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lolipop
VT har jag och som sagt tidigare 8-9 timmar utan problem med batterispar läge och skärmen på läge 3 eller 4.

låter bra!! ångrar inte att jag beställde en från Alina tidigare idag

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wham
Vet du exakt, eller på ett ungefär, NÄR detta kommer att ske?

vilket menar du?

Permalänk
Inaktiv

Re: Turboläge

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bysze
Har läst att man ska kunna köra datorn (VT-versionen) i turboläge så att processorn går i 1,73 ghz... hur gör man detta?

öppna Power 4 Gear Hybrid som ligger förinstallerat så finns det att välja att sätta igång.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Turboläge

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Asus.David
öppna Power 4 Gear Hybrid som ligger förinstallerat så finns det att välja att sätta igång.

Som jag förstår så klockar den upp processorn i samband med att man växlar till High Performance eller byter till Nvidia kortet. Så fort Nvidia kortet är aktiverat så är CPU:n också snabbare, eller?

Permalänk
Medlem

Det är lustigt att man måste stänga MSN för att kunna växla från Nvidia till Intel. Andra program går bra, men inte MSN. Vad finns det där som är grafikkrävande?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xatu
Det är lustigt att man måste stänga MSN för att kunna växla från Nvidia till Intel. Andra program går bra, men inte MSN. Vad finns det där som är grafikkrävande?

Flashreklamen eventuellt.

Prova använd Pidgin istället för standard Live Messenger. Jag kör den själv. Minimalistisk och snabb. http://www.pidgin.im/

Permalänk
Medlem

Tangentbordet på min UL30VT knakar rätt så mycket i nedre vänstra hörnet, bl.a. när jag trycker ner CTRL-tangenten.

Är det någon annan som har samma problem?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Asus.David
vilket menar du?

Jag ber om ursäkt för en mindre bra formulerad fråga.

Jag undrar bara om du vet när de nya UL30VT-modellerna kommer att lanseras i Sverige.

Visa signatur

Fujitsu UH572 / Intel CI5 3317U / Intel HD4000 / 4GB DDR3 / 128GB SSD / Win7 x64

Permalänk
Medlem

Någon mer än jag som tycker att betraktningsvinkeln till skärmen är lite begränsande? Så fort man inte tittar rakt fram ifrån så blir färgerna inverterade, irriterar mig ganska mycket när jag kollar film... Någon annan som märkt av detta?

Permalänk
Inaktiv

Är det någon som äger en UL30VT-QX030V som kan kolla om VT-x stöds eller ej? Har läst på diverse forum om folk som försöker köra virtualiserad OS men där de ASUS modeller de äger inte ger möjligheten att aktivera detta i BIOS.

Jag har redan kontaktat både webhallen och Asus i sverige via telefon men inte fått något svar.(Webhallen vet inte och kan inte ta reda på det, ASUS har inte svarat)

Permalänk
Medlem

Här kommer en liten minirecension.

Asus.David får mer än gärna kommentera mina synpunkter på skärmen och touchpaden.

Perfekt dator att både ha hemma och på resande fot. Strömsnål när man kör den på batteri och när man vill spela spel har man möjlighet att växla till ett bättre grafikkort.

Ja denna dator har alltså två st grafikkort ett strömsnålt med lite sämre spelprestanda (presterar dock mkt bra i Windows 7) och ett bättre grafikkort som drar mer ström men som har bättre spelprestanda.

Det är mycket enkelt att byta mellan dessa kort, man behöver inte gå in i en massa menyer och liknande utan det finns en speciell knapp på datorn för det. Där du kan växla mellan korten.

Batteritiden är bra men inte något världsrekort. Man får ut ca 5-6 timmar vid normalt bruk, dock måste man tänka på att slå av Turbo33 (som överklockar processorn 33%) annars försämras batteritiden med några timmar. Alltså för att få maximal batteritid slå av turbon i powergear (kräver dock en omstart)

Det är bra att kunna växla mellan olika prestandavarianter enkelt och smidigt. Du kan även välja att datorn automatiskt väljer det bättre grafikkortet när du kör datorn på ström och sedan när du drar ut strömmen så växlar datorn automatiskt till det mer strömsnålare kortet.

Men, nu till det STORA minuset!

Skärmen !!!!

Jag har sett många bärbara i mitt yrke som servicetekniker men aldrig sett en skärm med så pass dålig betrakningsvinkel och även så tycker jag att den är lite oskarp, kan kanske ha nåt att göra med Windows 7 och Cleartype att göra. Men jag vet inte. Den känns inte riktigt lika skarp som en vanlig matt skärm gör.

Den är glansig typ av skärm alltså inte matt, vilket innebär att du får en spegeleffekt om bakgrunden är ljus.

Sedan så ogillar jag touchpadens knappar eftersom att de är TRÖGA att klicka på. Detta är något som är högst personlig uppfattning och något som andra kanske inte störs av. Men jag tycker inte att man skall behöva applicera så mycket kraft på en musknapp för att klicka.

Detta går delvis att avhjälpas med att man istället för att klicka "duttar" på touchpaden.

Touchpaden klarar multitouch vilket innebbär att du kan använda en, två eller tre fingrar.

Två fingrar = Scrollar på websidor vertikalt o horizontellt.

Tre fingrar = Får upp högerklicks menyn så att säga.

Håller med om att det hade varit värt att betala mer för att få en bättre skärm, glansig eller matt spelar ingen roll. Bara den haft en bättre betrakningsvinklel och skarpare!

Trist på en så i övrigt bra och snabb dator!!

Visa signatur

|| Huvuddator ||INTEL CORE 2 QUAD Q9550 2.8GHZ, CORSAIR 4 (1x4) GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME, ASUS RADEON HD4850 512MB, Seasonic S12 430 Watt (Mkt tyst/stabilt nätagg)|| HTPC || SAMSUNG DVD±R/RW/RAM, INTEL CORE 2 DUO E8400 3.0GHZ 6MB 1333MHZ S-775 , INTEL DG45ID G45 S-775 M-ATX, CORSAIR 4GB VS DDR2 PC6400 800MHZ CL5 (2X2GB), ANTEC NSK1380 MICRO-ATX 350W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DiSNEYN

Batteritiden är bra men inte något världsrekort. Man får ut ca 5-6 timmar vid normalt bruk, dock måste man tänka på att slå av Turbo33 (som överklockar processorn 33%) annars försämras batteritiden med några timmar. Alltså för att få maximal batteritid slå av turbon i powergear (kräver dock en omstart)

Hur gör man det då?

Jag blir så förvirrad över alla varianter det finns att öka/minska prestanda.
Man trycka på den fysiska knappen (och få 3 alternativ), man kan göra det via Nvidia ikonen i aktivitetsfältet, man kan göra det via Control Deck (och få 4 alternativ) och inga av dessa alternativ heter likadant, men jag fattar inte vad skillnaden är egentligen.

Permalänk
Entusiast

Ett par kommentarer på recensionen där.

Jag kan hålla med om att betraktningsvinkeln inte är någon höjdare men jag har inte reagerat på att den skulle vara oskarp. Då är jag ändå rätt grinig när det gäller skärmar då jag pysslar mycket med foto.

Sen glömde du nämna att man kan mellanklicka med två fingrar också. Sjukt smidigt när man slösurfar i firefox då man slänger upp och stänger tabbar genom att klicka med två fingrar. Jag använder bara knapparna vid drag and drop då det är lite osmidigt med touchpaden. Misslyckas man är ju risken att man öppnar alla filer man markerat.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wham
Jag ber om ursäkt för en mindre bra formulerad fråga.

Jag undrar bara om du vet när de nya UL30VT-modellerna kommer att lanseras i Sverige.

de är bara den här versionen, dock kan den säkert komma i svart utförande senare. men cpu, minne och hdd kommer nog vara desamma.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xatu
Hur gör man det då?

Jag blir så förvirrad över alla varianter det finns att öka/minska prestanda.
Man trycka på den fysiska knappen (och få 3 alternativ), man kan göra det via Nvidia ikonen i aktivitetsfältet, man kan göra det via Control Deck (och få 4 alternativ) och inga av dessa alternativ heter likadant, men jag fattar inte vad skillnaden är egentligen.

Öppna programet Power 4 Gear Hybrid som ligger förinstallerat. Längst ned i vänstra hörnet har du en knapp som antingen visar Turbo OFF eller Turbo och lyser rött. Du kan trycka på den knappen för att stänga av och på Turbo33. En omstart kommer krävas.

Permalänk
Medlem

jag vet att detta inte rör just denna tråd, men HUR I F** SKAPAR MAN EN TRÅD???? Skulle någon snäll kunna beskriva hur man gör xD.

tack

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DiSNEYN
Här kommer en liten minirecension.

Asus.David får mer än gärna kommentera mina synpunkter på skärmen och touchpaden.

Perfekt dator att både ha hemma och på resande fot. Strömsnål när man kör den på batteri och när man vill spela spel har man möjlighet att växla till ett bättre grafikkort.

Ja denna dator har alltså två st grafikkort ett strömsnålt med lite sämre spelprestanda (presterar dock mkt bra i Windows 7) och ett bättre grafikkort som drar mer ström men som har bättre spelprestanda.

Det är mycket enkelt att byta mellan dessa kort, man behöver inte gå in i en massa menyer och liknande utan det finns en speciell knapp på datorn för det. Där du kan växla mellan korten.

Batteritiden är bra men inte något världsrekort. Man får ut ca 5-6 timmar vid normalt bruk, dock måste man tänka på att slå av Turbo33 (som överklockar processorn 33%) annars försämras batteritiden med några timmar. Alltså för att få maximal batteritid slå av turbon i powergear (kräver dock en omstart)

Det är bra att kunna växla mellan olika prestandavarianter enkelt och smidigt. Du kan även välja att datorn automatiskt väljer det bättre grafikkortet när du kör datorn på ström och sedan när du drar ut strömmen så växlar datorn automatiskt till det mer strömsnålare kortet.

Men, nu till det STORA minuset!

Skärmen !!!!

Jag har sett många bärbara i mitt yrke som servicetekniker men aldrig sett en skärm med så pass dålig betrakningsvinkel och även så tycker jag att den är lite oskarp, kan kanske ha nåt att göra med Windows 7 och Cleartype att göra. Men jag vet inte. Den känns inte riktigt lika skarp som en vanlig matt skärm gör.

Den är glansig typ av skärm alltså inte matt, vilket innebär att du får en spegeleffekt om bakgrunden är ljus.

Sedan så ogillar jag touchpadens knappar eftersom att de är TRÖGA att klicka på. Detta är något som är högst personlig uppfattning och något som andra kanske inte störs av. Men jag tycker inte att man skall behöva applicera så mycket kraft på en musknapp för att klicka.

Detta går delvis att avhjälpas med att man istället för att klicka "duttar" på touchpaden.

Touchpaden klarar multitouch vilket innebbär att du kan använda en, två eller tre fingrar.

Två fingrar = Scrollar på websidor vertikalt o horizontellt.

Tre fingrar = Får upp högerklicks menyn så att säga.

Håller med om att det hade varit värt att betala mer för att få en bättre skärm, glansig eller matt spelar ingen roll. Bara den haft en bättre betrakningsvinklel och skarpare!

Trist på en så i övrigt bra och snabb dator!!

jag kommer inte kommentera så mycket då en rencension e högst personlig. Jag har en UL30VT själv som jag e helt kär i =).
Du har helt rätt i batteritiden, för att få ut de omtalade 10-12h så behöver man slå av Turbo33 samt köra i Quiet Office eller Battery Saving mode. Jag tror de flesta förstår att batteritiden minskar drastiskt när man kör i Turbo, påslaget GeForce och full ljusstyrka.

Skärmen, ja betraktningvinkeln har jag väl både sätt sämre och bättre, berör mig inte så mycket eftersom jag sällan tittar från sidan. Men jag tycker den är riktigt skarp, så om du hävdar att din är ovanligt suddig kanske de är värt en koll av supporten? Jag tycker min e skarp.

Musknapparna är nog också väldigt personligt, jag tycker t ex om när man känner att de "klickar till". Skulle inte påstå att man behöver ta i något för att klicka. Hade nog aldrig tänkt på det själv.

Kul att du köpt en Asus iaf, hoppas du är totalt sett nöjd med ditt köp.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alex5555
jag vet att detta inte rör just denna tråd, men HUR I F** SKAPAR MAN EN TRÅD???? Skulle någon snäll kunna beskriva hur man gör xD.

tack

Du öppnar sidan med din önskade forumdel, och klickar på "Ny tråd" uppe i höger hörn.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vectorm12
Är det någon som äger en UL30VT-QX030V som kan kolla om VT-x stöds eller ej? Har läst på diverse forum om folk som försöker köra virtualiserad OS men där de ASUS modeller de äger inte ger möjligheten att aktivera detta i BIOS.

Jag har redan kontaktat både webhallen och Asus i sverige via telefon men inte fått något svar.(Webhallen vet inte och kan inte ta reda på det, ASUS har inte svarat)

de är Processorn som är avgörande för VT-x. UL30VT och UL30A använder Intel C2D SU7300 och den processorn stöder VT-x.
du kan se referens på denna länken:
http://ark.intel.com/Product.aspx?id=42791

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nandai
Liten fråga till er som har en UL30, ASUS märket på locket, är det upphöjt något från resten av locket?
Jag funderar nämligen på att sätta dit ett GelaSkin på min burk när jag köper den.

Som någon sa, det är nersänkt. På min 30A är det typ tryckt, tänk dig en stämpel med loggan som dom pressar på skärmen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wham
Vet du exakt, eller på ett ungefär, NÄR detta kommer att ske?

Jag misstänker att det är framförallt UL30VT i svart han är ute efter

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pingy
Jag misstänker att det är framförallt UL30VT i svart han är ute efter

inge Svarta på väg in under Januari, isf blir de först Februari tror jag eller i bästa fall sent Januari.